Kuuma vertailutesti: Ferrari 365 GTB vs. ISO Grifo GL 350 vs. Lamborghini Miura P400 S

Jokainen näistä kolmesta kuumasta italialaisesta on useimmille ihmisille tavoittamaton unelma. Niiden yhteisteho on 1072 hevosvoimaa. Ettäkö ne ovat kaikki keskenään samanlaisia? Voimme kertoa, että nämä kolme tuskin voisivat olla keskenään erilaisempia...

Auto Bild.Uutiset

Ver­tai­lu­au­tois­tam­me Fer­ra­ri 365 GTB/4 tun­ne­taan eh­kä pa­rem­min ni­mel­lä Da­y­to­na. Lam­borg­hi­ni MIu­ra P400 S voi ol­la joil­le­kin tu­tum­pi, mut­ta ISO Grifo jää mo­nel­le nuo­rem­mal­le ou­dok­si. Kaik­kien kol­men 1960-lu­vun su­pe­rau­ton no­peus­mit­ta­rit ulot­tu­vat tai­a­no­mai­ses­ti 300 km/h ta­sol­le. Kyl­lä 1960-lu­vul­la kel­pa­si luot­sa­ta sel­lai­sil­la Rans­kan Ri­vie­ral­la Niz­zas­ta St. Tro­pe­ziin – ja siis to­del­li­sel­la tyy­lil­lä!

Pää­tim­me suo­rit­taa ai­ka­mat­kan su­pe­rau­to­jen ei­lis­päi­vään. Heti re­kis­te­ri­o­tet­ta sil­mäi­le­mäl­lä il­me­nee, et­tei­vät nämä au­tot ol­leet uu­te­na ta­val­lis­ten kuo­le­vais­ten ulot­tu­vil­la. Pu­nai­sen Fer­ra­ri 365 GTB/4:n en­sim­mäi­sek­si omis­ta­jak­si mer­kit­tiin rock­täh­ti Marc Bo­lan (joka tun­ne­taan esi­mer­kik­si kap­pa­leis­ta Get it On sekä Cos­mic Dan­cer). Vih­reä Lam­borg­hi­ni puo­les­taan viih­tyi alun pi­tä­en qa­ta­ri­lai­sen emii­rin au­to­tal­lis­sa. Sik­si Au­to Bil­din toi­mit­ta­jal­la on har­vi­nai­nen ti­lai­suus pääs­tä het­kek­si to­del­li­sen suu­ren maa­il­man tun­nel­miin.

Tes­tin päät­teek­si ei sel­vin­nyt yk­si­no­maan, mikä niis­tä oli no­pein. Saim­me sel­vil­le myös sen, mikä niis­tä so­vel­tuu par­hai­ten ar­ki­sel­le ajo­mat­kal­le ko­toa lii­ke­len­to­te­mi­naa­liin.

Ferrari 365 GTB/4 Daytonassa on V12-etumoottori.​

Ferrari 365 GTB/4 Daytonassa on V12-etumoottori.​

Punaisen Ferrari 365 GTB/4:n ensimmäiseksi omistajaksi merkittiin rocktähti Marc Bolan (joka tunnetaan esimerkiksi kappaleista Get it On sekä Cosmic Dancer).​

Punaisen Ferrari 365 GTB/4:n ensimmäiseksi omistajaksi merkittiin rocktähti Marc Bolan (joka tunnetaan esimerkiksi kappaleista Get it On sekä Cosmic Dancer).​

Ferrari 365 GTB/4:n 4,4-litrainen V12 juontuu Ferrari 125 S -mallista. Neljällä yläpuolisella nokka-akselilla toteutettu moottori elää vasta korkeilla kierroksilla.​

Ferrari 365 GTB/4:n 4,4-litrainen V12 juontuu Ferrari 125 S -mallista. Neljällä yläpuolisella nokka-akselilla toteutettu moottori elää vasta korkeilla kierroksilla.​

Etu­moot­to­ri­ses­sa Fer­ra­ri 365 GTB/4 Da­y­to­nas­sa on V12-tek­niik­kaa ja mal­lin voi luon­neh­tia kuu­lu­van pla­y­boy-ka­tu­raa­se­rei­hin. Flo­ri­dan bu­le­var­deil­le so­pi­va Da­y­to­na on sie­lul­taan pe­rin juu­rin ita­li­a­lai­nen ja sel­lai­se­na ker­ta kaik­ki­aan upea ta­paus. On vai­kea kä­sit­tää, et­tä Pi­nin­fa­ri­nan ko­ri­pa­jal­la toi­mi­nut nuo­ri suun­nit­te­li­ja Le­o­nar­do Fi­o­ra­van­ti käyt­ti Da­y­to­nan suun­nit­te­luun ai­no­as­taan seit­se­män päi­vää. Da­y­to­na-ni­men mal­li sai Da­y­to­na Be­ac­hin 24 tun­nin ajo­jen vuo­den 1967 kol­min­ker­tai­sen Fer­ra­ri-voi­ton kun­ni­ak­si.

Oi­ke­as­ti 365 GTB/4:n 4,4-lit­rai­nen V12 juon­tuu Fer­ra­ri 125 S -mal­lis­ta. Nel­jäl­lä ylä­puo­li­sel­la nok­ka-ak­se­lil­la to­teu­tet­tu moot­to­ri elää vas­ta kor­keil­la kier­rok­sil­la.

ISO Grifossa yhdistyvät kahden maailman parhaat puolet: italialainen muotoilu ja amerikkalainen tekniikka.​

ISO Grifossa yhdistyvät kahden maailman parhaat puolet: italialainen muotoilu ja amerikkalainen tekniikka.​

ISO Grifon kojelauta huokuu italialaista 1960-luvun tyyliä.​

ISO Grifon kojelauta huokuu italialaista 1960-luvun tyyliä.​

ISO Grifon moottori on Chevroletin 327 cid V8, jonka huoltaminen on huomattavasti kahta kilpailijaa yksinkertaisempaa.​

ISO Grifon moottori on Chevroletin 327 cid V8, jonka huoltaminen on huomattavasti kahta kilpailijaa yksinkertaisempaa.​

ISO Grifo GL 350 on tek­nii­kal­taan ai­van eri­lai­nen Fer­ra­riin ver­rat­tu­na. Sen ko­ne­pel­lin al­la on Chev­ro­let Cor­vet­ten 327-kuu­ti­o­tuu­mai­nen (5,4-lit­rai­nen) pik­ku­loh­ko-V8, ja voi sa­noa et­tä Gri­fos­sa yh­dis­ty­vät kah­den maa­il­man par­haat puo­let: ita­li­a­lai­nen muo­toi­lu ja ame­rik­ka­lai­nen tek­niik­ka. Vaik­ka ky­sees­sä ei ole­kaan seit­se­män­lit­rai­nen huip­pu­ver­sio, saa­daan te­hoa 350 he­vos­voi­maa.

ISO-teh­taan ta­ri­na ro­mah­ti lu­vat­to­man no­pe­as­ti. Yrit­tä­jä Ren­zo Ri­vol­tan unel­ma­na oli hä­nen omaa ni­me­ään kan­ta­neen ur­hei­lu­au­ton luo­mi­nen. Mie­hen yh­tiö val­mis­ti poh­joi­si­ta­li­a­lai­ses­sa Bres­son kau­pun­gis­sa läm­mi­tys­pat­te­rei­ta ja jää­kaap­pe­ja. 1950-lu­vul­la hän ke­hit­ti pik­ku­au­to­mal­lin, jos­ta tuli sit­tem­min BMW Iset­ta. Iset­tan myyn­ti tuot­ti ISO:lle so­pi­vas­ti pää­o­maa ISO Ri­vol­ta -ur­hei­lu­mal­lin ke­hit­tä­mi­seen. Suun­nit­te­luun osal­lis­tui myös ai­em­min Fer­ra­ril­la pal­vel­lut Gi­ot­to Biz­zar­ri­ni.

Ren­zo Ri­vol­ta me­neh­tyi vuon­na 1966 vas­ta 55-vuo­ti­aa­na, jon­ka jäl­keen hä­nen poi­kan­sa Pie­ro ryh­tyi hoi­ta­maan yh­ti­ö­tä. Oh­jel­mis­toon tu­li­vat sit­tem­min kul­mi­kas ISO Lele sekä ne­li­o­vi­nen ISO Fi­dia, joka ei ol­lut me­nes­tyk­se­käs. Lo­pul­ta yh­tiö ajau­tui vuon­na 1974 kon­kurs­siin.

Lamborghini Miura on harvinaisen nätti. Silmä lepää!​

Lamborghini Miura on harvinaisen nätti. Silmä lepää!​

Lamborghini Miura P400 S:n konsolimittarit on suunnattu kuljettajaa kohden.​

Lamborghini Miura P400 S:n konsolimittarit on suunnattu kuljettajaa kohden.​

Lamborghinissa on vertailuryhmän ainoana poikittainen V12-keskimoottori.​

Lamborghinissa on vertailuryhmän ainoana poikittainen V12-keskimoottori.​

Lam­borg­hi­ni Miu­ra P400 S on va­rus­tet­tu V12-kes­ki­moot­to­ril­la ja mal­lin voi kat­soa aset­tu­van eh­kä lä­him­mäk­si ny­ky­ai­kai­sen su­pe­rau­ton pro­to­tyyp­piä; ko­ros­tam­me sa­naa pro­to­tyyp­piä, kos­ka Miu­raa ei oi­kein mis­sään val­mis­tus­kaa­ren­sa ai­ka­na saa­tu hi­ot­tua täy­sin val­miik­si. Ky­sees­sä on joka ta­pauk­ses­sa upea luo­mus kol­mel­la sii­vek­keel­lä va­rus­tet­tui­ne spin­ne­rei­neen. Yk­si­no­maan 370-he­vos­voi­mai­sen V12:n myl­vin­tä sä­väh­dyt­tää.

Miu­ran oh­jaa­moon on oi­ke­as­taan odo­tet­tua hel­pom­pi nous­ta – tai oi­ke­am­min pu­dot­tau­tua. Nor­maa­li­pi­tui­nen kul­jet­ta­ja is­tuu Miu­ran etuis­tui­mel­la ja­lat le­väl­lään vä­hän niin kuin ras­kaa­na ole­va äi­ti, pään osu­es­sa kat­toon. Täy­tyy siis ol­la so­pi­val­la ta­val­la nöy­rä, en­nen kuin kos­ket­taa Miu­ran käyn­nis­tys­pai­ni­ket­ta.

Lu­kas Hamb­recht

 

Yh­teen­ve­to:

Sak­sa­lai­ses­sa au­to­leh­des­sä ei ole pit­kiin ai­koi­hin teh­ty ver­tai­lua, jos­sa Fer­ra­ri, ISO ja Lam­borg­hi­ni ot­tai­si­vat mit­taa toi­sis­taan. Näi­den au­to­mal­lien ra­ken­teet edus­ta­vat kes­ke­nään täy­sin eri­lai­sia kat­san­to­ta­po­ja. Mikä näis­tä kol­mes­ta oli sit­ten mie­les­täm­me her­kul­li­sin? Lop­pu­pe­lis­sä Fer­ra­ri 365 GTB/4 kii­laa ISO Gri­fon ohit­se, sil­lä sen V12-moot­to­ri huo­kuu suo­ras­taan ra­ta­tun­nel­maa. Näi­den mo­lem­pien on­nek­si kol­man­nek­si jää­nees­tä, sil­ti täy­del­li­sen ta­sa­pai­noi­ses­ta Lam­borg­hi­nis­ta saa­tiin oi­ke­as­ti val­mis vas­ta sar­ja­tuo­tan­ton­sa lop­pu­met­reil­lä.

TEK­NI­SET TIE­DOT

Fer­ra­ri  ISO  Lam­borg­hi­ni

Moot­to­ri  V12  V8  V12

Si­jain­ti   edes­sä pit­kit­täin  edes­sä pit­kit­täin  poi­kit­tai­nen kes­ki­moot­to­ri

Vent­tii­lit/nok­ka-ak­se­lit  2 per syl./4  2 per syl./1  2 per syl./4

Ja­ko­pää  ket­ju  ket­ju  ket­ju

Is­ku­ti­la­vuus  4390 cm  3539 cm3  3929 cm3

Teho kW (hv)r/min  259 (352)/7500  257 (350)/5800  272 (370)/7500

Vään­tö­mo­ment­ti Nm/r/min  432/5400  489/3600  378/5500

Lit­ra­te­ho  80 hv/l  65 hv/l  94 hv/l

Vaih­teis­to  5-nop.man.  4-nop.man.  5-nop.man.

Ve­to­ta­pa  ta­ka­ve­to  ta­ka­ve­to  ta­ka­ve­to

Jar­rut e/t  le­vyt/le­vyt  le­vyt/le­vyt  le­vyt/le­vyt

Ren­gas­ko­ko  215/70R15/225/70R15  215/70R15  215/70R15/225/70R15

Pi­tuus  4425 mm  4760 mm  4360 mm

Ak­se­li­vä­li  2400 mm  2700 mm  2500 mm

Polt­to­ai­ne­säi­liö  100 l  95 l  90 l

Oma­mas­sa  1547 kg  1453 kg  1305 kg

Teho-pai­no­suh­de  4,4 kg/hv  4,2 kg/hv   3,5 kg/hv

Pai­non­ja­kau­ma  50/50 %  50/50 %  43/57 %

0-100 km/h  6,0 s  6,0 s  4,6 s

Huip­pu­no­peus  270 km/h  250 km/h  280 km/h

Kes­ki­ku­lu­tus  20-23 l  19-21 l  18-20 l

Ny­ky­ar­vo (kun­to­luok­ka 2)  270 000 e*  130 000 e  *360 000 e*

* Sak­sas­sa

 

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU