Postia Ruotsista: Vain muutaman kolikon tähden
Ruotsin ruuhkaverojärjestelmä on 1. tammikuuta 2015 lähtien koskenut myös ulkomailla rekisteröityjä ajoneuvoja. Maksulappu lankeaa kuin manulle ilallinen, vaikka kyseessä olisi mitättömältäkin tuntuva summa.
Ruotsin ruuhkamaksujen tavoitteen sanotaan olevan liikenteen sujuvuuden lisääminen ja liikenteen ympäristövaikutuksien vähentäminen Tukholman keskustassa ja Göteborgia ympäröivillä teillä. Tämän lisäksi Motalassa ja Sundsvallissa on käytössä siltamaksut. Siltamaksut ovat nk. infrastruktuurimaksuja. Tämä merkitsee sitä, että varat käytetään siltojen rahoitukseen. Ajatuksena on, että siltojen käyttäjät maksavat osan siltojen kustannuksista.
Toimivalta tuntuva ruuhkamaksujärjestelmä varmastikin vähentää paikallisten "turhaa" ajelua kaupunkien keskustoissa. Auton kanssa laivalla Ruotsiin reissattaessa tulee melkein mieleen, että tuo on vain "maksuautomaatti" ulkomaalaisilla. Tukholman satamasta on lähes pakko ajella ruuhkamaksuasemien kautta jos mielii jatkaa pidemmälle satama-altaan kupeesta.
Ruuhkamaksu on sidottu nimensäkin mukaisesti kellonaikoihin ja päiviin, joten aina sitä ei tule. Se peritään kun auto ohittaa maksuaseman maanantaista perjantaihin ajalla 06.00 – 18.29. Viikonloppuisin, pyhäpäivinä, pyhäpäivän aattopäivinä sekä heinäkuussa maksua ei peritä. Tuo meikäläisittäin perinteisen kesälomakuukausi on siis maksuvapaa. Aikoihin sidottuna se on siis omiaan vähentämään ruuhkaa ja maksu on korkein niinä aikoina, jolloin liikennettä yleensä on eniten.
Summat eivät ole kuitenkaan päätä huimaavia, joten satunnaisesti matkustavan ei tarvitse varata erillistä budjettia noihin maksuihin. Maksun enimmäismäärä ajoneuvoa ja vuorokautta kohden on 60 kruunua (vajaat 6,5 euroa).
Sekä Tukholmassa että Göteborgissa on käytössä muutama helpotus summan kertymiselle. Tukholmassa on käytössä Lidingön sääntö. Tämä tarkoittaa sitä, että ruuhkamaksua ei peritä ajoneuvoilta, jotka ohittavat 30 minuutin sisällä kaksi eri maksuasemaa, joista toinen on joko Gasverksvägenin, Lidingövägenin tai Norra Hamnvägenin maksuasema. Eli se siitä maksuautomaatista turisteille, jotka saapuvat laivalla Tukholman satamaan.
Göteborgissa taas on sääntö, joka koskee useampaa maksuaseman ohitusta. Sääntö merkitsee sitä, että jos autolla ohitetaan useita maksuasemia 60 minuutin sisällä, peritään maksu vain yhdestä kerrasta. Maksettava maksu on tällöin se ohituskerroista, johon liittyy korkein maksu.
Lisätietoa: http://transportstyrelsen.se/en/Other-languages/Suomi-Finnish/
Keskustelupalstoilla on sanottu, että maksuaika on lyhyt ja lasku tulee perään summasta kuin summasta. Uskottava se on, että varsin mitättömästäkin summasta auton omistajalle tulee postia.
Kesäkuun puolivälissä (16.6.) tehdytä Ruotsin vierailusta muistettiin 1,07 euron (10 ruotsinkruunun) laskulla. Lasku on kirjattu päivämäärälle 18.7. ja se tuli postissa 29.7., siis lähes puolitoista kuukautta maksuaseman ohituksen jälkeen. Laskun eräpäivä on 18.8., joten eräpäivä on noin kahden kuukauden kuluttua siitä kun maksunarvoinen suoritus on tehty. Ei tuo nyt niin mahdottoman lyhyeltä ajalta kuulosta.
Ruuhkamaksuihin ei tarvitse varautua etukäteen, eikä niitä tarvitse maksaa paikan päällä. Maksuaseman ohitus rekisteröidään automaattisesti ja seuraavan kuukauden kuluessa ajoneuvon omistajlle lähetetään kotiosoitteeseen lasku.
Laskun kääntöpuolella on erittely maksun kertymisestä.
Ruuhkamaksuasemat toimivat arkisin klo 06.00 ‒ 18.29. Maksu vaihtelee välillä 9 ‒ 22 SEK riippuen kellonajasta ja siitä, tuleeko maksu Tukholmassa vai Göteborgissa.
Siltamaksu on maksettava vuorokauden ympäri Sundsvallsfjärdenin ja Motalavikenin ylittävillä silloilla. Maksun määrä vaihtelee välillä 5 ‒ 20 SEK. Summa riippuu ajoneuvon koosta ja siitä, ajatko Sundsvallin vai Motalan sillan yli.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Dalin uudet Sonikit
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
Dac triodeilla
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Volumio Primo Plus
Sveitsin Magico
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Dalin uudet Sonikit
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI