Pyry Lautamäki on intohimoinen autokauppias.

Pyry Lautamäki on intohimoinen autokauppias.

Rinta-Joupin Autoliike

Hyvä automyyjä tienaa saman verran kuin lääkäri

Automyyjän työ ei usein tule ensimmäisenä mieleen, kun puhutaan hyvin palkatuista ammateista, mutta Rinta-Joupin Autoliikkeen Porvoon myymälässä työskentelevän Pyry Lautamäen tarina rikkoo nämä ennakkoluulot.

Auto Bild.Uutiset

Nel­jät­tä vuot­ta au­to­myy­jä­nä toi­mi­va Pyry to­dis­taa, et­tä oi­ke­al­la asen­teel­la, ah­ke­ruu­del­la ja osaa­mi­sel­la au­to­myy­jän am­ma­tis­sa voi pääs­tä pit­käl­le – jopa lää­kä­rin vuo­si­an­si­oi­hin. Hän an­sait­si vii­me vuon­na etuuk­si­neen noin 80 000 eu­roa. Mi­ten tä­hän pää­see ja mitä kaik­kea hy­väl­tä au­to­myy­jäl­tä vaa­di­taan?

“Tär­kein­tä on kau­pan näl­kä”

Pyry ker­too kou­lu­tus­taus­tas­taan: yli­op­pi­las­tut­kin­non jäl­keen hän suo­rit­ti myyn­nin ja mark­ki­noin­nin mer­ko­no­mi­tut­kin­non op­pi­so­pi­muk­sel­la. Tämä yh­dis­tel­mä an­toi hä­nel­le hy­vät val­miu­det ural­le, mut­ta Pyry pai­not­taa, et­tä tär­kein­tä ei ole kou­lu­tus – vaan asen­ne.

”Tär­keim­pä­nä omi­nai­suu­te­na hy­väl­lä myy­jäl­lä pi­dän kau­pan näl­kää!” hän sa­noo ja li­sää, et­tä ih­mis­tun­te­mus, ah­ke­ruus ja hy­vät vies­tin­tä­tai­dot ovat myös avai­na­se­mas­sa.

Töi­tä kel­lon ym­pä­ri?

Py­ryn työ­päi­vät ei­vät ra­joi­tu kel­lo 10–18 Rin­ta-Jou­pin Au­to­liik­keen au­ki­o­lo­ai­koi­hin. Hän ker­too vas­taa­van­sa asi­ak­kai­den vies­tei­hin myös il­tai­sin ja jos­kus va­paa­päi­vi­nä­kin.

”Jos asi­ak­kaat lait­ta­vat il­lal­la tai aa­mul­la vies­tiä, vas­taan kyl­lä, jos mah­dol­lis­ta ja vään­nän ko­to­a­kin kä­sin kaup­paa.” 

Vaik­ka hän pyr­kii pi­tä­mään sun­nun­tait va­paa­na, Py­ryn in­to­hi­mo työ­tään koh­taan nä­kyy – ja kan­taa he­del­mää.

Omis­tau­tu­mi­nen nä­kyy myös tu­lok­sis­sa. Pyry aset­taa it­sel­leen ta­voit­tei­ta: vä­hin­tään yk­si kaup­pa päi­väs­sä.

”Yk­si per päi­vä on hyvä tah­ti, mut­ta kyl­lä yri­tän ai­na men­nä sen yli.” Päi­vä­koh­tai­nen en­nä­tys on seit­se­män myy­tyä au­toa.

Haas­tei­ta ja on­nis­tu­mi­sia

Kai­kes­sa työs­sä on omat han­ka­luu­ten­sa, ei­kä au­to­myy­jän hom­ma ole poik­keus.

”Vai­kein­ta on, kun tun­tuu, et­tä kaup­pa ei käy kir­veel­lä­kään. Nois­sa ti­lan­teis­sa ko­ke­ma­ton myy­jä saat­taa al­kaa yliy­rit­tä­mään, mikä ei joh­da kuin sy­vem­pään räm­pi­mi­seen.”

Hän kui­ten­kin muis­tut­taa, et­tä ko­ke­mus ja rau­hal­li­suus aut­ta­vat sel­vi­ä­mään vai­keis­ta­kin kau­sis­ta.

Pal­kit­se­vat het­ket kor­vaa­vat vai­ke­at. 

”Pa­ras fii­lis tu­lee, kun saa teh­tyä asi­ak­kaan kans­sa kau­pat, ja mo­lem­mil­le jää hyvä mie­li.”

Pyry mai­nit­see myös, et­tä työn suo­ra vai­ku­tus an­si­oi­hin mo­ti­voi.

”Täs­sä hom­mas­sa sä näet suo­raan, mi­ten sun pa­nos vai­kut­taa palk­ka­pus­siin.

Hyvä työ­nan­ta­ja, hy­vät tu­lok­set

Pyry ko­ros­taa myös työ­nan­ta­jan roo­lia. 

”Hy­vät työ­ka­lut, laa­ja au­to­va­li­koi­ma ja avoin kes­kus­te­lu­yh­teys työ­nan­ta­jan kans­sa ovat tosi tär­kei­tä. Ja tie­ten­kin mo­lem­min­puo­li­nen luot­ta­mus.”

Hä­nen mu­kaan­sa hyvä työ­nan­ta­ja luo puit­teet me­nes­tyk­sel­le, mut­ta lo­pul­ta tu­lok­set riip­pu­vat ai­na myy­jäs­tä it­ses­tään.

”Täs­sä työs­sä saat sen, min­kä an­sait­set.”

Tu­lo­ta­so nä­kyy ku­lu­tuk­ses­sa

Hy­vät tu­lot mah­dol­lis­ta­vat Py­ryl­le mo­ni­puo­li­sen elä­män­tyy­lin. Hän ker­too har­ras­ta­van­sa mm. kun­to­sa­lia, mat­kus­ta­van­sa pal­jon ja naut­ti­van­sa ul­ko­na syö­mi­ses­tä. Hän myös ly­hen­tää isoa asun­to­lai­naa, jon­ka hyvä tu­lo­ta­so mah­dol­lis­taa. Ja toki jon­kin ver­ran me­nee sääs­töi­hin­kin.

”Niin pal­joa en ole vie­lä tie­nan­nut, et­ten­kö oli­si kek­si­nyt kai­kil­le ra­hoil­le käyt­töä.”

Au­to­myy­jän työ – enem­män kuin vain au­to­ja

Py­ryn ta­ri­na osoit­taa, et­tä au­to­myy­jä­nä voi me­nes­tyä, kun on val­mis te­ke­mään töi­tä ja ke­hit­tä­mään it­se­ään. Hän ki­teyt­tää työn­sä par­haat puo­let näin:

”Pal­kit­se­vin­ta on saa­da asi­ak­kaan kans­sa mu­ka­vat kau­pat teh­tyä niin, et­tä mo­lem­mil­le jää hyvä mie­li. Oman te­ke­mi­sen kor­re­laa­tio suo­raan an­sain­ta­ta­soon mo­ti­voi päi­väs­tä toi­seen.”

Hyvä au­to­myy­jä ei vain myy au­to­ja – hän ra­ken­taa asi­ak­kaan kans­sa luot­ta­mus­ta, saa­vut­taa en­nä­tyk­siä ja naut­tii työn­sä he­del­mis­tä. Pyry on hyvä esi­merk­ki sii­tä, et­tä oi­ke­al­la asen­teel­la ja ko­val­la työl­lä au­to­myy­jän am­ma­tis­sa voi tie­na­ta sa­man ver­ran kuin vaik­ka­pa lää­kä­ri­nä.

”Tämä työ ei ole kai­kil­le, mut­ta jos ra­kas­tat myy­mis­tä, täs­sä on mah­dol­li­suuk­sia vaik­ka mi­hin.”

Au­to­Bild / Rin­ta-Jou­pin Au­to­lii­ke

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN