Renault Captur E-TECH Plug-In lataushybridi maksaa 29 390 € ja sen ennakkomyynti käynnistyy tänään 4.9.2020.
Renault Captur E-TECH Plug-In lataushybridi: Sähköllä kaupunkiajossa jopa 63 kilometriä
Renault Captur on sekä Euroopan että Ranskan eniten myyty kompakti katumaasturi. Luokkansa ensimmäisellä lataushybridillä voi ajaa pelkästään sähköllä 50 kilometriä ja kaupungissa vielä pidemmälle.
Renault Capturin siirtyessä kesällä 2019 toiseen sukupolveen, siinä otettiin käyttöön uusi CMF-B -perusrakenne, jolloin auton kokoluokka kasvoi ja ajo-ominaisuudet nousivat uudelle tasolle.
Sitä suunniteltaessa otettiin huomioon voimalinjojen sähköistyminen ja jo Renault Capturin ensimmäisessä esittelytilaisuudessa kerrottiin, että mallisarja kasvaa vajaan vuoden kuluttua lataushybridillä. Uusi Renault Captur E-TECH Plug-In hybrid on ensimmäinen lataushybridi kompaktien katumaasturien luokassa.
E-TECH -järjestelmän tarvitsemat komponentit on saatu sijoitettua todella taitavasti auton rakenteisiin. Lataushybridin ajoakku on takapenkin alla niin, ettei matkustajien tiloista ole tarvinnut tinkiä.
Luokkansa suurin tavaratila on tilava ja monikäyttöinen myös hybridiversiossa. Takapenkissä on edelleen todella runsas 16 sentin säätövara ja tavaratilan voi sen ansiosta kasvattaa jopa 557 litran kokoiseksi. Tavaratilan lattian alla sijaitseva lisäpaikka on Renault Captur E-TECH Plug-In hybridissä tarkoitettu latauskaapelien säilyttämiseen, etteivät ne ajelehdi tavaratilassa.
Sähköllä pitkälle ja aina hybridinä
Kaikissa kolmessa uudessa Renault E-TECH -mallissa on sama perustekniikka eli niissä on täysin uusi 1,6-litrainen bensiinimoottori, kaksi sähkömoottoria ja älykäs automaattinen monitilavaihteisto.
Suurimpana erona Renault Clio -hybridin ja Renault Captur -lataushybridin välillä on se, että Renault Capturissa molemmat sähkömoottorit ovat tehokkaampia.
Moottorien yhteisteho on 117 kilowattia (159 hv), mikä liikuttaa Capturia varsin ripeästi. Kiihdytys nollasta sataan vie aikaa 10,1 sekuntia ja ohituskiihtyvyys on mainio, sillä nopeuden nostaminen vaikkapa ohitusta varten 80-120 km/h onnistuu seitsemässä ja puolessa sekunnissa.
Painotettu/yhdistetty kulutus on ainoastaan 1,5 l/100 km ja vastaava hiilidioksidipäästö 33 g/km.
Renault Captur E-TECH Plug-In hybridissä on litiumioniajoakku, jonka energiasisältö on 9,8 kWh (400 V). Sen virta riittää WLTP-normin mukaan 50 kilometrin ajoon ja kaupungissa 63 kilometriin.
Akun saa ladattua sähköauton latauslaitteella täyteen kolmessa tai kotipistorasiasta viidessä tunnissa. Virran loputtua Renault Captur E-TECH Plug-in hybrid on edelleen hyvin taloudellinen, sillä se toimii aina hybridinä.
Ajotila valinnan mukaan
Uusi Renault Captur E-TECH Plug-In hybrid pyrkii liikkumaan ensisijaisesti sähköllä. Liikkeelle lähtö tapahtuu aina vaivattomasti ja äänettömästi sähköllä. Ohjauspyörän takana onkin samaa sähköauton taikaa kuin Renault Zoe:ssa.
Sähkömoottori antaa täyden vääntömomentin heti alussa, joten startit ovat erittäin rivakoita. Sähkömoottoreista on iloa myös nopeassa ajossa, kun ne antavat reippaissa kiihdytyksissä apuaan bensiinimoottorille.
Vaikka auton ohjauselektroniikka käyttää moottoreita ja älykästä automaattista monitilavaihteistoa kaiken aikaa optimaalisesti, ajaja voi vaikuttaa valintoihin Easy Link -kosketusnäytön välityksellä.
Sieltä Multi Sense -asetuksista löytyy Pure-ajotila, jolloin auto liikkuu pelkästään sähköllä, mikäli akussa on riittävästi varausta. Tuon ajotilan saa päälle myös kosketusnäytön alla olevasta EV-näppäimestä.
Aivan toista ääripäätä edustaa Sport Mode, jossa kaikki kolme moottoria toimivat yhdessä, mikäli ajoakussa on riittävästi virtaa, tehden matkanteosta joutuisaa. Tämä ajotila on erityisen kätevä vaikkapa ohituksissa. Sport Mode kytkeytyy automaattisesti päälle aina, kun kaasupoljin painetaan pohjaan.
E-Save valinnan avulla käyttäjä voi valmistautua tulevaan sähköajotarpeeseen. Tässä tilassa auto pitää akun varaustason vähintään 40% tasolla, jotta perille päästessä on mahdollista siirtyä sähköajotilaan.
E-Save on tarpeellinen esimerkiksi silloin, kun ollaan menossa kaupunkiin tai alueelle, jossa on ajorajoituksia polttomoottorisille autoille.
Mukavin vaihtoehto
Uusi Renault Captur E-TECH Plug-In Hybrid on mallisarjansa mukavin kahdestakin syystä. Ensinnäkin sillä liikutaan paljon pelkästään sähköllä, mikä alentaa melutasoa, kun polttomoottori ei ole käynnissä.
Lisäksi optimaalisella moottoreiden käytöllä polttomoottorin käyntinopeus on alhaisempi kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa autoissa.
Toinen mukavuutta parantava asia on Capturin takajousitus. Ajoakku painaa 105 kiloa ja koko lataushybridin vaatima tekniikka nostaa auton omamassaa noin kahdellasadalla kilolla. Sen takia Captur E-TECH Plug-In Hybridissä on taka-akselissa mukavaksi säädetty erillisjousitus, joka varmistaa hyvät ajo-ominaisuudet.
Kuljettajan tehtävää helpottaa omalta osaltaan mahdollisuus ajaa niin sanotusti yhdellä polkimella. Kun vaihteenvalitsimesta eli e-shifteristä valitsee uuden B-asennon (brake eli jarru), moottorijarrutus tehostuu huomattavasti.
Suurimmassa osassa liikennetilanteita voi ajaa pelkästään kaasupoljinta käyttäen. Pelkästään suurissa nopeuden pudotuksissa ja pysähdyttäessä on käytettävä jarrupoljinta.
Pieniä pikantteja yksityiskohtia
Renault Captur E-TECH Plug-In hybridin ulkonäössä ei ole juurikaan eroa polttomoottorisiin sisarmalleihin. Merkittävin ero on oikeassa kyljessä olevan latauspistokkeen luukun myötä vasemmalle siirretyssä polttoaineluukussa.
Lisäksi takaluukun sekä B-pilarien E-TECH Plug-In Hybrid -merkit kertovat ympäristöystävällisestä valinnasta.
Uusi Renault Captur E-TECH Plug-In lataushybridi on saatavilla kattavalla Intens-varustelutasolla. Siihen sisältyvät mm. 17” kevytmetallivanteet, etupysäköintitutka ja peruutuskamera, lämmitettävä ohjauspyörä ja Multi-Sense järjestelmä.
Intens-varusteiden lisäksi Renault Captur E-TECH Plug-In -lataushybridissä on suurempi 10,2-tuumainen digitaalinen mittaristo ja 9,3-tuumainen kosketusnäyttö, joista käyttäjä saa kattavat tiedot auton energiavirroista. Arkea mukavoittamaan lataushybridissä on My Renault -sovelluksen tuki, josta näkee akun tietoja ja sen avulla voi kytkeä esilämmityksen etänä päälle.
Renault Captur E-TECH Plug-In lataushybridi maksaa 29 390 € ja sen ennakkomyynti käynnistyy tänään 4.9.2020. Ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa vielä tämän vuoden aikana.
Renault-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.
Juha Peltonen
Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Kaikki yhdessä
70-luvun mökistä freesattiin lomaunelma
Audio-Technican uudet avoimet kuulokkeet
Enemmän väriä
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Klassikon vuosipäivä
AVA Groupille uusi johto
Oranssi on uusi musta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ