Sveitsin oma superauto jäi suurten suunnittelmien varjoon. Moottorina oli erittäin mielenkiintoinen Chrysler 426 cid Hemi V8 ja vaihteistona oli ZF:n 5-portainen manuaalivaihteisto.

Sveitsin oma superauto jäi suurten suunnittelmien varjoon. Moottorina oli erittäin mielenkiintoinen Chrysler 426 cid Hemi V8 ja vaihteistona oli ZF:n 5-portainen manuaalivaihteisto.

Tiesitkö? Sveitsin omassa superautossa oli Chrysler 426 Hemi V8!

Monteverdi Hai 450 SS oli sveitsiläinen superauto-prototyyppi, ja samalla Monteverdi 375 High Speedin seuraajamalliksi aiottu. Monteverdi Hai 450 SS:n tarkoituksena oli kilpailla täysimittaisesti aikansa nopeimpien italialaisten superautojen kanssa.

Auto Bild.Superautot

Moni ei ole kos­kaan kuul­lut­kaan, et­tä Sveit­sis­sä oli­si val­mis­tet­tu omia su­pe­rau­to­ja. Mon­te­ver­di Hai 450 SS on juu­ri sel­lai­nen, ja sen oli tar­koi­tus kil­pail­la Lam­borg­hi­nien, Fer­ra­rien ja Ma­se­ra­tien kans­sa.

Ma­gen­tan­pu­nai­nen Mon­te­ver­di Hai 450 SS esi­tel­tiin vuo­den 1970 Genè­ven au­to­näyt­te­lys­sä. Sen moot­to­ri­na on le­gen­daa­ri­nen Chrys­ler 426 cid Hemi V8, eli 7,0-lit­rai­nen puo­li­pal­lon muo­toi­sin pa­lo­ti­loin to­teu­tet­tu ame­rik­ka­lai­nen iso­loh­ko-V8. Vaih­teis­to­na on ZF:n 5-por­tai­nen vaih­teis­to­ak­se­li­rat­kai­su.

Jar­rui­na ovat ATE:n jääh­dy­te­tyt le­vy­jar­rut, jois­ta keu­lim­mai­set ovat si­sä­puo­li­ses­ti jääh­dy­te­tyt.

Put­ki­run­koi­sen Mon­te­ver­di Hai 450 SS:n kiih­ty­vyys 0-100 km/h on 4,8 se­kun­tia, ja mal­lil­le lu­va­taan huip­pu­no­peut­ta 289 km/h.

Mon­te­ver­di Hai 450 SS:n ko­ri­suun­nit­te­li­jas­ta on kah­ta tie­toa: sen piir­si joko ita­li­a­lai­sen ko­ri­vers­taan, Car­roz­ze­ria Fis­so­ren Tre­vor Fi­o­re tai ita­li­a­lai­nen suun­nit­te­li­ja Piet­ro Frua.

Mon­te­ver­din oli tar­koi­tus val­mis­taa mal­lia 49 kap­pa­let­ta, mut­ta tuo­tan­to kes­key­tet­tiin kah­den pro­to­tyy­pin jäl­keen. 1990-lu­vul­la Mon­te­ver­dil­lä val­mis­tet­tiin vie­lä kak­si rep­li­caa teh­taal­la ol­leis­ta va­ra­o­sis­ta. Ne ovat ny­kyi­sin näyt­teil­lä Mon­te­ver­din mu­se­os­sa, Sveit­sin Ba­sel-Bin­nin­ge­nis­sä.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU