Suomeen uudet Volkswagen Caddyt saapuvat alkuvuodesta 2021.

Suomeen uudet Volkswagen Caddyt saapuvat alkuvuodesta 2021.

Uusi VW Caddy: Suurempi ja taloudellisempi saapuu Suomeen alkuvuodesta 2021

Volkswagen Hyötyautot tuo markkinoille uuden Volkswagen Caddyn. Menestysmallin viides sukupolvi, automalli, jota on valmistettu jo yli kolme miljoonaa kappaletta, saapuu markkinoille henkilöauto- ja paket­ti­au­to­ver­siona.

Auto Bild.Uutiset

En­sim­mäis­tä ker­taa Cad­dy pe­rus­tuu Volks­wa­ge­nin MQB-alus­ta­ra­ken­tee­seen, jota käy­te­tään mm. myös kah­dek­san­nen su­ku­pol­ven Volks­wa­gen Gol­fis­sa.

Vii­mei­sin ke­hi­tys­ver­sio MQB-alus­ta­ra­ken­tees­ta an­toi mah­dol­li­suu­den li­sä­tä Cad­dyyn täy­sin uu­sia tek­no­lo­gi­oi­ta.

In­no­va­tii­vi­set kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät, ku­ten osit­tais­ta au­to­no­mis­ta aja­mis­ta avus­ta­va Tra­vel As­sist ja vas­tak­kai­ses­ta lii­ken­tees­tä va­roit­ta­va ja au­to­maat­ti­ses­ti jar­rut­ta­va kään­ty­mi­sa­vus­tin hel­pot­ta­vat aja­mis­ta ja te­ke­vät uu­des­ta Cad­dys­tä tur­val­li­sem­man; lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lui­ta si­säl­tä­vä mul­ti­me­dia-jär­jes­tel­mä ja di­gi­taa­li­set sää­ti­met te­ke­vät uu­des­ta Cad­dys­tä kuin äly­pu­he­li­men; ja kak­si­vai­hei­nen AdB­lue-tup­la­ruis­ku­tus vä­hen­tää mer­kit­tä­väs­ti typ­pi­ok­si­di­pääs­tö­jä.

Uu­si Cad­dy on suun­ni­tel­tu ul­ko­puo­lel­ta täy­sin uu­del­leen ja se on saa­nut ka­ris­mat­ti­sen il­meen, si­sä­puo­li on suun­ni­tel­tu älyk­kääs­ti jo­kais­ta yk­si­tyis­koh­taa myö­ten.

Volks­wa­gen Cad­dy saa­puu mark­ki­noil­le jo lan­see­raus­vai­hees­sa koko mal­lis­tol­la: pa­ket­ti­au­to­ver­si­ot (nor­maa­li ja pit­kä ak­se­li­vä­li eli Cad­dy Maxi) sekä hen­ki­lö­au­to­ver­si­ot Kom­bi, Life ja Style (nor­maa­li ja pit­kä ak­se­li­vä­li eli Cad­dy Maxi).

Volks­wa­gen Cad­dyn ja Cad­dy Ma­xin lan­see­raus al­kaa mar­ras­kuus­sa Sak­sas­ta, Itä­val­las­ta ja Puo­las­ta. Muut Eu­roo­pan maat seu­raa­vat pe­räs­sä, Suo­mi al­ku­vuo­des­ta 2021.

Vuon­na 2021 mal­lis­toon liit­tyy myös Cad­dy Ca­li­for­nia -mat­kai­lu­au­to, jon­ka maa­han­tuon­nis­ta Suo­meen ei ole vie­lä teh­ty pää­tös­tä.

Mal­li­ver­si­os­ta riip­pu­en Volks­wa­gen Hyö­ty­au­tot tar­jo­aa vii­den­nen su­ku­pol­ven Cad­dyyn myös 4MO­TI­ON-ne­li­ve­don vuo­den 2021 ke­vääs­tä al­ka­en.

Ka­ris­maat­ti­nen muo­toi­lu ja uu­si si­sus­tus

Siir­ty­mi­nen MQB-alus­ta­ra­ken­tee­seen on huo­mat­ta­vis­sa pi­den­ty­nee­nä ak­se­li­vä­li­nä. Ak­se­li­vä­li on pi­den­ty­nyt 2 682 mm:stä 2 775 mm:n ja se an­taa uu­del­le Cad­dyl­le dy­naa­mi­sem­man il­meen.

Uu­den Cad­dyn suun­nit­te­li­jat hyö­dyn­si­vät tä­män tek­ni­sen alus­ta­muu­tok­sen mah­dol­li­suu­den ja loi­vat täy­sin uu­del­leen­suun­ni­tel­lun ko­rin – uu­si Cad­dy on ka­ris­maat­ti­sem­pi kuin kos­kaan ai­kai­sem­min.

Tek­nis­ten tie­to­jen ja omi­nai­suuk­sien nä­kö­kul­mas­ta kat­sot­tu­na jopa seit­se­män­paik­kai­se­na saa­ta­van, uu­den Cad­dyn ul­ko­puo­li on saa­nut usei­ta uu­sia piir­tei­tä.

Näi­tä ovat mm. uu­si iso pa­no­raa­ma-kat­to­luuk­ku, jon­ka la­si­pin­ta-ala on 1,4 m2 ja säh­köi­nen luk­ko­sy­lin­te­ri liu­kuo­viin ja ta­ka­luuk­kuun (li­sä­va­rus­te).

Uu­teen Volks­wa­gen Cad­dyyn on saa­ta­vil­la nyt en­sim­mäis­tä ker­taa myös 18” van­teet, 16” ja 17” van­tei­den li­säk­si. Uu­si Cad­dy on saa­ta­vil­la uu­sil­la led-ajo- ja ta­ka­va­loil­la.

En­sim­mäis­tä ker­taa tar­jol­la on myös avai­me­ton lu­ki­tus Key­less Ac­cess. Huip­pu­ver­si­on Key­less Ac­cess Ad­van­ced -jär­jes­tel­män avul­la kul­jet­ta­jan tar­vit­see vain lä­hes­tyä au­toa avain tas­kus­sa/lau­kus­sa, jol­loin ovet avau­tu­vat il­man et­tä kah­vaan tar­vit­see edes kos­kea.

Uu­del­leen ke­hi­te­tys­sä jär­jes­tel­mäs­sä käy­te­tään uraa­uur­ta­vaa uut­ta tek­no­lo­gi­aa ja se on erit­täin tur­val­li­nen.

Yh­det seg­ment­tin­sä suu­rim­mis­ta si­sä­ti­lois­ta

Si­sä­puo­lel­la vii­den­nen su­ku­pol­ven uu­si Cad­dy va­kuut­taa huip­pu­tek­no­lo­gi­sil­la rat­kai­suil­laan ja ti­la­vuu­del­laan. Volks­wa­gen Cad­dyn pa­ket­ti­au­to­ver­sio tar­jo­aa ta­va­ra­ti­laa 3,1 m2 ja pi­dem­män ak­se­li­vä­lin

VW Cad­dy Maxi puo­les­taan 3,7 m2. Esi­mer­kik­si Cad­dy Maxi-pa­ket­ti­au­toon voi­daan nyt las­ta­ta kak­si Eu­ro-la­vaa si­vut­tain. Tä­män mah­dol­lis­taa pyö­rän­ko­te­loi­den vä­lin mak­si­maa­li­nen le­veys, joka on nyt 1 230 mm.

Myös liu­kuo­vien le­veyt­tä on pys­tyt­ty kas­vat­ta­maan ja se on nyt 840 mm (ai­kai­sem­min 701 mm). Mak­si­maa­li­nen las­taus­pi­tuus ta­ka­sei­nään mi­tat­tu­na on 1 797 mm ja Maxi-ver­si­os­sa 2 150 mm.

Volks­wa­gen Cad­dy on saa­ta­vil­la vii­si- tai seit­se­män­paik­kai­se­na hen­ki­lö­au­to­na. Oli ky­sees­sä sit­ten nor­maa­li tai pit­kä mal­li­ver­sio, li­sä­va­rus­tee­na on mah­dol­lis­ta saa­da kol­mas is­tuin­ri­vi.

Nämä nor­maa­li­ak­se­li­vä­li­seen Cad­dy-hen­ki­lö­au­toon li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vat kak­si kol­man­nen is­tuin­ri­vin eril­lis­tä is­tuin­ta muun­ta­vat Cad­dyn seit­se­män­paik­kai­sek­si.

VW Cad­dy Maxi -hen­ki­lö­au­to on va­ki­o­va­rus­tei­se­na­kin seit­se­män­paik­kai­nen. Uu­te­na omi­nai­suu­te­na kol­man­nen is­tuin­ri­vin mo­lem­mat is­tui­met voi­daan ir­rot­taa yk­sit­täin ja pois­taa au­tos­ta, mikä tar­jo­aa vie­lä li­sää muo­kat­ta­vuut­ta.

Luon­nol­li­ses­ti uu­si VW Cad­dy si­säl­tää jo en­nes­tään hy­väk­si ha­vait­tu­ja toi­min­to­ja ku­ten, et­tä hen­ki­lö­au­to­ver­si­oi­den toi­sen ja kol­man­nen is­tuin­ri­vin is­tui­met voi­daan siir­tää eteen­päin ja sel­kä­no­jan voi tait­taa ja ir­rot­taa.

VW Cad­dyn hen­ki­lö­au­to­ver­si­ois­sa ta­va­ra­ti­la on jopa 2 556 lit­raa (en­sim­mäi­seen is­tuin­ri­vin kat­to­kor­keu­teen saak­ka ja kun toi­nen is­tuin­ri­vi on otet­tu pois).

Mi­kä­li sekä en­sim­mäi­nen et­tä toi­nen is­tuin­ri­vi on käy­tös­sä, ta­va­ra­ti­la on vai­kut­ta­vat 1 213 lit­raa. Ta­va­ra­ti­lan pi­tuus on hen­ki­lö­au­to­ver­si­ois­sa 1 913 mm (en­sim­mäi­seen is­tuin­ri­viin saak­ka) ja mak­si­mi­le­veys on 1 185 mm.

Di­gi­ta­li­soi­tu oh­jaa­mo ja kos­ke­tus­näyt­tö

VW Cad­dyn mit­ta­ris­to ja sää­tö­näp­päi­met on uu­del­leen­suun­ni­tel­tu: va­ki­o­va­rus­tei­se­na uu­des­sa Cad­dys­sä on ana­lo­gi­nen mit­ta­ris­to ja di­gi­taa­li­nen mo­ni­toi­mi­näyt­tö, li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vil­la on uu­si di­gi­taa­li­nen oh­jaa­mo Di­gi­tal Cock­pit.

Ra­dio- ja na­vi­gaa­ti­o­jär­jes­tel­mä on saa­ta­vil­la kos­ke­tus­näy­töl­lä va­rus­tet­tu­na kol­mes­sa eri koos­sa: 6,5”, 8,25” tai 10”. In­no­vi­si­on Cock­pit: mi­kä­li au­toon on va­lit­tu täy­sin di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to ja 10” na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mä Dis­co­ver Pro muo­dos­tuu kul­jet­ta­jal­le täy­sin uu­den­lai­nen mai­se­ma mit­ta­ris­tos­ta ja sää­tö­näp­päi­mis­tä.

On­li­ne-lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lut saa­daan mu­kaan lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lu­yk­si­kön ja in­teg­roi­dun eSIM-kor­tin avul­la. In­no­va­tii­vi­set il­mas­toin­ti­toi­min­not on nyt in­teg­roi­tu en­sim­mäis­tä ker­taa mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mään ja ne ovat täy­sin di­gi­taa­li­set.

Myös muut sää­tö­näp­päi­met ovat nyt di­gi­taa­li­set (valo, ää­ni ja menu-va­lik­ko). Pe­rin­tei­nen va­lo­jen kier­to­kat­kai­si­ja on vaih­tu­nut etu­pa­nee­lin pai­no­näp­päi­miin.

Pai­no­näp­päi­met on in­teg­roi­tu yh­teen mit­ta­ris­ton ja mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män kans­sa, ja ne si­jait­se­vat ko­je­lau­dan va­sem­mal­la puo­lel­la ylä­kul­mas­sa.

Niin kut­su­tut pi­ka­näp­päi­met on si­joi­tet­tu mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män ja il­mas­toin­nin oh­jaus­näp­päin­ten ala­puo­lel­le il­ma­suu­tin­ten vä­liin, jol­loin ne mah­dol­lis­ta­vat kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien ja py­sä­köin­ti­a­vus­ti­men hel­pon käy­tön.

Li­säk­si uu­det LED-si­sä­va­lot ja 230V-lait­tei­den la­taus li­sää­vät käy­tet­tä­vyyt­tä si­sä­ti­lois­sa. Uu­si in­no­va­tii­vi­nen omi­nai­suus on myös Cad­dyn ta­ka­o­sas­sa si­jait­se­va kat­toil­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mä.

Uu­det kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät

Volks­wa­gen Cad­dyn 19 kul­jet­ta­jaa avus­ta­vas­ta jär­jes­tel­mäs­tä vii­si on täy­sin uut­ta ja muut on päi­vi­tet­ty ja nii­hin on li­sät­ty uu­sia toi­min­to­ja.

Uu­si osit­tain au­to­ma­ti­soi­tua aja­mis­ta var­ten ole­va jär­jes­tel­mä Tra­vel As­sist on en­sim­mäis­tä ker­taa käy­tös­sä Volks­wa­gen Hyö­ty­au­to­jen mal­lis­sa.

Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­män yh­tey­des­sä myös mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä uu­sit­tiin ja sii­nä on nyt ka­pa­si­tii­vi­set sen­so­rit. La­ki­tek­ni­sis­tä ja tur­val­li­suus­te­ki­jöis­tä joh­tu­en kul­jet­ta­jan on tark­kail­ta­va jär­jes­tel­mää jat­ku­vas­ti.

Oh­jaus­pyö­rän ka­pa­si­tii­vi­set sen­so­rit pi­tä­vät huo­len sii­tä, et­tä tur­hia ke­ho­tuk­sia ei tule, sil­lä oh­jaus­pyö­rää voi oh­ja­ta ke­vy­el­lä kos­ke­tuk­sel­la. Toi­sin sa­no­en, mi­kä­li toi­nen käsi on oh­jaus­pyö­räs­sä, jär­jes­tel­mä ei an­na oh­jaus­ke­ho­tuk­sia.

Uut­ta on myös vas­taan­tu­le­vas­ta lii­ken­tees­tä va­roit­ta­va ja tar­vit­ta­es­sa myös au­to­maat­ti­ses­ti jar­rut­ta­va jär­jes­tel­mä. Jär­jes­tel­mä on osa Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mää ja se voi aut­taa vält­tä­mään on­net­to­muuk­sia kään­nyt­tä­es­sä ris­tiin vas­taan­tu­le­van lii­ken­teen kans­sa.

Li­säk­si en­sim­mäis­tä ker­taa Cad­dyyn ja myös A-seg­men­tin pa­ket­ti­au­toon on saa­ta­vil­la pe­rä­vau­nun pe­ruu­tu­sa­vus­tin Trai­ler As­sist.

Kak­si­vai­hei­nen AdB­lue-tup­la­ruis­ku­tus vä­hen­tää typ­pi­ok­si­di­pääs­tö­jä

Ku­ten kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät myös Cad­dyn uu­det ne­li­sy­lin­te­ri­set moot­to­rit ovat in­no­va­tii­vi­sia. Moot­to­rit ovat uu­sin­ta su­ku­pol­vea ja kaik­ki si­säl­tä­vät mm. par­tik­ke­li­suo­dat­ti­met.

Volks­wa­gen Hyö­ty­au­to­jen uu­sis­sa TDI-die­sel­moot­to­reis­sa on en­sim­mäis­tä ker­taa käy­tös­sä kak­si­vai­hei­nen AdB­lue-tup­la­ruis­ku­tus. Jär­jes­tel­mää käy­te­tään 55 kW (75 hv), 75 kW (102 hv) ja 90 kW (122 hv) TDI-die­sel­moot­to­reis­sa, jois­sa on joko kuu­si­vaih­tei­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to tai seit­sen­vaih­tei­nen kak­sois­kyt­ki­nau­to­maat­ti­vaih­teis­to.

Kak­si­vai­hei­nen AdB­lue-tup­la­ruis­ku­tus kah­del­la SCR-ka­ta­ly­saat­to­ril­la vä­hen­tää mer­kit­tä­väs­ti typ­pi­ok­si­di­pääs­tö­jä edel­li­seen mal­li­su­ku­pol­veen ver­rat­tu­na.

Uu­den jär­jes­tel­män avul­la Volks­wa­gen Cad­dyn TDI-die­sel­moot­to­rit kuu­lu­vat puh­taim­pien die­sel­moot­to­rei­den jouk­koon.

Niin ikään ta­lou­del­li­sia ja eko­lo­gi­sia ovat tur­bo­ah­det­tu 84 kW (114 hv) TSI-ben­sii­ni­moot­to­ri ja myö­hem­min mark­ki­noil­le tu­le­va 96 kW:n (130 hv) kaa­su­au­to­ver­sio.

Myös uu­si la­dat­ta­va hyb­ri­di täy­den­tää mah­dol­li­ses­ti tu­le­vi­na vuo­si­na moot­to­ri­va­li­koi­maa. Uu­sil­la voi­ma­lin­joil­la on suu­ri vai­ku­tus sekä eko­lo­gi­ses­ti et­tä ta­lou­del­li­ses­ti.

Esi­merk­ki­nä TDI-die­sel­moot­to­ri: yh­dis­tet­ty polt­to­ai­neen­ku­lu­tus 75 kW:n (102 hv) 2,0 TDI-die­sel­moot­to­ril­la yh­dis­tet­ty­nä kuu­si­vaih­tei­seen ma­nu­aa­li­vaih­teis­toon on 4,9 l/100 km (NEDC), mikä on 1,2 l/100 km vä­hem­män kuin edel­li­sen su­ku­pol­ven Cad­dys­sä.

Yk­si ta­lou­del­li­suu­teen vai­kut­ta­va te­ki­jä on myös au­ton ae­ro­dy­na­miik­ka: uu­den Cad­dyn il­man­vas­tus­ker­roin on vain 0,30 (ai­kai­sem­min 0,33) – uu­si mit­ta­paa­lu seg­men­tis­sään.

Uu­den Volks­wa­gen Cad­dyn hin­nas­toa ja li­sä­va­rus­te­hin­nas­toa ei ole vie­lä vah­vis­tet­tu.

Volks­wa­gen-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN