1975 Vauxhall Firenza.

1975 Vauxhall Firenza.

Ilouutinen kaikille suomalaisille Vauxhall-harrastajille: Brändin kuuluisa perinnekokoelma ja arkisto siirtyvät uusiin tiloihin!

Vauxhallin maineikas Heritage Collection sekä merkin arkistot siirtyvät nykyisistä Griffin Housen tiloista ensi kuussa uusiin tiloihin. Suunnitelmissa on rakentaa upouusi perinnekeskus, Vauxhall Heritage Centre.

Auto Bild.Klassikot

Vaux­hal­lin en­ti­sen Lu­to­nin-ti­lo­jen myyn­ti tar­koit­taa sitä, et­tä ko­ko­el­ma löy­tää uu­den vä­li­ai­kai­sen ko­din yh­ti­ön El­les­me­re Port -teh­taal­la, jos­sa 60 au­to­yk­si­lön ko­ko­el­mal­le on va­rat­tu 8000 ne­li­ö­met­rin ra­ken­nus.

Ko­ko­el­ma edus­taa Vaux­hal­lin 117 vuo­den his­to­ri­aa

El­les­me­re Port on toi­mi­nut Vaux­hal­lin kom­pak­ti­luo­kan au­to­jen val­mis­tus­paik­ka­na vii­meis­ten 56 vuo­den ajan, ja ny­kyi­sin siel­lä val­mis­te­taan Vaux­hall Ast­raa. Teh­taal­la ol­laan in­nois­saan pe­rin­ne­ko­ko­el­man saa­pu­mi­ses­ta, kos­ka eri­näi­siä ko­ko­e­man mal­leis­ta vii­meis­ten kuu­den vuo­si­kym­me­nen ai­ka­na val­mis­tet­tu juu­ri siel­lä.

Teh­taan joh­ta­ja Mark Nob­le va­kuut­taa, et­tä pe­rin­ne­ko­ko­el­ma pää­see ”läm­pi­mään, kui­vaan ja var­ti­oi­tuun ti­laan”.

Sit­ten, kun ko­ko­el­ma pää­see vä­li­ai­kai­siin ti­loi­hin­sa, sitä yl­lä­pi­tää pai­kan pääl­lä pai­kal­li­nen klas­sik­ko­au­to­jen eri­kois­lii­ke, Ma­nor Park Clas­sics. Näin var­mis­te­taan, et­tä kaik­ki ko­ko­el­man au­tot en­ti­söi­dään kor­ke­a­luok­kai­ses­ti vä­li­ai­kai­sen va­ras­toin­nin ai­ka­na.

Täs­tä huo­li­mat­ta pa­ri­kym­men­tä ko­ko­el­man au­tois­ta, eli kol­man­nes ko­ko­el­mas­ta, tu­lee näyt­täy­ty­mään tuol­loin­kin El­les­me­re Por­tin ul­ko­puo­lel­la.

Täl­lä het­kel­lä Lu­to­nis­sa si­jait­se­vas­sa Stock­wood Dis­co­ve­ry Cent­res­sä on näyt­teil­lä 13 Vaux­hal­lia, osa­na näyt­te­ly ni­mel­tään ‘Vaux­hall – Made in Lu­ton’, joka kes­tää maa­lis­kuun 2021 lop­puun. Näyt­te­ly on luo­tu yh­teis­työs­sä Vaux­hal­lin teh­taan ja The Cul­tu­re Trust Lu­to­nin kans­sa, ja näyt­teil­lä ovat esi­mer­kik­si maa­il­man van­hin säi­lyn­ty Vaux­hall Prin­ce Hen­ry -ur­hei­lu­au­to, hui­kea 1966-mal­li­nen Vaux­hall XVR -kon­sep­ti­au­to, sekä upe­as­ti en­ti­söi­ty 1970 Vaux­hall Viva GT.

Tä­män li­säk­si Ma­nor Park Clas­sics jär­jes­tää näyt­teil­le kuu­si Vaux­hal­lia Run­cor­nin-pää­kont­to­ris­saan, eri­tyi­sel­lä Vaux­hall He­ri­ta­ge -alu­eel­la.

1964 Vauxhall FB Victor.

1964 Vauxhall FB Victor.

Ma­nor Par­kin näyt­te­ly­au­to­jen jou­kos­sa ovat 1904-mal­li­nen 6HP Light Car, jol­la on osal­lis­tut­tu mil­tei jo­kai­ki­seen Lon­too-Brigh­ton -ve­te­raa­ni­au­to­a­joon sit­ten vuo­den 1927; 1926 Vaux­hall OE-Type 30-98 (jon­ka Vaux­hal­lin teh­das on omis­ta­nut jo 72 vuo­den ajan), al­ku­pe­räi­nen Vaux­hall Lo­tus Carl­ton -leh­dis­tö­au­to, sekä El­les­me­re Por­tiss val­mis­tet­tu 1989 Vaux­hall Ast­ra GTE Mk.2.

Kai­ken kuk­ku­rak­si Vaux­hall He­ri­ta­ge Cent­res­sä ovat brän­diin liit­ty­vät laa­jat ar­kis­tot, jot­ka ulot­tu­vat 1890-lu­vun lo­pul­le ai­kaan, jol­loin muo­dos­tet­tiin Vaux­hall Iron Works – joka sii­hen ai­kaan oli mer­kin nimi – . Vaux­hall ryh­tyi val­mis­ta­maan au­to­ja vas­ta 1903.

Myös Vaux­hal­lin ar­kis­tot uu­siin ti­loi­hin

Au­to­ko­ko­el­man ta­voin myös Vaux­hal­lin ar­kis­tot saa­vat uu­den ko­din uu­sis­sa Vaux­hal­lil­le kuu­lu­vis­sa ti­lois­sa: Tod­ding­to­nin his­to­ri­al­li­ses­sa va­ras­to­ra­ken­nuk­ses­sa Lu­to­nin esi­kau­pun­geis­sa.

Vaux­hal­lin pit­kä­ai­kai­nen ar­kis­ton­hoi­ta­ja, And­rew Du­er­den, on tyy­ty­väi­nen asi­ain­ti­laan, kos­ka muu­tos tuo pa­rem­paa jär­jes­tys­tä vuo­sien var­rel­la ke­rät­tyyn val­ta­vaan ku­vien, tie­dos­to­jen ja ai­hee­seen liit­ty­vien esi­nei­den ko­ko­el­maan.

Vauxhall Prince Henry.

Vauxhall Prince Henry.

"Tu­le­va siir­to on an­ta­nut mi­nul­le mah­dol­li­suu­den jär­jes­tää ar­kis­to uu­del­leen ja pri­o­ri­soi­da kaik­ki ne asi­at, jot­ka li­sää­vät mer­kin laa­jaan his­to­ri­aan sy­vyyt­tä, vä­re­jä ja kiin­nos­tus­ta. Ku­va­kir­jas­tom­me di­gi­toin­ti on käyn­nis­sä, ja se tar­jo­aa ar­vok­kaan hyö­dyk­keen me­di­al­le Vaux­hall-jut­tu­jen his­to­ri­al­li­sen kon­teks­tin et­si­mi­ses­sä. Meil­lä on myös mo­nia ai­em­min pii­los­sa ol­lei­ta muo­toi­lu­tut­kiel­mia 1960- ja 70-lu­vuil­ta, jot­ka re­hel­li­ses­ti sa­not­tu­na saa­vat sa­nat­to­mak­si. Otan myös vas­tuun Vaux­hal­lin suo­si­tus­ta ser­ti­fi­kaat­ti­pal­ve­lus­ta, joka tar­jo­aa yk­si­löi­den ra­ken­nus­tar­kis­tuk­sen klas­sis­ten Vaux­hal­lien omis­ta­jil­le.'

Li­sä­tie­toa The Cul­tu­re Trust Lu­to­nin ‘Vaux­hall – Made in Lu­ton’ -näyt­te­lys­tä on net­ti­si­vus­tol­la https://www.cul­tu­ret­rust.com/vaux­hall (val­lit­se­van ko­ro­na­ti­lan­teen vuok­si var­si­nai­nen näyt­te­ly on sul­jet­tu, mut­ta sen pi­täi­si avau­tua uu­del­leen jou­lu­kuun al­ku­puo­lel­la).

Ma­nor Park Clas­sics löy­tyy net­ti­si­vus­tol­ta www.ma­nor­parkc­las­sics.com.

Vaux­hall-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN