Hyundai esitteli Santa Fen ensimmäisen kerran vuoden 2000 Geneven autonäyttelyssä. Seuraavat sukupolvet veivät mallia kohti premium-luokkaa, mutta ensimmäinen Santa Fe oli ensisijaisesti käytännöllinen, ja sitä arvostettiin sen toiminnallisuuden ja luotettavuuden vuoksi.

Hyundai esitteli Santa Fen ensimmäisen kerran vuoden 2000 Geneven autonäyttelyssä. Seuraavat sukupolvet veivät mallia kohti premium-luokkaa, mutta ensimmäinen Santa Fe oli ensisijaisesti käytännöllinen, ja sitä arvostettiin sen toiminnallisuuden ja luotettavuuden vuoksi.

Hyundain Santa Fe: Täyttää 20 vuotta

Hyundai esitteli ensimmäisen sukupolven Santa Fen vuonna 2000, jolloin merkistä tuli yksi SUV-markkinoiden edelläkävijöistä. Tänä vuonna 20-vuotispäiväänsä juhlivasta mallista on tullut Hyundain lippulaiva.

Auto Bild.Uutiset

- San­ta Fe oli Hy­un­dain en­sim­mäi­nen SUV-mal­li. Se on yk­si pi­sim­pään myyn­nis­sä ol­leis­ta mal­li­sar­jois­tam­me, ja tär­keim­piä mal­le­jam­me sekä maa­il­man­laa­jui­ses­ti et­tä Eu­roo­pas­sa, ker­too Hy­un­dai Mo­tor Eu­ro­pen mark­ki­noin­ti- ja tuo­te­joh­ta­ja And­re­as-Chris­toph Hof­mann.

- Hy­un­dail­le San­ta Fe on iko­ni, jon­ka suun­nit­te­lu, tek­niik­ka, ti­lat ja mu­ka­vuus ke­hit­ty­vät edel­leen. Uu­si­mi­pien omi­nai­suuk­sien avul­la se vah­vis­taa ase­maan­sa lip­pu­lai­va­mal­li­na laa­jas­sa SUV-mal­lis­tos­sam­me vie­den sa­mal­la koko seg­ment­tiä eteen­päin uu­sien in­no­vaa­ti­oi­den ja säh­köis­ty­mi­sen myö­tä.

Hy­un­dai San­ta Fe – en­sim­mäi­nen su­ku­pol­vi: täs­tä kaik­ki al­koi (2000-2006)

Hy­un­dai esit­te­li San­ta Fen en­sim­mäi­sen ker­ran vuo­den 2000 Ge­ne­ven au­to­näyt­te­lys­sä. Seu­raa­vat su­ku­pol­vet vei­vät mal­lia koh­ti pre­mium-luok­kaa, mut­ta en­sim­mäi­nen San­ta Fe oli en­si­si­jai­ses­ti käy­tän­nöl­li­nen, ja sitä ar­vos­tet­tiin sen toi­min­nal­li­suu­den ja luo­tet­ta­vuu­den vuok­si.

Tuo­tan­toa jou­dut­tiin no­pe­as­ti kas­vat­ta­maan, sil­lä ky­syn­tä eri­tyi­ses­ti Yh­dys­val­lois­sa oli odo­tet­tua suu­rem­paa.

En­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven San­ta Fen ul­ko­nä­kö oli kar­kea ja yk­sin­ker­tai­nen, mut­ta au­to oli pi­dem­pi ja le­ve­äm­pi kuin mo­net sen kil­pai­li­jat, ja sen maas­to-omi­nai­suu­det oli­vat hy­vät. Au­tos­sa oli run­saas­ti ti­laa vii­del­le mat­kus­ta­jal­le ja mat­ka­ta­va­roil­le.

Neljännen sukupolven Santa Fen seuraavat uudistukset paljastetaan lähiaikoina.

Neljännen sukupolven Santa Fen seuraavat uudistukset paljastetaan lähiaikoina.

Mu­ka­vuus­va­rus­tei­ta, ku­ten il­mas­toin­ti, cd-soi­tin, kat­to­luuk­ku ja säh­köi­set ik­ku­nan­nos­ti­met, oli run­saas­ti. Vuon­na 2003 Hy­un­dai vas­ta­si asi­ak­kai­den toi­vei­siin tuo­mal­la mal­lis­toon te­hok­kaam­man moot­to­rin, ja mal­lin ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä sai oman oh­jain­lait­teen.

Hy­un­dai San­ta Fe – toi­nen su­ku­pol­vi: enem­män voi­maa, ti­laa ja tur­val­li­suut­ta (2006-2012)

San­ta Fen toi­sen su­ku­pol­ven en­sie­sit­te­ly oli Poh­jois-Ame­ri­kan kan­sain­vä­li­ses­sä au­to­näyt­te­lys­sä tam­mi­kuus­sa 2006, jol­loin au­to­jen suun­nit­te­lus­sa ul­ko­nä­ön mer­ki­tys al­koi kas­vaa. San­ta Fen ul­ko­nä­kö muut­tui lin­jak­kaam­mak­si, ja sa­mal­la mal­liin tuo­tiin te­ho­kas die­sel­moot­to­ri ja uu­dis­tet­tu V6-ben­sii­ni­moot­to­ri.

Si­sä­ti­loi­hin il­mes­tyi ri­paus luk­sus­ta peh­me­äm­pi­nä ma­te­ri­aa­lei­na sekä sää­ti­mien ja kyt­kin­ten si­ni­se­nä taus­ta­va­lais­tuk­se­na. Au­ton mi­tat kas­voi­vat, ja San­ta Fe oli nyt tar­jol­la myös seit­se­män­paik­kai­se­na.

Asi­ak­kail­le ha­lut­tiin tar­jo­ta tur­val­li­sem­pia au­to­ja. Ajo­va­kau­den­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä (ESC), luk­kiu­tu­mat­to­mat ABS-jar­rut, si­vu­tur­va­tyy­nyt kai­kil­le is­tuin­ri­veil­le, ren­gas­pai­neen­tun­nis­tus ja ak­tii­vi­set nis­ka­tu­et tu­li­vat va­ki­o­va­rus­teik­si.

Li­sä­va­rus­tei­na au­toi­hin sai va­li­ta na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män, pe­ruu­tus­ka­me­ran ja va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men.

Hy­un­dai San­ta Fe – kol­mas su­ku­pol­vi: ke­hit­ty­neem­pää tur­val­li­suut­ta ja lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lui­ta (2012-2018)

Kol­man­nen su­ku­pol­ven San­ta Fe oli suu­ri edis­ty­sas­kel Hy­un­dail­le. Uu­si mal­li säi­lyt­ti ai­em­mat etun­sa; käy­tän­nöl­li­syy­den, ava­rat ti­lat ja luo­tet­ta­vuu­den, ja yh­dis­ti nii­hin dy­naa­mi­sen, mo­der­nin il­meen.

Kol­man­nes­sa pol­ves­sa San­ta Fe­hen sai myös uu­den­lais­ta, aja­mis­ta hel­pot­ta­vaa älyk­kyyt­tä. Tar­jol­le tuli muun mu­as­sa kah­dek­san­tuu­mai­nen in­tui­tii­vi­sen käyt­tö­ko­ke­muk­sen tar­jo­a­va mo­ni­toi­mi­näyt­tö.

Hy­un­dai vah­vis­ti ase­maan­sa joh­ta­vien tur­val­li­suu­so­mi­nai­suuk­sien tar­jo­a­ja­na. Esi­merk­ke­jä näis­tä omi­nai­suuk­sis­ta ovat le­vy­jar­rut kai­kis­sa pyö­ris­sä, äk­ki­jar­ru­tuk­sis­sa te­hos­ta­va j ar­ru­tu­sa­vus­tin luk­kiu­tu­mat­to­mien ABS-jar­ru­jen yh­tey­des­sä sekä säh­köi­nen jar­ru­tus­voi­man ja­ka­mi­nen etu- ja taka-ak­se­lien vä­lil­lä. Mo­der­nis­ta tek­no­lo­gi­as­ta, dy­naa­mi­ses­ta muo­toi­lus­ta ja run­saas­ta tur­val­li­suus­va­rus­te­lus­ta koos­tui hou­kut­te­le­va ko­ko­nai­suus, joka toi Hy­un­dail­le uu­den, laa­jem­man asi­a­kas­kun­nan.

Hy­un­dai San­ta Fe – nel­jäs su­ku­pol­vi: Smart­Sen­se-tek­no­lo­gia ja roh­kea uu­si muo­toi­lu (2018- )

Ai­kai­sem­pien mal­lien me­nes­tyk­sen ra­ken­ta­mil­le pe­rus­tuk­sil­le on luo­tu San­ta Fen nel­jäs su­ku­pol­vi, joka esi­tel­tiin ylei­söl­le vuon­na 2018.

Nel­jän­nen su­ku­pol­ven San­ta Fe tar­jo­aa pre­mium-luo­kan liik­ku­mis­ta, sen va­rus­te­lu ja tek­no­lo­gia ovat huip­pu­luok­kaa, ja tur­val­li­suu­so­mi­nai­suu­det ja -va­rus­teet luok­kan­sa par­haim­mis­toa.

Ele­gan­tin San­ta Fen roh­ke­aa muo­toi­lua ja ur­hei­lul­lis­ta ole­mus­ta ko­ros­taa keu­lal­la Cas­ca­ding Gril­le -etu­sä­leik­kö ja kyl­jis­sä kaa­ret, jot­ka ulot­tu­vat ajo­va­lois­ta kat­to­lin­jaa pit­kin ta­ka­va­loi­hin. Uu­si San­ta Fe on si­sä­ti­loil­taan edel­tä­ji­ään suu­rem­pi, toi­sel­la is­tuin­ri­vil­lä jal­ka­ti­la on kas­va­nut 38 mm.

18 vuotta ensimmäisen Santa Fen julkaisun jälkeen malli on ottanut paikkansa Hyundain lippulaivamallina Euroopassa.

18 vuotta ensimmäisen Santa Fen julkaisun jälkeen malli on ottanut paikkansa Hyundain lippulaivamallina Euroopassa.

Smart­Sen­se-tek­no­lo­gi­al­la va­rus­tet­tu San­ta Fe on luok­kan­sa tur­val­li­sim­pia au­to­ja, ja se sai­kin vii­si täh­teä Eu­ro NCAP -tes­tis­sä. Hy­un­dai huo­leh­tii edel­leen asi­ak­kai­den­sa tur­val­li­suu­des­ta tar­jo­a­mal­la yhä in­no­va­tii­vi­sem­pia omi­nai­suuk­sia, ku­ten Hy­un­dain ke­hit­tä­män Rear Oc­cu­pant Alert -jär­jes­tel­män, joka tun­nis­taa, jos ta­ka­pen­kil­lä on lap­si tai lem­mik­kie­läin, ja va­roit­taa au­tos­ta pois­tu­vaa kul­jet­ta­jaa, mi­kä­li ta­ka­o­via ole avat­tu au­ton py­sä­köin­nin jäl­keen.

Toi­nen esi­merk­ki tur­val­li­suut­ta li­sää­vis­tä va­rus­teis­ta on ta­ka­na ole­vas­ta ris­te­ä­väs­tä lii­ken­tees­tä va­roit­ta­va jär­jes­tel­mä, joka tark­kai­lee au­ton ym­pä­ris­töä 180 as­teen alu­eel­la, ja va­roit­taa pe­ruut­ta­vaa kul­jet­ta­jaa ha­vai­tes­saan es­teen, tai jopa jar­rut­taa kul­jet­ta­jan puo­les­ta es­tääk­seen tör­mäyk­sen.

18 vuot­ta en­sim­mäi­sen San­ta Fen jul­kai­sun jäl­keen mal­li on ot­ta­nut paik­kan­sa Hy­un­dain lip­pu­lai­va­mal­li­na Eu­roo­pas­sa. Jat­ku­va ke­hi­tys osoit­taa Hy­un­dain si­tou­tu­mis­ta mo­der­nien, laa­duk­kai­den ja tur­val­lis­ten tuot­tei­den val­mis­ta­mi­seen asi­ak­kail­leen.

Nel­jän­nen su­ku­pol­ven San­ta Fen seu­raa­vat uu­dis­tuk­set pal­jas­te­taan lä­hi­ai­koi­na.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN