Enyaq L&K:ssä on vakiona malliversiokohtaiset 20-tuumaiset kevytmetallivanteet; 21-tuumaiset ovat tarjolla lisävarusteena. Etulokasuojia koristavat L&K-logot.

Enyaq L&K:ssä on vakiona malliversiokohtaiset 20-tuumaiset kevytmetallivanteet; 21-tuumaiset ovat tarjolla lisävarusteena. Etulokasuojia koristavat L&K-logot.

Škoda Auto

Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka

Škoda Enyaq L&K -malliversiossa esitellään uutta akusto- ja voima­lin­ja­tek­niikkaa.

Auto Bild.Uutiset

Mak­si­mi­te­hoa on nyt tar­jol­la 210 kW*, au­ton kiih­ty­vyys on pa­rem­pi ja toi­min­ta­mat­ka pi­tem­pi.

Ta­ka­ve­toi­nen Eny­aq 85 L&K kiih­tyy 0‒100 km/h 6,7 se­kun­nis­sa**. Huip­pu­no­peus on nyt 180 km/h**, ja WLTP-ku­lu­tus­mit­taus­s­tan­dar­din mu­kai­nen toi­min­ta­mat­ka on pi­den­ty­nyt jopa 570 ki­lo­met­riin**.

Ne­li­ve­toi­nen Eny­aq 85x L&K kiih­tyy nol­las­ta sa­taan vain 6,6 se­kun­nis­sa**, ja tä­män mal­lin toi­min­ta­mat­ka on jopa 550 km**.

Akus­ton la­taus­käy­rää on op­ti­moi­tu; sen an­si­os­ta Eny­aq L&K la­tau­tuu 10 pro­sen­tin va­raus­ta­sos­ta 80 pro­sent­tiin al­le 30 mi­nuu­tis­sa.

Akus­ton esi­läm­mi­tys­toi­min­to uu­siin Eny­aq-mal­lei­hin vuo­si­mal­lis­ta 2024 al­ka­en

Eny­aq L&K -mal­li­ver­si­os­sa on uu­sin ME4-oh­jel­mis­to, joka lop­pu­vuo­des­ta tu­lee si­säl­ty­mään myös mui­hin uu­siin Eny­aq-mal­lei­hin. Uu­si oh­jel­mis­to si­säl­tää lu­kui­sia pa­ran­nuk­sia ja uu­sia toi­min­to­ja.

Nii­tä ovat esi­mer­kik­si akus­ton esi­läm­mi­tys­toi­min­to, jol­la akus­to läm­mi­te­tään op­ti­maa­li­seen läm­pö­ti­laan en­nen la­tauk­sen aloit­ta­mis­ta. Esi­läm­mi­tyk­ses­tä on va­lit­ta­vis­sa kak­si eri käyt­tö­ti­laa, ja se on myös mah­dol­lis­ta käyn­nis­tää ma­nu­aa­li­ses­ti näp­päi­mel­lä tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män näy­töl­tä.

Au­to­maat­ti­ses­sa ti­las­sa esi­läm­mi­tys kyt­key­tyy il­man kul­jet­ta­jan toi­mia, kun au­tol­la na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män koh­de­tie­to­jen pe­rus­teel­la ol­laan aja­mas­sa pi­ka­la­tau­sa­se­mal­le.

Ul­ko­puo­len ylel­li­set Pla­ti­num Grey -vä­ri­set yk­si­tyis­koh­dat

Škoda Eny­aq L&K -mal­li­ver­si­on eri­tyi­syy­den tun­nis­taa au­ton ul­ko­puo­lel­ta pus­ku­rien, pe­rän dif­fuu­so­ri­o­san ja ul­ko­pei­li­ko­te­loi­den Pla­ti­num Grey -vä­ri­sis­tä ko­ris­te­o­sis­ta.

Si­vu­hel­ma­ver­houk­set ovat ko­rin vä­ri­set ja si­vuik­ku­noi­den ke­hyk­set sekä kat­to­kai­teet kro­min vä­ri­set – ku­ten 131 le­din va­lai­se­man, va­ki­o­va­rus­tei­sen Crys­tal Face -etu­mas­kin ke­hys­kin.

Akuston latauskäyrää on optimoitu; sen ansiosta Enyaq L&K latautuu 10 prosentin varaustasosta 80 prosenttiin alle 30 minuutissa.

Akuston latauskäyrää on optimoitu; sen ansiosta Enyaq L&K latautuu 10 prosentin varaustasosta 80 prosenttiin alle 30 minuutissa.

Škoda Auto

Va­ki­o­va­rus­tuk­seen si­säl­ty­vät Mat­rix LED -ajo­va­lot, jot­ka var­jos­tus­toi­min­non an­si­os­ta ei­vät häi­käi­se vas­taan­tu­li­joi­ta, sekä täys-LED-ta­ka­va­lot dy­naa­mi­sil­la vil­kuil­la ja saat­to­va­lo­a­ni­maa­ti­oil­la. Ta­ka­la­si ja ta­ka­si­vu­la­sit ovat tum­men­ne­tut Sun­Set-la­sit.

Eny­aq L&K:ssä on va­ki­o­na mal­li­ver­si­o­koh­tai­set 20-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet; 21-tuu­mai­set ovat tar­jol­la li­sä­va­rus­tee­na. Etu­lo­ka­suo­jia ko­ris­ta­vat L&K-lo­got.

Uu­den mal­li­ver­si­on ta­ka­luu­kus­sa on Eny­aq-teks­ti­lo­go nyt il­man li­sä­mer­kin­tää ‘iV’. Sama mer­kin­tä­muu­tos tul­laan to­teut­ta­maan myös kai­kis­sa muis­sa Ško­dan tu­le­vis­sa täys­säh­kö­mal­leis­sa, mu­kaan lu­kien muut­kin Eny­aq-mal­lit.

Kak­si de­sign­va­lin­taa, nah­ka­ver­hoil­luis­sa etuis­tui­mis­sa is­tuin­tuu­le­tus ja hie­ron­ta­toi­min­to

Eny­aq L&K -mal­li­ver­si­on si­sä­ti­loi­hin Škoda Au­to tar­jo­aa yk­si­löin­ti­vaih­to­eh­toi­na kak­si eri­tyis­tä de­sign­va­lin­taa. Va­ki­o­va­rus­tei­ses­sa de­sign­va­lin­nas­sa L&K Shell on bei­ge nah­ka­ver­hous.

Saa­ta­vis­sa on myös mus­tan nah­ka­ver­houk­sen si­säl­tä­vä de­sign­va­lin­ta L&K Black.

Etuis­tui­mien is­tuin­tuu­le­tus ja hie­ron­ta­toi­min­to ovat L&K-mal­li­ver­si­on va­ki­o­va­rus­tei­ta kum­man­kin de­sign­va­lin­nan yh­tey­des­sä.

Tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män näy­tös­tä voi­daan va­li­ta kol­mes­ta toi­min­nos­ta: tuu­le­tus, läm­mi­tys sekä läm­mi­tys ja tuu­le­tus, ak­ti­voi­da hie­ron­ta­toi­min­to ja sää­tää is­tui­mia. Pol­jin­pin­nat ovat tyy­lik­käät me­tal­lin vä­ri­set.

Uu­si help­po­käyt­töi­sem­pi käyt­tö­liit­ty­mä

Eny­aq L&K -mal­li­ver­si­on jäl­keen ME4-oh­jel­mis­to­ver­sio tu­lee myös mui­hin uu­siin Eny­aq-mal­lei­hin vuo­si­mal­lis­ta 2024 al­ka­en, jol­loin nii­den­kin käyt­tö­jär­jes­tel­mä uu­dis­tuu. Se on ai­em­paa help­po­käyt­töi­sem­pi ja op­ti­moi au­ton käyt­tö­ko­ke­muk­sen.

Uu­den käyt­tö­jär­jes­tel­män myö­tä Ško­dan uu­den brän­di-il­meen vä­re­jä käy­te­tään tie­to­viih­de­näy­tön va­li­kois­sa, di­gi­taa­li­ses­sa mit­ta­ris­tos­sa ja Head Up -tuu­li­la­si­näy­tös­sä.

Škoda Au­to on myös uu­dis­ta­nut tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män va­lik­ko­ra­ken­teen. Kol­me pe­rus­toi­min­to­näp­päin­tä si­jait­see nyt näy­tön kol­mes­sa kul­mas­sa.

Va­sem­man ylä­kul­man ku­vak­kees­ta pääs­tään au­ton ase­tuk­siin ja oi­ke­an ala­kul­man ku­vak­kees­ta so­vel­luk­siin.

Va­sem­man ala­kul­man ku­va­ket­ta pai­na­mal­la näyt­tö vaih­taa uu­dis­tet­tuun ko­ti­näyt­töön. Ko­ti­näy­tös­sä on nyt vii­si si­vua ja niis­sä kol­me esi­a­se­tet­tua nä­ky­mää, joi­den si­säl­löt ovat yk­si­löi­tä­vis­sä.

Automaattisessa tilassa akuston esilämmitys kytkeytyy ilman kuljettajan toimia, kun autolla navigointijärjestelmän kohdetietojen perusteella ollaan ajamassa pikalatausasemalle.

Automaattisessa tilassa akuston esilämmitys kytkeytyy ilman kuljettajan toimia, kun autolla navigointijärjestelmän kohdetietojen perusteella ollaan ajamassa pikalatausasemalle.

Škoda Auto

Suo­sik­ki­näp­päi­mil­lä pää­see no­pe­as­ti it­se ase­tet­tui­hin toi­min­toi­hin en­tis­tä kä­te­väm­min. Kul­jet­ta­ja voi aset­taa jopa vii­si suo­sik­ki­näp­päin­toi­min­toa au­ton­sa toi­min­to­jen ja va­rus­tei­den hal­lin­taan – esi­mer­kik­si kais­ta-avus­ti­men, tuu­li­la­si­läm­mi­tyk­sen tai il­man si­sä­kier­to­toi­min­non, jot­ka nä­ky­vät suo­raan käy­tet­tä­vi­nä näy­tön ylä­o­sas­sa.

Li­säk­si näy­tön ala­o­san pal­kis­ta on mah­dol­lis­ta ak­ti­voi­da jopa kol­me so­vel­lus­ta – esi­mer­kik­si na­vi­goin­ti, pu­he­lin tai me­dia.

Na­vi­goin­nin kar­tan uu­si il­me ja sel­ke­äm­pi il­mas­toin­nin sää­tö­va­lik­ko

Uu­si ME4-oh­jel­mis­to tuo uu­siin Eny­aq-mal­lei­hin myös na­vi­goin­nin uu­den il­meen.

Kart­ta­nä­ky­mäs­sä ala­va­li­kot on si­joi­tet­tu uu­del­leen, ja kart­ta-alue on suu­rem­pi. Il­mas­toin­nin va­lik­koa on yk­sin­ker­tais­tet­tu ja sel­key­tet­ty. Uu­den nä­ky­män an­si­os­ta jär­jes­tel­män käyt­tö on en­tis­tä­kin vais­ton­va­rai­sem­paa ja hel­pom­paa. Uu­det gra­fii­kat ker­to­vat ai­em­paa sel­vem­min akus­ton va­raus­ta­sos­ta ja au­ton la­tauk­ses­ta.

Uu­dis­tu­neen di­gi­taa­li­sen mit­ta­ris­ton ja Head Up -tuu­li­la­si­näy­tön il­meet ovat nyt Ško­dan uu­den brän­di-il­meen mu­kai­set, ja nii­den toi­min­to­ja on ke­hi­tet­ty.

Avai­met­to­man kes­kus­lu­ki­tuk­sen uu­si toi­min­to

Etuo­viin si­joi­te­tut maa­va­lot ovat uu­det ja ul­ko­pei­li­ko­te­loi­hin asen­ne­tut LED-va­lot hei­jas­ta­vat maa­han nyt ter­ve­tu­loa-lo­gon ai­em­man Škoda-teks­ti­lo­gon si­jas­ta. Eny­aq L&K -mal­li­ver­si­on KES­SY-jär­jes­tel­mäs­sä (avai­me­ton kes­kus­lu­ki­tus ja käyn­nis­tys) on uu­si toi­min­to.

Jär­jes­tel­mä lu­kit­see kes­kus­lu­ki­tuk­sen nyt au­to­maat­ti­ses­ti, kun kau­ko-oh­jain vie­dään pois au­ton luo­ta. Lu­kit­tu­mi­sen merk­ki­nä va­ras­hä­lyt­ti­men ää­ni­tor­vi an­taa kuit­tau­sää­nen.

* Jär­jes­tel­män mak­si­miyh­teis­te­ho 210 kW: Stan­dar­din UN-GTR.21 mu­kai­ses­ti il­moi­tet­tua jär­jes­tel­män mak­si­miyh­teis­te­hoa voi­daan käyt­tää enin­tään 30 se­kun­nin ajan. Käy­tet­tä­vis­sä ole­va teho riip­puu ajo­ti­lan­tees­ta ja sii­hen vai­kut­ta­vis­ta eri te­ki­jöis­tä ku­ten ym­pä­ris­tön läm­pö­ti­las­ta sekä kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun läm­pö­ti­las­ta, la­taus­ta­sos­ta, kun­nos­ta ja iäs­tä. Suu­rin teho voi ol­la käy­tet­tä­vis­sä vain, kun kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun läm­pö­ti­la on vä­lil­lä 23 ja 50°C ja la­taus­ta­so yli 88 %. Jos nämä edel­ly­tyk­set ei­vät täy­ty, suu­rin­ta te­hoa saa­te­taan alen­taa, tai se ei vält­tä­mät­tä ole käy­tet­tä­vis­sä. Akun läm­pö­ti­laan voi­daan tie­tyis­sä ra­jois­sa vai­kut­taa epä­suo­ras­ti sei­son­ta­läm­mi­tys­toi­min­nol­la, ja akun la­taa­mi­seen ha­lut­tu la­taus­ta­so voi­daan aset­taa au­tos­sa. Au­ton kul­loin­kin käy­tet­tä­vis­sä ole­va teho näy­te­tään suo­ri­tus­ky­ky­näy­tös­sä. Kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun ka­pa­si­tee­tin säi­ly­mi­sen kan­nal­ta pa­ras tapa on ak­kua au­ton ta­val­lis­ta päi­vit­täis­tä käyt­töä var­ten la­dat­ta­es­sa aset­taa la­taus­ta­son ta­voi­te 80 pro­sent­tiin (voi­daan nos­taa 100 pro­sent­tiin esi­mer­kik­si en­nen pit­kään mat­kaan läh­te­mis­tä).

** Kaik­ki ar­vot en­nak­ko­tie­to­ja

Škoda-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN