Superyllätys kiina­lais­mer­kiltä: Moottori ilman nokka-akseleita ja väännönkasvu 47 %!

Kiinalaismerkki Qoros esitteli Pekingin autonäyttelyssä tutkielman nimeltä Qamfree 3. Sen moottorissa on uudenlaista tekniikkaa – jakohihnaa ei ole!

Auto Bild.Uutiset

Nyt ruot­sa­lais­ke­hit­tä­jä as­tuu par­ras­va­loi­hin kii­na­lai­syh­tiö Qo­ro­sin kans­sa. Pe­kin­gin au­to­näyt­te­lys­sä esi­tel­tiin tut­kiel­ma Qamf­ree 3, jos­sa uut­ta moot­to­ti­tek­no­lo­gi­aa so­vel­le­taan en­sim­mäis­tä ker­taa jul­ki­suu­des­sa.

Yh­teis­työ­kump­pa­ni­na on siis kii­na­lai­nen Qo­ros, joka ha­lu­aa nous­ta ase­miin haas­ta­vil­la Kii­nan ko­ti­mark­ki­noil­la tek­ni­se­nä osaa­ja­na. Sik­si merk­ki ei sat­saa säh­kö­au­to­tek­niik­kaan, vaan ke­hit­te­lee pe­rin­teis­tä polt­to­moot­to­ria edel­leen.

Qamfree-järjestelmässä perinteinen venttiilikoneisto nokka-akseleineen korvataan sähköhydraulisella järjestelmällä, joka käyttää venttiilejä itsenäisesti. Näin ei tarvita läppäventtiilejä eikä jakohihnaa ja uusi järjestelmä toimii lisäksi tavanomaisen polttoaineen suihkutusjärjestelmän kanssa niin hyvin, ettei ole tarvetta kalliiseen suorasuihkutusjärjestelmään. Myöskään esikatalysaattoria ei tarvita.

Qamfree-järjestelmässä perinteinen venttiilikoneisto nokka-akseleineen korvataan sähköhydraulisella järjestelmällä, joka käyttää venttiilejä itsenäisesti. Näin ei tarvita läppäventtiilejä eikä jakohihnaa ja uusi järjestelmä toimii lisäksi tavanomaisen polttoaineen suihkutusjärjestelmän kanssa niin hyvin, ettei ole tarvetta kalliiseen suorasuihkutusjärjestelmään. Myöskään esikatalysaattoria ei tarvita.

Tulokset puhuvat puolestaan: Qorosin 1,6-litraisen turbonelikon pohjalta rakennetun moottorin vääntömomentti kasvoi hurjat 47 prosenttia tasolle 330 Nm ja suurin teho nousi 45 prosenttia lukemaan 231 hevosvoimaa!

Tulokset puhuvat puolestaan: Qorosin 1,6-litraisen turbonelikon pohjalta rakennetun moottorin vääntömomentti kasvoi hurjat 47 prosenttia tasolle 330 Nm ja suurin teho nousi 45 prosenttia lukemaan 231 hevosvoimaa!

Sel­lai­sin eväin kom­pak­tis­ta Qo­ros 3:sta on lu­vas­sa to­del­li­nen ur­hei­lu­au­to. Sa­mal­la kes­ki­ku­lu­tuk­sen väi­te­tään pu­don­neen 15 pro­sen­til­la sekä pääs­tö­jen pa­rem­pien kyl­mä­käyn­nis­ty­so­mi­nai­suuk­sien an­si­os­ta 30 pro­sen­til­la.

Uu­si Qo­ros-moot­to­ri on läh­tö­koh­taan­sa 50 mm ma­ta­lam­pi.

"En­sim­mäis­tä ker­taa saa­daan te­hok­kaam­mas­ta moot­to­ris­ta pie­nem­pi ja ke­vy­em­pi”, to­te­aa Qo­ro­sin moot­to­rien ke­hit­tä­jä Klaus Schmidt, joka työs­ken­te­li 25 vuo­den ajan BMW:n suo­ras­sa alai­suu­des­sa ole­vas­sa M GmbH:ssa.

Jens Mei­ners

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Alakulo uusien autojen rekis­te­röin­neissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää

Auto Bild.Uutiset

Alakulo uusien autojen rekis­te­röin­neissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN