Nykyisin ensimmäinen Suomeen maahantuotu Crown-yksilö on tallessa Toyotan museossa, Vantaan Korsossa. Se oli esillä Toyotan 60-vuotistilaisuudessa, Järvenpään Aino Areenalla.

Nykyisin ensimmäinen Suomeen maahantuotu Crown-yksilö on tallessa Toyotan museossa, Vantaan Korsossa. Se oli esillä Toyotan 60-vuotistilaisuudessa, Järvenpään Aino Areenalla.

Juha Peltonen

Toyota Suomessa 60 vuotta: Vuodesta 1964 lähtien Suomeen on maahantuotu noin 955 000 Toyotaa – tiesitkö, että ensimmäinen yksilö kiidätettiin Suomeen lentorahtina!

Ensimmäinen maahantuotu yksilö, Toyota Crown, oli rekisteröity kuudelle hengelle. Yksilö on sattumoisin edelleen hyvissä voimissa, maahan­tuon­ti­or­ga­ni­saatio Toyota Auto Finlandin kokoelmissa.

Auto Bild.Klassikot

To­yo­ta Mo­tor Cor­po­ra­ti­o­nin ja Kor­pi­vaa­ra Oy:n vä­li­nen maa­han­tuon­ti­so­pi­mus al­le­kir­joi­tet­tiin 13. lo­ka­kuu­ta 1964 Hel­sin­gin Ka­las­ta­ja­tor­pal­la.

En­sim­mäi­nen To­yo­ta Crown mak­soi vuon­na 1964 Suo­mes­sa 11 600 mark­kaa.

Sen 4-sy­lin­te­ri­nen ja 1897-kuu­ti­oi­nen ben­sii­ni­käyt­töi­nen ri­vi­moot­to­ri (3R-B) ke­hit­ti 85 hv/4600 r/min, mikä ei ol­lut sii­hen ai­kaan lain­kaan has­sum­pi te­ho­lu­ke­ma.

Ala­vään­töä

Mak­si­mi­vään­töä moot­to­ri tar­jo­si 15,2 kpm – jo al­hai­sel­la 2 600 kier­rok­sel­la.

Eril­li­sel­lä X-palk­ki­run­gol­la va­rus­te­tus­sa To­yo­ta Crow­nis­sa oli täys­synk­ro­noi­tu, 4-vaih­tei­nen lat­ti­a­ma­nu­aa­li­vaih­teis­to, sekä 12 vol­tin säh­kö­jär­jes­tel­mä.

Toyota Motor Corporationin ja Korpivaara Oy:n välinen maahantuontisopimus allekirjoitettiin 13. lokakuuta 1964 Helsingin Kalastajatorpalla. Näytilllä oli tuolloin samainen, lentorahtina ennakkoon maahantuotu Crown, joka oli nyt, 60 vuotta myöhemmin, näytillä Toyotan Suomeen liittyvissä 60-vuotisjuhlissa.

Toyota Motor Corporationin ja Korpivaara Oy:n välinen maahantuontisopimus allekirjoitettiin 13. lokakuuta 1964 Helsingin Kalastajatorpalla. Näytilllä oli tuolloin samainen, lentorahtina ennakkoon maahantuotu Crown, joka oli nyt, 60 vuotta myöhemmin, näytillä Toyotan Suomeen liittyvissä 60-vuotisjuhlissa.

Korpivaara Oy

Ensimmäinen Suomeen tuotu 1964 Toyota Crown poseeraamassa tuliterän Toyota Mirai -polttokennoauton seurassa. Mainittakoon, että aivan ensimmäinen Suomeen tullut Topyota oli vuonna 1959 Japanin suurlähetystöön tuotu Toyopet Crown, joka on edelleen olemassa harrastajalla.

Ensimmäinen Suomeen tuotu 1964 Toyota Crown poseeraamassa tuliterän Toyota Mirai -polttokennoauton seurassa. Mainittakoon, että aivan ensimmäinen Suomeen tullut Topyota oli vuonna 1959 Japanin suurlähetystöön tuotu Toyopet Crown, joka on edelleen olemassa harrastajalla.

Juha Peltonen

Sitä pait­si To­yo­ta Crow­nis­sa oli vaih­to­vir­ta­la­tu­ri, joka ei tuo­hon ai­kaan ol­lut vie­lä mi­kään it­ses­tään­sel­vyys.

To­yo­ta Crow­nin huip­pu­no­peus oli 140 km/h, ja mal­lin maa­va­rak­si il­moi­tet­tiin 185 mm.

Mit­ta­ris­toa mai­nos­tet­tiin seu­raa­vas­ti: ”6 mit­ta­ria ja 3 merk­ki­va­loa”.

En­sim­mäi­nen yk­si­lö kii­dä­tet­tiin Suo­meen len­to­rah­ti­na

To­yo­ta Crow­nin tätä su­ku­pol­vea tuo­tiin Suo­meen ke­sä­kuun 1964 ja tam­mi­kuun 1967 vä­li­se­nä ai­ka­na.

1964 Crownin tunnistaa tupla-atuvalojen ohella pyöreistä takavaloista. 1966-mallisessa oli jo vaakamalliset takavalot, jotka moni muistaa. Vuodesta 1965 olivat tehtaalta tarjolla myös 6-sylinterinen 2,0-litrainen rivimoottori, sekä vuodesta 1962 alkaen farmarikori.

1964 Crownin tunnistaa tupla-atuvalojen ohella pyöreistä takavaloista. 1966-mallisessa oli jo vaakamalliset takavalot, jotka moni muistaa. Vuodesta 1965 olivat tehtaalta tarjolla myös 6-sylinterinen 2,0-litrainen rivimoottori, sekä vuodesta 1962 alkaen farmarikori.

Juha Peltonen

Kojelauta edusrti selkeydessään 1960-luvun suhteellisen pelkistettyä tyyliä, vaakasuuntaisine mittaristoineen. Vinyyliverhoiltu "etusohva" on rekisteröity kolmelle.

Kojelauta edusrti selkeydessään 1960-luvun suhteellisen pelkistettyä tyyliä, vaakasuuntaisine mittaristoineen. Vinyyliverhoiltu "etusohva" on rekisteröity kolmelle.

Juha Peltonen

On melkoinen juttu, että ensimmäinen Suomeen maahantuotu Crown on edelleen hyvissä voimissa ja tallessa Toyotan museossa!

On melkoinen juttu, että ensimmäinen Suomeen maahantuotu Crown on edelleen hyvissä voimissa ja tallessa Toyotan museossa!

Juha Peltonen

Mai­nit­ta­koon, et­tä en­sim­mäi­nen Kor­pi­vaa­ran maa­han­tuo­ma To­yo­ta Crown saa­pui Suo­meen kii­reel­li­ses­ti len­to­rah­ti­na, jo en­nen en­sim­mäis­tä 200 kap­pa­leen myyn­tie­rää.

Tämä ky­sei­nen au­to­yk­si­lö kul­je­tet­tiin Ho­tel­li-Ra­vin­to­la Ka­las­ta­ja­tor­pal­le, jos­sa sitä esi­tel­tiin sekä leh­dis­töl­le et­tä pii­ri­myy­jil­le 19. lo­ka­kuu­ta 1964.

Esit­te­ly­käy­tön jäl­keen au­to myy­tiin lää­kin­tö­neu­vos Sa­ka­ri Hä­röl­le, joka ajoi au­tol­la run­saat 10 vuot­ta.

Kor­pi­vaa­ra os­ti au­ton ta­kai­sin Hä­röl­tä.

Ny­kyi­sin au­to­yk­si­lö on tal­les­sa To­yo­tan mu­se­os­sa, Van­taan Kor­sos­sa, ja se oli esil­lä To­yo­tan 60-vuo­tis­ti­lai­suu­des­sa Jär­ven­pään Ai­no Aree­nal­la.

To­yo­ta-leh­dis­tö­ti­lai­suus / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN