Hirviö – mutta hyvin sympaattinen sellainen
Amerikkalaisen Fab Fours -pajan rakentama sangen sympaattinen hirviö nimeltä Legend perustuu Jeep Wrangleriin. TV-tähti Jay Leno tutki auton kiireestä kantapäähän.
Kun Fab Fours Legend lähtee täyteen kiitolaukkaan, on luvassa likipitäen maailmanloppu. Fab Foursin toimitusjohtajan Greg Higgsin mukaan mallista haluttiin rakentaa erityisen näyttävä.
Autosta piti tehdä leveämpi ja hyökkäävämpi. Tilaajana oli kukapa muu kuin TV-tähti ja autokeräilijä Jay Leno, joka otti asian tiimoilta yhteyttä Higgsiin.
Ensinnäkin Wranglerin kattoa madallettiin kymmenisen senttiä, jolla on ratkaiseva vaikutus ulkonäköön.
Jeepin 3,6-litrainen Pentastar V6 -tekniikka lepää jotakuinkin samassa kohdassa kuin alkuperäisessäkin Wranglerissa. Moottorista saadaan tehdaskunnossa tehoa 284 hevosvoimaa ja maksimivääntöä heltiää 347 Nm.
Fab Fours Legendin tapauksessa ajonopeudella ei ymmärrettävistä syistä ole keskeistä merkitystä, sillä 50-tuumaiset traktorirenkaat painavat 248 kiloa kappale eikä niillä voi ajaa kuin enimmillään noin 100 km/h.
Käsityönä taotut lokasuojat antavat Wranglerille täysin omintakeisen, suoraan Mars-planeetalta juontuvan ilmeen.
Jeepin 3,6-litrainen Pentastar V6 -moottori lepää jotakuinkin samassa kohdassa kuin alkuperäisessä Wranglerissakin. Siitä saadaan tehdaskunnossa tehoa 284 hevosvoimaa ja maksimivääntöä 347 Nm.
Laajat muutostyöt eivät kuitenkaan jatku ohjaamon puolella, sillä sisätilat ovat sarjavalmisteiset. Fab Fours saattaa kuitenkin jättää joitakin mukavuusvarusteita pois, jotta ohjaamosta saadaan äijämäisempi.
Greg Higgsin mukaan autossa on modifioitu, täyshydraulinen ohjaus, joka helpottaa olennaisesti ajamista. Myös jousituksessa on hydrauliikkaa. Liikennevaloissa voi muutella alustakorkeutta pitämällä yhtä jalkaa jarrulla ja toista kaasupolkimella.
Katon madallusta ja ylikokoisia lokasuojia lukuun ottamatta Jeepin juuret ovat selkeästi nähtävillä. Legendin koripaneelit ovat harjattua ruostumatonta terästä. Autossa on myös kulmikas jäähdytinsäleikkö punaisine ”enkelinsilmineen” (kehämäiset päiväajovalot) ja tuunattuine ajovaloineen, joten keulailmeestä on saatu hurja.
Näytillä on myös punainen Fab Fours -logo. Etupaneelin taakse on puolestaan piilotettuna vinssi.
Laajat muutostyöt eivät kuitenkaan jatku ohjaamon puolella, sillä sisätilat ovat sarjavalmisteiset. Fab Fours saattaa kuitenkin jättää joitakin mukavuusvarusteita pois, jotta ohjaamosta saadaan äijämäisempi.
Jay Lenon täytyy olla vaikuttunut paitsi Fab Fours Legendin ulkonäöstä, myös sen ajo-ominaisuuksista.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.
Juha Peltonen
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Oranssi on uusi musta
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Hyviä viboja edullisesti
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
AVIDin uusi Celsus
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
FOKUS MEDIA
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Oranssi on uusi musta
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ