Suomen ajokort­ti­lain­sää­däntöön vaaditaan sähkö­au­to­muu­tosta

Sähköautot ovat teknisen rakenteensa puolesta poltto­moot­to­ri­autoja painavampia, mutta korkeammasta kokonaismassasta huolimatta sähköautoissa on vähemmän kantavuutta kuin poltto­moot­to­ri­au­toissa.

Auto Bild.Uutiset

Täs­tä syys­tä EU:n ajo­kort­ti­di­rek­tii­vi sal­lii vaih­to­eh­toi­sia käyt­tö­voi­mia käyt­tä­vien ajo­neu­vo­jen, käy­tän­nös­sä säh­kö­au­to­jen, aja­mi­sen B-luo­kan ajo­kor­til­la, vaik­ka ajet­ta­van ajo­neu­von ko­ko­nais­mas­sa on yli 3 500 ki­loa mut­ta enin­tään 4 250 ki­loa.

EU:n ajo­kort­ti­di­rek­tii­vi 2006/126:n mu­kai­nen käy­tän­tö on otet­tu käyt­töön kan­sal­li­ses­sa lain­sää­dän­nös­sä noin puo­les­sa EU-mais­ta ja kai­kis­sa Poh­jois­mais­sa Suo­mea lu­kuun ot­ta­mat­ta. Suo­mes­sa ko­ko­nais­mas­sal­taan yli 3 500 ki­lon pai­noi­sen ajo­neu­von aja­mi­nen edel­lyt­tää kuor­ma-au­ton C-kort­tia tai vä­hin­tään ke­vyt­kuor­ma-au­ton C1-kort­tia.

Suo­ma­lai­nen ajo­kort­ti­lain­sää­dän­tö han­ka­loit­taa eri­tyi­ses­ti am­mat­ti­käy­tös­sä ole­vien säh­kö­pa­ket­ti­au­to­jen ajoa, kos­ka pai­na­vat ak­ku­pa­ke­tit nos­ta­vat au­ton ko­ko­nais­mas­san hel­pos­ti yli 3 500 ki­lon. Näin ta­val­li­sen, mut­ta säh­kö­käyt­töi­sen, pa­ket­ti­au­ton aja­mi­seen vaa­di­taan kuor­ma-au­ton ajo­kort­ti. Au­to- ja lii­ken­ne­toi­mit­ta­jat ry vaa­tii tä­hän muu­tos­ta.

Säh­köis­tä­mi­sen vaa­ti­mus ulot­tuu mo­niin kul­je­tus­pal­ve­lui­den kil­pai­lu­tus­käy­tän­töi­hin jul­ki­sis­sa han­kin­nois­sa. Oma­mas­so­jen nou­sun vuok­si B-kor­til­la ajet­ta­vien säh­kö­au­to­jen ko­ko­nais­mas­so­ja oli­si nos­tet­ta­va, jot­ta nii­den hyö­ty­kuor­mat ei­vät pie­nen­tyi­si vas­taa­viin polt­to­moot­to­ri­au­toi­hin ver­rat­tu­na. Il­man tätä ko­ro­tus­ta kul­jet­ta­jien löy­tä­mi­nen kes­kei­sil­le aloil­le, ku­ten kou­lu­lais­kul­je­tuk­siin sekä lu­kui­siin kun­nal­li­siin huol­to- ja ta­va­ra­kul­je­tuk­siin, vai­keu­tuu mer­kit­tä­väs­ti.

”Au­to- ja lii­ken­ne­toi­mit­ta­jat ry nä­kee tär­ke­ä­nä, et­tä Suo­mes­sa ote­taan mui­den Poh­jois­mai­den ta­paan käyt­töön EU-di­rek­tii­vin mu­kai­nen kan­sal­li­nen ajo­kort­ti­lain­sää­dän­tö. Tämä tar­koit­ta sitä, et­tä ajo­neu­vo­tek­ni­ses­ti yli 3 500 ki­lon ajo­neu­vot oli­si­vat yhä ke­vyt­kuor­ma-au­to­ja, mut­ta säh­köi­sel­lä käyt­tö­voi­ma­lin­jal­la va­rus­tet­tu­ja ajo­neu­vo­ja sai­si jat­kos­sa ajaa myös B-luo­kan ajo­kor­til­la”, pai­not­taa yli sa­das­ta au­to- ja lii­ken­ne­toi­mit­ta­jas­ta muo­dos­tu­van toi­mit­ta­ja­yh­dis­tyk­sen pu­heen­joh­ta­ja Pent­ti Rönk­kö.

Au­to­Bild

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU