Nissan Juke Hybridin ajonautinnon ydin on edistyksellinen matalakitkainen monitoimivaihteisto.

Nissan Juke Hybridin ajonautinnon ydin on edistyksellinen matalakitkainen monitoimivaihteisto.

Nissan

Nissan Juke: Uusi hybri­di­voi­ma­linja

Jukessa on edistyksellinen monitoi­mi­vaih­teisto sekä täysin sähköinen ajon aloitus. Jopa 80 prosenttia sähköistä ajoa kaupun­kiym­pä­ris­tössä ja jopa 40 prosenttia pienempi poltto­ai­neen­ku­lutus.

Auto Bild.Uutiset

Uu­si hyb­ri­di­voi­ma­lin­ja täy­den­tää pian Juke-va­li­koi­maa ja tar­jo­aa re­a­goi­van suo­ri­tus­ky­vyn yh­dis­tet­ty­nä pie­nem­piin pääs­töi­hin sekä ku­lu­tuk­seen.

Nis­san Juke Hyb­ri­dis­sä ajon aloi­tus on täy­sin säh­köi­nen. Eri­no­mai­nen polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suus saa­vu­te­taan älyk­kään mo­ni­toi­mi­vaih­teis­ton, te­hok­kaan ener­gi­an tal­tee­no­ton (re­ge­ne­roin­nin) ja te­hok­kaan akun an­si­os­ta.

Ta­lou­del­li­nen ja te­ho­kas Al­li­ans­si-moot­to­ri

Uu­si hyb­ri­di­moot­to­ri hyö­dyn­tää Re­nault-Nis­san-Mit­su­bis­hi -al­li­ans­sin tek­ni­siä vah­vuuk­sia.

Juke-hyb­ri­di­voi­ma­lin­ja koos­tuu uu­den su­ku­pol­ven Nis­san-polt­to­moot­to­ris­ta, joka on ke­hi­tet­ty eri­tyi­ses­ti hyb­ri­di­so­vel­luk­siin. Se tuot­taa te­hoa 69 kW (94 hv) ja vään­töä 148 Nm.

Nis­san Juke Hyb­ri­dis­sä käy­tet­ty säh­kö­moot­to­ri tuot­taa li­säk­si 36 kW (49 hv) te­hoa ja 205 Nm vään­tö­mo­ment­tia.

Tu­lok­se­na on voi­ma­lin­ja, joka tar­jo­aa 25 % enem­män te­hoa kuin ny­kyi­nen ben­sii­ni­moot­to­ri­vaih­to­eh­to, mut­ta huo­mat­ta­vas­ti pie­nem­mäl­lä polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­sel­la.

Ku­lu­tus on pu­don­nut kau­pun­ki­a­jos­sa jopa 40 % ja yh­dis­te­tys­sä­kin 20 %. (lo­pul­li­set ar­vot vah­vis­tu­vat tyyp­pi­hy­väk­syn­näs­sä).

Äly­käs au­to­maat­ti­vaih­teis­to

Nis­san Juke Hyb­ri­din ajo­nau­tin­non ydin on edis­tyk­sel­li­nen ma­ta­la­kit­kai­nen mo­ni­toi­mi­vaih­teis­to.

Vaih­teis­to pys­tyy su­ju­vas­ti siir­ty­mään säh­köi­ses­tä aja­mi­ses­ta polt­to­moot­to­ri­a­joon tuot­ta­en sau­mat­to­man ajo­ko­ke­muk­sen.

Kit­kan vä­hen­tä­mi­sek­si vaih­teis­to käyt­tää suo­ra­kyt­ken­tää ta­va­no­mais­ten synk­ro­ni­ren­kai­den si­jas­ta kyt­kies­sään nel­jää pe­rin­teis­tä, sekä kah­ta säh­köis­tä vaih­det­ta.

Kit­kaa pie­nen­ne­tään myös sil­lä, et­tei vaih­teis­tos­sa ole pe­rin­teis­tä kyt­kin­tä. Ajoon läh­tö ta­pah­tuu ai­na säh­kö­moot­to­ril­la, jota käy­te­tään avuk­si myös vaih­tei­den vaih­ta­mi­ses­sa, mikä tuot­taa ta­sai­sen ja miel­lyt­tä­vän kiih­ty­vyy­den.

Säh­kö­au­to­mai­nen ajo­ko­ke­mus

Nis­san Juke Hyb­ri­din äly­käs käyt­tö­jär­jes­tel­mä oh­jaa voi­man­siir­toa. Sen ta­voit­tee­na on op­ti­moi­da ja mak­si­moi­da ai­ka, jol­loin käy­te­tään säh­kö­moot­to­ria.

Jopa 80 % kau­pun­ki­a­jos­ta pys­ty­tään hyö­dyn­tä­mään säh­kö­moot­to­ria, ja hyb­ri­di­ti­laa hyö­dyn­ne­tään ly­hy­es­ti akun la­taa­mi­sek­si en­nen säh­kö­ti­laan pa­laa­mis­ta. Juke Hyb­ri­dis­sä ajo al­kaa ai­na säh­kö­ti­las­sa, jos­sa se py­syy 55 km/h no­peu­teen as­ti.

Jär­jes­tel­mä mak­si­moi au­to­maat­ti­ses­ti säh­kö­moot­to­rin käy­tön, mut­ta Juke Hyb­ri­dis­sä on myös eril­li­nen kat­kai­si­ja säh­köis­tä ajoa var­ten, kun kul­jet­ta­ja ei ha­lua polt­to­moot­to­rin käyn­nis­ty­vän, esi­mer­kik­si ajet­ta­es­sa asui­na­lu­eil­la tai lii­ken­ne­ruuh­kis­sa.

Ener­gi­an tal­tee­not­to

Hi­das­tet­ta­es­sa säh­kö­moot­to­ri toi­mii ge­ne­raat­to­ri­na ja va­ras­toi ki­neet­tis­tä ener­gi­aa muut­ta­mal­la sen säh­kök­si, joka va­ras­toi­daan hyb­ri­di­käyt­tö­voi­ma-ak­kuun.

Nis­san Juke Hyb­ri­dis­sä on myös ajo­ti­lan va­lit­sin, joka mah­dol­lis­taa Eco/Nor­mal/Sport-ti­lan va­lit­se­mi­sen. Ajo­ti­la muut­taa oh­jaus­tun­tua, il­mas­toin­nin toi­min­taa ja kaa­su­pol­ki­men vas­tet­ta. Se muut­taa myös ener­gi­an tal­tee­no­ton käyt­täy­ty­mis­tä ja akun la­taus­ti­laa.

Ul­koi­set muu­tok­set

Nis­san Ju­ken ur­hei­lul­li­nen cros­so­ver-muo­toi­lu säi­lyy uu­des­sa Hyb­rid-ver­si­os­sa. Jo­kai­seen yk­si­tyis­koh­taan on kiin­ni­tet­ty eri­tyis­tä huo­mi­o­ta, ja sen ae­ro­dy­naa­mi­sen te­hok­kuu­den op­ti­moi­mi­sek­si on teh­ty jouk­ko pie­niä muu­tok­sia.

Nis­san Juke Hyb­ri­din etu­sä­lei­kös­sä on nyt päi­vi­tet­ty Nis­san-logo ja sen muo­toi­lua on uu­dis­tet­tu hyb­ri­di­ver­si­on al­hai­sem­pien jääh­dy­tys­vaa­ti­mus­ten an­si­os­ta, mikä mah­dol­lis­taa pa­rem­man ae­ro­dy­na­mii­kan.

Ko­rin muo­toi­lua on myös muu­tet­tu etu­pus­ku­rin ala­puo­lel­ta il­ma­vir­tauk­sen pa­ran­ta­mi­sek­si, ja mal­liin on li­sät­ty jääh­dyt­ti­men sä­leik­kö­luuk­ku, jon­ka avul­la il­ma­vir­taa voi­daan sää­tää au­to­maat­ti­ses­ti jääh­dy­tys­tar­pei­den mu­kaan ja näin vä­hen­tää il­man­vas­tus­ta.

Nis­san Juke Hyb­ri­diin on saa­ta­vis­sa myös täy­sin uu­det kak­si­vä­ri­set 17 tuu­man van­teet (saa­ta­va­na myös polt­to­moot­to­ri­ver­si­ois­sa) sekä Nis­san Ariy­as­ta ins­pi­raa­ti­on­sa saa­neet kak­si­vä­ri­set 19" ae­ro-van­teet, jot­ka sekä näyt­tä­vät hy­väl­tä et­tä mah­dol­lis­ta­vat erit­täin pie­nen il­man­vas­tuk­sen.

Si­sä­ti­lo­jen päi­vi­tyk­set

Ta­va­ra­ti­lan koko on 354 lit­raa, mikä on hie­man vä­hem­män kuin ben­sii­ni­ver­si­os­sa 1,2 kWh:n akun si­joi­tuk­sen ta­kia. Kun ta­kais­tui­met on tai­tet­tu, ta­va­ra­ti­la py­syy luo­kas­saan erit­täin kil­pai­lu­ky­kyi­se­nä 1 237 lit­ral­la. Ta­ka­mat­kus­ta­jien jal­ka­ti­la py­syy muut­tu­mat­to­ma­na 553 mm:ssä.

Nis­san-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU