Seatin tuoteklinikalla asiakkaita arvioimassa

Mies avaa auton takaoven. Sitten hän sulkee sen. Hän kuuntelee tarkasti minkälaisen äänen oven sulkeminen aiheuttaa. Hän avaa ja sulkee oven uudelleen, ja tämä toistuu vielä kaksi kertaa.

Auto Bild.Uutiset

Kun mies on tyy­ty­väi­nen, hän kir­jaa ha­vain­ton­sa tab­let­tiin. Sil­lä vä­lin toi­saal­la, nai­nen is­tuu kul­jet­ta­jan pai­kal­la. Hän kään­tää va­lo­kat­kai­si­jaa ja as­tuu ulos au­tos­ta. Hän kä­ve­lee au­ton eteen ja tar­kas­te­lee ajo­va­lo­ja. Myös hän te­kee mer­kin­tö­jä tab­let­tiin. Sit­ten hän pa­laa ta­kai­sin au­toon ja kyt­kee kau­ko­va­lot pääl­le. Hän nou­see ulos au­tos­ta ja tar­kas­taa va­lot uu­del­leen en­nen kuin te­kee uu­sia mer­kin­tö­jä.

Nämä ovat vain muu­ta­mia esi­merk­ke­jä toi­men­pi­teis­tä, joi­ta SE­A­Tin tuo­tek­li­ni­kan osal­lis­tu­jat suo­rit­ta­vat. He ovat kaik­ki po­ten­ti­aa­li­sia asi­ak­kai­ta, jot­ka ar­vi­oi­vat ke­hi­tys­vai­hees­sa ole­vien au­to­mal­lien sisä- ja ul­ko­ti­lo­ja en­nen kuin mal­li lan­see­ra­taan.

"Tuo­tek­li­ni­kan tar­koi­tuk­se­na on saa­da li­sä­tie­toa niis­tä au­ton omi­nai­suuk­sis­ta, joi­ta eh­di­tään vie­lä pa­ran­taa en­nen kuin mal­li esi­tel­lään jul­ki­suu­des­sa", sel­ven­tää SE­A­Tin tuo­test­ra­te­gi­as­ta ja mark­ki­na­tut­ki­muk­ses­ta vas­taa­va En­ri­que Pas­tor.

Tuo­tek­li­ni­koi­hin osal­lis­tuu kai­ken kaik­ki­aan kol­mes­ta­sa­das­ta vii­teen­sa­taan ih­mis­tä, jot­ka on ja­et­tu pie­nem­piin ryh­miin. Osa heis­tä kiin­nit­tää eri­tyis­tä huo­mi­o­ta pin­ta­ma­te­ri­aa­lei­hin: "Tämä tun­tuu peh­me­äl­tä", sa­noo nai­nen, joka kos­ket­taa oh­jaus­pyö­rää.

Hä­nen vie­rel­lään is­tuu mies, joka hais­te­lee nah­ka­ver­hoi­lua ar­vos­tel­lak­seen sen tuok­sua. Ta­ka­pen­kil­lä mies puo­les­taan ar­vi­oi jal­ka­ti­laa, ja mies hä­nen vie­rel­lään tun­nus­te­lee is­tuin­ver­hoi­lun ma­te­ri­aa­lia. Vii­des osal­lis­tu­ja tut­kii au­ton ta­va­ra­ti­laa: "Se on ti­la­va", hän mu­mi­see it­sek­seen. Kaik­ki osal­lis­tu­jat kä­ve­le­vät au­ton ym­pä­ril­lä, ja tar­kas­ta­vat asi­an­tun­te­vas­ti ja yk­si­tyis­koh­tai­ses­ti au­ton eri osia teh­den sa­mal­la mer­kin­tö­jä tab­let­tiin­sa.

Uu­si mal­li lä­pi­käy kol­me tuo­tek­li­nik­kaa nii­den kol­men vuo­den ai­ka­na en­nen kuin mal­li lan­see­ra­taan. En­sim­mäi­ses­sä vai­hees­sa käy­dään läpi kon­sep­tin to­teut­ta­mis­mah­dol­li­suu­det, toi­ses­sa kes­ki­ty­tään tuot­tee­seen ja vii­mei­ses­sä kol­man­nes­sa vai­hees­sa poh­di­taan tuo­te­a­se­moin­tia. Jo­kai­nen tuo­tek­li­nik­ka on erit­täin hyö­dyl­li­nen, sil­lä useis­sa ta­pauk­sis­sa au­toon teh­dyt muu­tok­set on teh­ty juu­ri näi­den mah­dol­lis­ten asi­ak­kai­den te­ke­mien huo­mi­oi­den pe­rus­teel­la.

"Esi­mer­kik­si erääs­sä koh­ta jul­kis­tet­ta­vas­sa mal­lis­sa huo­mat­tiin, et­tä ajo­a­sen­to oli lii­an al­haal­la ja näin eh­dim­me teh­dä muu­tok­sia ja ko­rot­taa ajo­a­sen­toa en­nen tuo­tan­non aloi­tus­ta", ker­too En­ri­que Pas­tor. Hän jat­kaa: "Jos tu­lok­set näis­sä tuo­tek­li­ni­kois­sa ovat to­del­la huo­not, mal­li voi jou­tua ko­ko­naan hy­lä­tyk­si". Hän kui­ten­kin jat­kaa no­pe­as­ti, et­tä "SE­A­Til­la ei ole kos­kaan ta­pah­tu­nut täl­lais­ta".

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN