Huippunopeutta on mopoautomaiset 45 km/h. Ovenavaajina toimivat silmukat, ja autossa on keskeltä saranoidut ikkunat.
©Opel Automobile GmbH
Hätkähdyttävä Opel Rocks-e: Tätä saa ajaa Saksassa jo 15-vuotiaana!
Opel tuo Citroën Amin rinnakkaismallin Saksan markkinoille nimellä Opel Rocks-e. Mali on suunnattu nuorille ja heidän nuorekkaille vanhemmilleen: Saksassa sillä saa ajaa jo 15-vuotiaana. Auto Bild otti kylmät tyypit.
Tiedän SUP-laudan lyhenteen merkityksen (Stand-Up Paddling) ja ymmärrän samoin termin SUV – mutta mikä ihme on SUM?
Lyhenne muodostuu sanoista Sustainable Urban Mobility, kestävä kaupunkiliikkuvuus. Kulostaako typerältä? Katsotaanpa oheisia kuvia ja silmäillään tekstiä edemmäs. Puhumme uudesta Opel Rocks-e -mallista.
©Opel Automobile GmbH
Rüsselsheimin tehdas tuo syksyllä 2021 Saksaan ja muille markkinoille Citroën Amin vastineen.
Opelin emoyhtiö Stellantis on jakanut mallin eri merkkien kesken.
Opel Rocks-e on oikeastaan mopoauto
Istuin ensimmäisessä pienessä Opelissa, joka ei itse asiassa ole auto, vaan mopoauto. Ja sen kohokohtana onkin juuri se, että nelipyöräinen kevyt ajoneuvo on sallittu 15-vuotiaille (ja sitä vanhemmille) nuorille.
Autossa on tilaa kahdelle ja matkatavaroille, sekä kolmipistevyöt. Rocks-e:llä on pituutta 2,41 metriä ja leveyttä 1,34 metriä.
Sen sähköinen toimintamatka on 75 kilometriä (WLTP), ja mopoautoa voidaan ladata mistä tahansa kotipistorasiasta.
©Opel Automobile GmbH
Ovet avautuvat vastakkaisiin suuntiin (mikä säästää kustannuksissa, koska molemmat osat ovat samat edessä ja takana).
Huippunopeutta on mopoautomaiset 45 km/h. Ovenavaajina toimivat silmukat, ja autossa on keskeltä saranoidut ikkunat.
Saatavilla on myös uusi Opel Vizor -etusäleikkö varustettuna LED-ajovaloin ja -suuntavilkuin.
Ohjaamolta ei pitäisi odottaa liikaa, mutta sanotaanko niin, että siellä mikään ei häiritse.
Pieni sähkö-Opel voi kiinnostaa myös työmatkalaisia
Kysymys kuuluukin: Mikä on tyttäreni mielestä coolimpi ratkaisu matkalla kouluun, ystävien luokse, urheilemaan tai oppisopimuskoulutukseen? Onko se mopo? Sähköpolkupyörä? Skootteri? Vaiko kenties Rocks-e?
Opel esitti myös itselleen saman kysymyksen. "Rocks-e sulkee polkupyörien ja autojen välisen kuilun", pohtii sisustussuunnittelija Karim Giordimaina. "Ja lasten on oltava varovaisia, etteivät heidän vanhempansa riistä ajokkia heiltä, koska Rocks-e on hauska peli."
©Opel Automobile GmbH
Opel Rocks-e:n kääntöympyrän halkaisija on seitsemän metriä ja omamassa on vain 471 kiloa.
Ja riippumatta siitä, mitä päästölakeja on jatkossa tulossa, Rocks on puhtaampi kuin mopo. Lisäksi se suojaa myös sateelta ja pakkaselta.
Tämä tarkoittaa myös sitä, että uusi Opel sopii työmatkalaisille, jotka matkustavat töihin päästöttömästi, eivätkä halua tuhlata aikaa pysäköintipaikan etsimiseen.
Auto Bild Tom Drechsler / Juha Peltonen Kuvat: Opel Automobile GmbH
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Cabassen kotiteatterihelmet
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
Pro-Jectilta kaksi uutta putkiboksia
Passin uudistunut kuulokevahvistin
Unitran ensimmäinen dac
Technicsiltä lähtötason levysoitin
Keltaisen huvilan lumo kantaa Hangossa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
Cabassen kotiteatterihelmet
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
Pro-Jectilta kaksi uutta putkiboksia
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL