Dacia lukeutuu merkkeihin, joissa onneksi on vielä perinteinen, esimerkiksi Suomen talviolosuhteissa tärkeä kahvamallinen käsijarru.

Dacia lukeutuu merkkeihin, joissa onneksi on vielä perinteinen, esimerkiksi Suomen talviolosuhteissa tärkeä kahvamallinen käsijarru.

Lisäturvaa antava käsijarru on katoamassa kammottavaa vauhtia! Kumpaa sinä arvostat enemmän – mekaanista käsijarrua vai elektronista seisontajarrua?

Perinteinen mekaaninen käsijarru tarjoaa paljon enemmän toimin­ta­mah­dol­li­suuksia verrattuna elektroniseen seisontajarruun. Siksi sen katoamisvauhti kauhistuttaa monia alan harrastajia, eikä suotta.

Auto Bild.Uutiset

Pe­rin­tei­set me­kaa­ni­set kah­va­toi­mi­set kä­si­jar­rut ovat, ikä­vä kyl­lä, hil­jal­leen ka­to­a­mas­sa uu­sis­ta au­tois­ta, au­ton­val­mis­ta­jien siir­ty­es­sä elekt­ro­ni­siin py­sä­köin­ti­jar­rui­hin.

Asi­as­ta ker­too tut­ki­muk­ses­saan brit­ti­läi­nen au­to­si­vus­to www.car­gu­rus.co.uk.

Car­Gu­rus to­te­aa, et­tä ai­no­as­taan 24 pro­sen­tis­sa Iso-Bri­tan­ni­as­sa täl­lä het­kel­lä myy­tä­vis­tä uu­sis­ta au­tois­ta on va­rus­tet­tu kah­va­mal­li­sel­la, pe­rin­tei­sel­lä kä­si­jar­rul­la. Vie­lä vii­me vuon­na vas­taa­van tut­ki­muk­sen lu­ke­ma oli 30 pro­sent­tia.

Esi­mer­kik­si BMW:n 1- ja 3-sar­jas­sa, Peu­ge­ot 208:ssa sekä Nis­san Ju­kes­sa ei enää ole me­kaa­nis­ta kah­va­mal­lis­ta kä­si­jar­rua.

On­nek­si kä­si­jar­ru­ja­kin tar­jo­taan edel­leen

Da­ci­al­la on on­nek­si edel­leen me­kaa­ni­nen kä­si­jar­ru kai­kis­sa mal­leis­saan.

Suu­rin osa val­mis­ta­jis­ta tar­jo­aa me­kaa­ni­sen kä­si­jar­run vain ur­hei­lu­mal­leis­saan tai edul­li­sem­mis­sa per­he­mal­leis­saan, esi­merk­kei­nä Maz­da MX-5, BMW M2 sekä Seat Ibi­za.

Kou­ral­li­nen au­ton­val­mis­ta­jia on luo­pu­nut ko­ko­naan me­kaa­ni­ses­ta, kah­va­mal­li­ses­ta kä­si­jar­rus­ta ja kor­van­nut sen elekt­ro­ni­sel­la py­sä­köin­ti­jar­rul­la. Joil­la­kin mer­keil­lä on myös me­kaa­ni­nen, jal­ka­pol­ki­mel­la toi­mi­va py­sä­köin­ti­jar­ru.

Car­Gu­rus to­te­aa tut­ki­muk­ses­saan, et­tä sel­lai­sil­la mer­keil­lä, ku­ten Al­fa Ro­meo, DS, Hon­da, Ja­gu­ar, Land Ro­ver, Le­xus, Mer­ce­des-Benz, Porsc­he sekä Vol­vo ei enää ole oh­jel­mis­tos­saan ai­nut­ta­kaan pe­rin­tei­sel­lä kä­si­jar­rul­la va­rus­tet­tua mal­lia.

Pe­rin­tei­nen kah­va­kä­si­jar­ru mah­dol­lis­taa esi­mer­kik­si jois­sa­kin ää­ri­ti­lan­teis­sa sen, et­tä au­toa voi­daan hal­li­ta sen avul­la – kun taas py­sä­köin­ti­jar­rua ei voi­da sel­lai­seen lain­kaan hyö­dyn­tää. Li­säk­si Suo­men tal­vi­o­lo­suh­teis­sa elekt­ro­ni­nen py­sä­köin­ti­jar­ru saat­taa jää­tyä.

Li­sä­tur­val­li­suut­ta vai mu­ka­vuut­ta?

Useim­mat elekt­ro­ni­set py­sä­köin­ti­jar­rut va­paut­ta­vat au­to­maat­ti­ses­ti, kun vaih­de lai­te­taan pääl­le ja pai­ne­taan kaa­sua ja nii­hin si­säl­tyy au­to­maat­ti­nen Hill-Hold -toi­min­to, joka es­tää au­ton va­lu­mi­sen.

Mut­ta vaik­ka on­kin tot­ta, et­tä elekt­ro­ni­nen py­sä­köin­ti­jar­ru vie pai­nik­kei­neen vä­hem­män ti­laa, voi pun­ta­roi­da, kum­pi on olen­nai­sem­paa: yli­mää­räi­nen käyt­tö­tur­val­li­suus äk­ki­ti­lan­teis­sa vai pie­ni li­sä­ti­la kon­so­liin.

Car­Gu­rus UK:n pää­toi­mit­ta­ja Chris Knap­man to­te­aa, et­tä me­kaa­ni­sel­la kä­si­jar­rul­la lie­nee eli­nai­kaa vain joi­ta­kin vuo­sia. Hä­nen mu­kaan­sa se on kor­vat­tu elekt­ro­ni­sel­la py­sä­köin­ti­jar­rul­la vii­mei­sen vuo­den ai­ka­na yli kah­des­sa kym­me­nes­sä mal­lis­sa.

Car­Gu­rus-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Suomessa Audi A3 Sportback TFSI e -malliston myynti alkaa lokakuussa 2024.

Suomessa Audi A3 Sportback TFSI e -malliston myynti alkaa lokakuussa 2024.

Audi

Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa

Auto Bild.Uutiset
Suomessa Audi A3 Sportback TFSI e -malliston myynti alkaa lokakuussa 2024.

Suomessa Audi A3 Sportback TFSI e -malliston myynti alkaa lokakuussa 2024.

Audi

Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa

Auto Bild.Uutiset
McLaren W1:n suoritusarvot ovat melkoista tasoa: superauto kiihtyy 0-200 km/h 5,8 sekunnissa, sekä 0-300 km/h alle 12,7 sekunnissa.

McLaren W1:n suoritusarvot ovat melkoista tasoa: superauto kiihtyy 0-200 km/h 5,8 sekunnissa, sekä 0-300 km/h alle 12,7 sekunnissa.

McLaren Automotive

Mikä tämä superauto oikein on? Onko se nelivetoinen…? Sen tuplaturbo-V8 kiertää 9200 r/min – ja maksimi järjes­tel­mä­vääntö on 1 340 Nm!

Auto Bild.Superautot
McLaren W1:n suoritusarvot ovat melkoista tasoa: superauto kiihtyy 0-200 km/h 5,8 sekunnissa, sekä 0-300 km/h alle 12,7 sekunnissa.

McLaren W1:n suoritusarvot ovat melkoista tasoa: superauto kiihtyy 0-200 km/h 5,8 sekunnissa, sekä 0-300 km/h alle 12,7 sekunnissa.

McLaren Automotive

Mikä tämä superauto oikein on? Onko se nelivetoinen…? Sen tuplaturbo-V8 kiertää 9200 r/min – ja maksimi järjes­tel­mä­vääntö on 1 340 Nm!

Auto Bild.Superautot
Kia EV4 hatchback

Kia EV4 hatchback

Kia

Uusi Kia EV4 – ensimmäiset kuvat julkistettu

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 hatchback

Kia EV4 hatchback

Kia

Uusi Kia EV4 – ensimmäiset kuvat julkistettu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN