Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset: Yhdeksän kymmenestä pitää tärkeänä noudattaa niitä

Tietyömaan merkit varoittavat kuljettajaa poikkeavien olosuhteiden lähestymisestä. Liikenneturva muistuttaa, että tietyömaiden liikennemerkkejä ja opasteita on noudatettava.

Auto Bild.Uutiset

Tie­työ­maan mer­kit va­roit­ta­vat kul­jet­ta­jaa poik­ke­a­vien olo­suh­tei­den lä­hes­ty­mi­ses­tä. Lii­ken­ne­tur­va muis­tut­taa, et­tä tie­työ­mai­den lii­ken­ne­merk­ke­jä ja opas­tei­ta on nou­da­tet­ta­va.

Al­hai­sem­mil­le no­peus­ra­joi­tuk­sil­le on syyn­sä. Yh­dek­sän kym­me­nes­tä Lii­ken­ne­tur­van ky­se­lyyn vas­tan­nees­ta pi­tää­kin tär­ke­ä­nä nou­dat­taa tie­työ­mai­den no­peus­ra­joi­tuk­sia.

Kesä on tie­töi­den se­son­ki­ai­kaa, ja nii­tä teh­dään taas run­saas­ti ym­pä­ri Suo­men niin maan­teil­lä kuin kau­pun­geis­sa­kin. Var­sin­kin pääl­lys­tys­töi­tä teh­dään tänä ke­sä­nä huo­mat­ta­vas­ti vii­me vuo­sia enem­män. Tei­den var­sil­la ura­koi­via ih­mi­siä on kun­ni­oi­tet­ta­va nou­dat­ta­mal­la tie­työ­mai­den opas­tei­ta ja lii­ken­ne­merk­ke­jä.

Va­li­tet­ta­vas­ti toi­si­naan kui­ten­kin nä­kee, et­tei esi­mer­kik­si alen­net­tui­hin no­peus­ra­joi­tuk­siin kiin­ni­te­tä riit­tä­väs­ti huo­mi­o­ta.

”Opas­teil­le ja ra­joi­tuk­sil­le on syyn­sä, kyse ei kos­kaan ole kiu­san­te­os­ta. Ra­joi­tus­ten nou­dat­ta­mat­ta jät­tä­mi­nen te­kee tiet vä­hem­män tur­val­li­sik­si meil­le kai­kil­le. Kyse ei ole vain tiel­lä­liik­ku­jien, vaan myös tie­työ­maan työn­te­ki­jöi­den tur­val­li­suu­des­ta. He te­ke­vät hom­mia, jot­ta yh­tey­det pa­ra­ni­si­vat ja lii­ken­ne oli­si jat­kos­sa yhä su­ju­vam­paa. Tie­työ­maa-alu­eel­la on tär­kein­tä hi­das­taa ajo­no­peus sel­lai­sek­si, et­tä voi va­rau­tua poik­ke­a­viin ti­lan­tei­siin”, ko­ros­taa Lii­ken­ne­tur­van alu­e­pääl­lik­kö Rai­ner Ki­nis­jär­vi.

Lii­ken­ne­tur­van ky­se­lyyn* vas­tan­neis­ta yh­dek­sän kym­me­nes­tä (90 %) on­kin täy­sin tai mel­ko sa­maa miel­tä sii­tä, et­tä tie­työ­mai­den koh­dal­la on tär­ke­ää nou­dat­taa no­peus­ra­joi­tuk­sia. Toi­saal­ta sa­mo­jen vas­taa­jien jou­kos­ta joka nel­jäs (25 %) oli täy­sin tai mel­ko sa­maa miel­tä sii­tä, et­tä tie­työ­mai­den koh­dal­la no­peus­ra­joi­tuk­set ovat lii­an ma­ta­lia.

”Täl­lai­seen ko­ke­muk­seen voi vai­kut­taa esi­mer­kik­si se, et­tä tie­työ­maal­la ei näy­tä ta­pah­tu­van juu­ri sil­lä het­kel­lä mi­tään. Mut­ta jos vaik­ka­pa vii­kon­lop­pu­ai­kaan on tie­työ­maan koh­dal­la yhä alem­pi ra­joi­tus, joh­tuu se sii­tä, et­tei tie­ym­pä­ris­tö ole vie­lä val­mis nor­maa­lien ra­joi­tus­ten käyt­töö­not­ta­mi­sek­si. Esi­mer­kik­si ajo­ra­ta­mer­kin­nät voi­vat puut­tua tai edes­sä voi ol­la jo­tain muu­ta ta­val­li­ses­ta poik­ke­a­vaa”, muis­tut­taa Ki­nis­jär­vi.

Ruuh­ka-ai­ka li­sää ris­ke­jä

Myös lii­ken­ne­on­net­to­muus­ti­las­tot ker­to­vat, et­tä tie­työ­mail­la on syy­tä ol­la valp­paa­na. Vuo­sit­tain po­lii­sin tie­toon tu­lee kes­ki­mää­rin kol­me tie­työ­a­lu­eil­la ta­pah­tu­nut­ta kuo­le­man­ta­paus­ta. Louk­kaan­tu­nei­ta on kes­ki­mää­rin 129.

”Haas­ta­vim­mat ti­lan­teet ajoit­tu­vat työ­mat­ka­lii­ken­teen ruuh­kiin il­ta­päi­väl­lä, mikä nä­kyy myös ti­las­tois­ta – eni­ten hen­ki­lö­va­hin­ko­ja sat­tuu kel­lo 13-19. Tie­työ­mail­la on sil­loin run­saas­ti ku­hi­naa ja lii­ken­net­tä­kin on pal­jon. Ras­kaan työ­päi­vän jäl­keen vä­sy­mys voi myös ol­la mer­kit­tä­vä te­ki­jä. Kun kaik­ki kul­ke­vat mal­til­la ja en­na­koi­den, pääs­tään tur­val­li­ses­ti pe­ril­le”, to­te­aa Ki­nis­jär­vi.

Ve­to­ket­ju­pe­ri­aa­te su­ju­voit­taa mat­kaa – uu­si lii­ken­ne­merk­ki vel­voit­taa

Jos kak­si kais­taa yh­tyy tie­työn tai muun syyn vuok­si yh­dek­si, voi jo­kai­nen au­toi­li­ja hel­pot­taa ti­lan­net­ta niin sa­no­tun ve­to­ket­ju­pe­ri­aat­teen avul­la. Sen käyt­töön voi­daan 1.6.2020 al­ka­en myös vel­voit­taa uu­del­la ajo­kais­to­jen yh­dis­ty­mi­ses­tä ker­to­val­la lii­ken­ne­mer­kil­lä, joka tu­lee käyt­töön uu­den tie­lii­ken­ne­lain myö­tä.

”Moni on hyö­dyn­tä­nyt ve­to­ket­ju­pe­ri­aa­tet­ta jo pit­kään il­man vel­voit­ta­vaa lii­ken­ne­merk­ki­ä­kin. Ajo­neu­voil­la siir­ry­tään jat­ku­val­le ajo­kais­tal­le vuo­ro­tel­len, toi­set huo­mi­oon ot­ta­en ja vilk­kua asi­an­mu­kai­ses­ti käyt­tä­en. Tär­kein­tä on ajaa riit­tä­vän al­hais­ta no­peut­ta ja jous­taa tar­vit­ta­es­sa”, Ki­nis­jär­vi sel­vit­tää.

Muis­ta ai­na­kin nämä, kun lii­kut työ­maa-alu­eel­la:

• Jätä kii­re pois ja nou­da­ta lii­ken­ne­mer­kis­sä mai­nit­tua no­peus­ra­joi­tus­ta.

• En­na­koi ja va­rau­du poik­ke­a­viin ti­lan­tei­siin.

• Ota huo­mi­oon sekä työ­tään te­ke­vät ih­mi­set et­tä muut tien­käyt­tä­jät.

Kat­so myös:

Ti­las­to­kat­saus tie­työ­maa­on­net­to­muuk­sis­ta

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN