Vertailussa kompaktit katumaasturit: Dacia Duster, Fiat 500X ja Mitsubishi ASX
Upouusi 500X menestyy hienosti: kompakti italomaasturi kiilaa suvereenisti kärkeen.
Aloittakaamme pienellä arvoituksella: Mikä Fiat on viimeksi voittanut Auto Bildin vertailutestin? Ja milloin? Oliko se kuvankaunis Dino, klassinen 124 tai ehkäpä tyylikäs coupé? Tai myöhemmin Punto tai älykäs Panda? Tämä on vaikea ratkaista. Siitä ei oikeastaan ole kovinkaan kauaa. Se oli pakettiauto Doblò kesäkuussa 2010.
Halusimme oikeastaan tässä samassa vain muistuttaa, miten suurenmoisia autoja italialaiset ovat vuosikymmenien aikana valmistaneet. Mutta komeiden sedanien ja kiehtovien coupéiden aika on toistaiseksi Fiatilla ohi – konsernin kivenkova johtaja Marchionne on aloittanut säästämisen, rationalisoinnin ja optimoinnin. Tuotanto rajoittuu – hyötyautoja kuten menestynyttä Ducatoa lukuun ottamatta – pikkuautoihin kuten Pandaan tai retro-500:een.
Suloisia "pikkuisia" on saatavana avoautoina ja tila-autoina – ja nyt myös katumaastureina. Fiat itse kutsuu sitä crossoveriksi. Samantekevää – 500X on 4,25 metrin pituudellaan ja 1,80 metrin leveydellään joka tapauksessa yhden koon suurempi kuin alkuperäinen 500:n (3,55 m ja 1,63 m). Sillä on pikkuveljensä tavoin suuret pyöreät silmät. Silmien takia sitä ei kuitenkaan kannata aliarvioida. Siinä on nimittäin Jeep Renegaden tekniikka ja sen saa myös nelivetoisena – Fiat ja Chrysler kuuluvat nimittäin samaan konserniin.
Vertailussa se saa vastaansa Dacia Dusterin ja Mitsubishi ASX:n – molemmat kompakteja katumaastureita pienellä ja energisellä bensiinimoottorilla. Nelivetoa emme tässä yhteydessä tarvitse – autot ovat riittävän kalliita ilman sitäkin. Ensivertailussamme Fiat osoittaa vahvuutensa melko suvereenisti. Se on selkeästi helpoimmin käsiteltävä ja sen MultiAir-moottori on vertailun paras. Vakuuttavaa työtä.
Täyteläinen perä on selkeästi Fiatin "parempi puoli".
Sija 3
DACIA DUSTER TCe 125 4x2 Laureate 400 pistettä
125 hv
7,4 l/100 km
18 123 e euroa
Dacia Duster tyylikkäillä kromikynnyksillä.
Tästä pidimme
+ Selkeästi halvin hinta, säilyttää hyvin arvonsa, suuri tavaratila, moderni turbo-bensiinimoottori.
Tämä ärsytti
– Vertailun pienin, halpoja muoveja, hitaasti reagoiva ajettavuus. Ei moderneja avustinjärjestelmiä.
DACIA maksaa 18 123 euroa. Se kertoo jo melkein kaiken. Mistä muualta saat näin paljon autoa näin vähällä rahalla? Tosiasiassa saat asiallisen ja hyvännäköisen katumaasturin. Tiloiltaan Dacia on tosin Fiatia ja Mitsubishia pienempi. Erityisesti takapenkillä on selvästi ahtaampaa. Selvää tulisi myös olla se, ettei materiaaleilta tai työn laadulta tule odottaa ihmeitä. Yksinkertainen sisustus erottuu sen sijaan selkeällä ja simppelillä käytöllään.
"Daciasta jää puuttumaan dynaamisuus."
(TOSI) PIENTÄ LUKSUSTA Dusteriin on saatavana jopa nahkaverhoilu. Navigointilaite ja ilmanvaihdon kytkimet ovat liian matalalla. Takaosa ahdas.
Dacian tavaratila on selkeästi suurin. Sinne mahtuu jopa 1636 litran edestä tavaraa. Dusterin puolesta puhuu myös sen moottori. 1,2-litran moottori on moderni, ahdettu suorasuihkutusmoottori Renault-ohjelmasta. Se suorittaa työnsä hiljaisesti ja ystävällisesti ja murisee voimakkaasti vasta korkeilla kierrosluvuilla. Duster liikkuu sekä mukavasti että hieman horjahdellen, erittäin harkitsevasti, kaarteiden raapiminen ei ole sen juttu. Tämän ei pitäisi olla ongelma, aina ei tulisi olla niin kiire. Pitää ottaa huomioon se hinta...
Sija 2
MITSUBISHI ASX 1.6 Cleartec Invite 423 pistettä
117 hv
6,8 l/100 km
22 300 euroa
ASX: korostetun vaatimaton ulkonäkö, huippumallissa lasikatto vakiona.
Tästä pidimme
+ ASX:n puolesta puhuvat reilut tilat, hyvä varustus ja takuu.
Tämä ärsytti
– Haittana korkea hinta sekä äänekäs ja laiska bensiinimoottori.
Olisi vähättelyä kutsua ASX:ää vaatimattomaksi. Ruma se ei ole missään nimessä, mutta toisaalta ei mikään talenttikaan. Mitsubishi tarjoaa selkeästi enemmän tilaa kuin Dacia, tosin takaistuimella voisi olla enemmän pääntilaa. Näin myös panorama-lasikaton yhteydessä, joka asennetaan vakiona Insport-versioon.
"Moottori ilman ahdinta? Mitsubishi luottaa edelleen vapaastihengittävään tekniikkaan."
KORUTON JA YKSINKERTAINEN Muotoiltu ilman turhaa rihkamaa, korkea istuinasento. Takaistuimella niukalti pääntilaa.
Sen 1,6 litran bensiinimoottori on erikoinen – siinä ei ole nykytyyliin ahdinta. Siitä johtuen se on alakierroksilla ponneton. Se herää henkiin vasta noin 3000 kierroksessa – mutta silloin nelisylinterinen moottori alkaa jo pauhata. ASX:n alusta joustaa melko mukavasti, mutta laiskan ja jähmeän ohjauksen ansiosta sen käsittely ei ole helppoa. Mitsubishi pyytää siitä todellakin 22 300 euroa. Se ei ole hintana erityisen edullinen.
Sija 1
FIAT 500X 1.4 MULTIAIR 4x2 447 pistettä
140 hv
7,1 l/100 km
23 988 euroa
Tästä pidimme
+ Charmantti, estoton design. Reilut sisätilat, pirteä moottori, ketterä ajettavuus.
Tämä ärsytti
– Keskellä oleva navigointinäyttö on liian pieni. Korkeahko hinta mietityttää, tavaratila on pieni.
Naiset nauttivat sen tuomasta mielihyvästä. 500X katsoo ympäröivää maailmaa suurilla, pyöreillä silmillään – se jos jokin herättää äidinvaiston.Mutta miksi ei? Fiat vaikuttaa iloiselta ja ystävälliseltä ja sen pyöreän ulkokuoren alta paljastuu reilut tilat – selkeästi vertailun parhaimmat.
"Fiatin ohjaamo on hauska ja leikkisä"
Enintään 1000 litran tavaratila vaikuttaa hieman pieneltä, ja käytännöllisestä tavaratilan kaksoispohjasta on maksettava lisähintaa. Sisustuksen suhteen muotoilijat ovat leikitelleet muodoilla ja väreillä.
Ohjaamo on kaikkea muuta kuin tylsä. Muutamia heikkouksia käytön suhteen löytyy, mutta annettakoon ne anteeksi. Moottori ei tuota pettymystä. 1,4 litran turbomoottori Multi Air -tekniikalla (imuventtiilejä liikutetaan yksittäin sähköhydraulisesti) on hiljainen ja hieno voimapesä, joka lähtee liikkeelle iloisesti. Se sopii hyvin tähän palleroiseen. Fiat liikkuu reippaasti ja pirteästi, suora ohjaus vaikuttaa melkeinpä hermostuneelta. Kolme erilaista ajo-ohjelmaa (auto, sport, all weather) mahdollistavat moottorin, ohjauksen ja jarrujen säädön – hienoa!
Viehättävä, iloinen, helposti käsiteltävä. Hieno moottori, reilut tilat.
500X:n hinta on hinnaston mukaan komeat 23 988 euroa – se ei kuitenkaan muuta sen suvereenia testivoittoa. Hieno Fiatin pikkumaasturi!
Monilta osin keskinkertainen. Väsynyt moottori ja lisäksi hintaakin on jonkin verran.
Tiedät mitä saat. Hintansa arvoinen ja käytännöllinen.
HALUTTAVUUS Tämä on makuasia – ei otettu mukaan kokonaisarvioon.
Toimiiko pienen Fiat 500:n viehättävä design myös kaksi kokoa suuremmassa luokassa? Meidän mielestämme toimii. 500X on iloinen ja estoton ilmestys ja lisäksi hurmaavasti sisustettu. Siihen eivät pysty Mitsubishi ja Dacia. Kumpikaan ei myöskään ole läheskään yhtä helposti käsiteltävä kuin Fiat. Italialainen on tosin myös selkeästi kolmikon nuorin...
Fiat 500X
447 pistettä
Mitsubishi ASX
423 pistettä
Dacia Duster
400 pistettä
YHTEENVETO
500X on positiivinen yllätys, kokonaisuus on maukas. Siitä on pitkä aika, kun Fiat on voittanut Auto Bildin vertailutestin. Nyt sen teki 500X ja täysin suvereenisti. Fiat elää, kaikkia vaikeuksia ja katoamisskenaarioita uhmaten! Italialaiset eivät ole unohtaneet miten autoja rakennetaan. Tämä on hyvä uutinen kaikille merkistä pitäville.
Teksti Dirk Branke ja Henning Klipp, kuvat Toni Bader
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.
Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.
Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.
Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.
Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.
Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Groupe Renaultin viisivuotissuunnitelma: Renaultin uusi aalto
Dacia Bigster Concept: Viisivuotissuunnitelmassa Dusteria isompi katumaasturi
Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerkkihuoltoketju
Bentley Flying Spur: Tuplaturbo V8 tuottaa yli 135 hevosvoimaa per litra!
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
Koeajossa Kia Optima Sportswagon PHEV Business Luxury AW A/T: Töpselifarkku
Koeajossa BMW 320d xDrive Sedan Business M Sport: Kärppä iskee
Koeajossa Dacia Duster: Turbokoneen säveliä
Koeajossa Mercedes-Benz A-sarjan Sedan: Virtaviivainen A-sarjalainen
Koeajossa Fiat 500X: Perheautojen väriläiskä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Aktiivilaajakaista
Revelin uudet beryllium-kaiuttimet
Vanha uusi kaiutin
Wharfedalen uusi Diamond 12 -sarja
Supermonitori
KEFin uusi Uni-Core-subbari
Kohtikuuntelua
Hybridikuulokevahvistin Sloveniasta
Psvane vai Linlai
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
Kaista-avustimien ja hätäjarrutusjärjestelmien käyttö kasvussa
Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia
Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään
Lexus LC 500: Maailmanensi-ilta Detroitin autonäyttelyssä
Auto haudattiin maan alle piiloon neuvostojoukoilta: Lähti käyntiin lähes 70 vuoden jälkeen!
Koeajossa BMW 116d: Urheilullisempaa ilmettä
Autoliitto julkaisee automatkailijan oppaan Baltiaan ja Koillis-Puolaan
Muista: Varo aura-autoa!
UUTTA
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
5 VUOTTA SITTEN...
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
Kaista-avustimien ja hätäjarrutusjärjestelmien käyttö kasvussa
Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia
Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Yhdysvaltalainen start-up -yhtiö Aptera tuo markkinoille hilpeän näköisen sähköauton, jonka akuston pitäisi riittää kaksinkertaiseen toimintamatkaan Tesla Model S:ään verrattuna. Auto Bild kertoo asiasta tarkemmin!
Aptera Motors
Mitä? Mitä? Mitä? Eihän tällaista autoa voi olla olemassakaan! Hyvästit kaapelilataamiselle – ja toimintamatka jopa 1600 km!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Groupe Renaultin viisivuotissuunnitelma: Renaultin uusi aalto
Dacia Bigster Concept: Viisivuotissuunnitelmassa Dusteria isompi katumaasturi
Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerkkihuoltoketju
Silentium: Aloittaa aktiivisen vastamelutekniikan kehitystyön
LUETUIMMAT