Opel käyttää Grandlandin täyssähköisissä sekä lataushybridiversioissa FSD-tekniikkaan perustuvia iskunvaimentimia. Katumaasturin keulassa komeilevan 3D Vizor -säleikön Opel-logo on valaistu.
Juha Peltonen
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi Grandland on suunniteltu, kehitetty ja valmistettu Saksassa, ja myös sen akustot valmistetaan Saksassa. Perusrakenne on vastaava kuin Peugeot 308:ssa.
Opelin isoimman, Saksan Eisenachissa valmistettavan SUV-mallin uusi sukupolvi on edeltäjää 173 mm pitempi, 36 mm korkeampi ja 49 mm leveämpi.
Ulkomittojen kasvu näkyy ja tuntuu positiivisesti niin matkustamossa kuin tavaratilassa.
Akseliväli 2 795 mm sekä takaluukkuun asti korkealla pysyvä kattolinja mahdollistavat erinomaiset sisätilat.
Toisen rivin matkustajilla on 20 mm enemmän polvitilaa kuin edeltävässä sukupolvessa.
Akseliväli 2 795 mm sekä takaluukkuun asti korkealla pysyvä kattolinja mahdollistavat erinomaiset sisätilat.
Juha Peltonen
10- tai 16-tuumaiset kosketusnäytöt sekä korkea keskikonsoli luovat sporttisen tunnelman. Grandlandissa on myös digimittaristo sekä tuulilasin heijastusnäyttö, Intelli-HUD.
Juha Peltonen
Takapaneelin Opel-logo on valaistu.
Juha Peltonen
AGR-sertifioiduissa etuistuimissa on säädettävät sivuttaistuet.
Juha Peltonen
Toisen rivin matkustajilla on 20 mm enemmän polvitilaa kuin edeltävässä sukupolvessa.
Juha Peltonen
Takaistuimet voidaan kaataa alas suhteessa 40/20/40, jonka myötä tavaratilan kokonaistilavuus kasvaa 1 645 litraan.
AGR-etuistuimissa säädettävä sivuttaistuki
10- tai 16-tuumaiset kosketusnäytöt sekä korkea keskikonsoli luovat sporttisen tunnelman. Grandlandissa on digimittaristo sekä tuulilasin heijastusnäyttö, Intelli-HUD.
AGR-sertifioiduissa etuistuimissa on säädettävät sivuttaistuet.
Puhelimen langaton lataus sijaitsee Pixel Boxin lasin takana, jotta puhelin pysyy hyvin paikallaan ajon aikana.
Ajoavustimien määrä on laaja. Niistä mainittakoon mukautuva vakionopeussäädin Stop&Go-toiminnolla, ajonopeuden automaattinen mukauttaminen nopeusrajoituksen mukaan, sekä törmäystilanteen jälkeinen jarrutus.
Uusissa Intelli-Lux -HD -ajovaloissa on ensi kertaa Opelin ajovaloissa yli 50 000 yksittäistä valoelementtiä, joka mahdollistaa erittäin terävän valojakauman ja säädön.
Opel Grandland on ensimmäinen Opel, jossa sovelletaan Stellantiksen STLA Meduim -pohjalevyä, joka on kehitetty erityisesti täyssähköautoja varten.
Toimintamatka jopa 680 kilometriä
Opel Grandland Electric on aluksi tarjolla kahdella eri akkukoolla: 73 kWh (netto), joka kykenee jopa 523 km toimintamatkaan (WLTP), sekä 82 kWh (netto), joka nostaa WLTP-toimintamatkan 582 kilometriin.
Myöhemmin tarjolle tulee peräti 97 kWh (netto) akustolla varustettu versio, joka kykenee jopa 680 kilometriin (WLTP).
Grandlandia voidaan pikaladata jopa 160 kW teholla.
Pikalataus 20-80 % luonnistuu jopa alle 30 minuutissa.
Vaihtoehtoisesti tarjolla on 48 voltin tekniikkaan perustuva itselataava hybridi.
Opel Grandland Electric on aluksi tarjolla kahdella eri akkukoolla: 73 kWh (netto), joka kykenee jopa 523 km toimintamatkaan (WLTP), sekä 82 kWh (netto>), joka nostaa WLTP-toimintamatkan 582 kilometriin. Myöhemmin tarjolle tulee perätim 97 kWh (netto) akustolla varustettu versio, joka kykenee jopa 680 kilometriin (WLTP). Grandlandia voidaan pikaladata jopa 160 kW teholla. Pikalataus 20-80 % luonnistuu jopa alle 30 minuutissa. Vaihtoehtoisesti tarjolla on 48 voltin tekniikkaan perustuva itselataava hybridi. Mallissa on tarjolla 136 hv (100 kW) 1,2-litrainen bensiiniturbo, jonka yhteydessä on 28 hv (21 kW) sähkömoottori. Laatikkona on 6-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto. Tarjolle tulee myös lataushybridi kokonaisteholtaan 195 hv (143 kW) ja järjestelmäväännöltään 350 Nm. Lataushybridin sähköinen toimintamatka on jopa 87 kilometriä.
Juha Peltonen
Mallissa on tarjolla 136 hv (100 kW) 1,2-litrainen bensiiniturbo, jonka yhteydessä on 28 hv (21 kW) sähkömoottori.
Laatikkona on 6-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto.
Tarjolle tulee myös lataushybridi kokonaisteholtaan 195 hv (143 kW) ja järjestelmäväännöltään 350 Nm.
Lataushybridin sähköinen toimintamatka on jopa 87 kilometriä.
FSD-iskunvaimentimet
Takaistuimet voidaan kaataa alas suhteessa 40/20/40, jonka myötä tavaratilan kokonaistilavuus kasvaa 1 645 litraan.
Juha Peltonen
Opel käyttää Grandlandin täyssähköisissä sekä lataushybridiversioissa FSD-tekniikkaan perustuvia iskunvaimentimia.
Ne takaavat mukavan, mutta jämäkän ajokokemuksen.
Korkean taajuuden epätasaisuuksissa, kuten nupukivetyksellä, auto liukuu tasaisesti yli, ja käyttäytyy urheilullisesti mutkaisella tiellä.
Tämänhetkiset ovat etuvetoisia, mutta tulossa on nelivetoisia, sekä myös GSi-versio.
Grandland-versioiden hinnat julkaistaan lähipäivinä.
Opel-lehdistötilaisuus / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.
Suzuki
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.
Suzuki
Etanoliautoilu on Suomessa melko lapsen kengissä - syy on verotuksessa.
Shutterstock
Etanoliautoilu on Suomessa melko lapsen kengissä - syy on verotuksessa.
Shutterstock
Kia EV4
Kia
Kia EV4
Kia
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
FOKUS MEDIA
Innuosin uusi striimerisarja
Triodit taskussa
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
Aamuinen HighEnd-retriitti Rastilassa lauantaina 29.3.
Audiolab 6000A MKII
Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
Canor Virtus A3
UUTTA
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Kaupallinen yhteistyö
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Polestar 2 on päivittynyt uusilla ominaisuuksilla ja tekniikalla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi