Mercedes-Benzin uusi A-sarja nyt Suomessa
Uudenkaupungin autotehtaan tuotteeksi jossakin vaiheessa tuleva uusi A-sarjalainen on saapunut Suomen Mercedes-Benz-liikkeisiin. Uutuus on kehittynyt merkittävästi edeltäjästään, ja se osaa myös puhua.
Edeltäjäänsä verrattuna A-sarjalaisen akseliväli on pidentynyt kolme senttiä, ja auto on kolmannen sukupolven mallia 11,5 senttiä pidempi. Kasvaneet ulkomitat on hyödynnetty sisätiloissa. Sekä hartia- että kyynärtilaa on aiempaa enemmän. Hyvä ajoasento löytyy luontevasti, ja ohjauspyörän säädöt ovat esimerkillisen laajat.
Korin muotokin sen kertoo: takaoviaukko on hiukan matala. Kengät mahtuvat etuistuimen alle. Pääntilaa on reilusti, mutta penkillä istutaan ilman reisitukea polvet koukussa. Iso keskikonsoli haittaa keskipaikan käyttöä, ja parhaimmillaan takapenkki onkin kahden hengen kuormalla.
Kojelauta on jaettu kahteen vaakatasoiseen alueeseen. Alaosa näyttää kelluvan muun kojelaudan edessä, ja siihen on sijoitettu turbiineja muistuttavat näyttävät ilmansuuttimet.
Ylemmälle tasolle sijoittuvat E- ja S-sarjoista aiemmin tuttu mittaristo- ja infotainmentnäyttö Widescreen Cockpit. Se on saatavana kolmena eri kokoversiona: uudet näytöt ovat etenkin suurimpina versioina edustavat tässä autoluokassa.
Ohjaamokokonaisuus on muutenkin laadukas – uusi A-sarja ei pyri kilpailemaan edullisten pikkuautojen kanssa, vaan se tähyää selkeästi ryhmän huipulle.
Uusi A-sarja on Mercedes-Benzin ensimmäinen malli, johon tulee täysin uusi MBUX-multimediajärjestelmä.
Hey Mercedes
A-sarjassa on vakiona uusi, tekoälyyn ja oppimiseen perustuva MBUX-multimedialiittymä, jonka kuljettaja voi yksilöidä ja räätälöidä itselleen parhaiten sopivaksi. MBUX (Mercedes-Benz User Experience) mullistaa autojen käyttöliittymät ja mahdollistaa kuljettajan, matkustajien ja ajoneuvon entistä paremman keskinäisen liitettävyyden ja kommunikoinnin.
MBUX on varustettu puheentunnistuksella, joka aktivoidaan sanoilla ”Hey Mercedes” tai painamalla ohjauspyörän kytkimestä. MBUX kykenee myös oppimaan ja omaksumaan käyttäjänsä tapoja ja tottumuksia ja tekemään niiden perusteella personoituja ehdotuksia kuljettajalle.
A-sarja tulee alkuvaiheessa tarjolle kahtena bensiini- ja yhtenä dieselmoottorisena vaihtoehtona. Uudessa 1,4-litraisessa M 282 moottorissa (A 200) hyödynnetään 2. ja 3. sylinterin lepuutustoimintoa 7G-DCT-automaattivaihteiston yhteydessä. Molemmissa bensiinimoottoreissa on vakiovarusteena hiukkassuodatin ja uudessa 1,5-litraisessa dieselmoottorissa vastaavasti SCR-katalysaattori ja hiukkassuodatin.
A-sarjan hinnat alkavat 180 d A -dieselmallin 31 645 eurosta. 200-bensiinimalli maksaa manuaalivaihteisena reilut 34 000 euroa ja automaattina 1 200 euroa enemmän.
Tavaratila on 370 litran suuruinen – 29 litraa suurempi kuin edellisessä mallisarjassa.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
Pikku kardioidi
RELin uudet S-sarjalaiset
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Terveisiä Australiasta
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ