Enyaq L&K:ssä on vakiona malliversiokohtaiset 20-tuumaiset kevytmetallivanteet; 21-tuumaiset ovat tarjolla lisävarusteena. Etulokasuojia koristavat L&K-logot.
Škoda Auto
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Škoda Enyaq L&K -malliversiossa esitellään uutta akusto- ja voimalinjatekniikkaa.
Maksimitehoa on nyt tarjolla 210 kW*, auton kiihtyvyys on parempi ja toimintamatka pitempi.
Takavetoinen Enyaq 85 L&K kiihtyy 0‒100 km/h 6,7 sekunnissa**. Huippunopeus on nyt 180 km/h**, ja WLTP-kulutusmittausstandardin mukainen toimintamatka on pidentynyt jopa 570 kilometriin**.
Nelivetoinen Enyaq 85x L&K kiihtyy nollasta sataan vain 6,6 sekunnissa**, ja tämän mallin toimintamatka on jopa 550 km**.
Akuston latauskäyrää on optimoitu; sen ansiosta Enyaq L&K latautuu 10 prosentin varaustasosta 80 prosenttiin alle 30 minuutissa.
Akuston esilämmitystoiminto uusiin Enyaq-malleihin vuosimallista 2024 alkaen
Enyaq L&K -malliversiossa on uusin ME4-ohjelmisto, joka loppuvuodesta tulee sisältymään myös muihin uusiin Enyaq-malleihin. Uusi ohjelmisto sisältää lukuisia parannuksia ja uusia toimintoja.
Niitä ovat esimerkiksi akuston esilämmitystoiminto, jolla akusto lämmitetään optimaaliseen lämpötilaan ennen latauksen aloittamista. Esilämmityksestä on valittavissa kaksi eri käyttötilaa, ja se on myös mahdollista käynnistää manuaalisesti näppäimellä tietoviihdejärjestelmän näytöltä.
Automaattisessa tilassa esilämmitys kytkeytyy ilman kuljettajan toimia, kun autolla navigointijärjestelmän kohdetietojen perusteella ollaan ajamassa pikalatausasemalle.
Ulkopuolen ylelliset Platinum Grey -väriset yksityiskohdat
Škoda Enyaq L&K -malliversion erityisyyden tunnistaa auton ulkopuolelta puskurien, perän diffuusoriosan ja ulkopeilikoteloiden Platinum Grey -värisistä koristeosista.
Sivuhelmaverhoukset ovat korin väriset ja sivuikkunoiden kehykset sekä kattokaiteet kromin väriset – kuten 131 ledin valaiseman, vakiovarusteisen Crystal Face -etumaskin kehyskin.
Akuston latauskäyrää on optimoitu; sen ansiosta Enyaq L&K latautuu 10 prosentin varaustasosta 80 prosenttiin alle 30 minuutissa.
Škoda Auto
Vakiovarustukseen sisältyvät Matrix LED -ajovalot, jotka varjostustoiminnon ansiosta eivät häikäise vastaantulijoita, sekä täys-LED-takavalot dynaamisilla vilkuilla ja saattovaloanimaatioilla. Takalasi ja takasivulasit ovat tummennetut SunSet-lasit.
Enyaq L&K:ssä on vakiona malliversiokohtaiset 20-tuumaiset kevytmetallivanteet; 21-tuumaiset ovat tarjolla lisävarusteena. Etulokasuojia koristavat L&K-logot.
Uuden malliversion takaluukussa on Enyaq-tekstilogo nyt ilman lisämerkintää ‘iV’. Sama merkintämuutos tullaan toteuttamaan myös kaikissa muissa Škodan tulevissa täyssähkömalleissa, mukaan lukien muutkin Enyaq-mallit.
Kaksi designvalintaa, nahkaverhoilluissa etuistuimissa istuintuuletus ja hierontatoiminto
Enyaq L&K -malliversion sisätiloihin Škoda Auto tarjoaa yksilöintivaihtoehtoina kaksi erityistä designvalintaa. Vakiovarusteisessa designvalinnassa L&K Shell on beige nahkaverhous.
Saatavissa on myös mustan nahkaverhouksen sisältävä designvalinta L&K Black.
Etuistuimien istuintuuletus ja hierontatoiminto ovat L&K-malliversion vakiovarusteita kummankin designvalinnan yhteydessä.
Tietoviihdejärjestelmän näytöstä voidaan valita kolmesta toiminnosta: tuuletus, lämmitys sekä lämmitys ja tuuletus, aktivoida hierontatoiminto ja säätää istuimia. Poljinpinnat ovat tyylikkäät metallin väriset.
Uusi helppokäyttöisempi käyttöliittymä
Enyaq L&K -malliversion jälkeen ME4-ohjelmistoversio tulee myös muihin uusiin Enyaq-malleihin vuosimallista 2024 alkaen, jolloin niidenkin käyttöjärjestelmä uudistuu. Se on aiempaa helppokäyttöisempi ja optimoi auton käyttökokemuksen.
Uuden käyttöjärjestelmän myötä Škodan uuden brändi-ilmeen värejä käytetään tietoviihdenäytön valikoissa, digitaalisessa mittaristossa ja Head Up -tuulilasinäytössä.
Škoda Auto on myös uudistanut tietoviihdejärjestelmän valikkorakenteen. Kolme perustoimintonäppäintä sijaitsee nyt näytön kolmessa kulmassa.
Vasemman yläkulman kuvakkeesta päästään auton asetuksiin ja oikean alakulman kuvakkeesta sovelluksiin.
Vasemman alakulman kuvaketta painamalla näyttö vaihtaa uudistettuun kotinäyttöön. Kotinäytössä on nyt viisi sivua ja niissä kolme esiasetettua näkymää, joiden sisällöt ovat yksilöitävissä.
Automaattisessa tilassa akuston esilämmitys kytkeytyy ilman kuljettajan toimia, kun autolla navigointijärjestelmän kohdetietojen perusteella ollaan ajamassa pikalatausasemalle.
Škoda Auto
Suosikkinäppäimillä pääsee nopeasti itse asetettuihin toimintoihin entistä kätevämmin. Kuljettaja voi asettaa jopa viisi suosikkinäppäintoimintoa autonsa toimintojen ja varusteiden hallintaan – esimerkiksi kaista-avustimen, tuulilasilämmityksen tai ilman sisäkiertotoiminnon, jotka näkyvät suoraan käytettävinä näytön yläosassa.
Lisäksi näytön alaosan palkista on mahdollista aktivoida jopa kolme sovellusta – esimerkiksi navigointi, puhelin tai media.
Navigoinnin kartan uusi ilme ja selkeämpi ilmastoinnin säätövalikko
Uusi ME4-ohjelmisto tuo uusiin Enyaq-malleihin myös navigoinnin uuden ilmeen.
Karttanäkymässä alavalikot on sijoitettu uudelleen, ja kartta-alue on suurempi. Ilmastoinnin valikkoa on yksinkertaistettu ja selkeytetty. Uuden näkymän ansiosta järjestelmän käyttö on entistäkin vaistonvaraisempaa ja helpompaa. Uudet grafiikat kertovat aiempaa selvemmin akuston varaustasosta ja auton latauksesta.
Uudistuneen digitaalisen mittariston ja Head Up -tuulilasinäytön ilmeet ovat nyt Škodan uuden brändi-ilmeen mukaiset, ja niiden toimintoja on kehitetty.
Avaimettoman keskuslukituksen uusi toiminto
Etuoviin sijoitetut maavalot ovat uudet ja ulkopeilikoteloihin asennetut LED-valot heijastavat maahan nyt tervetuloa-logon aiemman Škoda-tekstilogon sijasta. Enyaq L&K -malliversion KESSY-järjestelmässä (avaimeton keskuslukitus ja käynnistys) on uusi toiminto.
Järjestelmä lukitsee keskuslukituksen nyt automaattisesti, kun kauko-ohjain viedään pois auton luota. Lukittumisen merkkinä varashälyttimen äänitorvi antaa kuittausäänen.
* Järjestelmän maksimiyhteisteho 210 kW: Standardin UN-GTR.21 mukaisesti ilmoitettua järjestelmän maksimiyhteistehoa voidaan käyttää enintään 30 sekunnin ajan. Käytettävissä oleva teho riippuu ajotilanteesta ja siihen vaikuttavista eri tekijöistä kuten ympäristön lämpötilasta sekä korkeajänniteakun lämpötilasta, lataustasosta, kunnosta ja iästä. Suurin teho voi olla käytettävissä vain, kun korkeajänniteakun lämpötila on välillä 23 ja 50°C ja lataustaso yli 88 %. Jos nämä edellytykset eivät täyty, suurinta tehoa saatetaan alentaa, tai se ei välttämättä ole käytettävissä. Akun lämpötilaan voidaan tietyissä rajoissa vaikuttaa epäsuorasti seisontalämmitystoiminnolla, ja akun lataamiseen haluttu lataustaso voidaan asettaa autossa. Auton kulloinkin käytettävissä oleva teho näytetään suorituskykynäytössä. Korkeajänniteakun kapasiteetin säilymisen kannalta paras tapa on akkua auton tavallista päivittäistä käyttöä varten ladattaessa asettaa lataustason tavoite 80 prosenttiin (voidaan nostaa 100 prosenttiin esimerkiksi ennen pitkään matkaan lähtemistä).
** Kaikki arvot ennakkotietoja
Škoda-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Trianglen uusi Capella
Klipschin aktiivisuodin
Näin saat vaatekaapin taas raikkaaksi
FiiO:n edullinen puhelin-dac
Pikku kardioidi
RELin uudet S-sarjalaiset
Making Vinyl 2025
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ