Suomeen uudet Volkswagen Caddyt saapuvat alkuvuodesta 2021.
Uusi VW Caddy: Suurempi ja taloudellisempi saapuu Suomeen alkuvuodesta 2021
Volkswagen Hyötyautot tuo markkinoille uuden Volkswagen Caddyn. Menestysmallin viides sukupolvi, automalli, jota on valmistettu jo yli kolme miljoonaa kappaletta, saapuu markkinoille henkilöauto- ja pakettiautoversiona.
Ensimmäistä kertaa Caddy perustuu Volkswagenin MQB-alustarakenteeseen, jota käytetään mm. myös kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golfissa.
Viimeisin kehitysversio MQB-alustarakenteesta antoi mahdollisuuden lisätä Caddyyn täysin uusia teknologioita.
Innovatiiviset kuljettajaa avustavat järjestelmät, kuten osittaista autonomista ajamista avustava Travel Assist ja vastakkaisesta liikenteestä varoittava ja automaattisesti jarruttava kääntymisavustin helpottavat ajamista ja tekevät uudesta Caddystä turvallisemman; liitettävyyspalveluita sisältävä multimedia-järjestelmä ja digitaaliset säätimet tekevät uudesta Caddystä kuin älypuhelimen; ja kaksivaiheinen AdBlue-tuplaruiskutus vähentää merkittävästi typpioksidipäästöjä.
Uusi Caddy on suunniteltu ulkopuolelta täysin uudelleen ja se on saanut karismattisen ilmeen, sisäpuoli on suunniteltu älykkäästi jokaista yksityiskohtaa myöten.
Volkswagen Caddy saapuu markkinoille jo lanseerausvaiheessa koko mallistolla: pakettiautoversiot (normaali ja pitkä akseliväli eli Caddy Maxi) sekä henkilöautoversiot Kombi, Life ja Style (normaali ja pitkä akseliväli eli Caddy Maxi).
Volkswagen Caddyn ja Caddy Maxin lanseeraus alkaa marraskuussa Saksasta, Itävallasta ja Puolasta. Muut Euroopan maat seuraavat perässä, Suomi alkuvuodesta 2021.
Vuonna 2021 mallistoon liittyy myös Caddy California -matkailuauto, jonka maahantuonnista Suomeen ei ole vielä tehty päätöstä.
Malliversiosta riippuen Volkswagen Hyötyautot tarjoaa viidennen sukupolven Caddyyn myös 4MOTION-nelivedon vuoden 2021 keväästä alkaen.
Karismaattinen muotoilu ja uusi sisustus
Siirtyminen MQB-alustarakenteeseen on huomattavissa pidentyneenä akselivälinä. Akseliväli on pidentynyt 2 682 mm:stä 2 775 mm:n ja se antaa uudelle Caddylle dynaamisemman ilmeen.
Uuden Caddyn suunnittelijat hyödynsivät tämän teknisen alustamuutoksen mahdollisuuden ja loivat täysin uudelleensuunnitellun korin – uusi Caddy on karismaattisempi kuin koskaan aikaisemmin.
Teknisten tietojen ja ominaisuuksien näkökulmasta katsottuna jopa seitsemänpaikkaisena saatavan, uuden Caddyn ulkopuoli on saanut useita uusia piirteitä.
Näitä ovat mm. uusi iso panoraama-kattoluukku, jonka lasipinta-ala on 1,4 m2 ja sähköinen lukkosylinteri liukuoviin ja takaluukkuun (lisävaruste).
Uuteen Volkswagen Caddyyn on saatavilla nyt ensimmäistä kertaa myös 18” vanteet, 16” ja 17” vanteiden lisäksi. Uusi Caddy on saatavilla uusilla led-ajo- ja takavaloilla.
Ensimmäistä kertaa tarjolla on myös avaimeton lukitus Keyless Access. Huippuversion Keyless Access Advanced -järjestelmän avulla kuljettajan tarvitsee vain lähestyä autoa avain taskussa/laukussa, jolloin ovet avautuvat ilman että kahvaan tarvitsee edes koskea.
Uudelleen kehitetyssä järjestelmässä käytetään uraauurtavaa uutta teknologiaa ja se on erittäin turvallinen.
Yhdet segmenttinsä suurimmista sisätiloista
Sisäpuolella viidennen sukupolven uusi Caddy vakuuttaa huipputeknologisilla ratkaisuillaan ja tilavuudellaan. Volkswagen Caddyn pakettiautoversio tarjoaa tavaratilaa 3,1 m2 ja pidemmän akselivälin
VW Caddy Maxi puolestaan 3,7 m2. Esimerkiksi Caddy Maxi-pakettiautoon voidaan nyt lastata kaksi Euro-lavaa sivuttain. Tämän mahdollistaa pyöränkoteloiden välin maksimaalinen leveys, joka on nyt 1 230 mm.
Myös liukuovien leveyttä on pystytty kasvattamaan ja se on nyt 840 mm (aikaisemmin 701 mm). Maksimaalinen lastauspituus takaseinään mitattuna on 1 797 mm ja Maxi-versiossa 2 150 mm.
Volkswagen Caddy on saatavilla viisi- tai seitsemänpaikkaisena henkilöautona. Oli kyseessä sitten normaali tai pitkä malliversio, lisävarusteena on mahdollista saada kolmas istuinrivi.
Nämä normaaliakseliväliseen Caddy-henkilöautoon lisävarusteena saatavat kaksi kolmannen istuinrivin erillistä istuinta muuntavat Caddyn seitsemänpaikkaiseksi.
VW Caddy Maxi -henkilöauto on vakiovarusteisenakin seitsemänpaikkainen. Uutena ominaisuutena kolmannen istuinrivin molemmat istuimet voidaan irrottaa yksittäin ja poistaa autosta, mikä tarjoaa vielä lisää muokattavuutta.
Luonnollisesti uusi VW Caddy sisältää jo ennestään hyväksi havaittuja toimintoja kuten, että henkilöautoversioiden toisen ja kolmannen istuinrivin istuimet voidaan siirtää eteenpäin ja selkänojan voi taittaa ja irrottaa.
VW Caddyn henkilöautoversioissa tavaratila on jopa 2 556 litraa (ensimmäiseen istuinrivin kattokorkeuteen saakka ja kun toinen istuinrivi on otettu pois).
Mikäli sekä ensimmäinen että toinen istuinrivi on käytössä, tavaratila on vaikuttavat 1 213 litraa. Tavaratilan pituus on henkilöautoversioissa 1 913 mm (ensimmäiseen istuinriviin saakka) ja maksimileveys on 1 185 mm.
Digitalisoitu ohjaamo ja kosketusnäyttö
VW Caddyn mittaristo ja säätönäppäimet on uudelleensuunniteltu: vakiovarusteisena uudessa Caddyssä on analoginen mittaristo ja digitaalinen monitoiminäyttö, lisävarusteena saatavilla on uusi digitaalinen ohjaamo Digital Cockpit.
Radio- ja navigaatiojärjestelmä on saatavilla kosketusnäytöllä varustettuna kolmessa eri koossa: 6,5”, 8,25” tai 10”. Innovision Cockpit: mikäli autoon on valittu täysin digitaalinen mittaristo ja 10” navigointijärjestelmä Discover Pro muodostuu kuljettajalle täysin uudenlainen maisema mittaristosta ja säätönäppäimistä.
Online-liitettävyyspalvelut saadaan mukaan liitettävyyspalveluyksikön ja integroidun eSIM-kortin avulla. Innovatiiviset ilmastointitoiminnot on nyt integroitu ensimmäistä kertaa multimediajärjestelmään ja ne ovat täysin digitaaliset.
Myös muut säätönäppäimet ovat nyt digitaaliset (valo, ääni ja menu-valikko). Perinteinen valojen kiertokatkaisija on vaihtunut etupaneelin painonäppäimiin.
Painonäppäimet on integroitu yhteen mittariston ja multimediajärjestelmän kanssa, ja ne sijaitsevat kojelaudan vasemmalla puolella yläkulmassa.
Niin kutsutut pikanäppäimet on sijoitettu multimediajärjestelmän ja ilmastoinnin ohjausnäppäinten alapuolelle ilmasuutinten väliin, jolloin ne mahdollistavat kuljettajaa avustavien järjestelmien ja pysäköintiavustimen helpon käytön.
Lisäksi uudet LED-sisävalot ja 230V-laitteiden lataus lisäävät käytettävyyttä sisätiloissa. Uusi innovatiivinen ominaisuus on myös Caddyn takaosassa sijaitseva kattoilmastointijärjestelmä.
Uudet kuljettajaa avustavat järjestelmät
Volkswagen Caddyn 19 kuljettajaa avustavasta järjestelmästä viisi on täysin uutta ja muut on päivitetty ja niihin on lisätty uusia toimintoja.
Uusi osittain automatisoitua ajamista varten oleva järjestelmä Travel Assist on ensimmäistä kertaa käytössä Volkswagen Hyötyautojen mallissa.
Travel Assist -järjestelmän yhteydessä myös monitoimiohjauspyörä uusittiin ja siinä on nyt kapasitiiviset sensorit. Lakiteknisistä ja turvallisuustekijöistä johtuen kuljettajan on tarkkailtava järjestelmää jatkuvasti.
Ohjauspyörän kapasitiiviset sensorit pitävät huolen siitä, että turhia kehotuksia ei tule, sillä ohjauspyörää voi ohjata kevyellä kosketuksella. Toisin sanoen, mikäli toinen käsi on ohjauspyörässä, järjestelmä ei anna ohjauskehotuksia.
Uutta on myös vastaantulevasta liikenteestä varoittava ja tarvittaessa myös automaattisesti jarruttava järjestelmä. Järjestelmä on osa Travel Assist -järjestelmää ja se voi auttaa välttämään onnettomuuksia käännyttäessä ristiin vastaantulevan liikenteen kanssa.
Lisäksi ensimmäistä kertaa Caddyyn ja myös A-segmentin pakettiautoon on saatavilla perävaunun peruutusavustin Trailer Assist.
Kaksivaiheinen AdBlue-tuplaruiskutus vähentää typpioksidipäästöjä
Kuten kuljettajaa avustavat järjestelmät myös Caddyn uudet nelisylinteriset moottorit ovat innovatiivisia. Moottorit ovat uusinta sukupolvea ja kaikki sisältävät mm. partikkelisuodattimet.
Volkswagen Hyötyautojen uusissa TDI-dieselmoottoreissa on ensimmäistä kertaa käytössä kaksivaiheinen AdBlue-tuplaruiskutus. Järjestelmää käytetään 55 kW (75 hv), 75 kW (102 hv) ja 90 kW (122 hv) TDI-dieselmoottoreissa, joissa on joko kuusivaihteinen manuaalivaihteisto tai seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto.
Kaksivaiheinen AdBlue-tuplaruiskutus kahdella SCR-katalysaattorilla vähentää merkittävästi typpioksidipäästöjä edelliseen mallisukupolveen verrattuna.
Uuden järjestelmän avulla Volkswagen Caddyn TDI-dieselmoottorit kuuluvat puhtaimpien dieselmoottoreiden joukkoon.
Niin ikään taloudellisia ja ekologisia ovat turboahdettu 84 kW (114 hv) TSI-bensiinimoottori ja myöhemmin markkinoille tuleva 96 kW:n (130 hv) kaasuautoversio.
Myös uusi ladattava hybridi täydentää mahdollisesti tulevina vuosina moottorivalikoimaa. Uusilla voimalinjoilla on suuri vaikutus sekä ekologisesti että taloudellisesti.
Esimerkkinä TDI-dieselmoottori: yhdistetty polttoaineenkulutus 75 kW:n (102 hv) 2,0 TDI-dieselmoottorilla yhdistettynä kuusivaihteiseen manuaalivaihteistoon on 4,9 l/100 km (NEDC), mikä on 1,2 l/100 km vähemmän kuin edellisen sukupolven Caddyssä.
Yksi taloudellisuuteen vaikuttava tekijä on myös auton aerodynamiikka: uuden Caddyn ilmanvastuskerroin on vain 0,30 (aikaisemmin 0,33) – uusi mittapaalu segmentissään.
Uuden Volkswagen Caddyn hinnastoa ja lisävarustehinnastoa ei ole vielä vahvistettu.
Volkswagen-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Tiistai ei ole enää halvin päivä tankata
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Rengaspaineuutisointi hämmentää - liikaa vai liian vähän?
Moni ajaa heikentyneestä ajoterveydestä huolimatta
Volkswagenin ID.-sähköautomallisto rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa
Vältä ikävä yllätys joulunpyhinä – näin estät akun hyytymisen
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kun kotina on iso koulutalo, kaikkien harrastuksille riittää huoneita
Kaiutin Mundorf-päivityksellä
PMC:ltä uusi Prophecy-kaiutinsarja
Räätälöitäviä kaiuttimia Ruotsista
McIntosh MSA5500
Kirjailija Satu Rämö: Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia
Näyttelijä Ella Pyhältö: Joulu alkaa näyttämöltä
Linnin kurkivarsi
47-neliöinen kaksio sai New Yorkin ilmettä ja sisustustakan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Tiistai ei ole enää halvin päivä tankata
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Rengaspaineuutisointi hämmentää - liikaa vai liian vähän?
Moni ajaa heikentyneestä ajoterveydestä huolimatta
Volkswagenin ID.-sähköautomallisto rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa
Vältä ikävä yllätys joulunpyhinä – näin estät akun hyytymisen
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Näin maksimoit käytetyn autosi arvon
Kaasuautoilu ei ole kuollut – Gasum laajentaa tankkausverkostoaan
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI