Suomeen uudet Volkswagen Caddyt saapuvat alkuvuodesta 2021.
Uusi VW Caddy: Suurempi ja taloudellisempi saapuu Suomeen alkuvuodesta 2021
Volkswagen Hyötyautot tuo markkinoille uuden Volkswagen Caddyn. Menestysmallin viides sukupolvi, automalli, jota on valmistettu jo yli kolme miljoonaa kappaletta, saapuu markkinoille henkilöauto- ja pakettiautoversiona.
Ensimmäistä kertaa Caddy perustuu Volkswagenin MQB-alustarakenteeseen, jota käytetään mm. myös kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golfissa.
Viimeisin kehitysversio MQB-alustarakenteesta antoi mahdollisuuden lisätä Caddyyn täysin uusia teknologioita.
Innovatiiviset kuljettajaa avustavat järjestelmät, kuten osittaista autonomista ajamista avustava Travel Assist ja vastakkaisesta liikenteestä varoittava ja automaattisesti jarruttava kääntymisavustin helpottavat ajamista ja tekevät uudesta Caddystä turvallisemman; liitettävyyspalveluita sisältävä multimedia-järjestelmä ja digitaaliset säätimet tekevät uudesta Caddystä kuin älypuhelimen; ja kaksivaiheinen AdBlue-tuplaruiskutus vähentää merkittävästi typpioksidipäästöjä.
Uusi Caddy on suunniteltu ulkopuolelta täysin uudelleen ja se on saanut karismattisen ilmeen, sisäpuoli on suunniteltu älykkäästi jokaista yksityiskohtaa myöten.
Volkswagen Caddy saapuu markkinoille jo lanseerausvaiheessa koko mallistolla: pakettiautoversiot (normaali ja pitkä akseliväli eli Caddy Maxi) sekä henkilöautoversiot Kombi, Life ja Style (normaali ja pitkä akseliväli eli Caddy Maxi).
Volkswagen Caddyn ja Caddy Maxin lanseeraus alkaa marraskuussa Saksasta, Itävallasta ja Puolasta. Muut Euroopan maat seuraavat perässä, Suomi alkuvuodesta 2021.
Vuonna 2021 mallistoon liittyy myös Caddy California -matkailuauto, jonka maahantuonnista Suomeen ei ole vielä tehty päätöstä.
Malliversiosta riippuen Volkswagen Hyötyautot tarjoaa viidennen sukupolven Caddyyn myös 4MOTION-nelivedon vuoden 2021 keväästä alkaen.
Karismaattinen muotoilu ja uusi sisustus
Siirtyminen MQB-alustarakenteeseen on huomattavissa pidentyneenä akselivälinä. Akseliväli on pidentynyt 2 682 mm:stä 2 775 mm:n ja se antaa uudelle Caddylle dynaamisemman ilmeen.
Uuden Caddyn suunnittelijat hyödynsivät tämän teknisen alustamuutoksen mahdollisuuden ja loivat täysin uudelleensuunnitellun korin – uusi Caddy on karismaattisempi kuin koskaan aikaisemmin.
Teknisten tietojen ja ominaisuuksien näkökulmasta katsottuna jopa seitsemänpaikkaisena saatavan, uuden Caddyn ulkopuoli on saanut useita uusia piirteitä.
Näitä ovat mm. uusi iso panoraama-kattoluukku, jonka lasipinta-ala on 1,4 m2 ja sähköinen lukkosylinteri liukuoviin ja takaluukkuun (lisävaruste).
Uuteen Volkswagen Caddyyn on saatavilla nyt ensimmäistä kertaa myös 18” vanteet, 16” ja 17” vanteiden lisäksi. Uusi Caddy on saatavilla uusilla led-ajo- ja takavaloilla.
Ensimmäistä kertaa tarjolla on myös avaimeton lukitus Keyless Access. Huippuversion Keyless Access Advanced -järjestelmän avulla kuljettajan tarvitsee vain lähestyä autoa avain taskussa/laukussa, jolloin ovet avautuvat ilman että kahvaan tarvitsee edes koskea.
Uudelleen kehitetyssä järjestelmässä käytetään uraauurtavaa uutta teknologiaa ja se on erittäin turvallinen.
Yhdet segmenttinsä suurimmista sisätiloista
Sisäpuolella viidennen sukupolven uusi Caddy vakuuttaa huipputeknologisilla ratkaisuillaan ja tilavuudellaan. Volkswagen Caddyn pakettiautoversio tarjoaa tavaratilaa 3,1 m2 ja pidemmän akselivälin
VW Caddy Maxi puolestaan 3,7 m2. Esimerkiksi Caddy Maxi-pakettiautoon voidaan nyt lastata kaksi Euro-lavaa sivuttain. Tämän mahdollistaa pyöränkoteloiden välin maksimaalinen leveys, joka on nyt 1 230 mm.
Myös liukuovien leveyttä on pystytty kasvattamaan ja se on nyt 840 mm (aikaisemmin 701 mm). Maksimaalinen lastauspituus takaseinään mitattuna on 1 797 mm ja Maxi-versiossa 2 150 mm.
Volkswagen Caddy on saatavilla viisi- tai seitsemänpaikkaisena henkilöautona. Oli kyseessä sitten normaali tai pitkä malliversio, lisävarusteena on mahdollista saada kolmas istuinrivi.
Nämä normaaliakseliväliseen Caddy-henkilöautoon lisävarusteena saatavat kaksi kolmannen istuinrivin erillistä istuinta muuntavat Caddyn seitsemänpaikkaiseksi.
VW Caddy Maxi -henkilöauto on vakiovarusteisenakin seitsemänpaikkainen. Uutena ominaisuutena kolmannen istuinrivin molemmat istuimet voidaan irrottaa yksittäin ja poistaa autosta, mikä tarjoaa vielä lisää muokattavuutta.
Luonnollisesti uusi VW Caddy sisältää jo ennestään hyväksi havaittuja toimintoja kuten, että henkilöautoversioiden toisen ja kolmannen istuinrivin istuimet voidaan siirtää eteenpäin ja selkänojan voi taittaa ja irrottaa.
VW Caddyn henkilöautoversioissa tavaratila on jopa 2 556 litraa (ensimmäiseen istuinrivin kattokorkeuteen saakka ja kun toinen istuinrivi on otettu pois).
Mikäli sekä ensimmäinen että toinen istuinrivi on käytössä, tavaratila on vaikuttavat 1 213 litraa. Tavaratilan pituus on henkilöautoversioissa 1 913 mm (ensimmäiseen istuinriviin saakka) ja maksimileveys on 1 185 mm.
Digitalisoitu ohjaamo ja kosketusnäyttö
VW Caddyn mittaristo ja säätönäppäimet on uudelleensuunniteltu: vakiovarusteisena uudessa Caddyssä on analoginen mittaristo ja digitaalinen monitoiminäyttö, lisävarusteena saatavilla on uusi digitaalinen ohjaamo Digital Cockpit.
Radio- ja navigaatiojärjestelmä on saatavilla kosketusnäytöllä varustettuna kolmessa eri koossa: 6,5”, 8,25” tai 10”. Innovision Cockpit: mikäli autoon on valittu täysin digitaalinen mittaristo ja 10” navigointijärjestelmä Discover Pro muodostuu kuljettajalle täysin uudenlainen maisema mittaristosta ja säätönäppäimistä.
Online-liitettävyyspalvelut saadaan mukaan liitettävyyspalveluyksikön ja integroidun eSIM-kortin avulla. Innovatiiviset ilmastointitoiminnot on nyt integroitu ensimmäistä kertaa multimediajärjestelmään ja ne ovat täysin digitaaliset.
Myös muut säätönäppäimet ovat nyt digitaaliset (valo, ääni ja menu-valikko). Perinteinen valojen kiertokatkaisija on vaihtunut etupaneelin painonäppäimiin.
Painonäppäimet on integroitu yhteen mittariston ja multimediajärjestelmän kanssa, ja ne sijaitsevat kojelaudan vasemmalla puolella yläkulmassa.
Niin kutsutut pikanäppäimet on sijoitettu multimediajärjestelmän ja ilmastoinnin ohjausnäppäinten alapuolelle ilmasuutinten väliin, jolloin ne mahdollistavat kuljettajaa avustavien järjestelmien ja pysäköintiavustimen helpon käytön.
Lisäksi uudet LED-sisävalot ja 230V-laitteiden lataus lisäävät käytettävyyttä sisätiloissa. Uusi innovatiivinen ominaisuus on myös Caddyn takaosassa sijaitseva kattoilmastointijärjestelmä.
Uudet kuljettajaa avustavat järjestelmät
Volkswagen Caddyn 19 kuljettajaa avustavasta järjestelmästä viisi on täysin uutta ja muut on päivitetty ja niihin on lisätty uusia toimintoja.
Uusi osittain automatisoitua ajamista varten oleva järjestelmä Travel Assist on ensimmäistä kertaa käytössä Volkswagen Hyötyautojen mallissa.
Travel Assist -järjestelmän yhteydessä myös monitoimiohjauspyörä uusittiin ja siinä on nyt kapasitiiviset sensorit. Lakiteknisistä ja turvallisuustekijöistä johtuen kuljettajan on tarkkailtava järjestelmää jatkuvasti.
Ohjauspyörän kapasitiiviset sensorit pitävät huolen siitä, että turhia kehotuksia ei tule, sillä ohjauspyörää voi ohjata kevyellä kosketuksella. Toisin sanoen, mikäli toinen käsi on ohjauspyörässä, järjestelmä ei anna ohjauskehotuksia.
Uutta on myös vastaantulevasta liikenteestä varoittava ja tarvittaessa myös automaattisesti jarruttava järjestelmä. Järjestelmä on osa Travel Assist -järjestelmää ja se voi auttaa välttämään onnettomuuksia käännyttäessä ristiin vastaantulevan liikenteen kanssa.
Lisäksi ensimmäistä kertaa Caddyyn ja myös A-segmentin pakettiautoon on saatavilla perävaunun peruutusavustin Trailer Assist.
Kaksivaiheinen AdBlue-tuplaruiskutus vähentää typpioksidipäästöjä
Kuten kuljettajaa avustavat järjestelmät myös Caddyn uudet nelisylinteriset moottorit ovat innovatiivisia. Moottorit ovat uusinta sukupolvea ja kaikki sisältävät mm. partikkelisuodattimet.
Volkswagen Hyötyautojen uusissa TDI-dieselmoottoreissa on ensimmäistä kertaa käytössä kaksivaiheinen AdBlue-tuplaruiskutus. Järjestelmää käytetään 55 kW (75 hv), 75 kW (102 hv) ja 90 kW (122 hv) TDI-dieselmoottoreissa, joissa on joko kuusivaihteinen manuaalivaihteisto tai seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto.
Kaksivaiheinen AdBlue-tuplaruiskutus kahdella SCR-katalysaattorilla vähentää merkittävästi typpioksidipäästöjä edelliseen mallisukupolveen verrattuna.
Uuden järjestelmän avulla Volkswagen Caddyn TDI-dieselmoottorit kuuluvat puhtaimpien dieselmoottoreiden joukkoon.
Niin ikään taloudellisia ja ekologisia ovat turboahdettu 84 kW (114 hv) TSI-bensiinimoottori ja myöhemmin markkinoille tuleva 96 kW:n (130 hv) kaasuautoversio.
Myös uusi ladattava hybridi täydentää mahdollisesti tulevina vuosina moottorivalikoimaa. Uusilla voimalinjoilla on suuri vaikutus sekä ekologisesti että taloudellisesti.
Esimerkkinä TDI-dieselmoottori: yhdistetty polttoaineenkulutus 75 kW:n (102 hv) 2,0 TDI-dieselmoottorilla yhdistettynä kuusivaihteiseen manuaalivaihteistoon on 4,9 l/100 km (NEDC), mikä on 1,2 l/100 km vähemmän kuin edellisen sukupolven Caddyssä.
Yksi taloudellisuuteen vaikuttava tekijä on myös auton aerodynamiikka: uuden Caddyn ilmanvastuskerroin on vain 0,30 (aikaisemmin 0,33) – uusi mittapaalu segmentissään.
Uuden Volkswagen Caddyn hinnastoa ja lisävarustehinnastoa ei ole vielä vahvistettu.
Volkswagen-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Nissan X-Trail N-Trek: Uusi varustetaso on saatavilla e-4ORCE:lla, Nissanin sähköistetyllä nelivetoteknologialla
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!
Toyota: Suomessa jo 60 vuotta
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Kesäautot laitetaan ennen pitkää talviteloille: Katso täältä hyvät vinkit harrasteautosi pitämiseen kunnossa!
Auto Bild 11/2024 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
Koeajossa Peugeot 408 GT PureTech 130: Ässäkortti
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Herkkiä kaiuttimia Latviasta
Halpis-Astell & Kern
NADin uusi striimerivahvistin
Puu korvilla
Elipsonin 60-vuotistribuutti
Audio-Technicalta uusi lähtötason soitin
Tällä hurmaavalla tamperelaisella hirsitalolla on pitkä historia
Sun Audion kolme uutuutta
Marantz Model 10
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Nissan X-Trail N-Trek: Uusi varustetaso on saatavilla e-4ORCE:lla, Nissanin sähköistetyllä nelivetoteknologialla
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
KOEAJOT
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Nissan X-Trail N-Trek: Uusi varustetaso on saatavilla e-4ORCE:lla, Nissanin sähköistetyllä nelivetoteknologialla
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!
Toyota: Suomessa jo 60 vuotta
Nissan Juke: Kaivattu keltainen koriväri suorittaa paluun ohjelmistoon
Volkswagen Transporter T7: Täysin uuden mallin myynti alkaa Suomessa
Polestar ja Zaptec: Tarjoavat korkeatasoisia kotilatausratkaisuja Suomessa
Toyota RAV4: Uusi Anniversary Edition -mallisto lanseerattiin
LUETUIMMAT