Dacia lukeutuu merkkeihin, joissa onneksi on vielä perinteinen, esimerkiksi Suomen talviolosuhteissa tärkeä kahvamallinen käsijarru.

Dacia lukeutuu merkkeihin, joissa onneksi on vielä perinteinen, esimerkiksi Suomen talviolosuhteissa tärkeä kahvamallinen käsijarru.

Lisäturvaa antava käsijarru on katoamassa kammottavaa vauhtia! Kumpaa sinä arvostat enemmän – mekaanista käsijarrua vai elektronista seisontajarrua?

Perinteinen mekaaninen käsijarru tarjoaa paljon enemmän toimin­ta­mah­dol­li­suuksia verrattuna elektroniseen seisontajarruun. Siksi sen katoamisvauhti kauhistuttaa monia alan harrastajia, eikä suotta.

Auto Bild.Uutiset

Pe­rin­tei­set me­kaa­ni­set kah­va­toi­mi­set kä­si­jar­rut ovat, ikä­vä kyl­lä, hil­jal­leen ka­to­a­mas­sa uu­sis­ta au­tois­ta, au­ton­val­mis­ta­jien siir­ty­es­sä elekt­ro­ni­siin py­sä­köin­ti­jar­rui­hin.

Asi­as­ta ker­too tut­ki­muk­ses­saan brit­ti­läi­nen au­to­si­vus­to www.car­gu­rus.co.uk.

Car­Gu­rus to­te­aa, et­tä ai­no­as­taan 24 pro­sen­tis­sa Iso-Bri­tan­ni­as­sa täl­lä het­kel­lä myy­tä­vis­tä uu­sis­ta au­tois­ta on va­rus­tet­tu kah­va­mal­li­sel­la, pe­rin­tei­sel­lä kä­si­jar­rul­la. Vie­lä vii­me vuon­na vas­taa­van tut­ki­muk­sen lu­ke­ma oli 30 pro­sent­tia.

Esi­mer­kik­si BMW:n 1- ja 3-sar­jas­sa, Peu­ge­ot 208:ssa sekä Nis­san Ju­kes­sa ei enää ole me­kaa­nis­ta kah­va­mal­lis­ta kä­si­jar­rua.

On­nek­si kä­si­jar­ru­ja­kin tar­jo­taan edel­leen

Da­ci­al­la on on­nek­si edel­leen me­kaa­ni­nen kä­si­jar­ru kai­kis­sa mal­leis­saan.

Suu­rin osa val­mis­ta­jis­ta tar­jo­aa me­kaa­ni­sen kä­si­jar­run vain ur­hei­lu­mal­leis­saan tai edul­li­sem­mis­sa per­he­mal­leis­saan, esi­merk­kei­nä Maz­da MX-5, BMW M2 sekä Seat Ibi­za.

Kou­ral­li­nen au­ton­val­mis­ta­jia on luo­pu­nut ko­ko­naan me­kaa­ni­ses­ta, kah­va­mal­li­ses­ta kä­si­jar­rus­ta ja kor­van­nut sen elekt­ro­ni­sel­la py­sä­köin­ti­jar­rul­la. Joil­la­kin mer­keil­lä on myös me­kaa­ni­nen, jal­ka­pol­ki­mel­la toi­mi­va py­sä­köin­ti­jar­ru.

Car­Gu­rus to­te­aa tut­ki­muk­ses­saan, et­tä sel­lai­sil­la mer­keil­lä, ku­ten Al­fa Ro­meo, DS, Hon­da, Ja­gu­ar, Land Ro­ver, Le­xus, Mer­ce­des-Benz, Porsc­he sekä Vol­vo ei enää ole oh­jel­mis­tos­saan ai­nut­ta­kaan pe­rin­tei­sel­lä kä­si­jar­rul­la va­rus­tet­tua mal­lia.

Pe­rin­tei­nen kah­va­kä­si­jar­ru mah­dol­lis­taa esi­mer­kik­si jois­sa­kin ää­ri­ti­lan­teis­sa sen, et­tä au­toa voi­daan hal­li­ta sen avul­la – kun taas py­sä­köin­ti­jar­rua ei voi­da sel­lai­seen lain­kaan hyö­dyn­tää. Li­säk­si Suo­men tal­vi­o­lo­suh­teis­sa elekt­ro­ni­nen py­sä­köin­ti­jar­ru saat­taa jää­tyä.

Li­sä­tur­val­li­suut­ta vai mu­ka­vuut­ta?

Useim­mat elekt­ro­ni­set py­sä­köin­ti­jar­rut va­paut­ta­vat au­to­maat­ti­ses­ti, kun vaih­de lai­te­taan pääl­le ja pai­ne­taan kaa­sua ja nii­hin si­säl­tyy au­to­maat­ti­nen Hill-Hold -toi­min­to, joka es­tää au­ton va­lu­mi­sen.

Mut­ta vaik­ka on­kin tot­ta, et­tä elekt­ro­ni­nen py­sä­köin­ti­jar­ru vie pai­nik­kei­neen vä­hem­män ti­laa, voi pun­ta­roi­da, kum­pi on olen­nai­sem­paa: yli­mää­räi­nen käyt­tö­tur­val­li­suus äk­ki­ti­lan­teis­sa vai pie­ni li­sä­ti­la kon­so­liin.

Car­Gu­rus UK:n pää­toi­mit­ta­ja Chris Knap­man to­te­aa, et­tä me­kaa­ni­sel­la kä­si­jar­rul­la lie­nee eli­nai­kaa vain joi­ta­kin vuo­sia. Hä­nen mu­kaan­sa se on kor­vat­tu elekt­ro­ni­sel­la py­sä­köin­ti­jar­rul­la vii­mei­sen vuo­den ai­ka­na yli kah­des­sa kym­me­nes­sä mal­lis­sa.

Car­Gu­rus-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Toyota julkisti täyssähköisen Urban Cruiserin hinnat

Auto Bild.Uutiset

Toyota julkisti täyssähköisen Urban Cruiserin hinnat

Auto Bild.Uutiset

Nokian Renkaiden uuden sukupolven älyren­gas­tek­no­logia palkittiin 

Auto Bild.Uutiset

Nokian Renkaiden uuden sukupolven älyren­gas­tek­no­logia palkittiin 

Auto Bild.Uutiset
Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.

Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna

Auto Bild.Koeajot
Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.

Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN