Hyundai esitteli Santa Fen ensimmäisen kerran vuoden 2000 Geneven autonäyttelyssä. Seuraavat sukupolvet veivät mallia kohti premium-luokkaa, mutta ensimmäinen Santa Fe oli ensisijaisesti käytännöllinen, ja sitä arvostettiin sen toiminnallisuuden ja luotettavuuden vuoksi.
Hyundain Santa Fe: Täyttää 20 vuotta
Hyundai esitteli ensimmäisen sukupolven Santa Fen vuonna 2000, jolloin merkistä tuli yksi SUV-markkinoiden edelläkävijöistä. Tänä vuonna 20-vuotispäiväänsä juhlivasta mallista on tullut Hyundain lippulaiva.
- Santa Fe oli Hyundain ensimmäinen SUV-malli. Se on yksi pisimpään myynnissä olleista mallisarjoistamme, ja tärkeimpiä mallejamme sekä maailmanlaajuisesti että Euroopassa, kertoo Hyundai Motor Europen markkinointi- ja tuotejohtaja Andreas-Christoph Hofmann.
- Hyundaille Santa Fe on ikoni, jonka suunnittelu, tekniikka, tilat ja mukavuus kehittyvät edelleen. Uusimipien ominaisuuksien avulla se vahvistaa asemaansa lippulaivamallina laajassa SUV-mallistossamme vieden samalla koko segmenttiä eteenpäin uusien innovaatioiden ja sähköistymisen myötä.
Hyundai Santa Fe – ensimmäinen sukupolvi: tästä kaikki alkoi (2000-2006)
Hyundai esitteli Santa Fen ensimmäisen kerran vuoden 2000 Geneven autonäyttelyssä. Seuraavat sukupolvet veivät mallia kohti premium-luokkaa, mutta ensimmäinen Santa Fe oli ensisijaisesti käytännöllinen, ja sitä arvostettiin sen toiminnallisuuden ja luotettavuuden vuoksi.
Tuotantoa jouduttiin nopeasti kasvattamaan, sillä kysyntä erityisesti Yhdysvalloissa oli odotettua suurempaa.
Ensimmäisen sukupolven Santa Fen ulkonäkö oli karkea ja yksinkertainen, mutta auto oli pidempi ja leveämpi kuin monet sen kilpailijat, ja sen maasto-ominaisuudet olivat hyvät. Autossa oli runsaasti tilaa viidelle matkustajalle ja matkatavaroille.
Neljännen sukupolven Santa Fen seuraavat uudistukset paljastetaan lähiaikoina.
Mukavuusvarusteita, kuten ilmastointi, cd-soitin, kattoluukku ja sähköiset ikkunannostimet, oli runsaasti. Vuonna 2003 Hyundai vastasi asiakkaiden toiveisiin tuomalla mallistoon tehokkaamman moottorin, ja mallin nelivetojärjestelmä sai oman ohjainlaitteen.
Hyundai Santa Fe – toinen sukupolvi: enemmän voimaa, tilaa ja turvallisuutta (2006-2012)
Santa Fen toisen sukupolven ensiesittely oli Pohjois-Amerikan kansainvälisessä autonäyttelyssä tammikuussa 2006, jolloin autojen suunnittelussa ulkonäön merkitys alkoi kasvaa. Santa Fen ulkonäkö muuttui linjakkaammaksi, ja samalla malliin tuotiin tehokas dieselmoottori ja uudistettu V6-bensiinimoottori.
Sisätiloihin ilmestyi ripaus luksusta pehmeämpinä materiaaleina sekä säätimien ja kytkinten sinisenä taustavalaistuksena. Auton mitat kasvoivat, ja Santa Fe oli nyt tarjolla myös seitsemänpaikkaisena.
Asiakkaille haluttiin tarjota turvallisempia autoja. Ajovakaudenhallintajärjestelmä (ESC), lukkiutumattomat ABS-jarrut, sivuturvatyynyt kaikille istuinriveille, rengaspaineentunnistus ja aktiiviset niskatuet tulivat vakiovarusteiksi.
Lisävarusteina autoihin sai valita navigointijärjestelmän, peruutuskameran ja vakionopeudensäätimen.
Hyundai Santa Fe – kolmas sukupolvi: kehittyneempää turvallisuutta ja liitettävyyspalveluita (2012-2018)
Kolmannen sukupolven Santa Fe oli suuri edistysaskel Hyundaille. Uusi malli säilytti aiemmat etunsa; käytännöllisyyden, avarat tilat ja luotettavuuden, ja yhdisti niihin dynaamisen, modernin ilmeen.
Kolmannessa polvessa Santa Fehen sai myös uudenlaista, ajamista helpottavaa älykkyyttä. Tarjolle tuli muun muassa kahdeksantuumainen intuitiivisen käyttökokemuksen tarjoava monitoiminäyttö.
Hyundai vahvisti asemaansa johtavien turvallisuusominaisuuksien tarjoajana. Esimerkkejä näistä ominaisuuksista ovat levyjarrut kaikissa pyörissä, äkkijarrutuksissa tehostava j arrutusavustin lukkiutumattomien ABS-jarrujen yhteydessä sekä sähköinen jarrutusvoiman jakaminen etu- ja taka-akselien välillä. Modernista teknologiasta, dynaamisesta muotoilusta ja runsaasta turvallisuusvarustelusta koostui houkutteleva kokonaisuus, joka toi Hyundaille uuden, laajemman asiakaskunnan.
Hyundai Santa Fe – neljäs sukupolvi: SmartSense-teknologia ja rohkea uusi muotoilu (2018- )
Aikaisempien mallien menestyksen rakentamille perustuksille on luotu Santa Fen neljäs sukupolvi, joka esiteltiin yleisölle vuonna 2018.
Neljännen sukupolven Santa Fe tarjoaa premium-luokan liikkumista, sen varustelu ja teknologia ovat huippuluokkaa, ja turvallisuusominaisuudet ja -varusteet luokkansa parhaimmistoa.
Elegantin Santa Fen rohkeaa muotoilua ja urheilullista olemusta korostaa keulalla Cascading Grille -etusäleikkö ja kyljissä kaaret, jotka ulottuvat ajovaloista kattolinjaa pitkin takavaloihin. Uusi Santa Fe on sisätiloiltaan edeltäjiään suurempi, toisella istuinrivillä jalkatila on kasvanut 38 mm.
18 vuotta ensimmäisen Santa Fen julkaisun jälkeen malli on ottanut paikkansa Hyundain lippulaivamallina Euroopassa.
SmartSense-teknologialla varustettu Santa Fe on luokkansa turvallisimpia autoja, ja se saikin viisi tähteä Euro NCAP -testissä. Hyundai huolehtii edelleen asiakkaidensa turvallisuudesta tarjoamalla yhä innovatiivisempia ominaisuuksia, kuten Hyundain kehittämän Rear Occupant Alert -järjestelmän, joka tunnistaa, jos takapenkillä on lapsi tai lemmikkieläin, ja varoittaa autosta poistuvaa kuljettajaa, mikäli takaovia ole avattu auton pysäköinnin jälkeen.
Toinen esimerkki turvallisuutta lisäävistä varusteista on takana olevasta risteävästä liikenteestä varoittava järjestelmä, joka tarkkailee auton ympäristöä 180 asteen alueella, ja varoittaa peruuttavaa kuljettajaa havaitessaan esteen, tai jopa jarruttaa kuljettajan puolesta estääkseen törmäyksen.
18 vuotta ensimmäisen Santa Fen julkaisun jälkeen malli on ottanut paikkansa Hyundain lippulaivamallina Euroopassa. Jatkuva kehitys osoittaa Hyundain sitoutumista modernien, laadukkaiden ja turvallisten tuotteiden valmistamiseen asiakkailleen.
Neljännen sukupolven Santa Fen seuraavat uudistukset paljastetaan lähiaikoina.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kaikki yhdessä - tai erikseen
Anni Ihamäki: ”Haluan ympärilleni värejä ja kuvioita, elämäniloa”
Klipsch dinosauruspuistossa
Kitaravahvistinvalmistajan äänipalkki
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
Älykästä ilmanvaihtoa
Elipsonin uudet fasetit
ELACin uudet
Lintukoto löytyi läheltä Helsingin keskustaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
Volkswagen esittelee historian tehokkaimman sarjatuotanto-GTI:n
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL