Mercedes.Benz 500E (W124).

Mercedes.Benz 500E (W124).

Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz

Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984

W124-mallisarja johdattaa sujuvasti Mercedes-Benz-klassikoiden maailmaan. Suomessa on edelleen rekisterissä 22 074 kappaletta W124-mallisarjan autoja. Vuodesta 1993 alkaen W124-mallisarja on virallisesti nimetty E-sarjaksi.

Auto Bild.Klassikot

Mer­ce­des-Benz aloit­ti mar­ras­kuun lo­pul­la 1984 ta­ri­nan, joka on säi­ly­nyt au­to­maa­il­man saa­vu­tuk­se­na.

Es­pan­jan Se­vil­las­sa tuol­loin jär­jes­te­tys­sä kan­sain­vä­li­ses­sä leh­dis­tö­ti­lai­suu­des­sa esi­tel­tiin W124-mal­li­sar­jan se­dan-mal­lit, jot­ka saa­pui­vat Sak­san mark­ki­noil­le jo seu­raa­van kuu­kau­den ai­ka­na.

Näi­den ylem­män kes­ki­luo­kan au­to­jen aja­ton muo­toi­lu ja in­no­va­tii­vi­nen tek­niik­ka he­rät­ti­vät vä­lit­tö­mäs­ti huo­mi­o­ta.

Vuo­des­ta 1993 al­ka­en mal­li­sar­ja tun­net­tiin ni­mel­lä E-sar­ja.

Yh­teen­sä yli 2,2 mil­joo­nan au­ton val­mis­tuk­sen ja kol­men­tois­ta tuo­tan­to­vuo­den jäl­keen W124-mal­li­sar­jan tuo­tan­to päät­tyi vuon­na 1997.

Se­dan-mal­lit, far­ma­rit (T-mal­lit), Coupét ja avo­au­tot ovat sit­tem­min nous­seet ha­lu­tuik­si mo­der­neik­si klas­si­koik­si, ja eri­tyi­ses­ti har­vi­nai­sem­mat ver­si­ot ovat va­kiin­nut­ta­neet ase­man­sa ar­von­sa säi­lyt­tä­nei­nä ke­räi­ly­kap­pa­lei­na.

W124-mal­li­sar­ja yh­dis­tää 1980- ja 1990-lu­ku­jen tuo­te­tar­jon­nan ajat­to­maan ve­to­voi­maan, joka pu­hut­te­lee edel­leen su­ku­pol­ves­ta toi­seen. Tämä mal­li­sar­ja edus­taa ylem­män kes­ki­luo­kan au­toi­lun huip­pua ja naut­tii suur­ta suo­si­o­ta niin fa­nien kuin klas­sik­ko­au­to­har­ras­ta­jien kes­kuu­des­sa.

Aja­ton es­te­tiik­ka ja käy­tän­nöl­li­syys

W124-mal­li­sar­jan vah­vuus pii­lee sen ajat­to­mas­sa muo­toi­lus­sa ja poik­keuk­sel­li­ses­sa käy­tän­nöl­li­syy­des­sä, mikä te­kee sii­tä luo­tet­ta­van väy­län klas­sik­ko­au­to­jen maa­il­maan.

Mer­ce­des-Benz Clas­sic var­mis­taa mal­li­sar­jan me­nes­tys­ta­ri­nan jat­ku­mi­sen tar­jo­a­mal­la va­ra­o­sia vi­ral­lis­ten jäl­leen­myy­jien kaut­ta Mer­ce­des-Benz Clas­sic Ge­nui­ne Parts -oh­jel­man puit­teis­sa.

W124-mallisarjan T-farmari.

W124-mallisarjan T-farmari.

Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz

Li­säk­si vi­ral­li­set merk­ki­ker­hot, ku­ten Suo­mes­sa toi­mi­va Mer­ce­des-Benz Klubi, ak­ti­voi­vat har­ras­ta­jia jär­jes­tä­mäl­lä yh­tei­söl­li­siä ta­pah­tu­mia ja tar­jo­a­mal­la eri­lai­sia pal­ve­lu­ja. Mer­ce­des-Benz Klubi on yli 4 100 jä­se­nel­lään Suo­men suu­rin au­to­merk­ki­ker­ho.

Suo­mes­sa edel­leen re­kis­te­ris­sä 22 074 kap­pa­let­ta W124-mal­li­sar­jan au­to­ja

Suo­mes­sa on re­kis­te­ris­sä edel­leen 22 074 Mer­ce­des-Benz W124-mal­li­sar­jan au­toa. Mie­len­kiin­tois­ta on, et­tä vuon­na 2017 re­kis­te­ris­sä oli 20 500 ”sa­ta­kaks­nelk­kua”. Au­to­jen mää­rä on siis kas­va­nut, mikä ker­too mal­lin suo­si­os­ta eri­tyi­ses­ti har­ras­te­au­to­na.

Laa­duk­kaat va­ra­o­sat ja maa­il­man­laa­jui­nen saa­ta­vuus

Mer­ce­des-Benz Clas­sic Ge­nui­ne Parts -oh­jel­ma kat­taa yli 5 800 va­ra­o­saa, jois­ta yli 1 000 on yk­si­no­maan W124-mal­li­sar­jal­le suun­ni­tel­tu­ja.

Va­li­koi­ma ulot­tuu klas­si­sis­ta kom­po­nen­teis­ta, ku­ten Mer­ce­des-täh­dis­tä, täy­sin uus­val­mis­tet­tui­hin ja al­ku­pe­räi­siin osiin, ku­ten lo­ka­suo­jiin.

No­peus ja luo­tet­ta­vuus va­ra­o­sa­toi­mi­tuk­sis­sa ovat Mer­ce­des-Benz He­ri­ta­ge GmbH:n toi­min­nan kul­ma­ki­viä.

Va­ra­o­sat val­tuu­te­tuil­ta jäl­leen­myy­jil­tä

No­pea ja luo­tet­ta­va va­ra­o­sien toi­mi­tus maa­il­man­laa­jui­ses­ti on yk­si tär­keim­mis­tä pal­ve­luis­ta klas­sik­ko­au­to­jen omis­ta­jil­le. Va­ra­o­sat, jot­ka ei­vät enää ole saa­ta­vil­la, tun­nis­te­taan ja val­mis­te­taan uu­del­leen jat­ku­vas­ti.

Mer­ce­des-Ben­zin ha­lua pal­vel­la myös ikään­ty­nei­den ajo­neu­vo­jen omis­ta­jia ku­vaa se, et­tä esi­mer­kik­si edel­lä mai­ni­tut lä­hes 6 000 va­ra­o­saa ovat kaik­ki ti­lat­ta­vis­sa val­tuu­tet­tu­jen Mer­ce­des-Benz -jäl­leen­myy­jien kaut­ta. Täl­lä het­kel­lä kes­ki­ty­tään eri­tyi­ses­ti tur­val­li­suu­teen ja aja­mi­seen liit­ty­viin kom­po­nent­tei­hin.

Yh­tei­nen in­to­hi­mo W124-mal­li­sar­jaa koh­taan

W124-mallisarjan rauhallisen selkeä kojelauta.

W124-mallisarjan rauhallisen selkeä kojelauta.

Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz

Mer­ce­des-Ben­zin vi­ral­li­ses­ti tun­nus­ta­mat merk­ki­ker­hot muo­dos­ta­vat kan­sain­vä­li­sen yh­tei­sön, jos­sa jä­se­net ja­ka­vat yh­tei­sen in­to­hi­mon brän­diin ja sen eri ai­ka­kau­sien tuot­tei­siin.

Suo­mes­sa Mer­ce­des-Benz Klubi jär­jes­tää ak­tii­vi­ses­ti ta­pah­tu­mia, ta­paa­mi­sia ja ajo­ret­kiä eri puo­lil­la maa­ta si­jait­se­vien ja­os­to­jen­sa toi­mes­ta.

Kaik­ki Mer­ce­des-Benz Klu­bin jä­se­net saa­vat li­säk­si yli 10- vuo­ti­aa­seen har­ras­te­au­toon­sa klu­bi­kort­tia esit­tä­mäl­lä 10 % kiin­te­än va­ra­o­sa-alen­nuk­sen val­tuu­te­tuil­ta jäl­leen­myy­jil­tä.

Mo­ni­puo­li­nen klas­sik­ko

W124-mal­li­sar­ja te­kee vai­ku­tuk­sen mo­ni­puo­li­suu­del­laan, mitä tu­lee ko­ri­ver­si­oi­hin ja mal­li­vaih­to­eh­toi­hin. Moot­to­ri­va­li­koi­ma ulot­tuu ne­li­sy­lin­te­ri­sis­tä mal­leis­ta, ku­ten Mer­ce­des-Benz 200 ja 200 D, ai­na te­hok­kai­siin V8-moot­to­ril­la va­rus­tet­tui­hin se­da­nei­hin ja AMG-mal­lei­hin.

Tek­ni­se­nä edel­lä­kä­vi­jä­nä W124 aset­ti uu­sia stan­dar­de­ja seg­men­tis­sään muun mu­as­sa ae­ro­dy­na­mii­kan ja pas­sii­vi­sen tur­val­li­suu­den osal­ta. Li­säk­si in­no­va­tii­vi­set rat­kai­sut, ku­ten 4MA­TIC-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä, ovat edel­leen ar­vos­tet­tu­ja.

Mer­ce­des-Benz -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN