Amerikkalainen Irv Gordon ajoi läpi elämänsä yhdellä ja samalla 1966-mallisella Volvo P1800:lla.
Suru-uutinen: Volvo P1800:lla 5,1 miljoonaa kilometriä – ennätyksiä takonut Irv Gordon on poissa
Yksi eniten matkamittariin maileja kerännyt henkilö, amerikkalainen Irv Gordon, on poistunut keskuudestamme 77-vuotiaana.
Irv Gordon tunnetaan Yhdysvaltain New Yorkin osavaltion Long Islandilta kotoisin olleena Volvo-fanaatikkona, joka osti vuonna 1966 upouuden Volvo P1800 -urheiluauton.
Hän ajoi sillä heti ensimmäisenä viikonloppuna ainakin pari tuhatta kilometriä.
Gordon ihastui autoonsa siltä istumalta niin, ettei koskaan vaihtanut sitä mihinkään muuhun.
Gordonin P1800 viilettää valtatiellä. Maileja ehti ennen miehen kuolemaa kertyä noin 3,2 miljoonaa, eli noin 5,1 miljoonaa kilometriä!
1966 Volvo P1800:n mittaristo.
Syyskuun 18. päivänä 2013 Irv Gordonin Volvon matkamittariin kertyi yli 3 miljoonaa mailia. Tämä tapahtui Guinnessin Ennätysten kirjan mukaan Alaskan osavaltion Girdwoodissa.
Noin 3,2 miljoonan mailin tämän hetkistä lukemaa on aika vaikea yrittää parannella.
Sitä ennen Irv rikkoi Volvollaan edellisen ennätyslukeman 1 690 000 mailia.
Volvo lahjoitti miehelle jatkuvista saavutuksistaan vuosien mittaan Bertone 780 Coupén, Volvo C70:n sekä Volvo XC60:n.
Huomaa rekisteritunnuksen teksti MILNMILR - Million-Miler!
Irv Gordonin Volvo P1800:n moottori täyskunnostettiin 690 000 mailin kohdalla. Vuonna 2009 oli sitten kokonaan uuden moottorin vuoro. Irv Gordon suoritti jatkuvasti määräaikaishuollot itse.
Suoritus on niin hurja, että jotkut ovat ihmetelleet, ehtikö Irv Gordon muuta tehdäkään kuin ajaa Volvollaan. Vuosikilometrit ovat nimittäin keskimäärin olleet noin 100 000 km.
Irv Gordon on poissa, mutta Volvo P1800S jatkaa taivaltaan.
Juha Peltonen, kuvat Volvo Car US
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Opel Zafira tarjoilee entiseen tapaan istumapaikat seitsemälle.
Oskari Pentti
Opel Zafira tarjoilee entiseen tapaan istumapaikat seitsemälle.
Oskari Pentti
Äänikomentoja on helpompaa alkaa käyttää, jos auto ehdottaa näytössään, mitä voi sanoa. Näitä esimerkkejä kokeilemalla pääsee helpommin sisälle komentojen toimintalogiikkaan. Silti monille voi olla kynnys ruveta juttelemaan autolle englantia, jos muuten arjessaan puhuu suomea.
Raimo Tengvall
Äänikomentoja on helpompaa alkaa käyttää, jos auto ehdottaa näytössään, mitä voi sanoa. Näitä esimerkkejä kokeilemalla pääsee helpommin sisälle komentojen toimintalogiikkaan. Silti monille voi olla kynnys ruveta juttelemaan autolle englantia, jos muuten arjessaan puhuu suomea.
Raimo Tengvall
Missä kaikkialla autonomisilla autoilla saa maailmassa tätä nykyä ajaa? Yhdysvaltain osavaltioista Kaliforniassa, Floridassa, Texasissa, Nevadassa sekä Washingtonissa saa testata autonomisia autoja erityisehdoin. Washingtonin osavaltiossa ollaan asiassa pisimmällä: siellä on 7. kesäkuuta 2017 lähtien saanut testata julkisilla teillä autonomisia autoja, joissa ei ole mukana ihmsiä. Ensimmäisen testauslisenssin hankki vuonna 2012 Google. Saksassa esimerkiksi Audi testaa autonomista kalustoa A9-moottoritiellä Saksassa.
Missä kaikkialla autonomisilla autoilla saa maailmassa tätä nykyä ajaa? Yhdysvaltain osavaltioista Kaliforniassa, Floridassa, Texasissa, Nevadassa sekä Washingtonissa saa testata autonomisia autoja erityisehdoin. Washingtonin osavaltiossa ollaan asiassa pisimmällä: siellä on 7. kesäkuuta 2017 lähtien saanut testata julkisilla teillä autonomisia autoja, joissa ei ole mukana ihmsiä. Ensimmäisen testauslisenssin hankki vuonna 2012 Google. Saksassa esimerkiksi Audi testaa autonomista kalustoa A9-moottoritiellä Saksassa.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mini John Cooper Works GP: Tehoa 300 hevosvoimaa!
Rolls-Royce: Ennätysmäärä oppisopimuspaikkoja tarjolla!
Ohoh! Näin Sveitsin armeijan ajokista tuli cool Off-Road Restomod!
Koeajossa Nissan Navara Trek-1: Rajoitettu painos
Mielenkiintoinen retroritari
London Classic Car Show: Tätä autoa valmistettiin tasan 99 kappaletta
Auto Bild 2/2019
MWC Barcelona: Seat esittelee uuden kaupunkiajokin
Mazda MX-5: Tältä näyttää 30-vuotisjuhlamallissa koriväri Racing Orange
Koeajossa Jeep Compass 1.4 MultiAir 170 hv AT9 4WD Limited: Amerikan-italialainen katumaasturi
HYÖTYJUTUT
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
Omatoimista autohuoltoa - 10 vinkkiä, joilla pidennät auton ikää
Miten toimii auton osto netistä? Viiden autonettikaupan katsaus
Ajele täydellä akulla - Kaikki käynnistysakuista ja apuvirrasta
Miten renkaat tulisi säilyttää?
Viisipäiväisessä Detailing Universityssä viedään autohoito äärimmilleen
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Navara Trek-1: Rajoitettu painos
Koeajossa Jeep Compass 1.4 MultiAir 170 hv AT9 4WD Limited: Amerikan-italialainen katumaasturi
Melkoinen lumitykki
Koeajossa Kia Stinger GT: Se kovin versio
Koeajossa Škoda Rapid Spaceback: Muuttui pirteämmän näköiseksi!
Koeajossa Kia Picanto 1.0 T-GDI ISG GT-Line: Pippurimyllyjen sukua
Koeajossa BMW X3 xDrive 20d A: Korkealuokkainen haastaja
Koeajossa Newtonin mahtikäsky - Jeep Cherokee
Koeajossa värikkäästi omanlainen Citroën C3 Aircross
Koeajossa robottimainen Opel Karl
TESTIT
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
Ota haltuun ajaminen pimeällä - testasimme kaksi pimeännäköavustinta
Kuuleeko auto? Kaikki autojen äänikomennoista
FOKUS MEDIA
McIntoshin langattomat kaiuttimet
Ympärisäteilevä kaiutin vaikka pihalle
System Audio -tehdasvierailu ja SA Legend
Lämmintä minimalismia ja suomalaisia klassikoita merinäköalalla
Rotelilta uusi lähtötason integroitu vahvistin ja cd-soitin
Flexound toimeliaana
McIntoshilta integroitu levysoitin
Western Electriciltä oma 300B-vahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Näin Beetle GSR on muuttunut vuosien saatossa
Le Mans -erikoisnäyttely Genevessä
Mullistava Cactus – turvatyyny sisäkatossa
Tyrmäys ekassa erässä: Tata Nanolle nolla tähteä törmäystestissä!
Ohjaustehostin ja automaattilaatikko – pelastavatko ne maailman halvimman auton?
Neljä muskeliautoa – mutta yksi on useimmille täysin outo lintu
Mitä ihmettä – tässä oikeassa Porschessa on vain kolme hevosvoimaa!
AvtoVAZ tähyilee hurjaa markkinaosuutta Venäjällä
Kummitusvalkoinen – siinäpä hiuksia nostattava autonväri!
Muikea erikoismalli – vain todellisille asiantuntijoille
UUTTA
KOEAJOT
TESTIT
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mini John Cooper Works GP: Tehoa 300 hevosvoimaa!
Rolls-Royce: Ennätysmäärä oppisopimuspaikkoja tarjolla!
MWC Barcelona: Seat esittelee uuden kaupunkiajokin
Mazda MX-5: Tältä näyttää 30-vuotisjuhlamallissa koriväri Racing Orange
Mazda: Uusi katumaasturi esitellään Genèvessä
Buggy suorittaa paluun – se on nyt täyssähköinen
V8-Magazine kisaa vuoden 2018 kannesta
Valtaosa autoilijoista uskoo robottien korvaavan ihmisen tulevaisuudessa ‒ siis määrätyissä töissä
Škoda Kamiq: Tältä se näyttää luonnoskuvissa
Seat Leon 1.5 TGI Evo: Nyt saatavilla kaasukäyttöisenä
LUETUIMMAT
Koeajossa Kia Stinger GT: Se kovin versio
Kova uutinen: Täysin odottamaton automerkki saavutti historiansa kovimman myyntituloksen!
Škoda Kamiq: Tältä se näyttää luonnoskuvissa
Renault Kadjar: Katumaasturi uudistui näyttävästi
Käytetty:Ensimmäisen sukupolven Audi A4 Avant, vm. 1995–2001