Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Kesärenkaita koskevien lakien ja määräysten noudattaminen ei aina riitä. Lain mukaan urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 mm – mutta asiantuntija suosittelee vähintään neljän millimetrin urasyvyyttä

Auto Bild.Uutiset

Poh­jois­mai­den suu­rim­man ren­gas- ja au­to­huol­to­ket­jun Vi­a­no­rin tuo­reet tie­dot pal­jas­ta­vat, et­tä joka seit­se­män­nel­lä ren­gas­ho­tel­lin asi­ak­kaal­la on ke­sä­ren­kaat, jot­ka ei­vät täy­tä tur­val­li­suus­s­tan­dar­de­ja, ja joi­ta suo­si­tel­laan vaih­det­ta­vak­si. Mit­taus kat­taa Suo­mes­sa, Ruot­sis­sa ja Nor­jas­sa noin 80 000 hen­ki­lö­au­toa, joi­den ren­kai­ta va­ras­toi­daan Vi­a­no­rin ren­gas­ho­tel­leis­sa.

”Suo­mes­sa tal­vi­ren­kai­ta tu­lee käyt­tää mar­ras­kuun alus­ta maa­lis­kuun lop­puun as­ti, mi­kä­li sää tai ajo­ke­li niin vaa­tii. Kun on ke­sä­ren­kai­den vaih­don ai­ka, on tär­ke­ää vaih­taa ren­kai­siin, jois­sa on riit­tä­vä ura­sy­vyys”, Vi­a­no­rin ku­lut­ta­ja­kau­pan joh­ta­ja Vesa Lai­ti­nen ko­ros­taa.

Mik­si ura­sy­vyy­del­lä on mer­ki­tys­tä? 

Vi­a­no­rin noin 80 000 ren­gas­ho­tel­li­a­si­ak­kaal­ta Suo­mes­sa, Ruot­sis­sa ja Nor­jas­sa te­ke­mä mit­taus pal­jas­taa, et­tä joka seit­se­män­nes­sä au­tos­sa (13-15 %:ssa maas­ta riip­pu­en) on ren­kaat, jot­ka on syy­tä vaih­taa riit­tä­mät­tö­män ura­sy­vyy­den vuok­si. Joka vii­den­nes­sä au­tos­sa (21-23 %:ssa maas­ta riip­pu­en) on ren­kaat, jot­ka on vaih­det­ta­va pian. Ren­kaat va­ras­toi­daan Vi­a­no­rin ren­gas­ho­tel­leis­sa, ja Vi­a­nor suo­sit­te­lee vaih­ta­maan ren­kaat, joi­den ura­sy­vyys ei ole riit­tä­vä, jo­ten nii­tä ei to­den­nä­köi­ses­ti asen­ne­ta mi­hin­kään ajo­neu­voon uu­del­leen. 

"Ura­sy­vyys on rat­kai­se­van tär­keä ren­kai­den pi­don kan­nal­ta. Sil­lä on mer­kit­tä­vin roo­li mä­ril­lä teil­lä ve­si­liir­ron es­tä­mi­ses­sä, mut­ta riit­tä­vä ura­sy­vyys on ai­na tär­keä tur­val­li­suus­te­ki­jä tie­o­lo­suh­teis­ta riip­pu­mat­ta", Lai­ti­nen sa­noo. 

Ura­sy­vyys ta­kaa riit­tä­vän kit­kan mä­ril­lä teil­lä

Se, et­tä ke­sä­ren­gas on lain­mu­kai­nen, ei tar­koi­ta, et­tä se oli­si tur­val­li­nen kai­kis­sa olo­suh­teis­sa. Lain mu­kaan ura­sy­vyy­den on ol­ta­va vä­hin­tään 1,6 mm mi­tat­tu­na ren­kaan pää­ku­lu­tus­pin­nas­ta.

"1,6 mm:n sy­vyy­des­sä ve­si­liir­ron ris­ki on suu­ri. Mär­kä­pi­to al­kaa hei­ken­tyä jo ura­sy­vyy­den ol­les­sa al­le 4 mm, jo­ten suo­sit­te­lem­me tar­kis­ta­maan ura­sy­vyy­den sään­nöl­li­ses­ti."    

Lai­ti­nen ei myös­kään suo­sit­te­le aja­maan kit­ka­ren­kail­la ke­säl­lä, vaik­ka se lail­lis­ta on­kin.

"Jot­kut jät­tä­vät kit­ka­ren­kaat ke­säk­si al­le vält­tääk­seen ren­kai­den vaih­don. Tal­vi­ren­kaat on kui­ten­kin suun­ni­tel­tu kyl­mem­piin läm­pö­ti­loi­hin, ei­kä nii­den ku­mi­se­os so­vel­lu kuu­mal­la tiel­lä aja­mi­seen. Se te­kee ren­kais­ta epä­va­kai­ta ja pi­den­tää jar­ru­tus­mat­ko­ja. Kit­ka­ren­kaat myös ku­lu­vat no­pe­am­min ke­sä­o­lo­suh­teis­sa. Nas­tat­to­mil­la tal­vi­ren­kail­la ke­sä­teil­lä ajet­ta­es­sa au­tol­la on huo­nom­pi pito ja mär­kä­pi­to ver­rat­tu­na hy­viin ke­sä­ren­kai­siin."

Au­to­Bild / Vi­a­nor

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU