RFID-siru on kestävä ja kustannustehokas. ©Michelin
Frank Peters
Ohoh: Ovatko verkostoituneet autonrenkaat pian vakiona?
Autoja digitalisoidaan kasvavassa määrin. Koska tämä vaikuttaa myös autonrenkaisiin, Michelin haluaa verkottaa kaikki renkaat kokonaan vuoteen 2023 mennessä.
Autonrenkaat ovat jo pitkään olleet muutakin kuin yksinomaan auton ja tien välinen kytkentämenetelmä. Anturit, kuten rengaspaineen seurantajärjestelmä, mittaavat tai keräävät tietoja, joilla ei ole ainoastaan merkitystä kuljettajan turvallisuuden kannalta.
Ranskalainen rengasvalmistaja Michelin haluaa nyt verkottaa kaikki renkaat vuoteen 2023 mennessä, jotta se olisi tulevaisuudessa paremmin verkottunut.
Tähän päästään ns. RFID-siruilla, jollaisilla renkaat on varustettu. RFID-siru antaa auton kuljettajalle radioitse tietoja renkaiden sen hetkisestä tilasta. RFID-renkaiden etujen pitäisi koskea myös korjaamoita ja renkaiden jälleenmyyjiä.
RFID-siru on integroitu suoraan renkaaseen.
Vuoteen 2020 mennessä Michelin toimittaa jopa 1,5 miljoonaa RFID (Radio Frequency Identification) -siruilla varustettua autonrengasta.
Verkostoituminen tuo monia etuja
Tämä on merkityksellistä esimerkiksi myös autojen yhteiskäytössä, jossa käytetään autoa, mutta ei yleensä huolleta sitä. Lisäksi suhteellisen halvan RFID-tekniikan integrointi voi seurata renkaan koko käyttöiän sekä välittää tietoja komponenteista, joista rengas on valmistettu.
Kierrätysprosessi voidaan myös optimoida tuntemalla renkaan eri osat. Verrattuna moniin muihin älykkäisiin antureihin, RFID-sirujen pitäisi olla erittäin kestäviä. Sirurenkaita ei tarjoa ainoastaan Michelin, vaan myös Goodyear, Pirelli tai Bridgestone. Kaikki valmistajat eivät kuitenkaan tarjoa RFID-tekniikalla varustettuja renkaita yksityiskäyttöön, vaan toistaiseksi suurin osa niistä on kuorma-autonrenkaita.
Nopeampi ylläpito ja parempi hallinta
Autohuoltopisteissä RFID-tekniikan pitäisi tuoda se etu, että muun muassa renkaiden vaihdon aikana tapahtuvia virheellisiä asennuksia voidaan välttää kunkin yksittäisen sirun yksilöllisen tuntemuksen vuoksi.
Rengasvalmistaja voi käyttää RFID-sirua renkaan koko elinkaaren seuraamiseen.
Lisäksi rengastietojen yksinkertainen luettavuus mahdollistaa kaluston hallinnan nopeammin, varastokantojen säätämisen sekä uusien renkaiden tehokkaamman säätötarpeen.
RFID-siruja on käytetty kuorma-autojen renkaissa jo useita vuosia. Tämän suoraan renkaaseen rakennetun mikrosirun avulla kuljetuslaivaston käyttäjät voivat nopeuttaa huoltoa sekä hyötyä vähemmistä seisokeista.
Sirun ansiosta renkaiden hallinta on huomattavasti helpompaa ja nopeampaa, ja lisäksi renkaita voidaan valvoa paremmin koko käyttöiän ajan. Jopa varkaustapauksessa renkaat voidaan tunnistaa RFID-sirun avulla. Koska siru on rakennettu renkaaseen, ja koska sitä ei voida poistaa ilman renkaan tuhoutumista, varkaat eivät voi piilottaa renkaan alkuperää.
Auto Bild Adele Moser / Juha Peltonen Kuvat: picture alliance / Zoonar _ frank peters
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Audio-Technican uudet avoimet kuulokkeet
Enemmän väriä
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Klassikon vuosipäivä
Oranssi on uusi musta
60-luvun talo yllättää! Rohkeita värejä ja kiinnostavia kuvioita
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
Fynen uusi bassokaiutin
Hifi-kunniaa Arvo Pärtille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ