Opel käyttää Grandlandin täyssähköisissä sekä lataushybridiversioissa FSD-tekniikkaan perustuvia iskunvaimentimia. Katumaasturin keulassa komeilevan 3D Vizor -säleikön Opel-logo on valaistu.
Juha Peltonen
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi Grandland on suunniteltu, kehitetty ja valmistettu Saksassa, ja myös sen akustot valmistetaan Saksassa. Perusrakenne on vastaava kuin Peugeot 308:ssa.
Opelin isoimman, Saksan Eisenachissa valmistettavan SUV-mallin uusi sukupolvi on edeltäjää 173 mm pitempi, 36 mm korkeampi ja 49 mm leveämpi.
Ulkomittojen kasvu näkyy ja tuntuu positiivisesti niin matkustamossa kuin tavaratilassa.
Akseliväli 2 795 mm sekä takaluukkuun asti korkealla pysyvä kattolinja mahdollistavat erinomaiset sisätilat.
Toisen rivin matkustajilla on 20 mm enemmän polvitilaa kuin edeltävässä sukupolvessa.
Akseliväli 2 795 mm sekä takaluukkuun asti korkealla pysyvä kattolinja mahdollistavat erinomaiset sisätilat.
Juha Peltonen
10- tai 16-tuumaiset kosketusnäytöt sekä korkea keskikonsoli luovat sporttisen tunnelman. Grandlandissa on myös digimittaristo sekä tuulilasin heijastusnäyttö, Intelli-HUD.
Juha Peltonen
Takapaneelin Opel-logo on valaistu.
Juha Peltonen
AGR-sertifioiduissa etuistuimissa on säädettävät sivuttaistuet.
Juha Peltonen
Toisen rivin matkustajilla on 20 mm enemmän polvitilaa kuin edeltävässä sukupolvessa.
Juha Peltonen
Takaistuimet voidaan kaataa alas suhteessa 40/20/40, jonka myötä tavaratilan kokonaistilavuus kasvaa 1 645 litraan.
AGR-etuistuimissa säädettävä sivuttaistuki
10- tai 16-tuumaiset kosketusnäytöt sekä korkea keskikonsoli luovat sporttisen tunnelman. Grandlandissa on digimittaristo sekä tuulilasin heijastusnäyttö, Intelli-HUD.
AGR-sertifioiduissa etuistuimissa on säädettävät sivuttaistuet.
Puhelimen langaton lataus sijaitsee Pixel Boxin lasin takana, jotta puhelin pysyy hyvin paikallaan ajon aikana.
Ajoavustimien määrä on laaja. Niistä mainittakoon mukautuva vakionopeussäädin Stop&Go-toiminnolla, ajonopeuden automaattinen mukauttaminen nopeusrajoituksen mukaan, sekä törmäystilanteen jälkeinen jarrutus.
Uusissa Intelli-Lux -HD -ajovaloissa on ensi kertaa Opelin ajovaloissa yli 50 000 yksittäistä valoelementtiä, joka mahdollistaa erittäin terävän valojakauman ja säädön.
Opel Grandland on ensimmäinen Opel, jossa sovelletaan Stellantiksen STLA Meduim -pohjalevyä, joka on kehitetty erityisesti täyssähköautoja varten.
Toimintamatka jopa 680 kilometriä
Opel Grandland Electric on aluksi tarjolla kahdella eri akkukoolla: 73 kWh (netto), joka kykenee jopa 523 km toimintamatkaan (WLTP), sekä 82 kWh (netto), joka nostaa WLTP-toimintamatkan 582 kilometriin.
Myöhemmin tarjolle tulee peräti 97 kWh (netto) akustolla varustettu versio, joka kykenee jopa 680 kilometriin (WLTP).
Grandlandia voidaan pikaladata jopa 160 kW teholla.
Pikalataus 20-80 % luonnistuu jopa alle 30 minuutissa.
Vaihtoehtoisesti tarjolla on 48 voltin tekniikkaan perustuva itselataava hybridi.
Opel Grandland Electric on aluksi tarjolla kahdella eri akkukoolla: 73 kWh (netto), joka kykenee jopa 523 km toimintamatkaan (WLTP), sekä 82 kWh (netto>), joka nostaa WLTP-toimintamatkan 582 kilometriin. Myöhemmin tarjolle tulee perätim 97 kWh (netto) akustolla varustettu versio, joka kykenee jopa 680 kilometriin (WLTP). Grandlandia voidaan pikaladata jopa 160 kW teholla. Pikalataus 20-80 % luonnistuu jopa alle 30 minuutissa. Vaihtoehtoisesti tarjolla on 48 voltin tekniikkaan perustuva itselataava hybridi. Mallissa on tarjolla 136 hv (100 kW) 1,2-litrainen bensiiniturbo, jonka yhteydessä on 28 hv (21 kW) sähkömoottori. Laatikkona on 6-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto. Tarjolle tulee myös lataushybridi kokonaisteholtaan 195 hv (143 kW) ja järjestelmäväännöltään 350 Nm. Lataushybridin sähköinen toimintamatka on jopa 87 kilometriä.
Juha Peltonen
Mallissa on tarjolla 136 hv (100 kW) 1,2-litrainen bensiiniturbo, jonka yhteydessä on 28 hv (21 kW) sähkömoottori.
Laatikkona on 6-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto.
Tarjolle tulee myös lataushybridi kokonaisteholtaan 195 hv (143 kW) ja järjestelmäväännöltään 350 Nm.
Lataushybridin sähköinen toimintamatka on jopa 87 kilometriä.
FSD-iskunvaimentimet
Takaistuimet voidaan kaataa alas suhteessa 40/20/40, jonka myötä tavaratilan kokonaistilavuus kasvaa 1 645 litraan.
Juha Peltonen
Opel käyttää Grandlandin täyssähköisissä sekä lataushybridiversioissa FSD-tekniikkaan perustuvia iskunvaimentimia.
Ne takaavat mukavan, mutta jämäkän ajokokemuksen.
Korkean taajuuden epätasaisuuksissa, kuten nupukivetyksellä, auto liukuu tasaisesti yli, ja käyttäytyy urheilullisesti mutkaisella tiellä.
Tämänhetkiset ovat etuvetoisia, mutta tulossa on nelivetoisia, sekä myös GSi-versio.
Grandland-versioiden hinnat julkaistaan lähipäivinä.
Opel-lehdistötilaisuus / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Cd-unelma
Aidasin eksoottiset äänirasiat
Danielin uusi koti: "Tässä talossa on muumitalon meininkiä"
Kirjailija Satu Rämö: ”Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia”
Korkean resoluution R2R-da-muunnosta
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
Sotilasstandardeja kuulokkeille
Ihmelapsi
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL