Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset: Yhdeksän kymmenestä pitää tärkeänä noudattaa niitä

Tietyömaan merkit varoittavat kuljettajaa poikkeavien olosuhteiden lähestymisestä. Liikenneturva muistuttaa, että tietyömaiden liikennemerkkejä ja opasteita on noudatettava.

Auto Bild.Uutiset

Tie­työ­maan mer­kit va­roit­ta­vat kul­jet­ta­jaa poik­ke­a­vien olo­suh­tei­den lä­hes­ty­mi­ses­tä. Lii­ken­ne­tur­va muis­tut­taa, et­tä tie­työ­mai­den lii­ken­ne­merk­ke­jä ja opas­tei­ta on nou­da­tet­ta­va.

Al­hai­sem­mil­le no­peus­ra­joi­tuk­sil­le on syyn­sä. Yh­dek­sän kym­me­nes­tä Lii­ken­ne­tur­van ky­se­lyyn vas­tan­nees­ta pi­tää­kin tär­ke­ä­nä nou­dat­taa tie­työ­mai­den no­peus­ra­joi­tuk­sia.

Kesä on tie­töi­den se­son­ki­ai­kaa, ja nii­tä teh­dään taas run­saas­ti ym­pä­ri Suo­men niin maan­teil­lä kuin kau­pun­geis­sa­kin. Var­sin­kin pääl­lys­tys­töi­tä teh­dään tänä ke­sä­nä huo­mat­ta­vas­ti vii­me vuo­sia enem­män. Tei­den var­sil­la ura­koi­via ih­mi­siä on kun­ni­oi­tet­ta­va nou­dat­ta­mal­la tie­työ­mai­den opas­tei­ta ja lii­ken­ne­merk­ke­jä.

Va­li­tet­ta­vas­ti toi­si­naan kui­ten­kin nä­kee, et­tei esi­mer­kik­si alen­net­tui­hin no­peus­ra­joi­tuk­siin kiin­ni­te­tä riit­tä­väs­ti huo­mi­o­ta.

”Opas­teil­le ja ra­joi­tuk­sil­le on syyn­sä, kyse ei kos­kaan ole kiu­san­te­os­ta. Ra­joi­tus­ten nou­dat­ta­mat­ta jät­tä­mi­nen te­kee tiet vä­hem­män tur­val­li­sik­si meil­le kai­kil­le. Kyse ei ole vain tiel­lä­liik­ku­jien, vaan myös tie­työ­maan työn­te­ki­jöi­den tur­val­li­suu­des­ta. He te­ke­vät hom­mia, jot­ta yh­tey­det pa­ra­ni­si­vat ja lii­ken­ne oli­si jat­kos­sa yhä su­ju­vam­paa. Tie­työ­maa-alu­eel­la on tär­kein­tä hi­das­taa ajo­no­peus sel­lai­sek­si, et­tä voi va­rau­tua poik­ke­a­viin ti­lan­tei­siin”, ko­ros­taa Lii­ken­ne­tur­van alu­e­pääl­lik­kö Rai­ner Ki­nis­jär­vi.

Lii­ken­ne­tur­van ky­se­lyyn* vas­tan­neis­ta yh­dek­sän kym­me­nes­tä (90 %) on­kin täy­sin tai mel­ko sa­maa miel­tä sii­tä, et­tä tie­työ­mai­den koh­dal­la on tär­ke­ää nou­dat­taa no­peus­ra­joi­tuk­sia. Toi­saal­ta sa­mo­jen vas­taa­jien jou­kos­ta joka nel­jäs (25 %) oli täy­sin tai mel­ko sa­maa miel­tä sii­tä, et­tä tie­työ­mai­den koh­dal­la no­peus­ra­joi­tuk­set ovat lii­an ma­ta­lia.

”Täl­lai­seen ko­ke­muk­seen voi vai­kut­taa esi­mer­kik­si se, et­tä tie­työ­maal­la ei näy­tä ta­pah­tu­van juu­ri sil­lä het­kel­lä mi­tään. Mut­ta jos vaik­ka­pa vii­kon­lop­pu­ai­kaan on tie­työ­maan koh­dal­la yhä alem­pi ra­joi­tus, joh­tuu se sii­tä, et­tei tie­ym­pä­ris­tö ole vie­lä val­mis nor­maa­lien ra­joi­tus­ten käyt­töö­not­ta­mi­sek­si. Esi­mer­kik­si ajo­ra­ta­mer­kin­nät voi­vat puut­tua tai edes­sä voi ol­la jo­tain muu­ta ta­val­li­ses­ta poik­ke­a­vaa”, muis­tut­taa Ki­nis­jär­vi.

Ruuh­ka-ai­ka li­sää ris­ke­jä

Myös lii­ken­ne­on­net­to­muus­ti­las­tot ker­to­vat, et­tä tie­työ­mail­la on syy­tä ol­la valp­paa­na. Vuo­sit­tain po­lii­sin tie­toon tu­lee kes­ki­mää­rin kol­me tie­työ­a­lu­eil­la ta­pah­tu­nut­ta kuo­le­man­ta­paus­ta. Louk­kaan­tu­nei­ta on kes­ki­mää­rin 129.

”Haas­ta­vim­mat ti­lan­teet ajoit­tu­vat työ­mat­ka­lii­ken­teen ruuh­kiin il­ta­päi­väl­lä, mikä nä­kyy myös ti­las­tois­ta – eni­ten hen­ki­lö­va­hin­ko­ja sat­tuu kel­lo 13-19. Tie­työ­mail­la on sil­loin run­saas­ti ku­hi­naa ja lii­ken­net­tä­kin on pal­jon. Ras­kaan työ­päi­vän jäl­keen vä­sy­mys voi myös ol­la mer­kit­tä­vä te­ki­jä. Kun kaik­ki kul­ke­vat mal­til­la ja en­na­koi­den, pääs­tään tur­val­li­ses­ti pe­ril­le”, to­te­aa Ki­nis­jär­vi.

Ve­to­ket­ju­pe­ri­aa­te su­ju­voit­taa mat­kaa – uu­si lii­ken­ne­merk­ki vel­voit­taa

Jos kak­si kais­taa yh­tyy tie­työn tai muun syyn vuok­si yh­dek­si, voi jo­kai­nen au­toi­li­ja hel­pot­taa ti­lan­net­ta niin sa­no­tun ve­to­ket­ju­pe­ri­aat­teen avul­la. Sen käyt­töön voi­daan 1.6.2020 al­ka­en myös vel­voit­taa uu­del­la ajo­kais­to­jen yh­dis­ty­mi­ses­tä ker­to­val­la lii­ken­ne­mer­kil­lä, joka tu­lee käyt­töön uu­den tie­lii­ken­ne­lain myö­tä.

”Moni on hyö­dyn­tä­nyt ve­to­ket­ju­pe­ri­aa­tet­ta jo pit­kään il­man vel­voit­ta­vaa lii­ken­ne­merk­ki­ä­kin. Ajo­neu­voil­la siir­ry­tään jat­ku­val­le ajo­kais­tal­le vuo­ro­tel­len, toi­set huo­mi­oon ot­ta­en ja vilk­kua asi­an­mu­kai­ses­ti käyt­tä­en. Tär­kein­tä on ajaa riit­tä­vän al­hais­ta no­peut­ta ja jous­taa tar­vit­ta­es­sa”, Ki­nis­jär­vi sel­vit­tää.

Muis­ta ai­na­kin nämä, kun lii­kut työ­maa-alu­eel­la:

• Jätä kii­re pois ja nou­da­ta lii­ken­ne­mer­kis­sä mai­nit­tua no­peus­ra­joi­tus­ta.

• En­na­koi ja va­rau­du poik­ke­a­viin ti­lan­tei­siin.

• Ota huo­mi­oon sekä työ­tään te­ke­vät ih­mi­set et­tä muut tien­käyt­tä­jät.

Kat­so myös:

Ti­las­to­kat­saus tie­työ­maa­on­net­to­muuk­sis­ta

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa

Auto Bild.Koeajot
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa

Auto Bild.Koeajot

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU