Nissan Juke Hybridin ajonautinnon ydin on edistyksellinen matalakitkainen monitoimivaihteisto.

Nissan Juke Hybridin ajonautinnon ydin on edistyksellinen matalakitkainen monitoimivaihteisto.

Nissan

Nissan Juke: Uusi hybri­di­voi­ma­linja

Jukessa on edistyksellinen monitoi­mi­vaih­teisto sekä täysin sähköinen ajon aloitus. Jopa 80 prosenttia sähköistä ajoa kaupun­kiym­pä­ris­tössä ja jopa 40 prosenttia pienempi poltto­ai­neen­ku­lutus.

Auto Bild.Uutiset

Uu­si hyb­ri­di­voi­ma­lin­ja täy­den­tää pian Juke-va­li­koi­maa ja tar­jo­aa re­a­goi­van suo­ri­tus­ky­vyn yh­dis­tet­ty­nä pie­nem­piin pääs­töi­hin sekä ku­lu­tuk­seen.

Nis­san Juke Hyb­ri­dis­sä ajon aloi­tus on täy­sin säh­köi­nen. Eri­no­mai­nen polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suus saa­vu­te­taan älyk­kään mo­ni­toi­mi­vaih­teis­ton, te­hok­kaan ener­gi­an tal­tee­no­ton (re­ge­ne­roin­nin) ja te­hok­kaan akun an­si­os­ta.

Ta­lou­del­li­nen ja te­ho­kas Al­li­ans­si-moot­to­ri

Uu­si hyb­ri­di­moot­to­ri hyö­dyn­tää Re­nault-Nis­san-Mit­su­bis­hi -al­li­ans­sin tek­ni­siä vah­vuuk­sia.

Juke-hyb­ri­di­voi­ma­lin­ja koos­tuu uu­den su­ku­pol­ven Nis­san-polt­to­moot­to­ris­ta, joka on ke­hi­tet­ty eri­tyi­ses­ti hyb­ri­di­so­vel­luk­siin. Se tuot­taa te­hoa 69 kW (94 hv) ja vään­töä 148 Nm.

Nis­san Juke Hyb­ri­dis­sä käy­tet­ty säh­kö­moot­to­ri tuot­taa li­säk­si 36 kW (49 hv) te­hoa ja 205 Nm vään­tö­mo­ment­tia.

Tu­lok­se­na on voi­ma­lin­ja, joka tar­jo­aa 25 % enem­män te­hoa kuin ny­kyi­nen ben­sii­ni­moot­to­ri­vaih­to­eh­to, mut­ta huo­mat­ta­vas­ti pie­nem­mäl­lä polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­sel­la.

Ku­lu­tus on pu­don­nut kau­pun­ki­a­jos­sa jopa 40 % ja yh­dis­te­tys­sä­kin 20 %. (lo­pul­li­set ar­vot vah­vis­tu­vat tyyp­pi­hy­väk­syn­näs­sä).

Äly­käs au­to­maat­ti­vaih­teis­to

Nis­san Juke Hyb­ri­din ajo­nau­tin­non ydin on edis­tyk­sel­li­nen ma­ta­la­kit­kai­nen mo­ni­toi­mi­vaih­teis­to.

Vaih­teis­to pys­tyy su­ju­vas­ti siir­ty­mään säh­köi­ses­tä aja­mi­ses­ta polt­to­moot­to­ri­a­joon tuot­ta­en sau­mat­to­man ajo­ko­ke­muk­sen.

Kit­kan vä­hen­tä­mi­sek­si vaih­teis­to käyt­tää suo­ra­kyt­ken­tää ta­va­no­mais­ten synk­ro­ni­ren­kai­den si­jas­ta kyt­kies­sään nel­jää pe­rin­teis­tä, sekä kah­ta säh­köis­tä vaih­det­ta.

Kit­kaa pie­nen­ne­tään myös sil­lä, et­tei vaih­teis­tos­sa ole pe­rin­teis­tä kyt­kin­tä. Ajoon läh­tö ta­pah­tuu ai­na säh­kö­moot­to­ril­la, jota käy­te­tään avuk­si myös vaih­tei­den vaih­ta­mi­ses­sa, mikä tuot­taa ta­sai­sen ja miel­lyt­tä­vän kiih­ty­vyy­den.

Säh­kö­au­to­mai­nen ajo­ko­ke­mus

Nis­san Juke Hyb­ri­din äly­käs käyt­tö­jär­jes­tel­mä oh­jaa voi­man­siir­toa. Sen ta­voit­tee­na on op­ti­moi­da ja mak­si­moi­da ai­ka, jol­loin käy­te­tään säh­kö­moot­to­ria.

Jopa 80 % kau­pun­ki­a­jos­ta pys­ty­tään hyö­dyn­tä­mään säh­kö­moot­to­ria, ja hyb­ri­di­ti­laa hyö­dyn­ne­tään ly­hy­es­ti akun la­taa­mi­sek­si en­nen säh­kö­ti­laan pa­laa­mis­ta. Juke Hyb­ri­dis­sä ajo al­kaa ai­na säh­kö­ti­las­sa, jos­sa se py­syy 55 km/h no­peu­teen as­ti.

Jär­jes­tel­mä mak­si­moi au­to­maat­ti­ses­ti säh­kö­moot­to­rin käy­tön, mut­ta Juke Hyb­ri­dis­sä on myös eril­li­nen kat­kai­si­ja säh­köis­tä ajoa var­ten, kun kul­jet­ta­ja ei ha­lua polt­to­moot­to­rin käyn­nis­ty­vän, esi­mer­kik­si ajet­ta­es­sa asui­na­lu­eil­la tai lii­ken­ne­ruuh­kis­sa.

Ener­gi­an tal­tee­not­to

Hi­das­tet­ta­es­sa säh­kö­moot­to­ri toi­mii ge­ne­raat­to­ri­na ja va­ras­toi ki­neet­tis­tä ener­gi­aa muut­ta­mal­la sen säh­kök­si, joka va­ras­toi­daan hyb­ri­di­käyt­tö­voi­ma-ak­kuun.

Nis­san Juke Hyb­ri­dis­sä on myös ajo­ti­lan va­lit­sin, joka mah­dol­lis­taa Eco/Nor­mal/Sport-ti­lan va­lit­se­mi­sen. Ajo­ti­la muut­taa oh­jaus­tun­tua, il­mas­toin­nin toi­min­taa ja kaa­su­pol­ki­men vas­tet­ta. Se muut­taa myös ener­gi­an tal­tee­no­ton käyt­täy­ty­mis­tä ja akun la­taus­ti­laa.

Ul­koi­set muu­tok­set

Nis­san Ju­ken ur­hei­lul­li­nen cros­so­ver-muo­toi­lu säi­lyy uu­des­sa Hyb­rid-ver­si­os­sa. Jo­kai­seen yk­si­tyis­koh­taan on kiin­ni­tet­ty eri­tyis­tä huo­mi­o­ta, ja sen ae­ro­dy­naa­mi­sen te­hok­kuu­den op­ti­moi­mi­sek­si on teh­ty jouk­ko pie­niä muu­tok­sia.

Nis­san Juke Hyb­ri­din etu­sä­lei­kös­sä on nyt päi­vi­tet­ty Nis­san-logo ja sen muo­toi­lua on uu­dis­tet­tu hyb­ri­di­ver­si­on al­hai­sem­pien jääh­dy­tys­vaa­ti­mus­ten an­si­os­ta, mikä mah­dol­lis­taa pa­rem­man ae­ro­dy­na­mii­kan.

Ko­rin muo­toi­lua on myös muu­tet­tu etu­pus­ku­rin ala­puo­lel­ta il­ma­vir­tauk­sen pa­ran­ta­mi­sek­si, ja mal­liin on li­sät­ty jääh­dyt­ti­men sä­leik­kö­luuk­ku, jon­ka avul­la il­ma­vir­taa voi­daan sää­tää au­to­maat­ti­ses­ti jääh­dy­tys­tar­pei­den mu­kaan ja näin vä­hen­tää il­man­vas­tus­ta.

Nis­san Juke Hyb­ri­diin on saa­ta­vis­sa myös täy­sin uu­det kak­si­vä­ri­set 17 tuu­man van­teet (saa­ta­va­na myös polt­to­moot­to­ri­ver­si­ois­sa) sekä Nis­san Ariy­as­ta ins­pi­raa­ti­on­sa saa­neet kak­si­vä­ri­set 19" ae­ro-van­teet, jot­ka sekä näyt­tä­vät hy­väl­tä et­tä mah­dol­lis­ta­vat erit­täin pie­nen il­man­vas­tuk­sen.

Si­sä­ti­lo­jen päi­vi­tyk­set

Ta­va­ra­ti­lan koko on 354 lit­raa, mikä on hie­man vä­hem­män kuin ben­sii­ni­ver­si­os­sa 1,2 kWh:n akun si­joi­tuk­sen ta­kia. Kun ta­kais­tui­met on tai­tet­tu, ta­va­ra­ti­la py­syy luo­kas­saan erit­täin kil­pai­lu­ky­kyi­se­nä 1 237 lit­ral­la. Ta­ka­mat­kus­ta­jien jal­ka­ti­la py­syy muut­tu­mat­to­ma­na 553 mm:ssä.

Nis­san-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN