Käytetyt tuontiautot saastuttavat yhä vähemmän.
Kamux
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Käytettynä Suomeen maahantuotujen henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö (CO2-päästö) on laskenut ennätyksellisen alas vuoden 2024 aikana.
Niiden keskimääräinen CO2-päästö, reilut 34 g/km, on ollut noin puolet alhaisempi kuin ensirekisteröityjen henkilöautojen (n. 70 g/km) WLTP-mittaustavalla mitattuna.
Vielä vuonna 2023 käytettynä maahantuotujen autojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli reilut 42 g/km. Laskun taustalla on ladattavien hybridiautojen ja täyssähköautojen suuri osuus käytettynä maahantuoduista autoista. Vielä vuonna 2020 päästölukema oli 90 g/km.
Vuoden 2024 lokakuun loppuun mennessä on maahantuotu reilut 36 000 käytettyä henkilöautoa. Näistä täyssähköautojen osuus on 31 prosenttia ja ladattavien hybridiautojen 45 prosenttia. Vuonna 2023 täyssähköautojen osuus oli 26 prosenttia ja lataushybridien 38 prosenttia.
"Käytettynä maahantuotujen autojen vaikutus on merkittävä koko autokantamme uudistumiselle. Suomeen tuodaan vuosittain lähes 40 000 käytettyä henkilöautoa, sanoo johtava asiantuntija Outi Ampuja Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.
Kuluvan vuoden tilastojen perusteella ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö (n. 70 g/km) on kasvanut vuoteen 2023 (n. 64 g/km) verrattuna. Nousun taustalla on bensiiniautojen osuuden kasvu ensirekisteröidyissä henkilöautoissa.
Vastaavasti täyssähköautojen ja ladattavien hybridien osuus ensirekisteröidyistä henkilöautoista on laskenut samalla ajanjaksolla. Luvut perustuvat tammi-lokakuun tietoihin, ja tilanne voi vielä muuttua loppuvuoden aikana.
"Kokonaisuutena vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevien osuus Suomen liikenteessä kulkevista henkilöautoista on kasvanut. Viime vuoden lopussa osuus oli 8,5 prosenttia, ja syyskuussa 2024 osuus oli noussut 10,3 prosenttiin. Tämä kehitys laskee myös liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä", Ampuja sanoo.
Ajoneuvojen vaihtoehtoisiksi käyttövoimiksi lasketaan sähkö (täyssähkö ja ladattavat hybridit), maa- ja biokaasu, korkeaseosetanoli (flexfuel) ja vety.
Suomen EU-velvoitteena on puolittaa taakanjakosektorin kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasoon verrattuna. Liikenteen (ilman lentoliikennettä) osuus Suomen kokonaispäästöistä oli noin 23 prosenttia vuonna 2023.
Suomen liikenteen kasvihuonekaasupäästöt ovat laskeneet vuoteen 2023 mennessä noin 3,3 miljoonaa tonnia vuoden 2005 tasosta. Yksi keskeinen toimi liikenteen päästöjen vähentämiseksi on liikennevälineiden irtautuminen fossiililista käyttövoimista.
AutoBild
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Krixin uudet kotiteatterijärjestelmät
Tassut subille
Regan uusi neodyymiäänirasia
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Kolmikanavainen päätevahvistin
WiiMin pikkuinen älykaiutin
Joulu saapuu Jumon saarelle
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
Enemmän väriä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI