Mercedes.Benz 500E (W124).
Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
W124-mallisarja johdattaa sujuvasti Mercedes-Benz-klassikoiden maailmaan. Suomessa on edelleen rekisterissä 22 074 kappaletta W124-mallisarjan autoja. Vuodesta 1993 alkaen W124-mallisarja on virallisesti nimetty E-sarjaksi.
Mercedes-Benz aloitti marraskuun lopulla 1984 tarinan, joka on säilynyt automaailman saavutuksena.
Espanjan Sevillassa tuolloin järjestetyssä kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa esiteltiin W124-mallisarjan sedan-mallit, jotka saapuivat Saksan markkinoille jo seuraavan kuukauden aikana.
Näiden ylemmän keskiluokan autojen ajaton muotoilu ja innovatiivinen tekniikka herättivät välittömästi huomiota.
Vuodesta 1993 alkaen mallisarja tunnettiin nimellä E-sarja.
Yhteensä yli 2,2 miljoonan auton valmistuksen ja kolmentoista tuotantovuoden jälkeen W124-mallisarjan tuotanto päättyi vuonna 1997.
Sedan-mallit, farmarit (T-mallit), Coupét ja avoautot ovat sittemmin nousseet halutuiksi moderneiksi klassikoiksi, ja erityisesti harvinaisemmat versiot ovat vakiinnuttaneet asemansa arvonsa säilyttäneinä keräilykappaleina.
W124-mallisarja yhdistää 1980- ja 1990-lukujen tuotetarjonnan ajattomaan vetovoimaan, joka puhuttelee edelleen sukupolvesta toiseen. Tämä mallisarja edustaa ylemmän keskiluokan autoilun huippua ja nauttii suurta suosiota niin fanien kuin klassikkoautoharrastajien keskuudessa.
Ajaton estetiikka ja käytännöllisyys
W124-mallisarjan vahvuus piilee sen ajattomassa muotoilussa ja poikkeuksellisessa käytännöllisyydessä, mikä tekee siitä luotettavan väylän klassikkoautojen maailmaan.
Mercedes-Benz Classic varmistaa mallisarjan menestystarinan jatkumisen tarjoamalla varaosia virallisten jälleenmyyjien kautta Mercedes-Benz Classic Genuine Parts -ohjelman puitteissa.
W124-mallisarjan T-farmari.
Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Lisäksi viralliset merkkikerhot, kuten Suomessa toimiva Mercedes-Benz Klubi, aktivoivat harrastajia järjestämällä yhteisöllisiä tapahtumia ja tarjoamalla erilaisia palveluja. Mercedes-Benz Klubi on yli 4 100 jäsenellään Suomen suurin automerkkikerho.
Suomessa edelleen rekisterissä 22 074 kappaletta W124-mallisarjan autoja
Suomessa on rekisterissä edelleen 22 074 Mercedes-Benz W124-mallisarjan autoa. Mielenkiintoista on, että vuonna 2017 rekisterissä oli 20 500 ”satakaksnelkkua”. Autojen määrä on siis kasvanut, mikä kertoo mallin suosiosta erityisesti harrasteautona.
Laadukkaat varaosat ja maailmanlaajuinen saatavuus
Mercedes-Benz Classic Genuine Parts -ohjelma kattaa yli 5 800 varaosaa, joista yli 1 000 on yksinomaan W124-mallisarjalle suunniteltuja.
Valikoima ulottuu klassisista komponenteista, kuten Mercedes-tähdistä, täysin uusvalmistettuihin ja alkuperäisiin osiin, kuten lokasuojiin.
Nopeus ja luotettavuus varaosatoimituksissa ovat Mercedes-Benz Heritage GmbH:n toiminnan kulmakiviä.
Varaosat valtuutetuilta jälleenmyyjiltä
Nopea ja luotettava varaosien toimitus maailmanlaajuisesti on yksi tärkeimmistä palveluista klassikkoautojen omistajille. Varaosat, jotka eivät enää ole saatavilla, tunnistetaan ja valmistetaan uudelleen jatkuvasti.
Mercedes-Benzin halua palvella myös ikääntyneiden ajoneuvojen omistajia kuvaa se, että esimerkiksi edellä mainitut lähes 6 000 varaosaa ovat kaikki tilattavissa valtuutettujen Mercedes-Benz -jälleenmyyjien kautta. Tällä hetkellä keskitytään erityisesti turvallisuuteen ja ajamiseen liittyviin komponentteihin.
Yhteinen intohimo W124-mallisarjaa kohtaan
W124-mallisarjan rauhallisen selkeä kojelauta.
Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Mercedes-Benzin virallisesti tunnustamat merkkikerhot muodostavat kansainvälisen yhteisön, jossa jäsenet jakavat yhteisen intohimon brändiin ja sen eri aikakausien tuotteisiin.
Suomessa Mercedes-Benz Klubi järjestää aktiivisesti tapahtumia, tapaamisia ja ajoretkiä eri puolilla maata sijaitsevien jaostojensa toimesta.
Kaikki Mercedes-Benz Klubin jäsenet saavat lisäksi yli 10- vuotiaaseen harrasteautoonsa klubikorttia esittämällä 10 % kiinteän varaosa-alennuksen valtuutetuilta jälleenmyyjiltä.
Monipuolinen klassikko
W124-mallisarja tekee vaikutuksen monipuolisuudellaan, mitä tulee koriversioihin ja mallivaihtoehtoihin. Moottorivalikoima ulottuu nelisylinterisistä malleista, kuten Mercedes-Benz 200 ja 200 D, aina tehokkaisiin V8-moottorilla varustettuihin sedaneihin ja AMG-malleihin.
Teknisenä edelläkävijänä W124 asetti uusia standardeja segmentissään muun muassa aerodynamiikan ja passiivisen turvallisuuden osalta. Lisäksi innovatiiviset ratkaisut, kuten 4MATIC-nelivetojärjestelmä, ovat edelleen arvostettuja.
Mercedes-Benz -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
1800-luvun hirsitalo on antiikilla sisustettu
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
Epikoret valkoisina
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Ayonin uusi pääte KT150-tehotetrodeilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI