Mercedes.Benz 500E (W124).

Mercedes.Benz 500E (W124).

Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz

Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984

W124-mallisarja johdattaa sujuvasti Mercedes-Benz-klassikoiden maailmaan. Suomessa on edelleen rekisterissä 22 074 kappaletta W124-mallisarjan autoja. Vuodesta 1993 alkaen W124-mallisarja on virallisesti nimetty E-sarjaksi.

Auto Bild.Klassikot

Mer­ce­des-Benz aloit­ti mar­ras­kuun lo­pul­la 1984 ta­ri­nan, joka on säi­ly­nyt au­to­maa­il­man saa­vu­tuk­se­na.

Es­pan­jan Se­vil­las­sa tuol­loin jär­jes­te­tys­sä kan­sain­vä­li­ses­sä leh­dis­tö­ti­lai­suu­des­sa esi­tel­tiin W124-mal­li­sar­jan se­dan-mal­lit, jot­ka saa­pui­vat Sak­san mark­ki­noil­le jo seu­raa­van kuu­kau­den ai­ka­na.

Näi­den ylem­män kes­ki­luo­kan au­to­jen aja­ton muo­toi­lu ja in­no­va­tii­vi­nen tek­niik­ka he­rät­ti­vät vä­lit­tö­mäs­ti huo­mi­o­ta.

Vuo­des­ta 1993 al­ka­en mal­li­sar­ja tun­net­tiin ni­mel­lä E-sar­ja.

Yh­teen­sä yli 2,2 mil­joo­nan au­ton val­mis­tuk­sen ja kol­men­tois­ta tuo­tan­to­vuo­den jäl­keen W124-mal­li­sar­jan tuo­tan­to päät­tyi vuon­na 1997.

Se­dan-mal­lit, far­ma­rit (T-mal­lit), Coupét ja avo­au­tot ovat sit­tem­min nous­seet ha­lu­tuik­si mo­der­neik­si klas­si­koik­si, ja eri­tyi­ses­ti har­vi­nai­sem­mat ver­si­ot ovat va­kiin­nut­ta­neet ase­man­sa ar­von­sa säi­lyt­tä­nei­nä ke­räi­ly­kap­pa­lei­na.

W124-mal­li­sar­ja yh­dis­tää 1980- ja 1990-lu­ku­jen tuo­te­tar­jon­nan ajat­to­maan ve­to­voi­maan, joka pu­hut­te­lee edel­leen su­ku­pol­ves­ta toi­seen. Tämä mal­li­sar­ja edus­taa ylem­män kes­ki­luo­kan au­toi­lun huip­pua ja naut­tii suur­ta suo­si­o­ta niin fa­nien kuin klas­sik­ko­au­to­har­ras­ta­jien kes­kuu­des­sa.

Aja­ton es­te­tiik­ka ja käy­tän­nöl­li­syys

W124-mal­li­sar­jan vah­vuus pii­lee sen ajat­to­mas­sa muo­toi­lus­sa ja poik­keuk­sel­li­ses­sa käy­tän­nöl­li­syy­des­sä, mikä te­kee sii­tä luo­tet­ta­van väy­län klas­sik­ko­au­to­jen maa­il­maan.

Mer­ce­des-Benz Clas­sic var­mis­taa mal­li­sar­jan me­nes­tys­ta­ri­nan jat­ku­mi­sen tar­jo­a­mal­la va­ra­o­sia vi­ral­lis­ten jäl­leen­myy­jien kaut­ta Mer­ce­des-Benz Clas­sic Ge­nui­ne Parts -oh­jel­man puit­teis­sa.

W124-mallisarjan T-farmari.

W124-mallisarjan T-farmari.

Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz

Li­säk­si vi­ral­li­set merk­ki­ker­hot, ku­ten Suo­mes­sa toi­mi­va Mer­ce­des-Benz Klubi, ak­ti­voi­vat har­ras­ta­jia jär­jes­tä­mäl­lä yh­tei­söl­li­siä ta­pah­tu­mia ja tar­jo­a­mal­la eri­lai­sia pal­ve­lu­ja. Mer­ce­des-Benz Klubi on yli 4 100 jä­se­nel­lään Suo­men suu­rin au­to­merk­ki­ker­ho.

Suo­mes­sa edel­leen re­kis­te­ris­sä 22 074 kap­pa­let­ta W124-mal­li­sar­jan au­to­ja

Suo­mes­sa on re­kis­te­ris­sä edel­leen 22 074 Mer­ce­des-Benz W124-mal­li­sar­jan au­toa. Mie­len­kiin­tois­ta on, et­tä vuon­na 2017 re­kis­te­ris­sä oli 20 500 ”sa­ta­kaks­nelk­kua”. Au­to­jen mää­rä on siis kas­va­nut, mikä ker­too mal­lin suo­si­os­ta eri­tyi­ses­ti har­ras­te­au­to­na.

Laa­duk­kaat va­ra­o­sat ja maa­il­man­laa­jui­nen saa­ta­vuus

Mer­ce­des-Benz Clas­sic Ge­nui­ne Parts -oh­jel­ma kat­taa yli 5 800 va­ra­o­saa, jois­ta yli 1 000 on yk­si­no­maan W124-mal­li­sar­jal­le suun­ni­tel­tu­ja.

Va­li­koi­ma ulot­tuu klas­si­sis­ta kom­po­nen­teis­ta, ku­ten Mer­ce­des-täh­dis­tä, täy­sin uus­val­mis­tet­tui­hin ja al­ku­pe­räi­siin osiin, ku­ten lo­ka­suo­jiin.

No­peus ja luo­tet­ta­vuus va­ra­o­sa­toi­mi­tuk­sis­sa ovat Mer­ce­des-Benz He­ri­ta­ge GmbH:n toi­min­nan kul­ma­ki­viä.

Va­ra­o­sat val­tuu­te­tuil­ta jäl­leen­myy­jil­tä

No­pea ja luo­tet­ta­va va­ra­o­sien toi­mi­tus maa­il­man­laa­jui­ses­ti on yk­si tär­keim­mis­tä pal­ve­luis­ta klas­sik­ko­au­to­jen omis­ta­jil­le. Va­ra­o­sat, jot­ka ei­vät enää ole saa­ta­vil­la, tun­nis­te­taan ja val­mis­te­taan uu­del­leen jat­ku­vas­ti.

Mer­ce­des-Ben­zin ha­lua pal­vel­la myös ikään­ty­nei­den ajo­neu­vo­jen omis­ta­jia ku­vaa se, et­tä esi­mer­kik­si edel­lä mai­ni­tut lä­hes 6 000 va­ra­o­saa ovat kaik­ki ti­lat­ta­vis­sa val­tuu­tet­tu­jen Mer­ce­des-Benz -jäl­leen­myy­jien kaut­ta. Täl­lä het­kel­lä kes­ki­ty­tään eri­tyi­ses­ti tur­val­li­suu­teen ja aja­mi­seen liit­ty­viin kom­po­nent­tei­hin.

Yh­tei­nen in­to­hi­mo W124-mal­li­sar­jaa koh­taan

W124-mallisarjan rauhallisen selkeä kojelauta.

W124-mallisarjan rauhallisen selkeä kojelauta.

Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz

Mer­ce­des-Ben­zin vi­ral­li­ses­ti tun­nus­ta­mat merk­ki­ker­hot muo­dos­ta­vat kan­sain­vä­li­sen yh­tei­sön, jos­sa jä­se­net ja­ka­vat yh­tei­sen in­to­hi­mon brän­diin ja sen eri ai­ka­kau­sien tuot­tei­siin.

Suo­mes­sa Mer­ce­des-Benz Klubi jär­jes­tää ak­tii­vi­ses­ti ta­pah­tu­mia, ta­paa­mi­sia ja ajo­ret­kiä eri puo­lil­la maa­ta si­jait­se­vien ja­os­to­jen­sa toi­mes­ta.

Kaik­ki Mer­ce­des-Benz Klu­bin jä­se­net saa­vat li­säk­si yli 10- vuo­ti­aa­seen har­ras­te­au­toon­sa klu­bi­kort­tia esit­tä­mäl­lä 10 % kiin­te­än va­ra­o­sa-alen­nuk­sen val­tuu­te­tuil­ta jäl­leen­myy­jil­tä.

Mo­ni­puo­li­nen klas­sik­ko

W124-mal­li­sar­ja te­kee vai­ku­tuk­sen mo­ni­puo­li­suu­del­laan, mitä tu­lee ko­ri­ver­si­oi­hin ja mal­li­vaih­to­eh­toi­hin. Moot­to­ri­va­li­koi­ma ulot­tuu ne­li­sy­lin­te­ri­sis­tä mal­leis­ta, ku­ten Mer­ce­des-Benz 200 ja 200 D, ai­na te­hok­kai­siin V8-moot­to­ril­la va­rus­tet­tui­hin se­da­nei­hin ja AMG-mal­lei­hin.

Tek­ni­se­nä edel­lä­kä­vi­jä­nä W124 aset­ti uu­sia stan­dar­de­ja seg­men­tis­sään muun mu­as­sa ae­ro­dy­na­mii­kan ja pas­sii­vi­sen tur­val­li­suu­den osal­ta. Li­säk­si in­no­va­tii­vi­set rat­kai­sut, ku­ten 4MA­TIC-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä, ovat edel­leen ar­vos­tet­tu­ja.

Mer­ce­des-Benz -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN