Mercedes-Benzin uusi A-sarja nyt Suomessa
Uudenkaupungin autotehtaan tuotteeksi jossakin vaiheessa tuleva uusi A-sarjalainen on saapunut Suomen Mercedes-Benz-liikkeisiin. Uutuus on kehittynyt merkittävästi edeltäjästään, ja se osaa myös puhua.
Edeltäjäänsä verrattuna A-sarjalaisen akseliväli on pidentynyt kolme senttiä, ja auto on kolmannen sukupolven mallia 11,5 senttiä pidempi. Kasvaneet ulkomitat on hyödynnetty sisätiloissa. Sekä hartia- että kyynärtilaa on aiempaa enemmän. Hyvä ajoasento löytyy luontevasti, ja ohjauspyörän säädöt ovat esimerkillisen laajat.
Korin muotokin sen kertoo: takaoviaukko on hiukan matala. Kengät mahtuvat etuistuimen alle. Pääntilaa on reilusti, mutta penkillä istutaan ilman reisitukea polvet koukussa. Iso keskikonsoli haittaa keskipaikan käyttöä, ja parhaimmillaan takapenkki onkin kahden hengen kuormalla.
Kojelauta on jaettu kahteen vaakatasoiseen alueeseen. Alaosa näyttää kelluvan muun kojelaudan edessä, ja siihen on sijoitettu turbiineja muistuttavat näyttävät ilmansuuttimet.
Ylemmälle tasolle sijoittuvat E- ja S-sarjoista aiemmin tuttu mittaristo- ja infotainmentnäyttö Widescreen Cockpit. Se on saatavana kolmena eri kokoversiona: uudet näytöt ovat etenkin suurimpina versioina edustavat tässä autoluokassa.
Ohjaamokokonaisuus on muutenkin laadukas – uusi A-sarja ei pyri kilpailemaan edullisten pikkuautojen kanssa, vaan se tähyää selkeästi ryhmän huipulle.
Uusi A-sarja on Mercedes-Benzin ensimmäinen malli, johon tulee täysin uusi MBUX-multimediajärjestelmä.
Hey Mercedes
A-sarjassa on vakiona uusi, tekoälyyn ja oppimiseen perustuva MBUX-multimedialiittymä, jonka kuljettaja voi yksilöidä ja räätälöidä itselleen parhaiten sopivaksi. MBUX (Mercedes-Benz User Experience) mullistaa autojen käyttöliittymät ja mahdollistaa kuljettajan, matkustajien ja ajoneuvon entistä paremman keskinäisen liitettävyyden ja kommunikoinnin.
MBUX on varustettu puheentunnistuksella, joka aktivoidaan sanoilla ”Hey Mercedes” tai painamalla ohjauspyörän kytkimestä. MBUX kykenee myös oppimaan ja omaksumaan käyttäjänsä tapoja ja tottumuksia ja tekemään niiden perusteella personoituja ehdotuksia kuljettajalle.
A-sarja tulee alkuvaiheessa tarjolle kahtena bensiini- ja yhtenä dieselmoottorisena vaihtoehtona. Uudessa 1,4-litraisessa M 282 moottorissa (A 200) hyödynnetään 2. ja 3. sylinterin lepuutustoimintoa 7G-DCT-automaattivaihteiston yhteydessä. Molemmissa bensiinimoottoreissa on vakiovarusteena hiukkassuodatin ja uudessa 1,5-litraisessa dieselmoottorissa vastaavasti SCR-katalysaattori ja hiukkassuodatin.
A-sarjan hinnat alkavat 180 d A -dieselmallin 31 645 eurosta. 200-bensiinimalli maksaa manuaalivaihteisena reilut 34 000 euroa ja automaattina 1 200 euroa enemmän.
Tavaratila on 370 litran suuruinen – 29 litraa suurempi kuin edellisessä mallisarjassa.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Analogisesti soiva huonekalu
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Danielin uusi koti: "Tässä talossa on muumitalon meininkiä"
Korkean resoluution R2R-da-muunnosta
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ