Kia EV3:n regeneroiva jarru­tus­jär­jes­telmä mahdollistaa pidemmän kantaman

Kia EV3:n regeneratiivinen jarru­tus­jär­jes­telmä parantaa auton energi­a­te­hok­kuutta pidentäen käytettävissä olevaa kantamaa. Samalla järjestelmä vähentää mekaanisten jarru­kom­po­nenttien kulumaa alentaen pitkäaikaisia ylläpi­to­kus­tan­nuksia.

Auto Bild.Uutiset

Il­mai­sek­si Kia Con­nect Sto­ren kaut­ta la­dat­ta­va Smart Re­ge­ne­ra­ti­on Sys­tem Plus vie tä­män jär­jes­tel­män uu­del­le ta­sol­le.

Re­ge­ne­ra­tii­vi­nen jar­ru­tus muut­taa lii­ke-ener­gi­aa säh­kö­e­ner­gi­ak­si au­ton rul­la­tes­sa tai hi­das­tu­es­sa. Pa­ran­net­tu Smart Re­ge­ne­ra­ti­on Sys­tem Plus -jär­jes­tel­mä hyö­dyn­tää na­vi­gaa­ti­o­da­taa sekä reit­ti-in­for­maa­ti­o­ta teh­den en­na­koi­via muu­tok­sia ajo­no­peu­teen il­man, et­tä kul­jet­ta­jan tar­vit­see pai­naa jar­ru­pol­jin­ta. Jär­jes­tel­mä voi avus­taa esi­mer­kik­si ris­teyk­sis­sä, tien mut­kis­sa, sekä lii­ken­neym­py­röis­sä. Jär­jes­tel­mä hi­das­taa myös au­to­maat­ti­ses­ti vaih­tu­viin no­peus­ra­joi­tuk­siin.

”Vaik­ka kul­jet­ta­ja seu­rai­si­kin val­miik­si na­vi­goin­nin kaut­ta rei­ti­tet­tyä reit­tiä, voi­vat ris­teyk­set ja vaih­tu­vat no­peus­ra­joi­tuk­set tul­la yl­lä­tyk­se­nä joh­ta­en äk­ki­näi­siin jar­ru­pol­ki­men pai­nal­luk­siin”, ker­too Ale­xand­re Pa­pa­pet­ro­pou­lus, Kian tuo­te- ja hin­noit­te­lu­joh­ta­ja Eu­roo­pas­sa. ”Smart Re­ge­ne­ra­ti­on Sys­tem Plus mah­dol­lis­taa peh­me­äm­män ja miel­lyt­tä­väm­män kyy­din kai­kil­le mat­kus­ta­jil­le li­sä­ten sa­mal­la käy­tet­tä­vis­sä ole­vaa kan­ta­maa op­ti­moi­dun re­ge­ne­raa­ti­on kaut­ta.”

Kia Con­nect Store tar­jo­aa di­gi­taa­li­sia omi­nai­suuk­sia ja pal­ve­lui­ta, jot­ka li­sää­vät au­ton mo­ni­käyt­töi­syyt­tä ja suo­ri­tus­ky­kyä. Omi­nai­suu­det la­da­taan sekä asen­ne­taan au­toon OTA (over-the-air)-päi­vi­tys­ten kaut­ta. Smart Re­ge­ne­ra­ti­on Sys­tem Plus tu­lee la­dat­ta­vak­si il­mai­sek­si Kia Con­nect -mo­bii­li­ap­p­li­kaa­ti­os­sa. Kun omi­nai­suus on li­sät­ty EV3:een, jär­jes­tel­mä voi­daan ak­ti­voi­da ve­tä­mäl­lä oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na si­jait­se­vaa oi­ke­an puo­len viik­si­vaih­din­ta ve­tä­mäl­lä yli se­kun­nin ajan. Omi­nai­suus on ak­tii­vi­nen, kun kul­jet­ta­jan näy­tös­sä re­ge­ne­raa­ti­o­ta ku­vaa­van iko­nin pääl­le syt­tyy AU­TO-teks­ti. Tä­män jäl­keen ajo­no­peus sää­de­tään au­to­maat­ti­ses­ti na­vi­gaa­ti­o­da­taan pe­rus­tu­en.*

Au­to­maat­ti­nen hi­das­tus­toi­min­to mää­rit­tää no­peu­den muun mu­as­sa ris­teyk­sen kais­ta­mää­rän mu­kaan. Jär­jes­tel­män hyö­dyt tu­le­vat esiin myös muu­al­la kuin en­tis­tä ener­gi­a­te­hok­kaam­mas­sa ajos­sa, sil­lä peh­me­äm­pi, su­la­vam­pi ajo voi aut­taa vä­hen­tä­mään mat­ka­pa­hoin­voin­tia eri­tyi­ses­ti lap­sil­la sekä lem­mi­keil­lä.

Mo­ni­käyt­töi­nen sekä kil­pai­lu­ky­kyi­ses­ti hin­noi­tel­tu EV3 on Kian vas­taus kil­pail­tuun kom­pak­tien säh­kö-SUV:en seg­ment­tiin. EV3 on voit­ta­nut usei­ta kan­sain­vä­li­siä pal­kin­to­ja. Se myös va­lit­tiin Vuo­den Au­to Suo­mes­sa 2025 -kil­pai­lun voit­ta­jak­si vii­me jou­lu­kuus­sa. Kia EV3 -mal­lis­to laa­je­nee tu­le­vai­suu­des­sa ne­li­ve­toi­sel­la ver­si­ol­la sekä eril­li­sel­lä GT-mal­lil­la.

*Re­ge­ne­ra­tii­vi­nen jar­ru­tus ei ole käy­tös­sä sil­loin, kun au­toon on kyt­ket­ty pe­rä­kär­ry, jar­ru­pol­jin on pai­net­tu­na, au­ton ajo­a­kun va­raus­ta­so on 100%, kun ajo­moo­dik­si on va­lit­tu ”SNOW MODE”, tai kun mo­lem­pia re­ge­ne­raa­ti­o­ta oh­jaa­via läp­piä pai­ne­taan yh­tä ai­kaa.

Au­to­Bild / Kia

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN