Suomeen uudet Volkswagen Caddyt saapuvat alkuvuodesta 2021.

Suomeen uudet Volkswagen Caddyt saapuvat alkuvuodesta 2021.

Uusi VW Caddy: Suurempi ja taloudellisempi saapuu Suomeen alkuvuodesta 2021

Volkswagen Hyötyautot tuo markkinoille uuden Volkswagen Caddyn. Menestysmallin viides sukupolvi, automalli, jota on valmistettu jo yli kolme miljoonaa kappaletta, saapuu markkinoille henkilöauto- ja paket­ti­au­to­ver­siona.

Auto Bild.Uutiset

En­sim­mäis­tä ker­taa Cad­dy pe­rus­tuu Volks­wa­ge­nin MQB-alus­ta­ra­ken­tee­seen, jota käy­te­tään mm. myös kah­dek­san­nen su­ku­pol­ven Volks­wa­gen Gol­fis­sa.

Vii­mei­sin ke­hi­tys­ver­sio MQB-alus­ta­ra­ken­tees­ta an­toi mah­dol­li­suu­den li­sä­tä Cad­dyyn täy­sin uu­sia tek­no­lo­gi­oi­ta.

In­no­va­tii­vi­set kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät, ku­ten osit­tais­ta au­to­no­mis­ta aja­mis­ta avus­ta­va Tra­vel As­sist ja vas­tak­kai­ses­ta lii­ken­tees­tä va­roit­ta­va ja au­to­maat­ti­ses­ti jar­rut­ta­va kään­ty­mi­sa­vus­tin hel­pot­ta­vat aja­mis­ta ja te­ke­vät uu­des­ta Cad­dys­tä tur­val­li­sem­man; lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lui­ta si­säl­tä­vä mul­ti­me­dia-jär­jes­tel­mä ja di­gi­taa­li­set sää­ti­met te­ke­vät uu­des­ta Cad­dys­tä kuin äly­pu­he­li­men; ja kak­si­vai­hei­nen AdB­lue-tup­la­ruis­ku­tus vä­hen­tää mer­kit­tä­väs­ti typ­pi­ok­si­di­pääs­tö­jä.

Uu­si Cad­dy on suun­ni­tel­tu ul­ko­puo­lel­ta täy­sin uu­del­leen ja se on saa­nut ka­ris­mat­ti­sen il­meen, si­sä­puo­li on suun­ni­tel­tu älyk­kääs­ti jo­kais­ta yk­si­tyis­koh­taa myö­ten.

Volks­wa­gen Cad­dy saa­puu mark­ki­noil­le jo lan­see­raus­vai­hees­sa koko mal­lis­tol­la: pa­ket­ti­au­to­ver­si­ot (nor­maa­li ja pit­kä ak­se­li­vä­li eli Cad­dy Maxi) sekä hen­ki­lö­au­to­ver­si­ot Kom­bi, Life ja Style (nor­maa­li ja pit­kä ak­se­li­vä­li eli Cad­dy Maxi).

Volks­wa­gen Cad­dyn ja Cad­dy Ma­xin lan­see­raus al­kaa mar­ras­kuus­sa Sak­sas­ta, Itä­val­las­ta ja Puo­las­ta. Muut Eu­roo­pan maat seu­raa­vat pe­räs­sä, Suo­mi al­ku­vuo­des­ta 2021.

Vuon­na 2021 mal­lis­toon liit­tyy myös Cad­dy Ca­li­for­nia -mat­kai­lu­au­to, jon­ka maa­han­tuon­nis­ta Suo­meen ei ole vie­lä teh­ty pää­tös­tä.

Mal­li­ver­si­os­ta riip­pu­en Volks­wa­gen Hyö­ty­au­tot tar­jo­aa vii­den­nen su­ku­pol­ven Cad­dyyn myös 4MO­TI­ON-ne­li­ve­don vuo­den 2021 ke­vääs­tä al­ka­en.

Ka­ris­maat­ti­nen muo­toi­lu ja uu­si si­sus­tus

Siir­ty­mi­nen MQB-alus­ta­ra­ken­tee­seen on huo­mat­ta­vis­sa pi­den­ty­nee­nä ak­se­li­vä­li­nä. Ak­se­li­vä­li on pi­den­ty­nyt 2 682 mm:stä 2 775 mm:n ja se an­taa uu­del­le Cad­dyl­le dy­naa­mi­sem­man il­meen.

Uu­den Cad­dyn suun­nit­te­li­jat hyö­dyn­si­vät tä­män tek­ni­sen alus­ta­muu­tok­sen mah­dol­li­suu­den ja loi­vat täy­sin uu­del­leen­suun­ni­tel­lun ko­rin – uu­si Cad­dy on ka­ris­maat­ti­sem­pi kuin kos­kaan ai­kai­sem­min.

Tek­nis­ten tie­to­jen ja omi­nai­suuk­sien nä­kö­kul­mas­ta kat­sot­tu­na jopa seit­se­män­paik­kai­se­na saa­ta­van, uu­den Cad­dyn ul­ko­puo­li on saa­nut usei­ta uu­sia piir­tei­tä.

Näi­tä ovat mm. uu­si iso pa­no­raa­ma-kat­to­luuk­ku, jon­ka la­si­pin­ta-ala on 1,4 m2 ja säh­köi­nen luk­ko­sy­lin­te­ri liu­kuo­viin ja ta­ka­luuk­kuun (li­sä­va­rus­te).

Uu­teen Volks­wa­gen Cad­dyyn on saa­ta­vil­la nyt en­sim­mäis­tä ker­taa myös 18” van­teet, 16” ja 17” van­tei­den li­säk­si. Uu­si Cad­dy on saa­ta­vil­la uu­sil­la led-ajo- ja ta­ka­va­loil­la.

En­sim­mäis­tä ker­taa tar­jol­la on myös avai­me­ton lu­ki­tus Key­less Ac­cess. Huip­pu­ver­si­on Key­less Ac­cess Ad­van­ced -jär­jes­tel­män avul­la kul­jet­ta­jan tar­vit­see vain lä­hes­tyä au­toa avain tas­kus­sa/lau­kus­sa, jol­loin ovet avau­tu­vat il­man et­tä kah­vaan tar­vit­see edes kos­kea.

Uu­del­leen ke­hi­te­tys­sä jär­jes­tel­mäs­sä käy­te­tään uraa­uur­ta­vaa uut­ta tek­no­lo­gi­aa ja se on erit­täin tur­val­li­nen.

Yh­det seg­ment­tin­sä suu­rim­mis­ta si­sä­ti­lois­ta

Si­sä­puo­lel­la vii­den­nen su­ku­pol­ven uu­si Cad­dy va­kuut­taa huip­pu­tek­no­lo­gi­sil­la rat­kai­suil­laan ja ti­la­vuu­del­laan. Volks­wa­gen Cad­dyn pa­ket­ti­au­to­ver­sio tar­jo­aa ta­va­ra­ti­laa 3,1 m2 ja pi­dem­män ak­se­li­vä­lin

VW Cad­dy Maxi puo­les­taan 3,7 m2. Esi­mer­kik­si Cad­dy Maxi-pa­ket­ti­au­toon voi­daan nyt las­ta­ta kak­si Eu­ro-la­vaa si­vut­tain. Tä­män mah­dol­lis­taa pyö­rän­ko­te­loi­den vä­lin mak­si­maa­li­nen le­veys, joka on nyt 1 230 mm.

Myös liu­kuo­vien le­veyt­tä on pys­tyt­ty kas­vat­ta­maan ja se on nyt 840 mm (ai­kai­sem­min 701 mm). Mak­si­maa­li­nen las­taus­pi­tuus ta­ka­sei­nään mi­tat­tu­na on 1 797 mm ja Maxi-ver­si­os­sa 2 150 mm.

Volks­wa­gen Cad­dy on saa­ta­vil­la vii­si- tai seit­se­män­paik­kai­se­na hen­ki­lö­au­to­na. Oli ky­sees­sä sit­ten nor­maa­li tai pit­kä mal­li­ver­sio, li­sä­va­rus­tee­na on mah­dol­lis­ta saa­da kol­mas is­tuin­ri­vi.

Nämä nor­maa­li­ak­se­li­vä­li­seen Cad­dy-hen­ki­lö­au­toon li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vat kak­si kol­man­nen is­tuin­ri­vin eril­lis­tä is­tuin­ta muun­ta­vat Cad­dyn seit­se­män­paik­kai­sek­si.

VW Cad­dy Maxi -hen­ki­lö­au­to on va­ki­o­va­rus­tei­se­na­kin seit­se­män­paik­kai­nen. Uu­te­na omi­nai­suu­te­na kol­man­nen is­tuin­ri­vin mo­lem­mat is­tui­met voi­daan ir­rot­taa yk­sit­täin ja pois­taa au­tos­ta, mikä tar­jo­aa vie­lä li­sää muo­kat­ta­vuut­ta.

Luon­nol­li­ses­ti uu­si VW Cad­dy si­säl­tää jo en­nes­tään hy­väk­si ha­vait­tu­ja toi­min­to­ja ku­ten, et­tä hen­ki­lö­au­to­ver­si­oi­den toi­sen ja kol­man­nen is­tuin­ri­vin is­tui­met voi­daan siir­tää eteen­päin ja sel­kä­no­jan voi tait­taa ja ir­rot­taa.

VW Cad­dyn hen­ki­lö­au­to­ver­si­ois­sa ta­va­ra­ti­la on jopa 2 556 lit­raa (en­sim­mäi­seen is­tuin­ri­vin kat­to­kor­keu­teen saak­ka ja kun toi­nen is­tuin­ri­vi on otet­tu pois).

Mi­kä­li sekä en­sim­mäi­nen et­tä toi­nen is­tuin­ri­vi on käy­tös­sä, ta­va­ra­ti­la on vai­kut­ta­vat 1 213 lit­raa. Ta­va­ra­ti­lan pi­tuus on hen­ki­lö­au­to­ver­si­ois­sa 1 913 mm (en­sim­mäi­seen is­tuin­ri­viin saak­ka) ja mak­si­mi­le­veys on 1 185 mm.

Di­gi­ta­li­soi­tu oh­jaa­mo ja kos­ke­tus­näyt­tö

VW Cad­dyn mit­ta­ris­to ja sää­tö­näp­päi­met on uu­del­leen­suun­ni­tel­tu: va­ki­o­va­rus­tei­se­na uu­des­sa Cad­dys­sä on ana­lo­gi­nen mit­ta­ris­to ja di­gi­taa­li­nen mo­ni­toi­mi­näyt­tö, li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vil­la on uu­si di­gi­taa­li­nen oh­jaa­mo Di­gi­tal Cock­pit.

Ra­dio- ja na­vi­gaa­ti­o­jär­jes­tel­mä on saa­ta­vil­la kos­ke­tus­näy­töl­lä va­rus­tet­tu­na kol­mes­sa eri koos­sa: 6,5”, 8,25” tai 10”. In­no­vi­si­on Cock­pit: mi­kä­li au­toon on va­lit­tu täy­sin di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to ja 10” na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mä Dis­co­ver Pro muo­dos­tuu kul­jet­ta­jal­le täy­sin uu­den­lai­nen mai­se­ma mit­ta­ris­tos­ta ja sää­tö­näp­päi­mis­tä.

On­li­ne-lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lut saa­daan mu­kaan lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lu­yk­si­kön ja in­teg­roi­dun eSIM-kor­tin avul­la. In­no­va­tii­vi­set il­mas­toin­ti­toi­min­not on nyt in­teg­roi­tu en­sim­mäis­tä ker­taa mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mään ja ne ovat täy­sin di­gi­taa­li­set.

Myös muut sää­tö­näp­päi­met ovat nyt di­gi­taa­li­set (valo, ää­ni ja menu-va­lik­ko). Pe­rin­tei­nen va­lo­jen kier­to­kat­kai­si­ja on vaih­tu­nut etu­pa­nee­lin pai­no­näp­päi­miin.

Pai­no­näp­päi­met on in­teg­roi­tu yh­teen mit­ta­ris­ton ja mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män kans­sa, ja ne si­jait­se­vat ko­je­lau­dan va­sem­mal­la puo­lel­la ylä­kul­mas­sa.

Niin kut­su­tut pi­ka­näp­päi­met on si­joi­tet­tu mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män ja il­mas­toin­nin oh­jaus­näp­päin­ten ala­puo­lel­le il­ma­suu­tin­ten vä­liin, jol­loin ne mah­dol­lis­ta­vat kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien ja py­sä­köin­ti­a­vus­ti­men hel­pon käy­tön.

Li­säk­si uu­det LED-si­sä­va­lot ja 230V-lait­tei­den la­taus li­sää­vät käy­tet­tä­vyyt­tä si­sä­ti­lois­sa. Uu­si in­no­va­tii­vi­nen omi­nai­suus on myös Cad­dyn ta­ka­o­sas­sa si­jait­se­va kat­toil­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mä.

Uu­det kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät

Volks­wa­gen Cad­dyn 19 kul­jet­ta­jaa avus­ta­vas­ta jär­jes­tel­mäs­tä vii­si on täy­sin uut­ta ja muut on päi­vi­tet­ty ja nii­hin on li­sät­ty uu­sia toi­min­to­ja.

Uu­si osit­tain au­to­ma­ti­soi­tua aja­mis­ta var­ten ole­va jär­jes­tel­mä Tra­vel As­sist on en­sim­mäis­tä ker­taa käy­tös­sä Volks­wa­gen Hyö­ty­au­to­jen mal­lis­sa.

Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­män yh­tey­des­sä myös mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä uu­sit­tiin ja sii­nä on nyt ka­pa­si­tii­vi­set sen­so­rit. La­ki­tek­ni­sis­tä ja tur­val­li­suus­te­ki­jöis­tä joh­tu­en kul­jet­ta­jan on tark­kail­ta­va jär­jes­tel­mää jat­ku­vas­ti.

Oh­jaus­pyö­rän ka­pa­si­tii­vi­set sen­so­rit pi­tä­vät huo­len sii­tä, et­tä tur­hia ke­ho­tuk­sia ei tule, sil­lä oh­jaus­pyö­rää voi oh­ja­ta ke­vy­el­lä kos­ke­tuk­sel­la. Toi­sin sa­no­en, mi­kä­li toi­nen käsi on oh­jaus­pyö­räs­sä, jär­jes­tel­mä ei an­na oh­jaus­ke­ho­tuk­sia.

Uut­ta on myös vas­taan­tu­le­vas­ta lii­ken­tees­tä va­roit­ta­va ja tar­vit­ta­es­sa myös au­to­maat­ti­ses­ti jar­rut­ta­va jär­jes­tel­mä. Jär­jes­tel­mä on osa Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mää ja se voi aut­taa vält­tä­mään on­net­to­muuk­sia kään­nyt­tä­es­sä ris­tiin vas­taan­tu­le­van lii­ken­teen kans­sa.

Li­säk­si en­sim­mäis­tä ker­taa Cad­dyyn ja myös A-seg­men­tin pa­ket­ti­au­toon on saa­ta­vil­la pe­rä­vau­nun pe­ruu­tu­sa­vus­tin Trai­ler As­sist.

Kak­si­vai­hei­nen AdB­lue-tup­la­ruis­ku­tus vä­hen­tää typ­pi­ok­si­di­pääs­tö­jä

Ku­ten kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät myös Cad­dyn uu­det ne­li­sy­lin­te­ri­set moot­to­rit ovat in­no­va­tii­vi­sia. Moot­to­rit ovat uu­sin­ta su­ku­pol­vea ja kaik­ki si­säl­tä­vät mm. par­tik­ke­li­suo­dat­ti­met.

Volks­wa­gen Hyö­ty­au­to­jen uu­sis­sa TDI-die­sel­moot­to­reis­sa on en­sim­mäis­tä ker­taa käy­tös­sä kak­si­vai­hei­nen AdB­lue-tup­la­ruis­ku­tus. Jär­jes­tel­mää käy­te­tään 55 kW (75 hv), 75 kW (102 hv) ja 90 kW (122 hv) TDI-die­sel­moot­to­reis­sa, jois­sa on joko kuu­si­vaih­tei­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to tai seit­sen­vaih­tei­nen kak­sois­kyt­ki­nau­to­maat­ti­vaih­teis­to.

Kak­si­vai­hei­nen AdB­lue-tup­la­ruis­ku­tus kah­del­la SCR-ka­ta­ly­saat­to­ril­la vä­hen­tää mer­kit­tä­väs­ti typ­pi­ok­si­di­pääs­tö­jä edel­li­seen mal­li­su­ku­pol­veen ver­rat­tu­na.

Uu­den jär­jes­tel­män avul­la Volks­wa­gen Cad­dyn TDI-die­sel­moot­to­rit kuu­lu­vat puh­taim­pien die­sel­moot­to­rei­den jouk­koon.

Niin ikään ta­lou­del­li­sia ja eko­lo­gi­sia ovat tur­bo­ah­det­tu 84 kW (114 hv) TSI-ben­sii­ni­moot­to­ri ja myö­hem­min mark­ki­noil­le tu­le­va 96 kW:n (130 hv) kaa­su­au­to­ver­sio.

Myös uu­si la­dat­ta­va hyb­ri­di täy­den­tää mah­dol­li­ses­ti tu­le­vi­na vuo­si­na moot­to­ri­va­li­koi­maa. Uu­sil­la voi­ma­lin­joil­la on suu­ri vai­ku­tus sekä eko­lo­gi­ses­ti et­tä ta­lou­del­li­ses­ti.

Esi­merk­ki­nä TDI-die­sel­moot­to­ri: yh­dis­tet­ty polt­to­ai­neen­ku­lu­tus 75 kW:n (102 hv) 2,0 TDI-die­sel­moot­to­ril­la yh­dis­tet­ty­nä kuu­si­vaih­tei­seen ma­nu­aa­li­vaih­teis­toon on 4,9 l/100 km (NEDC), mikä on 1,2 l/100 km vä­hem­män kuin edel­li­sen su­ku­pol­ven Cad­dys­sä.

Yk­si ta­lou­del­li­suu­teen vai­kut­ta­va te­ki­jä on myös au­ton ae­ro­dy­na­miik­ka: uu­den Cad­dyn il­man­vas­tus­ker­roin on vain 0,30 (ai­kai­sem­min 0,33) – uu­si mit­ta­paa­lu seg­men­tis­sään.

Uu­den Volks­wa­gen Cad­dyn hin­nas­toa ja li­sä­va­rus­te­hin­nas­toa ei ole vie­lä vah­vis­tet­tu.

Volks­wa­gen-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN