Bentley Continental oli aina harvinaisin S2-versio – Standard- ja Long Wheelbase -versiot edustivat yli 80 % kokonaistuotantomäärästä – ja nykyään tämä autoyksilö on yksi harvoista jäljellä olevista lajissaan koko maailmassa. Siksi sen muuntaminen täyssähköiseksi nostaa monella niskakarvat ja etuistuimen selkänojan pystyasentoon..
Lunaz
Lunaz Design 1961 Bentley S2 Continental: Ääriharvinainen yksilö muunnettiin täyssähköiseksi – nyt moni klassikkoharrastaja repii pelihousunsa!
Brittiläinen Lunaz Design konvertoi 1961 Bentley S2 Continentalin täyssähköautoksi. Kyseessä lienee harvinaisin – tai ainakin yksi harvinaisimmista – klassikkoautoista, joka on tähän mennessä muunnettu sähköautoksi.
Klassikkoautoharrastajien näkökulmasta asian tekee vielä kiperämmäksi se, että yksilö on yksi vain neljästä lajissaan. Sen alkuperäisenä voimanlähteenä oli 6,2-litrainen V8.
Nykyisin yksilö on täysin kunnostettu ja suunniteltu uudelleen, sekä varustettu Lunazin itse suunnittelemalla modulaarisella sähkövoimansiirrolla, joka koostuu korkealaatuisista akkukennoista ja sähkömoottoreista.
Lähtökohtana 1961 Bentley S2 Continental
Yksilö valmistui vuonna 1961, jolloin riippumattomat koripajat tuottivat vielä muutamia loistoautojen koreja asiakkaiden toiveiden mukaisesti Bentleyn tai muun valmistajan alustalle.
Ensimmäinen omistaja tilasi aluksi neliovisen korin Lontoon johtavalta korinrakentajalta, James Youngilta, mutta ilmeisesti hänen mielensä muuttui viime hetkellä, koska selvitysten perusteella autoyksilö on aina ollut kaksiovinen.
Vuonna 1967 tämä S2-yksilö vaihtoi ensimmäisen kerran omistajaa.
Polttomoottori ja siihen liittyvät järjestelmät, kuten myös voiteluaineet ja muut nesteet poistetaan huolellisesti ja kerätään talteen, minkä jälkeen ne korvataan Lunazin patentoidulla täyssähköisellä voimansiirrolla.
Lunaz Design
Seuraavien vuosikymmenten aikana se oli useiden eri omistajien hallussa jopa Saksassa ja Japanissa, ennen paluutaan Iso-Britanniaan.
Bentley Continental oli aina harvinaisin S2-versio – Standard- ja Long Wheelbase -versiot edustivat yli 80 % kokonaistuotantomäärästä – ja nykyään tämä autoyksilö on yksi harvoista jäljellä olevista lajissaan koko maailmassa.
Täyssähköisessä Bentley S2 Continentalissa on 400-hevosvoimainen sähkömoottori, joka tuottaa 718 Nm vääntömomentin.
Lunaz Design
Kaikissa Bentley S2 -versioissa oli tuolloin uusi L-sarjan 6,2-litrainen alumiininen V8, teho-painosuhteen parantamiseksi.
Lunazin muunnosprosessi
Sama muunnosprosessi on tehty useille harvinaisille loistoautoille viimeisten neljän vuoden aikana. Lopputuloksena on Concours-näyttelystandardin mukainen auto, joka täyttää Lunazin kolme avainvaatimusta muunnetulle sähköautolle: vaatimukset ovat käytettävyys, luotettavuus sekä kestävyys.
Prosessi alkaa yksityiskohtaisella tarkastuksella ja arvioinnilla alustan, voimansiirron ja jousituksen määrittämiseksi.
Kaikki nahkaverhoilu on valmistettu vuodista, jotka on parkittu luonnollisesti pudonnein oliivinlehdin.
Lunaz Design
Tällaista näyttöä ei alkuperäisessä 1961 Bentley S2 Continentalissa ollut.
Lunaz Design
Lunaz Designin insinöörit luovat 3D-skannauksen avulla yksityiskohtaisia Computer Aided Design (CAD) -malleja kaiken tarvittavan korjaus- ja jälleenrakennustyön perustaksi.
Sen jälkeen auton kori hiotaan metalliin, ja palautetaan uuteen uskoon perinteisiä korinrakennus- ja restaurointitekniikoita käyttäen.
Kaikki ulko- ja sisämateriaalit korjataan ja pinnoitetaan uudelleen: kaikki, mitä ei voida käyttää uudelleen, aina turvavöiden nylon-materiaaleja myöten, kierrätetään.
Polttomoottori ja siihen liittyvät järjestelmät, kuten myös voiteluaineet ja muut nesteet poistetaan huolellisesti ja kerätään talteen, minkä jälkeen ne korvataan Lunazin patentoidulla täyssähköisellä voimansiirrolla.
Kokonaan Lunazilla kehitetty modulaarinen rakenne antaa insinööreille mahdollisuuden säätää yksittäisiä komponentteja vastaamaan täydellisesti auton luontaista luonnetta sekä omistajan henkilökohtaisia mieltymyksiä.
Akkukennot, invertterit ja moottorit ovat kaikki alkuperäiskomponentteja, jotka tunnetut toimijat ovat valmistaneet Lunazin spesifikaatioiden mukaisesti, ja joita autovalmistajat käyttävät alkuperäisosina.
Muut tärkeät järjestelmät, mukaan lukien jarrut, ohjaus, jousitus ja sähköjärjestelmä, ovat kaikki saaneet Lunaz Designin täydellisen modernisoinnin, jotta ne vastaisivat asiakkaiden dynaamisia odotuksia ja jotta ne täyttäisivät nykyiset turvallisuusstandardit.
Täyssähköisessä Bentley S2 Continentalissa on 400-hevosvoimainen sähkömoottori, joka tuottaa 718 Nm vääntömomentin.
Nollasta sataan sähköinen Bentley S2 Continental kiihtyy 6,9 sekunnissa.
Jotta ajettavuus vastaisi nykyvaatimuksia, jousitus on täysin säädettävä kierrejousitus, jossa on kallistuksenvaimentimet. Sitä voidaan säädellä elektronisesti kojelaudasta.
Samalla jarrut, joissa on myös ajoakuston sähköenergian talteenottojärjestelmä, päivitettiin. Jarruissa on kuusimäntäiset jarrusatulat edessä ja nelimäntäiset takana.
Sisätiloissa myös kierrätysmateriaaleja
Uudessa olomuodossaan Bentley säilyttää ylellisen luonteensa, mutta sen päästöttömän voimansiirron ja Lunaz Designin kierrätyskulttuurin mukaisesti sisustuksessa on nyt paljon enemmän kestäviä materiaaleja kuin alkuperäisessä.
Kaikki nahkaverhoilu on valmistettu vuodista, jotka on parkittu luonnollisesti pudonnein oliivinlehdin. Kokolattiamatto matkustamossa ja tavaratilassa on valmistettu 100 % regeneroidusta nylonkuidusta, ja matossa on 100 % kierrätetyistä muovipulloista valmistettu pohja.
Samoin kaikki kojelaudassa ja muilla alueilla käytetyt puuviilut ovat peräisin kestävistä lähteistä, ja ne ovat brittiläisen Forestry Stewardship Councilin (FSC) sertifioimia.
Lunaz-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti
St1
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti
St1
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Kialla vahva myyntivuosi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
Bowers & Wilkins, Denon, Marantz uudelle omistajalle
Serblin & Sonin vahvistimet
EgglestonWorks Andra uudistuu
Väreihin hullaantuneet Anna ja Risto sisustivat kotinsa Münchenissä pirskahtelevan leikkisästi
Trianglelta uusi kaiutin Borea-sarjaan
Genelec Münchenissa
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Kialla vahva myyntivuosi
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
YHTEISTYÖSSÄ
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI