Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Kesärenkaita koskevien lakien ja määräysten noudattaminen ei aina riitä. Lain mukaan urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 mm – mutta asiantuntija suosittelee vähintään neljän millimetrin urasyvyyttä

Auto Bild.Uutiset

Poh­jois­mai­den suu­rim­man ren­gas- ja au­to­huol­to­ket­jun Vi­a­no­rin tuo­reet tie­dot pal­jas­ta­vat, et­tä joka seit­se­män­nel­lä ren­gas­ho­tel­lin asi­ak­kaal­la on ke­sä­ren­kaat, jot­ka ei­vät täy­tä tur­val­li­suus­s­tan­dar­de­ja, ja joi­ta suo­si­tel­laan vaih­det­ta­vak­si. Mit­taus kat­taa Suo­mes­sa, Ruot­sis­sa ja Nor­jas­sa noin 80 000 hen­ki­lö­au­toa, joi­den ren­kai­ta va­ras­toi­daan Vi­a­no­rin ren­gas­ho­tel­leis­sa.

”Suo­mes­sa tal­vi­ren­kai­ta tu­lee käyt­tää mar­ras­kuun alus­ta maa­lis­kuun lop­puun as­ti, mi­kä­li sää tai ajo­ke­li niin vaa­tii. Kun on ke­sä­ren­kai­den vaih­don ai­ka, on tär­ke­ää vaih­taa ren­kai­siin, jois­sa on riit­tä­vä ura­sy­vyys”, Vi­a­no­rin ku­lut­ta­ja­kau­pan joh­ta­ja Vesa Lai­ti­nen ko­ros­taa.

Mik­si ura­sy­vyy­del­lä on mer­ki­tys­tä? 

Vi­a­no­rin noin 80 000 ren­gas­ho­tel­li­a­si­ak­kaal­ta Suo­mes­sa, Ruot­sis­sa ja Nor­jas­sa te­ke­mä mit­taus pal­jas­taa, et­tä joka seit­se­män­nes­sä au­tos­sa (13-15 %:ssa maas­ta riip­pu­en) on ren­kaat, jot­ka on syy­tä vaih­taa riit­tä­mät­tö­män ura­sy­vyy­den vuok­si. Joka vii­den­nes­sä au­tos­sa (21-23 %:ssa maas­ta riip­pu­en) on ren­kaat, jot­ka on vaih­det­ta­va pian. Ren­kaat va­ras­toi­daan Vi­a­no­rin ren­gas­ho­tel­leis­sa, ja Vi­a­nor suo­sit­te­lee vaih­ta­maan ren­kaat, joi­den ura­sy­vyys ei ole riit­tä­vä, jo­ten nii­tä ei to­den­nä­köi­ses­ti asen­ne­ta mi­hin­kään ajo­neu­voon uu­del­leen. 

"Ura­sy­vyys on rat­kai­se­van tär­keä ren­kai­den pi­don kan­nal­ta. Sil­lä on mer­kit­tä­vin roo­li mä­ril­lä teil­lä ve­si­liir­ron es­tä­mi­ses­sä, mut­ta riit­tä­vä ura­sy­vyys on ai­na tär­keä tur­val­li­suus­te­ki­jä tie­o­lo­suh­teis­ta riip­pu­mat­ta", Lai­ti­nen sa­noo. 

Ura­sy­vyys ta­kaa riit­tä­vän kit­kan mä­ril­lä teil­lä

Se, et­tä ke­sä­ren­gas on lain­mu­kai­nen, ei tar­koi­ta, et­tä se oli­si tur­val­li­nen kai­kis­sa olo­suh­teis­sa. Lain mu­kaan ura­sy­vyy­den on ol­ta­va vä­hin­tään 1,6 mm mi­tat­tu­na ren­kaan pää­ku­lu­tus­pin­nas­ta.

"1,6 mm:n sy­vyy­des­sä ve­si­liir­ron ris­ki on suu­ri. Mär­kä­pi­to al­kaa hei­ken­tyä jo ura­sy­vyy­den ol­les­sa al­le 4 mm, jo­ten suo­sit­te­lem­me tar­kis­ta­maan ura­sy­vyy­den sään­nöl­li­ses­ti."    

Lai­ti­nen ei myös­kään suo­sit­te­le aja­maan kit­ka­ren­kail­la ke­säl­lä, vaik­ka se lail­lis­ta on­kin.

"Jot­kut jät­tä­vät kit­ka­ren­kaat ke­säk­si al­le vält­tääk­seen ren­kai­den vaih­don. Tal­vi­ren­kaat on kui­ten­kin suun­ni­tel­tu kyl­mem­piin läm­pö­ti­loi­hin, ei­kä nii­den ku­mi­se­os so­vel­lu kuu­mal­la tiel­lä aja­mi­seen. Se te­kee ren­kais­ta epä­va­kai­ta ja pi­den­tää jar­ru­tus­mat­ko­ja. Kit­ka­ren­kaat myös ku­lu­vat no­pe­am­min ke­sä­o­lo­suh­teis­sa. Nas­tat­to­mil­la tal­vi­ren­kail­la ke­sä­teil­lä ajet­ta­es­sa au­tol­la on huo­nom­pi pito ja mär­kä­pi­to ver­rat­tu­na hy­viin ke­sä­ren­kai­siin."

Au­to­Bild / Vi­a­nor

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN