Renault Captur E-TECH Plug-In lataushybridi maksaa 29 390 € ja sen ennakkomyynti käynnistyy tänään 4.9.2020.

Renault Captur E-TECH Plug-In lataushybridi maksaa 29 390 € ja sen ennakkomyynti käynnistyy tänään 4.9.2020.

Renault Captur E-TECH Plug-In lataushybridi: Sähköllä kaupunkiajossa jopa 63 kilometriä

Renault Captur on sekä Euroopan että Ranskan eniten myyty kompakti katumaasturi. Luokkansa ensimmäisellä lataushybridillä voi ajaa pelkästään sähköllä 50 kilometriä ja kaupungissa vielä pidemmälle.

Auto Bild.Uutiset

Re­nault Cap­tu­rin siir­ty­es­sä ke­säl­lä 2019 toi­seen su­ku­pol­veen, sii­nä otet­tiin käyt­töön uu­si CMF-B -pe­rus­ra­ken­ne, jol­loin au­ton ko­ko­luok­ka kas­voi ja ajo-omi­nai­suu­det nou­si­vat uu­del­le ta­sol­le.

Sitä suun­ni­tel­ta­es­sa otet­tiin huo­mi­oon voi­ma­lin­jo­jen säh­köis­ty­mi­nen ja jo Re­nault Cap­tu­rin en­sim­mäi­ses­sä esit­te­ly­ti­lai­suu­des­sa ker­rot­tiin, et­tä mal­li­sar­ja kas­vaa va­jaan vuo­den ku­lut­tua la­taus­hyb­ri­dil­lä. Uu­si Re­nault Cap­tur E-TECH Plug-In hyb­rid on en­sim­mäi­nen la­taus­hyb­ri­di kom­pak­tien ka­tu­maas­tu­rien luo­kas­sa.

E-TECH -jär­jes­tel­män tar­vit­se­mat kom­po­nen­tit on saa­tu si­joi­tet­tua to­del­la tai­ta­vas­ti au­ton ra­ken­tei­siin. La­taus­hyb­ri­din ajo­ak­ku on ta­ka­pen­kin al­la niin, et­tei mat­kus­ta­jien ti­lois­ta ole tar­vin­nut tin­kiä.

Luok­kan­sa suu­rin ta­va­ra­ti­la on ti­la­va ja mo­ni­käyt­töi­nen myös hyb­ri­di­ver­si­os­sa. Ta­ka­pen­kis­sä on edel­leen to­del­la run­sas 16 sen­tin sää­tö­va­ra ja ta­va­ra­ti­lan voi sen an­si­os­ta kas­vat­taa jopa 557 lit­ran ko­koi­sek­si. Ta­va­ra­ti­lan lat­ti­an al­la si­jait­se­va li­sä­paik­ka on Re­nault Cap­tur E-TECH Plug-In hyb­ri­dis­sä tar­koi­tet­tu la­taus­kaa­pe­lien säi­lyt­tä­mi­seen, et­tei­vät ne aje­leh­di ta­va­ra­ti­las­sa.

Säh­köl­lä pit­käl­le ja ai­na hyb­ri­di­nä

Kai­kis­sa kol­mes­sa uu­des­sa Re­nault E-TECH -mal­lis­sa on sama pe­rus­tek­niik­ka eli niis­sä on täy­sin uu­si 1,6-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri, kak­si säh­kö­moot­to­ria ja äly­käs au­to­maat­ti­nen mo­ni­ti­la­vaih­teis­to.

Suu­rim­pa­na ero­na Re­nault Clio -hyb­ri­din ja Re­nault Cap­tur -la­taus­hyb­ri­din vä­lil­lä on se, et­tä Re­nault Cap­tu­ris­sa mo­lem­mat säh­kö­moot­to­rit ovat te­hok­kaam­pia.

Moot­to­rien yh­teis­te­ho on 117 ki­lo­wat­tia (159 hv), mikä lii­kut­taa Cap­tu­ria var­sin ri­pe­äs­ti. Kiih­dy­tys nol­las­ta sa­taan vie ai­kaa 10,1 se­kun­tia ja ohi­tus­kiih­ty­vyys on mai­nio, sil­lä no­peu­den nos­ta­mi­nen vaik­ka­pa ohi­tus­ta var­ten 80-120 km/h on­nis­tuu seit­se­mäs­sä ja puo­les­sa se­kun­nis­sa.

Pai­no­tet­tu/yh­dis­tet­ty ku­lu­tus on ai­no­as­taan 1,5 l/100 km ja vas­taa­va hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö 33 g/km.

Re­nault Cap­tur E-TECH Plug-In hyb­ri­dis­sä on li­tiu­mi­o­ni­a­jo­ak­ku, jon­ka ener­gi­a­si­säl­tö on 9,8 kWh (400 V). Sen vir­ta riit­tää WLTP-nor­min mu­kaan 50 ki­lo­met­rin ajoon ja kau­pun­gis­sa 63 ki­lo­met­riin.

Akun saa la­dat­tua säh­kö­au­ton la­taus­lait­teel­la täy­teen kol­mes­sa tai ko­ti­pis­to­ra­si­as­ta vii­des­sä tun­nis­sa. Vir­ran lo­put­tua Re­nault Cap­tur E-TECH Plug-in hyb­rid on edel­leen hy­vin ta­lou­del­li­nen, sil­lä se toi­mii ai­na hyb­ri­di­nä.

Ajo­ti­la va­lin­nan mu­kaan

Uu­si Re­nault Cap­tur E-TECH Plug-In hyb­rid pyr­kii liik­ku­maan en­si­si­jai­ses­ti säh­köl­lä. Liik­keel­le läh­tö ta­pah­tuu ai­na vai­vat­to­mas­ti ja ää­net­tö­mäs­ti säh­köl­lä. Oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na on­kin sa­maa säh­kö­au­ton tai­kaa kuin Re­nault Zoe:ssa.

Säh­kö­moot­to­ri an­taa täy­den vään­tö­mo­men­tin heti alus­sa, jo­ten star­tit ovat erit­täin ri­va­koi­ta. Säh­kö­moot­to­reis­ta on iloa myös no­pe­as­sa ajos­sa, kun ne an­ta­vat reip­pais­sa kiih­dy­tyk­sis­sä apu­aan ben­sii­ni­moot­to­ril­le.

Vaik­ka au­ton oh­jau­se­lekt­ro­niik­ka käyt­tää moot­to­rei­ta ja äly­käs­tä au­to­maat­tis­ta mo­ni­ti­la­vaih­teis­toa kai­ken ai­kaa op­ti­maa­li­ses­ti, aja­ja voi vai­kut­taa va­lin­toi­hin Ea­sy Link -kos­ke­tus­näy­tön vä­li­tyk­sel­lä.

Siel­tä Mul­ti Sen­se -ase­tuk­sis­ta löy­tyy Pure-ajo­ti­la, jol­loin au­to liik­kuu pel­käs­tään säh­köl­lä, mi­kä­li akus­sa on riit­tä­väs­ti va­raus­ta. Tuon ajo­ti­lan saa pääl­le myös kos­ke­tus­näy­tön al­la ole­vas­ta EV-näp­päi­mes­tä.

Ai­van tois­ta ää­ri­pää­tä edus­taa Sport Mode, jos­sa kaik­ki kol­me moot­to­ria toi­mi­vat yh­des­sä, mi­kä­li ajo­a­kus­sa on riit­tä­väs­ti vir­taa, teh­den mat­kan­te­os­ta jou­tui­saa. Tämä ajo­ti­la on eri­tyi­sen kä­te­vä vaik­ka­pa ohi­tuk­sis­sa. Sport Mode kyt­key­tyy au­to­maat­ti­ses­ti pääl­le ai­na, kun kaa­su­pol­jin pai­ne­taan poh­jaan.

E-Save va­lin­nan avul­la käyt­tä­jä voi val­mis­tau­tua tu­le­vaan säh­kö­a­jo­tar­pee­seen. Täs­sä ti­las­sa au­to pi­tää akun va­raus­ta­son vä­hin­tään 40% ta­sol­la, jot­ta pe­ril­le pääs­tes­sä on mah­dol­lis­ta siir­tyä säh­kö­a­jo­ti­laan.

E-Save on tar­peel­li­nen esi­mer­kik­si sil­loin, kun ol­laan me­nos­sa kau­pun­kiin tai alu­eel­le, jos­sa on ajo­ra­joi­tuk­sia polt­to­moot­to­ri­sil­le au­toil­le.

Mu­ka­vin vaih­to­eh­to

Uu­si Re­nault Cap­tur E-TECH Plug-In Hyb­rid on mal­li­sar­jan­sa mu­ka­vin kah­des­ta­kin syys­tä. En­sin­nä­kin sil­lä lii­ku­taan pal­jon pel­käs­tään säh­köl­lä, mikä alen­taa me­lu­ta­soa, kun polt­to­moot­to­ri ei ole käyn­nis­sä.

Li­säk­si op­ti­maa­li­sel­la moot­to­rei­den käy­töl­lä polt­to­moot­to­rin käyn­ti­no­peus on al­hai­sem­pi kuin pel­käl­lä polt­to­moot­to­ril­la va­rus­te­tuis­sa au­tois­sa.

Toi­nen mu­ka­vuut­ta pa­ran­ta­va asia on Cap­tu­rin ta­ka­jou­si­tus. Ajo­ak­ku pai­naa 105 ki­loa ja koko la­taus­hyb­ri­din vaa­ti­ma tek­niik­ka nos­taa au­ton oma­mas­saa noin kah­del­la­sa­dal­la ki­lol­la. Sen ta­kia Cap­tur E-TECH Plug-In Hyb­ri­dis­sä on taka-ak­se­lis­sa mu­ka­vak­si sää­det­ty eril­lis­jou­si­tus, joka var­mis­taa hy­vät ajo-omi­nai­suu­det.

Kul­jet­ta­jan teh­tä­vää hel­pot­taa omal­ta osal­taan mah­dol­li­suus ajaa niin sa­no­tus­ti yh­del­lä pol­ki­mel­la. Kun vaih­teen­va­lit­si­mes­ta eli e-shif­te­ris­tä va­lit­see uu­den B-asen­non (brake eli jar­ru), moot­to­ri­jar­ru­tus te­hos­tuu huo­mat­ta­vas­ti.

Suu­rim­mas­sa osas­sa lii­ken­ne­ti­lan­tei­ta voi ajaa pel­käs­tään kaa­su­pol­jin­ta käyt­tä­en. Pel­käs­tään suu­ris­sa no­peu­den pu­do­tuk­sis­sa ja py­säh­dyt­tä­es­sä on käy­tet­tä­vä jar­ru­pol­jin­ta.

Pie­niä pi­kant­te­ja yk­si­tyis­koh­tia

Re­nault Cap­tur E-TECH Plug-In hyb­ri­din ul­ko­nä­ös­sä ei ole juu­ri­kaan eroa polt­to­moot­to­ri­siin si­sar­mal­lei­hin. Mer­kit­tä­vin ero on oi­ke­as­sa kyl­jes­sä ole­van la­taus­pis­tok­keen luu­kun myö­tä va­sem­mal­le siir­re­tys­sä polt­to­ai­ne­luu­kus­sa.

Li­säk­si ta­ka­luu­kun sekä B-pi­la­rien E-TECH Plug-In Hyb­rid -mer­kit ker­to­vat ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­ses­tä va­lin­nas­ta.

Uu­si Re­nault Cap­tur E-TECH Plug-In la­taus­hyb­ri­di on saa­ta­vil­la kat­ta­val­la In­tens-va­rus­te­lu­ta­sol­la. Sii­hen si­säl­ty­vät mm. 17” ke­vyt­me­tal­li­van­teet, etu­py­sä­köin­ti­tut­ka ja pe­ruu­tus­ka­me­ra, läm­mi­tet­tä­vä oh­jaus­pyö­rä ja Mul­ti-Sen­se jär­jes­tel­mä.

In­tens-va­rus­tei­den li­säk­si Re­nault Cap­tur E-TECH Plug-In -la­taus­hyb­ri­dis­sä on suu­rem­pi 10,2-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to ja 9,3-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö, jois­ta käyt­tä­jä saa kat­ta­vat tie­dot au­ton ener­gi­a­vir­rois­ta. Ar­kea mu­ka­voit­ta­maan la­taus­hyb­ri­dis­sä on My Re­nault -so­vel­luk­sen tuki, jos­ta nä­kee akun tie­to­ja ja sen avul­la voi kyt­keä esi­läm­mi­tyk­sen etä­nä pääl­le.

Re­nault Cap­tur E-TECH Plug-In la­taus­hyb­ri­di mak­saa 29 390 € ja sen en­nak­ko­myyn­ti käyn­nis­tyy tä­nään 4.9.2020. En­sim­mäi­set asi­ak­kaat saa­vat au­ton­sa vie­lä tä­män vuo­den ai­ka­na.

Re­nault-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU