Nykyisin ensimmäinen Suomeen maahantuotu Crown-yksilö on tallessa Toyotan museossa, Vantaan Korsossa. Se oli esillä Toyotan 60-vuotistilaisuudessa, Järvenpään Aino Areenalla.
Juha Peltonen
Toyota Suomessa 60 vuotta: Vuodesta 1964 lähtien Suomeen on maahantuotu noin 955 000 Toyotaa – tiesitkö, että ensimmäinen yksilö kiidätettiin Suomeen lentorahtina!
Ensimmäinen maahantuotu yksilö, Toyota Crown, oli rekisteröity kuudelle hengelle. Yksilö on sattumoisin edelleen hyvissä voimissa, maahantuontiorganisaatio Toyota Auto Finlandin kokoelmissa.
Toyota Motor Corporationin ja Korpivaara Oy:n välinen maahantuontisopimus allekirjoitettiin 13. lokakuuta 1964 Helsingin Kalastajatorpalla.
Ensimmäinen Toyota Crown maksoi vuonna 1964 Suomessa 11 600 markkaa.
Sen 4-sylinterinen ja 1897-kuutioinen bensiinikäyttöinen rivimoottori (3R-B) kehitti 85 hv/4600 r/min, mikä ei ollut siihen aikaan lainkaan hassumpi teholukema.
Alavääntöä
Maksimivääntöä moottori tarjosi 15,2 kpm – jo alhaisella 2 600 kierroksella.
Erillisellä X-palkkirungolla varustetussa Toyota Crownissa oli täyssynkronoitu, 4-vaihteinen lattiamanuaalivaihteisto, sekä 12 voltin sähköjärjestelmä.
Toyota Motor Corporationin ja Korpivaara Oy:n välinen maahantuontisopimus allekirjoitettiin 13. lokakuuta 1964 Helsingin Kalastajatorpalla. Näytilllä oli tuolloin samainen, lentorahtina ennakkoon maahantuotu Crown, joka oli nyt, 60 vuotta myöhemmin, näytillä Toyotan Suomeen liittyvissä 60-vuotisjuhlissa.
Korpivaara Oy
Ensimmäinen Suomeen tuotu 1964 Toyota Crown poseeraamassa tuliterän Toyota Mirai -polttokennoauton seurassa. Mainittakoon, että aivan ensimmäinen Suomeen tullut Topyota oli vuonna 1959 Japanin suurlähetystöön tuotu Toyopet Crown, joka on edelleen olemassa harrastajalla.
Juha Peltonen
Sitä paitsi Toyota Crownissa oli vaihtovirtalaturi, joka ei tuohon aikaan ollut vielä mikään itsestäänselvyys.
Toyota Crownin huippunopeus oli 140 km/h, ja mallin maavaraksi ilmoitettiin 185 mm.
Mittaristoa mainostettiin seuraavasti: ”6 mittaria ja 3 merkkivaloa”.
Ensimmäinen yksilö kiidätettiin Suomeen lentorahtina
Toyota Crownin tätä sukupolvea tuotiin Suomeen kesäkuun 1964 ja tammikuun 1967 välisenä aikana.
1964 Crownin tunnistaa tupla-atuvalojen ohella pyöreistä takavaloista. 1966-mallisessa oli jo vaakamalliset takavalot, jotka moni muistaa. Vuodesta 1965 olivat tehtaalta tarjolla myös 6-sylinterinen 2,0-litrainen rivimoottori, sekä vuodesta 1962 alkaen farmarikori.
Juha Peltonen
Kojelauta edusrti selkeydessään 1960-luvun suhteellisen pelkistettyä tyyliä, vaakasuuntaisine mittaristoineen. Vinyyliverhoiltu "etusohva" on rekisteröity kolmelle.
Juha Peltonen
On melkoinen juttu, että ensimmäinen Suomeen maahantuotu Crown on edelleen hyvissä voimissa ja tallessa Toyotan museossa!
Juha Peltonen
Mainittakoon, että ensimmäinen Korpivaaran maahantuoma Toyota Crown saapui Suomeen kiireellisesti lentorahtina, jo ennen ensimmäistä 200 kappaleen myyntierää.
Tämä kyseinen autoyksilö kuljetettiin Hotelli-Ravintola Kalastajatorpalle, jossa sitä esiteltiin sekä lehdistölle että piirimyyjille 19. lokakuuta 1964.
Esittelykäytön jälkeen auto myytiin lääkintöneuvos Sakari Härölle, joka ajoi autolla runsaat 10 vuotta.
Korpivaara osti auton takaisin Häröltä.
Nykyisin autoyksilö on tallessa Toyotan museossa, Vantaan Korsossa, ja se oli esillä Toyotan 60-vuotistilaisuudessa Järvenpään Aino Areenalla.
Toyota-lehdistötilaisuus / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Lintukoto löytyi läheltä Helsingin keskustaa
Uusi fyysinen digilevy
Kun usb ei enää kelpaa
Dipolikaiutin Kreikasta
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL