Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset: Yhdeksän kymmenestä pitää tärkeänä noudattaa niitä

Tietyömaan merkit varoittavat kuljettajaa poikkeavien olosuhteiden lähestymisestä. Liikenneturva muistuttaa, että tietyömaiden liikennemerkkejä ja opasteita on noudatettava.

Auto Bild.Uutiset

Tie­työ­maan mer­kit va­roit­ta­vat kul­jet­ta­jaa poik­ke­a­vien olo­suh­tei­den lä­hes­ty­mi­ses­tä. Lii­ken­ne­tur­va muis­tut­taa, et­tä tie­työ­mai­den lii­ken­ne­merk­ke­jä ja opas­tei­ta on nou­da­tet­ta­va.

Al­hai­sem­mil­le no­peus­ra­joi­tuk­sil­le on syyn­sä. Yh­dek­sän kym­me­nes­tä Lii­ken­ne­tur­van ky­se­lyyn vas­tan­nees­ta pi­tää­kin tär­ke­ä­nä nou­dat­taa tie­työ­mai­den no­peus­ra­joi­tuk­sia.

Kesä on tie­töi­den se­son­ki­ai­kaa, ja nii­tä teh­dään taas run­saas­ti ym­pä­ri Suo­men niin maan­teil­lä kuin kau­pun­geis­sa­kin. Var­sin­kin pääl­lys­tys­töi­tä teh­dään tänä ke­sä­nä huo­mat­ta­vas­ti vii­me vuo­sia enem­män. Tei­den var­sil­la ura­koi­via ih­mi­siä on kun­ni­oi­tet­ta­va nou­dat­ta­mal­la tie­työ­mai­den opas­tei­ta ja lii­ken­ne­merk­ke­jä.

Va­li­tet­ta­vas­ti toi­si­naan kui­ten­kin nä­kee, et­tei esi­mer­kik­si alen­net­tui­hin no­peus­ra­joi­tuk­siin kiin­ni­te­tä riit­tä­väs­ti huo­mi­o­ta.

”Opas­teil­le ja ra­joi­tuk­sil­le on syyn­sä, kyse ei kos­kaan ole kiu­san­te­os­ta. Ra­joi­tus­ten nou­dat­ta­mat­ta jät­tä­mi­nen te­kee tiet vä­hem­män tur­val­li­sik­si meil­le kai­kil­le. Kyse ei ole vain tiel­lä­liik­ku­jien, vaan myös tie­työ­maan työn­te­ki­jöi­den tur­val­li­suu­des­ta. He te­ke­vät hom­mia, jot­ta yh­tey­det pa­ra­ni­si­vat ja lii­ken­ne oli­si jat­kos­sa yhä su­ju­vam­paa. Tie­työ­maa-alu­eel­la on tär­kein­tä hi­das­taa ajo­no­peus sel­lai­sek­si, et­tä voi va­rau­tua poik­ke­a­viin ti­lan­tei­siin”, ko­ros­taa Lii­ken­ne­tur­van alu­e­pääl­lik­kö Rai­ner Ki­nis­jär­vi.

Lii­ken­ne­tur­van ky­se­lyyn* vas­tan­neis­ta yh­dek­sän kym­me­nes­tä (90 %) on­kin täy­sin tai mel­ko sa­maa miel­tä sii­tä, et­tä tie­työ­mai­den koh­dal­la on tär­ke­ää nou­dat­taa no­peus­ra­joi­tuk­sia. Toi­saal­ta sa­mo­jen vas­taa­jien jou­kos­ta joka nel­jäs (25 %) oli täy­sin tai mel­ko sa­maa miel­tä sii­tä, et­tä tie­työ­mai­den koh­dal­la no­peus­ra­joi­tuk­set ovat lii­an ma­ta­lia.

”Täl­lai­seen ko­ke­muk­seen voi vai­kut­taa esi­mer­kik­si se, et­tä tie­työ­maal­la ei näy­tä ta­pah­tu­van juu­ri sil­lä het­kel­lä mi­tään. Mut­ta jos vaik­ka­pa vii­kon­lop­pu­ai­kaan on tie­työ­maan koh­dal­la yhä alem­pi ra­joi­tus, joh­tuu se sii­tä, et­tei tie­ym­pä­ris­tö ole vie­lä val­mis nor­maa­lien ra­joi­tus­ten käyt­töö­not­ta­mi­sek­si. Esi­mer­kik­si ajo­ra­ta­mer­kin­nät voi­vat puut­tua tai edes­sä voi ol­la jo­tain muu­ta ta­val­li­ses­ta poik­ke­a­vaa”, muis­tut­taa Ki­nis­jär­vi.

Ruuh­ka-ai­ka li­sää ris­ke­jä

Myös lii­ken­ne­on­net­to­muus­ti­las­tot ker­to­vat, et­tä tie­työ­mail­la on syy­tä ol­la valp­paa­na. Vuo­sit­tain po­lii­sin tie­toon tu­lee kes­ki­mää­rin kol­me tie­työ­a­lu­eil­la ta­pah­tu­nut­ta kuo­le­man­ta­paus­ta. Louk­kaan­tu­nei­ta on kes­ki­mää­rin 129.

”Haas­ta­vim­mat ti­lan­teet ajoit­tu­vat työ­mat­ka­lii­ken­teen ruuh­kiin il­ta­päi­väl­lä, mikä nä­kyy myös ti­las­tois­ta – eni­ten hen­ki­lö­va­hin­ko­ja sat­tuu kel­lo 13-19. Tie­työ­mail­la on sil­loin run­saas­ti ku­hi­naa ja lii­ken­net­tä­kin on pal­jon. Ras­kaan työ­päi­vän jäl­keen vä­sy­mys voi myös ol­la mer­kit­tä­vä te­ki­jä. Kun kaik­ki kul­ke­vat mal­til­la ja en­na­koi­den, pääs­tään tur­val­li­ses­ti pe­ril­le”, to­te­aa Ki­nis­jär­vi.

Ve­to­ket­ju­pe­ri­aa­te su­ju­voit­taa mat­kaa – uu­si lii­ken­ne­merk­ki vel­voit­taa

Jos kak­si kais­taa yh­tyy tie­työn tai muun syyn vuok­si yh­dek­si, voi jo­kai­nen au­toi­li­ja hel­pot­taa ti­lan­net­ta niin sa­no­tun ve­to­ket­ju­pe­ri­aat­teen avul­la. Sen käyt­töön voi­daan 1.6.2020 al­ka­en myös vel­voit­taa uu­del­la ajo­kais­to­jen yh­dis­ty­mi­ses­tä ker­to­val­la lii­ken­ne­mer­kil­lä, joka tu­lee käyt­töön uu­den tie­lii­ken­ne­lain myö­tä.

”Moni on hyö­dyn­tä­nyt ve­to­ket­ju­pe­ri­aa­tet­ta jo pit­kään il­man vel­voit­ta­vaa lii­ken­ne­merk­ki­ä­kin. Ajo­neu­voil­la siir­ry­tään jat­ku­val­le ajo­kais­tal­le vuo­ro­tel­len, toi­set huo­mi­oon ot­ta­en ja vilk­kua asi­an­mu­kai­ses­ti käyt­tä­en. Tär­kein­tä on ajaa riit­tä­vän al­hais­ta no­peut­ta ja jous­taa tar­vit­ta­es­sa”, Ki­nis­jär­vi sel­vit­tää.

Muis­ta ai­na­kin nämä, kun lii­kut työ­maa-alu­eel­la:

• Jätä kii­re pois ja nou­da­ta lii­ken­ne­mer­kis­sä mai­nit­tua no­peus­ra­joi­tus­ta.

• En­na­koi ja va­rau­du poik­ke­a­viin ti­lan­tei­siin.

• Ota huo­mi­oon sekä työ­tään te­ke­vät ih­mi­set et­tä muut tien­käyt­tä­jät.

Kat­so myös:

Ti­las­to­kat­saus tie­työ­maa­on­net­to­muuk­sis­ta

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN