Huippunopeutta on mopoautomaiset 45 km/h. Ovenavaajina toimivat silmukat, ja autossa on keskeltä saranoidut ikkunat.

Huippunopeutta on mopoautomaiset 45 km/h. Ovenavaajina toimivat silmukat, ja autossa on keskeltä saranoidut ikkunat.

©Opel Automobile GmbH

Hätkähdyttävä Opel Rocks-e: Tätä saa ajaa Saksassa jo 15-vuotiaana!

Opel tuo Citroën Amin rinnakkaismallin Saksan markkinoille nimellä Opel Rocks-e. Mali on suunnattu nuorille ja heidän nuorekkaille vanhemmilleen: Saksassa sillä saa ajaa jo 15-vuotiaana. Auto Bild otti kylmät tyypit.

Auto Bild.Uutiset

Tie­dän SUP-lau­dan ly­hen­teen mer­ki­tyk­sen (Stand-Up Pad­d­ling) ja ym­mär­rän sa­moin ter­min SUV – mut­ta mikä ih­me on SUM?

Ly­hen­ne muo­dos­tuu sa­nois­ta Sus­tai­nab­le Ur­ban Mo­bi­li­ty, kes­tä­vä kau­pun­ki­liik­ku­vuus. Ku­los­taa­ko ty­pe­räl­tä? Kat­so­taan­pa ohei­sia ku­via ja sil­mäil­lään teks­tiä edem­mäs. Pu­hum­me uu­des­ta Opel Rocks-e -mal­lis­ta.

©Opel Automobile GmbH

Rüssels­hei­min teh­das tuo syk­syl­lä 2021 Sak­saan ja muil­le mark­ki­noil­le Cit­roën Amin vas­ti­neen.

Ope­lin emo­yh­tiö Stel­lan­tis on ja­ka­nut mal­lin eri merk­kien kes­ken.

Opel Rocks-e on oi­ke­as­taan mo­po­au­to

Is­tuin en­sim­mäi­ses­sä pie­nes­sä Ope­lis­sa, joka ei it­se asi­as­sa ole au­to, vaan mo­po­au­to. Ja sen ko­ho­koh­ta­na on­kin juu­ri se, et­tä ne­li­pyö­räi­nen ke­vyt ajo­neu­vo on sal­lit­tu 15-vuo­ti­ail­le (ja sitä van­hem­mil­le) nuo­ril­le.

Au­tos­sa on ti­laa kah­del­le ja mat­ka­ta­va­roil­le, sekä kol­mi­pis­te­vyöt. Rocks-e:llä on pi­tuut­ta 2,41 met­riä ja le­veyt­tä 1,34 met­riä.

Sen säh­köi­nen toi­min­ta­mat­ka on 75 ki­lo­met­riä (WLTP), ja mo­po­au­toa voi­daan la­da­ta mis­tä ta­han­sa ko­ti­pis­to­ra­si­as­ta.

©Opel Automobile GmbH

Ovet avau­tu­vat vas­tak­kai­siin suun­tiin (mikä sääs­tää kus­tan­nuk­sis­sa, kos­ka mo­lem­mat osat ovat sa­mat edes­sä ja ta­ka­na).

Huip­pu­no­peut­ta on mo­po­au­to­mai­set 45 km/h. Ove­na­vaa­ji­na toi­mi­vat sil­mu­kat, ja au­tos­sa on kes­kel­tä sa­ra­noi­dut ik­ku­nat.

Saa­ta­vil­la on myös uu­si Opel Vi­zor -etu­sä­leik­kö va­rus­tet­tu­na LED-ajo­va­loin ja -suun­ta­vil­kuin.

Oh­jaa­mol­ta ei pi­täi­si odot­taa lii­kaa, mut­ta sa­no­taan­ko niin, et­tä siel­lä mi­kään ei häi­rit­se.

Pie­ni säh­kö-Opel voi kiin­nos­taa myös työ­mat­ka­lai­sia

Ky­sy­mys kuu­luu­kin: Mikä on tyt­tä­re­ni mie­les­tä coo­lim­pi rat­kai­su mat­kal­la kou­luun, ys­tä­vien luok­se, ur­hei­le­maan tai op­pi­so­pi­mus­kou­lu­tuk­seen? On­ko se mopo? Säh­kö­pol­ku­pyö­rä? Skoot­te­ri? Vai­ko ken­ties Rocks-e?

Opel esit­ti myös it­sel­leen sa­man ky­sy­myk­sen. "Rocks-e sul­kee pol­ku­pyö­rien ja au­to­jen vä­li­sen kui­lun", poh­tii si­sus­tus­suun­nit­te­li­ja Ka­rim Gi­or­di­mai­na. "Ja las­ten on ol­ta­va va­ro­vai­sia, et­tei­vät hei­dän van­hem­pan­sa riis­tä ajok­kia heil­tä, kos­ka Rocks-e on haus­ka peli."

©Opel Automobile GmbH

Opel Rocks-e:n kään­töym­py­rän hal­kai­si­ja on seit­se­män met­riä ja oma­mas­sa on vain 471 ki­loa.

Ja riip­pu­mat­ta sii­tä, mitä pääs­tö­la­ke­ja on jat­kos­sa tu­los­sa, Rocks on puh­taam­pi kuin mopo. Li­säk­si se suo­jaa myös sa­teel­ta ja pak­ka­sel­ta.

Tämä tar­koit­taa myös sitä, et­tä uu­si Opel so­pii työ­mat­ka­lai­sil­le, jot­ka mat­kus­ta­vat töi­hin pääs­töt­tö­mäs­ti, ei­vät­kä ha­lua tuh­la­ta ai­kaa py­sä­köin­ti­pai­kan et­si­mi­seen.

Au­to Bild Tom Drechs­ler / Juha Pel­to­nen Ku­vat: Opel Au­to­mo­bi­le GmbH

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN