Saab 9-4X tulossa syksyllä Suomeen

Saabin 9-4X -crossover-katumaasturi on valmis tuotantoon ja ensimmäiset autot toimitetaan Yhdysvalloissa jo kuluvan kevään aikana. Autolla on juuret vielä Saabin GM-aikakaudessa, sillä se on kehitetty yhteistyössä Cadillacin kanssa sen SRX-malliin pohjautuen.

Auto Bild.Uutiset

Saa­bin 9-4X-kon­sep­ti esi­tel­tiin al­ku­vuon­na 2008, ja Eu­roo­pas­sa se en­nät­tää myyn­tiin en­si syk­sy­nä. 9-4X val­mis­te­taan eu­roop­pa­lai­sit­tain kat­so­en hie­man nu­rin­ku­ri­ses­ti GM:n teh­taas­sa Mek­si­kos­sa, mut­ta pää­mark­ki­na-alue on luon­nol­li­ses­ti lä­hei­nen Yh­dys­val­lat.

Saa­bin ka­tu­maas­tu­rin saa sekä etu- et­tä ne­li­ve­toi­se­na. Vii­me mai­ni­tus­sa käy­te­tään sa­maa XWD-jär­jes­tel­mää kuin mer­kin muis­sa ne­lik­ko­mal­leis­sa. Uu­den mal­lin muo­toi­lus­sa on luon­nol­li­ses­ti pal­jon Saa­bia.

9-4X -mal­lis­sa on eten­kin si­sä­ti­lois­sa usei­ta yh­tä­läi­syyk­siä 95-mal­lin kans­sa. Ti­lat ovat edes­sä run­saat, mut­ta ta­kais­tui­mil­la val­lit­see ka­tu­maas­tu­rei­den ta­paan yl­lät­tä­vän tii­vis tun­nel­ma – jal­ka­ti­la uh­kaa lop­pua en­sim­mäi­se­nä, vaik­ka pään­ti­la on­kin run­sas.

Eri­lai­sia säi­ly­tys­lo­ke­roi­ta ja rat­kai­su­ja au­tos­sa oli vil­jal­ti, ja ta­va­ra­ti­lan las­tau­sauk­ko on suu­ri. Ta­ka­luuk­ku liik­kuu säh­kö­a­vus­tei­ses­ti.

Moot­to­reik­si on aluk­si lu­vat­tu 2,8- ja 3,0-lit­rai­set ben­sii­nit, jot­ka ovat Bi­o­Po­wer-so­vel­tu­via Fle­xi­fu­el-mal­le­ja. Suo­mes­sa bi­oe­ta­no­li­poh­jai­sen ben­sii­nin kaup­pa­ni­mi on RE85, ja sitä saa täl­lä het­kel­lä seit­se­mäl­tä St1-ase­mal­ta PK-seu­dul­la. Die­sel-vaih­to­eh­dot­kin lie­ne­vät lu­vas­sa.

Ka­tu­maas­tu­ri­au­toi­li­jal­le­kin saat­taa pian koit­taa CO2-puh­taam­pi ai­ka­kau­si, sil­lä ku­lu­tuk­sen on ar­vi­oi­tu ole­van alim­mil­laan noin 10,3 lit­raa sa­dal­la, mikä vas­tai­si RE85:ttä käyt­tä­en noin 63 g ki­lo­met­ril­lä. Ta­val­li­nen­kin ben­sii­ni au­toon so­vel­tuu, sitä käyt­tä­en pääs­töt ovat noin 242 g ki­lo­met­ril­lä. Hin­to­ja ei vie­lä ole jul­kis­tet­tu.

Teks­ti ja kuva: Har­ry Kuu­rio

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN