BMW iX3:n toimintamatka voi olla jopa 459 km (WTLP) silloin, kun käytetään bruttokapasiteetiltaan 80 kWh akkua.

BMW iX3:n toimintamatka voi olla jopa 459 km (WTLP) silloin, kun käytetään bruttokapasiteetiltaan 80 kWh akkua.

Fabian Kirchbauer

Katumaasturi BMW iX3: Täyssähköistä etenemistä jopa 459 kilometriä

Upouudella BMW iX3:lla on paljon yhteistä aiemmin esitellyn konseptimallin kanssa.

Auto Bild.Uutiset

Ky­sees­sä on täys­säh­köi­nen X3-sar­jan ka­tu­maas­tu­ri va­rus­tet­tu­na te­hok­kaal­la voi­man­siir­rol­la ja pit­käl­lä toi­min­ta­mat­kal­la il­man suur­ta ak­kua.

En­sim­mäi­nen mal­li, jos­sa on uu­si säh­kö­käyt­töi­nen voi­man­siir­to

BMW iX3 on en­sim­mäi­nen mal­li, jos­sa on BMW:n vii­den­nen su­ku­pol­ven säh­kö­käyt­töi­nen voi­man­siir­to.

Il­man har­vi­nai­sia mi­ne­raa­le­ja ra­ken­net­tu moot­to­ri on lin­jas­sa BMW i3:n kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ajat­te­lu­mal­lin kans­sa.

Säh­kö­moot­to­ri si­jait­see ai­van taka-ak­se­lil­la ja se on huo­mat­ta­vas­ti te­hok­kaam­pi kuin moni muu säh­kö­moot­to­ri.

Säh­kö­moot­to­rin teho on 286 hv ja sen vään­tö­mo­ment­ti on 400 Nm. BMW iX3:n kiih­ty­vyys nol­las­ta sa­taan on 6,8 se­kun­tia.

BMW i3:n ta­voin myös BMW iX3 toi­mii te­hok­kaal­la yh­den pol­ki­men ajo­tek­nii­kal­la. Au­ton huip­pu­no­peus on 180 km/h.

BMW iX3:n toi­min­ta­mat­ka voi ol­la jopa 459 km (WTLP) sil­loin, kun käy­te­tään brut­to­ka­pa­si­tee­til­taan 80 kWh ak­kua.

Ko­bol­tin mää­rä akus­sa on kak­si kol­ma­so­saa pie­nem­pi edel­li­sen su­ku­pol­ven ak­kuun ver­rat­tu­na. BMW os­taa akuis­sa käy­te­tyn ko­bol­tin ja li­tiu­min it­se, mer­kit­tä­vä­nä osa­na ar­vo­ket­jua.

La­taus­ka­pa­si­teet­ti 150 kW DC/11 kW AC ta­kaa, et­tä no­pe­al­la 150 kW:n la­tauk­sel­la 80 %:n va­raus­ti­la voi­daan saa­vut­taa vain 34 mi­nuu­tis­sa. Si­ten vain 10 mi­nuu­tin la­taus­py­säh­dys mah­dol­lis­taa noin 100 uut­ta ajo­ki­lo­met­riä.

11 kW:n la­tauk­sel­la ak­ku la­tau­tuu nol­las­ta sa­taan pro­sent­tiin 7,5 tun­nis­sa.

BMW iX3:ssa on va­ki­o­na eril­li­nen läm­pö­pump­pu, jon­ka tar­jo­a­ma il­mas­toin­ti vai­kut­taa sekä si­sä­ti­loi­hin et­tä ak­kuun. La­taus­luuk­ku si­jait­see oi­ke­an­puo­lim­mai­sen ta­ka­pyö­rän ylä­puo­lel­la. Ak­ku pai­naa 529 kg, jo­ten BMW iX3:n oma­mas­sa on 2185 kg.

Tun­nis­tet­ta­vaa muo­toi­lua erot­tu­vin yk­si­tyis­koh­din

BMW iX3:n mit­ta­suh­teet ovat sa­mat kuin BMW X3:lla. Uu­si BMW iX3 erot­tuu kui­ten­kin muo­toi­lu­e­le­men­tein, jot­ka op­ti­moi­vat mal­lin il­man­vas­tuk­seen liit­ty­vät omi­nai­suu­det ja jot­ka sa­mal­la an­ta­vat mal­lil­le oman il­meen­sä.

BMW iX3:ssa on sel­väs­ti erot­tu­va sul­jet­tu etu­sä­leik­kö, ai­em­paa puh­taam­mat lin­jat pus­ku­reis­sa ja ta­ka­o­san dif­fuu­so­ri­le­vy.

Si­sus­tus on suu­rel­ta osin tun­nis­tet­ta­vis­sa muis­ta X3-per­heen mal­leis­ta. BMW iX3:ssa oh­jaus­pyö­rän BMW:n logo, vaih­teen­va­lit­sin, Start/Stop-pai­ni­ke ja mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män kes­ki­näyt­tö si­säl­tä­vät BMW i:n si­ni­set yk­si­tyis­koh­dat.

Nopealla 150 kW:n latauksella 80 %:n varaustila voidaan saavuttaa vain 34 minuutissa. Siten vain 10 minuutin latauspysähdys mahdollistaa noin 100 uutta ajokilometriä. 11 kW:n latauksella akku latautuu nollasta sataan prosenttiin 7,5 tunnissa.

Nopealla 150 kW:n latauksella 80 %:n varaustila voidaan saavuttaa vain 34 minuutissa. Siten vain 10 minuutin latauspysähdys mahdollistaa noin 100 uutta ajokilometriä. 11 kW:n latauksella akku latautuu nollasta sataan prosenttiin 7,5 tunnissa.

Fabian Kirchbauer

Ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus on 510 lit­raa, toi­sin sa­no­en vain 40 lit­raa vä­hem­män kuin ben­sii­ni- ja die­sel­mal­leis­sa. Ta­va­ra­ti­las­ta löy­tyy myös omia säi­ly­tys­lo­ke­roi­ta esi­mer­kik­si la­taus­kaa­pe­lei­den säi­lyt­tä­mi­seen.

Kak­si va­rus­te­mal­lia

Mal­li: Al­ka­en- hin­ta: Toi­min­ta­mat­ka, WLTP: Ku­lu­tus:

BMW iX3 Char­ged 72 547 eu­roa 459 km 18,6 kWh/100 km

BMW iX3 Char­ged Plus 79 320 eu­roa 453 km 18,9 kWh/100 km

BMW iX3 Char­ged- ja BMW iX3 Char­ged Plus -ko­ko­nai­suuk­siin voi va­li­ta tiet­ty­jä li­sä­va­rus­tei­ta va­ki­o­va­rus­tei­den li­säk­si, ku­ten esi­mer­kik­si ve­to­kou­kun ja tum­men­ne­tut ta­ka­si­vuik­ku­nat.

Me­tal­li­vä­ri on va­ki­o­va­rus­te mo­lem­mis­sa mal­leis­sa..

Val­mii­na lan­gat­to­miin päi­vi­tyk­siin

Ku­ten mo­net muut­kin uu­det BMW-mal­lit, myös BMW iX3 voi­daan päi­vit­tää lan­gat­to­mas­ti. Näin käyt­tä­jäl­lä on mah­dol­li­suus os­taa uu­sia lait­tei­ta ja pal­ve­lui­ta myös

au­ton toi­mit­ta­mi­sen jäl­keen.

Auton voi päivittää kahdella tavalla: joko suoraan auton integroidun SIM-kortin kautta tai älypuhelimen ja BMW Connected -sovelluksen kautta. Päivitys ladataan ensin WiFi-verkon kautta esimerkiksi kotona, ennen kuin se synkronoidaan auton kanssa. Omistajalle ilmoitetaan hänen autolleen saatavilla olevista uusista ohjelmistoista multimediajärjestelmän kautta tai älypuhelimen BMW Connected -sovelluksessa.

Auton voi päivittää kahdella tavalla: joko suoraan auton integroidun SIM-kortin kautta tai älypuhelimen ja BMW Connected -sovelluksen kautta. Päivitys ladataan ensin WiFi-verkon kautta esimerkiksi kotona, ennen kuin se synkronoidaan auton kanssa. Omistajalle ilmoitetaan hänen autolleen saatavilla olevista uusista ohjelmistoista multimediajärjestelmän kautta tai älypuhelimen BMW Connected -sovelluksessa.

Au­ton voi päi­vit­tää kah­del­la ta­val­la: joko suo­raan au­ton in­teg­roi­dun SIM-kor­tin kaut­ta tai äly­pu­he­li­men ja BMW Con­nec­ted -so­vel­luk­sen kaut­ta.

Päi­vi­tys la­da­taan en­sin WiFi-ver­kon kaut­ta esi­mer­kik­si ko­to­na, en­nen kuin se synk­ro­noi­daan au­ton kans­sa. Omis­ta­jal­le il­moi­te­taan hä­nen au­tol­leen saa­ta­vil­la ole­vis­ta uu­sis­ta oh­jel­mis­tois­ta mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män kaut­ta tai äly­pu­he­li­men BMW Con­nec­ted -so­vel­luk­ses­sa.

Tuo­tan­non aloi­tus ja lan­see­raus

BMW iX3:n sar­ja­tuo­tan­to al­kaa myö­hem­min tänä ke­sä­nä. Lan­see­raus teh­dään en­sin Kii­nas­sa ja sen jäl­keen va­li­tuis­sa Eu­roo­pan mais­sa, Suo­mi mu­kaan lu­kien.

Suo­meen en­sim­mäi­set au­tot toi­mi­te­taan vuo­den 2021 alus­sa.

BMW-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN