BMW iX3:n toimintamatka voi olla jopa 459 km (WTLP) silloin, kun käytetään bruttokapasiteetiltaan 80 kWh akkua.
Fabian Kirchbauer
Katumaasturi BMW iX3: Täyssähköistä etenemistä jopa 459 kilometriä
Upouudella BMW iX3:lla on paljon yhteistä aiemmin esitellyn konseptimallin kanssa.
Kyseessä on täyssähköinen X3-sarjan katumaasturi varustettuna tehokkaalla voimansiirrolla ja pitkällä toimintamatkalla ilman suurta akkua.
Ensimmäinen malli, jossa on uusi sähkökäyttöinen voimansiirto
BMW iX3 on ensimmäinen malli, jossa on BMW:n viidennen sukupolven sähkökäyttöinen voimansiirto.
Ilman harvinaisia mineraaleja rakennettu moottori on linjassa BMW i3:n kestävän kehityksen ajattelumallin kanssa.
Sähkömoottori sijaitsee aivan taka-akselilla ja se on huomattavasti tehokkaampi kuin moni muu sähkömoottori.
Sähkömoottorin teho on 286 hv ja sen vääntömomentti on 400 Nm. BMW iX3:n kiihtyvyys nollasta sataan on 6,8 sekuntia.
BMW i3:n tavoin myös BMW iX3 toimii tehokkaalla yhden polkimen ajotekniikalla. Auton huippunopeus on 180 km/h.
BMW iX3:n toimintamatka voi olla jopa 459 km (WTLP) silloin, kun käytetään bruttokapasiteetiltaan 80 kWh akkua.
Koboltin määrä akussa on kaksi kolmasosaa pienempi edellisen sukupolven akkuun verrattuna. BMW ostaa akuissa käytetyn koboltin ja litiumin itse, merkittävänä osana arvoketjua.
Latauskapasiteetti 150 kW DC/11 kW AC takaa, että nopealla 150 kW:n latauksella 80 %:n varaustila voidaan saavuttaa vain 34 minuutissa. Siten vain 10 minuutin latauspysähdys mahdollistaa noin 100 uutta ajokilometriä.
11 kW:n latauksella akku latautuu nollasta sataan prosenttiin 7,5 tunnissa.
BMW iX3:ssa on vakiona erillinen lämpöpumppu, jonka tarjoama ilmastointi vaikuttaa sekä sisätiloihin että akkuun. Latausluukku sijaitsee oikeanpuolimmaisen takapyörän yläpuolella. Akku painaa 529 kg, joten BMW iX3:n omamassa on 2185 kg.
Tunnistettavaa muotoilua erottuvin yksityiskohdin
BMW iX3:n mittasuhteet ovat samat kuin BMW X3:lla. Uusi BMW iX3 erottuu kuitenkin muotoiluelementein, jotka optimoivat mallin ilmanvastukseen liittyvät ominaisuudet ja jotka samalla antavat mallille oman ilmeensä.
BMW iX3:ssa on selvästi erottuva suljettu etusäleikkö, aiempaa puhtaammat linjat puskureissa ja takaosan diffuusorilevy.
Sisustus on suurelta osin tunnistettavissa muista X3-perheen malleista. BMW iX3:ssa ohjauspyörän BMW:n logo, vaihteenvalitsin, Start/Stop-painike ja multimediajärjestelmän keskinäyttö sisältävät BMW i:n siniset yksityiskohdat.
Nopealla 150 kW:n latauksella 80 %:n varaustila voidaan saavuttaa vain 34 minuutissa. Siten vain 10 minuutin latauspysähdys mahdollistaa noin 100 uutta ajokilometriä. 11 kW:n latauksella akku latautuu nollasta sataan prosenttiin 7,5 tunnissa.
Fabian Kirchbauer
Tavaratilan tilavuus on 510 litraa, toisin sanoen vain 40 litraa vähemmän kuin bensiini- ja dieselmalleissa. Tavaratilasta löytyy myös omia säilytyslokeroita esimerkiksi latauskaapeleiden säilyttämiseen.
Kaksi varustemallia
Malli: Alkaen- hinta: Toimintamatka, WLTP: Kulutus:
BMW iX3 Charged 72 547 euroa 459 km 18,6 kWh/100 km
BMW iX3 Charged Plus 79 320 euroa 453 km 18,9 kWh/100 km
BMW iX3 Charged- ja BMW iX3 Charged Plus -kokonaisuuksiin voi valita tiettyjä lisävarusteita vakiovarusteiden lisäksi, kuten esimerkiksi vetokoukun ja tummennetut takasivuikkunat.
Metalliväri on vakiovaruste molemmissa malleissa..
Valmiina langattomiin päivityksiin
Kuten monet muutkin uudet BMW-mallit, myös BMW iX3 voidaan päivittää langattomasti. Näin käyttäjällä on mahdollisuus ostaa uusia laitteita ja palveluita myös
auton toimittamisen jälkeen.
Auton voi päivittää kahdella tavalla: joko suoraan auton integroidun SIM-kortin kautta tai älypuhelimen ja BMW Connected -sovelluksen kautta. Päivitys ladataan ensin WiFi-verkon kautta esimerkiksi kotona, ennen kuin se synkronoidaan auton kanssa. Omistajalle ilmoitetaan hänen autolleen saatavilla olevista uusista ohjelmistoista multimediajärjestelmän kautta tai älypuhelimen BMW Connected -sovelluksessa.
Auton voi päivittää kahdella tavalla: joko suoraan auton integroidun SIM-kortin kautta tai älypuhelimen ja BMW Connected -sovelluksen kautta.
Päivitys ladataan ensin WiFi-verkon kautta esimerkiksi kotona, ennen kuin se synkronoidaan auton kanssa. Omistajalle ilmoitetaan hänen autolleen saatavilla olevista uusista ohjelmistoista multimediajärjestelmän kautta tai älypuhelimen BMW Connected -sovelluksessa.
Tuotannon aloitus ja lanseeraus
BMW iX3:n sarjatuotanto alkaa myöhemmin tänä kesänä. Lanseeraus tehdään ensin Kiinassa ja sen jälkeen valituissa Euroopan maissa, Suomi mukaan lukien.
Suomeen ensimmäiset autot toimitetaan vuoden 2021 alussa.
BMW-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Jenna Tikkanen: ”Kotona saan olla ihan vain minä"
Hanan uusi lippulaiva
20 kullattua kuuloketta
Tarkkuustyötä Sveitsistä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
Cabassen pallokaiutin kehittyy
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL