BMW M5 (kuvituskuva)

BMW M5 (kuvituskuva)

BMW

Seuraavan sukupolven BMW M5: Täyssähköinen malli kehittää todennäköisesti yli 1000 hevosvoimaa!

BMW M5 -mallista on lähivuosina luvassa ensi kertaa myös täyssähköinen muunnos.

Auto Bild.Uutiset

Vai­kut­taa ikä­vä kyl­lä sil­tä, et­tä suun­taus on vä­hi­tel­len siir­ty­mäs­sä pois te­hok­kais­ta polt­to­moot­to­ri­au­tois­ta. Ur­hei­lu­au­to­jen ja te­hok­kai­den se­da­nien erää­nä rat­kai­su­na on täys­säh­köi­syys. Mer­ce­des-AMG näyt­tää tie­tä GT 73:n ja uu­den C 63:n myö­tä. BMW M5:n seu­raa­va su­ku­pol­vi tu­lee niin ikään ole­maan muun mu­as­sa täys­säh­köi­nen. V8-hyb­ri­din li­säk­si bai­je­ri­lai­set saat­tai­si­vat tar­jo­ta jopa täys­säh­köi­sen ne­li­ve­toi­sen M5:n, jol­la on mie­le­tön suo­ri­tus­ky­ky.

Mil­lai­sel­ta BMW iM5 voi­si näyt­tää? Kat­so aja­tel­ma ohei­ses­ta Sak­san Au­to Bil­din lin­kis­tä.

BMW iX:n kal­tai­nen sul­jet­tu etu­sä­leik­kö

Sak­san Au­to Bil­din M5-aja­tel­ma pe­rus­tuu seu­raa­van su­ku­pol­ven G60:n luon­nok­seen, jos­sa on val­ta­va etu­sä­leik­kö ja erit­täin ka­pe­at päi­vä­a­jo­va­lot. Jäl­kim­mäis­tä käy­tet­täi­siin myös iM5:ssä, kun taas ajo­va­lot oli­si­vat ta­val­li­sen 5-sar­jan ta­voin alem­pa­na. iM5:ssä jääh­dy­ty­sil­man tar­ve oli­si luon­nol­li­ses­ti huo­mat­ta­vas­ti pie­nem­pi, ja sik­si loim­me sii­hen sul­je­tun etu­sä­lei­kön täys­säh­köi­sen iX-ka­tu­maas­tu­rin ta­paan.

Ajo­a­kus­ton jääh­dy­tys ta­pah­tui­si ala­o­san ka­pe­an il­ma­not­to­au­kon avul­la, kun taas si­vuil­ma­no­toil­la jääh­dy­te­tään jar­ru­ja, min­kä ohel­la ne pal­ve­le­vat ae­ro­dy­na­miik­kaa. Ku­vas­sam­me au­tos­sa on kiil­tä­vän mus­tat muo­toi­lu­e­le­men­tit, sa­man­lai­set kuin i4:n M-va­rus­te­pa­ke­tis­sa tai iX:ssä.

Vaik­ka te­hoa yli 1 000 hv, ei yh­tä kova suo­ri­tus­ky­ky kuin Tes­la Mo­del S:llä?

Täl­lä het­kel­lä seu­raa­van su­ku­pol­ven M5:n voi­man­läh­tei­tä voi­daan ai­no­as­taan spe­ku­loi­da, mut­ta täys­säh­köi­nen M5 on enem­män kuin to­den­nä­köi­nen sik­si, et­tä BMW on jo tes­tat­tu vas­taa­vaa voi­man­siir­toa pii­lo­tet­tu­na ny­ky­mal­liin. Pro­to­tyy­pis­sä on kak­si säh­kö­moot­to­ria ta­ka­na ja yk­si säh­kö­moot­to­ri etu­ak­se­lil­la, joi­den avul­la saa­daan te­hoa yli 700 hv.

CLAR WE -poh­ja­le­vyyn pe­rus­tu­vas­sa mal­li­sar­jas­sa jo­kai­sen säh­kö­moot­to­rin te­hon tu­li­si ol­la noin 250 kW, jol­loin ne­li­ve­toi­sen ko­ko­nais­te­ho oli­si 750 kW (1 020 hv).

Noin 700 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka ja al­le 3 se­kun­nin kiih­ty­vyys 0-100 km/h vai­kut­ta­vat re­a­lis­ti­sil­ta täys­säh­köi­sel­le ver­si­ol­le. Kil­pai­li­ja Tes­la pis­tää kui­ten­kin pa­rem­mak­si Mo­del S Plaid +:n myö­tä.

Sa­ma­nai­kai­ses­ti BMW ei sai­si vie­lä an­taa polt­to­moot­to­rin kuol­la M5:ssä. Noin 750-he­vos­voi­mai­nen pis­to­ke­la­dat­ta­va hyb­ri­di­muun­nel­ma tu­le­vas­ta X8 M:stä voi­si edel­leen hyö­dyn­tää 4,0-lit­rais­ta V8-moot­to­ria. Jou­dum­me joka ta­pauk­ses­sa odot­ta­maan, en­nen kuin mo­lem­mat ver­si­ot yl­tä­vät sar­ja­tuo­tan­toon. Seu­raa­va BMW 5-sar­ja tu­lee mark­ki­noil­le ai­kai­sin­taan vuon­na 2023, ja sen M-mal­lit ovat vuo­ros­sa to­den­nä­köi­ses­ti vuon­na 2024.

Au­to Bild Mo­ritz Doka / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN