Oikea öljy autoon – nykymoottoreille ei kelpaa mikä tahansa voiteluaine
Jokaiselle autolle löytyy nykyisin helposti autonvalmistajan suositusten mukainen voiteluöljy. Jos ohjekirja on hukassa, oikea laatu löytyy verkosta rekisterinumeron perusteella.
Oikea öljy autoon – nykymoottoreille ei kelpaa mikä tahansa voiteluaine
Jokaiselle autolle löytyy nykyisin helposti autonvalmistajan suositusten mukainen voiteluöljy. Jos ohjekirja on hukassa, oikea laatu löytyy verkosta rekisterinumeron perusteella.
Miksi oikea öljylaatu on tärkeä?
Öljyn ja moottorin toiminta on nykyisin huolellisesti suunniteltua yhteispeliä. Öljy voitelee, tiivistää, sitoo epäpuhtauksia, vähentää kitkaa ja jäähdyttää moottoria. Jokainen moottori on suunniteltu toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla juuri tietynlaisen öljyn kanssa.
Miten oikean öljylaadun saa selville?
Valmistajan suosittelemat öljylaadut löytyvät aina auton ohjekirjasta.
Entä jos ohjekirja on hukassa?
Useimmilla voiteluöljyjen valmistajilla on verkkopalvelu, josta öljylaadun saa selville rekisterinumeron tai auton vuosimallin perusteella.
Onko öljyn valmistajalla väliä?
Tärkeämpää kuin valmistaja on aina oikea öljylaatu.
Miksi uusissa autoissa käytetään erilaista öljyä kuin vanhoissa autoissa?
Autojen moottorit ovat kehittyneet, samoin öljyt. Nykyisin kuutiotilavuudeltaan pienemmistä moottoreista halutaan vähemmällä polttoaineella enemmän tehoa. Useissa moottorissa on pakokaasuahdin, jonka suuri pyörimisnopeus ja korkea lämpötila vaativat öljyltä hyviä suojaamisominaisuuksia. Lisäksi öljynvaihtovälit ovat pidentyneet ja päästömääräykset tiukentuneet. Perusöljy ja lisäaineet on valittava niin, että ne eivät vaurioita auton päästöjenhallintalaitteistoa.
Käyvätkö samat öljyt kaikkiin merkkeihin?
Korkealaatuiset moottoriöljyt täyttävät useiden valmistajien laatuvaatimukset. Tarkista, että käyttämästäsi öljystä löytyy aina valmistajan ja moottorityypin öljyluokitusmerkintä, jonka voi tarkistaa ohjekirjasta.
Mitkä moottorit vaativat erityistä huomiota?
Voiteluaineen ominaisuudet korostuvat dieseleissä ja bensiinikäyttöisissä suorasuihkutusmoottoreissa. Öljyn on toimittava moitteettomasti kovassa paineessa ja korkeassa lämpötilassa.
Miten usein öljy pitää vaihtaa?
Öljynvaihtovälit ovat pidentyneet valtavasti. 1980-luvulla moottorien öljynvaihtovälit olivat 5 000–10 000 kilometriä. Nyt vaihtoväli voi olla jopa 40 000 kilometriä. Uusien autojen ajotietokone muistuttaa öljynvaihtotarpeesta. Käytetyn auton öljyt kannattaa vaihtaa varmuuden vuoksi oston yhteydessä.
Miten usein öljyn määrä pitää tarkistaa?
Useimpien autonvalmistajien suositus on kerran viikossa. Helpoimmin öljyn määrän voi tarkistaa tankkauksen yhteydessä.
Pitääkö öljy vaihdattaa merkkihuollossa?
Ei välttämättä. Korjaamoilla on käytössään tietokantoja, joista löytyvät kaikkien autovalmistajien öljysuositukset.
Tarvitaanko vielä erilliset kesä- ja talviöljyt?
Uusien öljyjen viskositeettialue on laaja. Niitä voi käyttää kylmässäkin ilmastossa ympäri vuoden.
Oikea öljy rekisterinumeron perusteella:
Castrol öljyn valintaopas
Mobil moottoriöljyn tuotevalitsin
Neste voiteluöljysuositukset
Teboil voiteluainesuositukset
Valvoline voiteluaineopas
Teksti Markku Rimpiläinen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kun usb ei enää kelpaa
Dipolikaiutin Kreikasta
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
Kaikki yhdessä - tai erikseen
Neula puhtaaksi
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
Volkswagen esittelee historian tehokkaimman sarjatuotanto-GTI:n
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL