Seatin tuoteklinikalla asiakkaita arvioimassa
Mies avaa auton takaoven. Sitten hän sulkee sen. Hän kuuntelee tarkasti minkälaisen äänen oven sulkeminen aiheuttaa. Hän avaa ja sulkee oven uudelleen, ja tämä toistuu vielä kaksi kertaa.
Kun mies on tyytyväinen, hän kirjaa havaintonsa tablettiin. Sillä välin toisaalla, nainen istuu kuljettajan paikalla. Hän kääntää valokatkaisijaa ja astuu ulos autosta. Hän kävelee auton eteen ja tarkastelee ajovaloja. Myös hän tekee merkintöjä tablettiin. Sitten hän palaa takaisin autoon ja kytkee kaukovalot päälle. Hän nousee ulos autosta ja tarkastaa valot uudelleen ennen kuin tekee uusia merkintöjä.
Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä toimenpiteistä, joita SEATin tuoteklinikan osallistujat suorittavat. He ovat kaikki potentiaalisia asiakkaita, jotka arvioivat kehitysvaiheessa olevien automallien sisä- ja ulkotiloja ennen kuin malli lanseerataan.
"Tuoteklinikan tarkoituksena on saada lisätietoa niistä auton ominaisuuksista, joita ehditään vielä parantaa ennen kuin malli esitellään julkisuudessa", selventää SEATin tuotestrategiasta ja markkinatutkimuksesta vastaava Enrique Pastor.
Tuoteklinikoihin osallistuu kaiken kaikkiaan kolmestasadasta viiteensataan ihmistä, jotka on jaettu pienempiin ryhmiin. Osa heistä kiinnittää erityistä huomiota pintamateriaaleihin: "Tämä tuntuu pehmeältä", sanoo nainen, joka koskettaa ohjauspyörää.
Hänen vierellään istuu mies, joka haistelee nahkaverhoilua arvostellakseen sen tuoksua. Takapenkillä mies puolestaan arvioi jalkatilaa, ja mies hänen vierellään tunnustelee istuinverhoilun materiaalia. Viides osallistuja tutkii auton tavaratilaa: "Se on tilava", hän mumisee itsekseen. Kaikki osallistujat kävelevät auton ympärillä, ja tarkastavat asiantuntevasti ja yksityiskohtaisesti auton eri osia tehden samalla merkintöjä tablettiinsa.
Uusi malli läpikäy kolme tuoteklinikkaa niiden kolmen vuoden aikana ennen kuin malli lanseerataan. Ensimmäisessä vaiheessa käydään läpi konseptin toteuttamismahdollisuudet, toisessa keskitytään tuotteeseen ja viimeisessä kolmannessa vaiheessa pohditaan tuoteasemointia. Jokainen tuoteklinikka on erittäin hyödyllinen, sillä useissa tapauksissa autoon tehdyt muutokset on tehty juuri näiden mahdollisten asiakkaiden tekemien huomioiden perusteella.
"Esimerkiksi eräässä kohta julkistettavassa mallissa huomattiin, että ajoasento oli liian alhaalla ja näin ehdimme tehdä muutoksia ja korottaa ajoasentoa ennen tuotannon aloitusta", kertoo Enrique Pastor. Hän jatkaa: "Jos tulokset näissä tuoteklinikoissa ovat todella huonot, malli voi joutua kokonaan hylätyksi". Hän kuitenkin jatkaa nopeasti, että "SEATilla ei ole koskaan tapahtunut tällaista".
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
Fynen uusi bassokaiutin
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Ihmelapsi
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Pikku kardioidi
RELin uudet S-sarjalaiset
Making Vinyl 2025
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ