Multibeam LED -valot mukautuvat nopeasti ja tarkasti vallitseviin liikenneolosuhteisiin. Peräti 84 erikseen säädettävää led-valoa varmistaa, että valokeila kohdistuu aina täsmälleen oikeaan paikkaan. Järjestelmän neljä ohjausyksikköä laskevat ihanteellisen valaisutarpeen 100 kertaa sekunnissa. Valaisutarpeen määrittelyssä hyödynnetään tuulilasin taakse sijoitettua kameraa sekä auton navigointijärjestelmän kokoamia tietoja.

Multibeam LED -valot mukautuvat nopeasti ja tarkasti vallitseviin liikenneolosuhteisiin. Peräti 84 erikseen säädettävää led-valoa varmistaa, että valokeila kohdistuu aina täsmälleen oikeaan paikkaan. Järjestelmän neljä ohjausyksikköä laskevat ihanteellisen valaisutarpeen 100 kertaa sekunnissa. Valaisutarpeen määrittelyssä hyödynnetään tuulilasin taakse sijoitettua kameraa sekä auton navigointijärjestelmän kokoamia tietoja.

Mercedes-Benzin Ultra Range -kaukovalot: Valaisevat 650 metrin etäisyydelle

Mercedes-Benzin S-sarjasta tuli vuonna 2013 maailman ensimmäinen automallisarja, jossa käytetään pelkkiä LED-valoja. Uudistunut S-sarja sopii pimeän ajan olosuhteisiin entistäkin paremmin, sillä Suomessa vakio­va­rus­teisten Multibeam LED -ajovalojen Ultra Range -kaukovalot ovat tämän hetken edistyksellisin sarja­tuo­tan­to­auton valojärjestelmä.

Auto Bild.Uutiset

Mul­ti­be­am LED -ajo­va­loi­hin kuu­luu myös mu­kau­tu­va kau­ko­va­lo­a­vus­tin, jon­ka an­si­os­ta Ult­ra Ran­ge -li­sä­kau­ko­va­lot py­sy­vät olo­suh­tei­den sal­lies­sa käy­tet­tä­vis­sä koko ajan, kun kau­ko­va­lo­a­vus­tin on kyt­ket­ty­nä. Ne kyt­key­ty­vät pääl­le au­to­maat­ti­ses­ti, kun tie on suo­ra ja ajo­no­peus yli 40 km/h. Suo­ra tien osa on tar­peel­li­nen kyt­ken­tä­vai­hees­sa, jot­ta jär­jes­tel­mä saa kat­ta­van ko­ko­nais­ku­van kyt­ken­tä­het­ken lii­ken­tees­tä. Kau­ko­va­lot ovat niin kirk­kaat kuin lain­sää­dän­nön puit­teis­sa on mah­dol­lis­ta: kirk­kaus py­syy yli yh­den luk­sin vii­te­ar­vos­sa vie­lä yli 650 met­rin etäi­syy­del­lä. Kun jär­jes­tel­mä ha­vait­see mui­ta tiel­lä­liik­ku­jia, Ult­ra Ran­ge -kau­ko­va­lot vaih­tu­vat ti­lan­tee­seen so­peu­tet­tuun kau­ko­va­lo­kei­laan.

Mul­ti­be­am LED -ajo­va­lo­jen mui­ta toi­min­to­ja:

- Maan­tie­ti­las­sa au­ton kul­ku­suun­nan puo­li ties­tä va­lais­taan kirk­kaam­min ja laa­jem­min kuin pe­rin­tei­sil­lä lä­hi­va­loil­la.
- Jär­jes­tel­mä tun­nis­taa moot­to­ri­tie­ym­pä­ris­tön jol­loin käyt­töön ote­taan suu­rem­man va­lais­tus­te­hon moot­to­ri­tie­ti­la.
- Kaar­re­va­lo­toi­min­to li­sää va­lais­tuk­sen voi­mak­kuut­ta si­sä­kaar­teen puo­lel­la.
- Ak­tii­vi­ses­sa va­lo­jär­jes­tel­mäs­sä va­lo­kei­la mu­kau­tuu kaar­teen muo­toon ka­me­ra­tie­to­jen pe­rus­teel­la ja va­lai­see tien te­hok­kaam­min jo en­nen oh­jaus­pyö­rän kään­tä­mis­tä.
- Jyr­kis­sä kaar­teis­sa kaar­re­va­lot kyt­key­ty­vät pääl­le ja pois pääl­tä vai­heit­tain kir­kas­tu­en ja him­men­ty­en. Kaar­re­va­lo­jär­jes­tel­mä voi hyö­dyn­tää myös na­vi­goin­nis­ta saa­tu­ja tie­to­ja ja so­vit­taa va­lo­ja­kau­man ym­pä­ris­tön olo­suh­tei­siin en­nen kier­to­liit­ty­mää tai ris­teys­tä.
- Laa­jen­ne­tus­sa su­mu­va­lo­toi­min­nos­sa va­lot suun­na­taan alem­mak­si ja koh­ti ajo­ra­dan reu­no­ja, jot­ta ta­kai­sin­hei­jas­tus ei ole lii­an voi­ma­kas.
- LED-huo­mi­o­va­lot vilk­ku­vat näyt­tä­väs­ti, kun au­ton ovet lu­ki­taan ja lu­ki­tus ava­taan. LED-ta­ka­va­lo­jen va­lo­ku­vio on eri­lai­nen riip­pu­en sii­tä, lu­ki­taan­ko ovet vai ava­taan­ko lu­ki­tus.
- Jär­jes­tel­mä tun­nis­taa lii­ken­ne­mer­kit. Nii­den hei­jas­tin­pin­toi­hin koh­dis­tu­vaa va­loa vä­hen­ne­tään, jot­ta kul­jet­ta­ja ei häi­käis­ty.

Kun au­to­ja tu­lee vas­taan tai ajaa edel­lä, S-sar­jan ajo­va­lo­jär­jes­tel­mä var­jos­taa U-kir­jai­men muo­toi­sen osan kau­ko­va­lo­kii­las­ta. Osit­tain var­jos­te­tut kau­ko­va­lot va­lai­se­vat edel­leen tien reu­no­ja. Moot­to­ri­tie­ym­pä­ris­tös­sä kau­ko­va­lo­jen va­lo­ja­kau­ma sää­de­tään op­ti­maa­li­sek­si. Lii­ken­ne­ti­lan­teen mu­kaan myös osa kau­ko­va­lo­jen kei­las­ta var­jos­te­taan moot­to­ri­tiel­lä, jot­ta edes­sä aja­va tai vas­taan­tu­li­ja ei häi­käis­ty.

Ih­mi­set ja eläi­met ha­vai­taan en­tis­tä ai­kai­sem­min pi­me­äl­lä

Mul­ti­be­am LED -ajo­va­lo­jen yh­tey­teen on saa­ta­vis­sa li­sä­va­rus­tee­na myös pi­me­ä­nä­kö­a­vus­tin Plus. Se hyö­dyn­tää inf­ra­pu­na­va­loa ja kah­ta inf­ra­pu­na­ka­me­raa aut­ta­en kul­jet­ta­jaa ha­vait­se­maan ih­mi­set ja kook­kaat eläi­met ai­kai­sem­min pi­me­äl­lä.

Mit­ta­ris­ton näyt­töön tu­lee nä­ky­viin sel­keä pi­me­ä­nä­kö­ku­va, jos­sa jär­jes­tel­män ha­vait­se­mat ih­mi­set ja eläi­met on ko­ros­tet­tu vä­ri­ke­hyk­sil­lä. Tien reu­nas­sa ole­via ja­lan­kul­ki­joi­ta voi­daan myös va­roit­taa vilk­ku­van koh­de­va­lo­toi­min­non avul­la. Vilk­ku­va valo kiin­nit­tää sa­mal­la kul­jet­ta­jan huo­mi­on mah­dol­li­seen vaa­raan.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Renault Cliossa on sopivasti erinäköinen keula kuin Mitsubishi Coltissa. Lähi- ja kaukovaloilla näkee hyvin.

Renault Cliossa on sopivasti erinäköinen keula kuin Mitsubishi Coltissa. Lähi- ja kaukovaloilla näkee hyvin.

Juha Peltonen

Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä

Auto Bild.Koeajot
Renault Cliossa on sopivasti erinäköinen keula kuin Mitsubishi Coltissa. Lähi- ja kaukovaloilla näkee hyvin.

Renault Cliossa on sopivasti erinäköinen keula kuin Mitsubishi Coltissa. Lähi- ja kaukovaloilla näkee hyvin.

Juha Peltonen

Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä

Auto Bild.Koeajot

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

KILPAILU

KILPAILU