Vertailussa kompaktit katumaasturit: Dacia Duster, Fiat 500X ja Mitsubishi ASX
Upouusi 500X menestyy hienosti: kompakti italomaasturi kiilaa suvereenisti kärkeen.
Aloittakaamme pienellä arvoituksella: Mikä Fiat on viimeksi voittanut Auto Bildin vertailutestin? Ja milloin? Oliko se kuvankaunis Dino, klassinen 124 tai ehkäpä tyylikäs coupé? Tai myöhemmin Punto tai älykäs Panda? Tämä on vaikea ratkaista. Siitä ei oikeastaan ole kovinkaan kauaa. Se oli pakettiauto Doblò kesäkuussa 2010.
Halusimme oikeastaan tässä samassa vain muistuttaa, miten suurenmoisia autoja italialaiset ovat vuosikymmenien aikana valmistaneet. Mutta komeiden sedanien ja kiehtovien coupéiden aika on toistaiseksi Fiatilla ohi – konsernin kivenkova johtaja Marchionne on aloittanut säästämisen, rationalisoinnin ja optimoinnin. Tuotanto rajoittuu – hyötyautoja kuten menestynyttä Ducatoa lukuun ottamatta – pikkuautoihin kuten Pandaan tai retro-500:een.
Suloisia "pikkuisia" on saatavana avoautoina ja tila-autoina – ja nyt myös katumaastureina. Fiat itse kutsuu sitä crossoveriksi. Samantekevää – 500X on 4,25 metrin pituudellaan ja 1,80 metrin leveydellään joka tapauksessa yhden koon suurempi kuin alkuperäinen 500:n (3,55 m ja 1,63 m). Sillä on pikkuveljensä tavoin suuret pyöreät silmät. Silmien takia sitä ei kuitenkaan kannata aliarvioida. Siinä on nimittäin Jeep Renegaden tekniikka ja sen saa myös nelivetoisena – Fiat ja Chrysler kuuluvat nimittäin samaan konserniin.
Vertailussa se saa vastaansa Dacia Dusterin ja Mitsubishi ASX:n – molemmat kompakteja katumaastureita pienellä ja energisellä bensiinimoottorilla. Nelivetoa emme tässä yhteydessä tarvitse – autot ovat riittävän kalliita ilman sitäkin. Ensivertailussamme Fiat osoittaa vahvuutensa melko suvereenisti. Se on selkeästi helpoimmin käsiteltävä ja sen MultiAir-moottori on vertailun paras. Vakuuttavaa työtä.
Täyteläinen perä on selkeästi Fiatin "parempi puoli".
Sija 3
DACIA DUSTER TCe 125 4x2 Laureate 400 pistettä
125 hv
7,4 l/100 km
18 123 e euroa
Dacia Duster tyylikkäillä kromikynnyksillä.
Tästä pidimme
+ Selkeästi halvin hinta, säilyttää hyvin arvonsa, suuri tavaratila, moderni turbo-bensiinimoottori.
Tämä ärsytti
– Vertailun pienin, halpoja muoveja, hitaasti reagoiva ajettavuus. Ei moderneja avustinjärjestelmiä.
DACIA maksaa 18 123 euroa. Se kertoo jo melkein kaiken. Mistä muualta saat näin paljon autoa näin vähällä rahalla? Tosiasiassa saat asiallisen ja hyvännäköisen katumaasturin. Tiloiltaan Dacia on tosin Fiatia ja Mitsubishia pienempi. Erityisesti takapenkillä on selvästi ahtaampaa. Selvää tulisi myös olla se, ettei materiaaleilta tai työn laadulta tule odottaa ihmeitä. Yksinkertainen sisustus erottuu sen sijaan selkeällä ja simppelillä käytöllään.
"Daciasta jää puuttumaan dynaamisuus."
(TOSI) PIENTÄ LUKSUSTA Dusteriin on saatavana jopa nahkaverhoilu. Navigointilaite ja ilmanvaihdon kytkimet ovat liian matalalla. Takaosa ahdas.
Dacian tavaratila on selkeästi suurin. Sinne mahtuu jopa 1636 litran edestä tavaraa. Dusterin puolesta puhuu myös sen moottori. 1,2-litran moottori on moderni, ahdettu suorasuihkutusmoottori Renault-ohjelmasta. Se suorittaa työnsä hiljaisesti ja ystävällisesti ja murisee voimakkaasti vasta korkeilla kierrosluvuilla. Duster liikkuu sekä mukavasti että hieman horjahdellen, erittäin harkitsevasti, kaarteiden raapiminen ei ole sen juttu. Tämän ei pitäisi olla ongelma, aina ei tulisi olla niin kiire. Pitää ottaa huomioon se hinta...
Sija 2
MITSUBISHI ASX 1.6 Cleartec Invite 423 pistettä
117 hv
6,8 l/100 km
22 300 euroa
ASX: korostetun vaatimaton ulkonäkö, huippumallissa lasikatto vakiona.
Tästä pidimme
+ ASX:n puolesta puhuvat reilut tilat, hyvä varustus ja takuu.
Tämä ärsytti
– Haittana korkea hinta sekä äänekäs ja laiska bensiinimoottori.
Olisi vähättelyä kutsua ASX:ää vaatimattomaksi. Ruma se ei ole missään nimessä, mutta toisaalta ei mikään talenttikaan. Mitsubishi tarjoaa selkeästi enemmän tilaa kuin Dacia, tosin takaistuimella voisi olla enemmän pääntilaa. Näin myös panorama-lasikaton yhteydessä, joka asennetaan vakiona Insport-versioon.
"Moottori ilman ahdinta? Mitsubishi luottaa edelleen vapaastihengittävään tekniikkaan."
KORUTON JA YKSINKERTAINEN Muotoiltu ilman turhaa rihkamaa, korkea istuinasento. Takaistuimella niukalti pääntilaa.
Sen 1,6 litran bensiinimoottori on erikoinen – siinä ei ole nykytyyliin ahdinta. Siitä johtuen se on alakierroksilla ponneton. Se herää henkiin vasta noin 3000 kierroksessa – mutta silloin nelisylinterinen moottori alkaa jo pauhata. ASX:n alusta joustaa melko mukavasti, mutta laiskan ja jähmeän ohjauksen ansiosta sen käsittely ei ole helppoa. Mitsubishi pyytää siitä todellakin 22 300 euroa. Se ei ole hintana erityisen edullinen.
Sija 1
FIAT 500X 1.4 MULTIAIR 4x2 447 pistettä
140 hv
7,1 l/100 km
23 988 euroa
Tästä pidimme
+ Charmantti, estoton design. Reilut sisätilat, pirteä moottori, ketterä ajettavuus.
Tämä ärsytti
– Keskellä oleva navigointinäyttö on liian pieni. Korkeahko hinta mietityttää, tavaratila on pieni.
Naiset nauttivat sen tuomasta mielihyvästä. 500X katsoo ympäröivää maailmaa suurilla, pyöreillä silmillään – se jos jokin herättää äidinvaiston.Mutta miksi ei? Fiat vaikuttaa iloiselta ja ystävälliseltä ja sen pyöreän ulkokuoren alta paljastuu reilut tilat – selkeästi vertailun parhaimmat.
"Fiatin ohjaamo on hauska ja leikkisä"
Enintään 1000 litran tavaratila vaikuttaa hieman pieneltä, ja käytännöllisestä tavaratilan kaksoispohjasta on maksettava lisähintaa. Sisustuksen suhteen muotoilijat ovat leikitelleet muodoilla ja väreillä.
Ohjaamo on kaikkea muuta kuin tylsä. Muutamia heikkouksia käytön suhteen löytyy, mutta annettakoon ne anteeksi. Moottori ei tuota pettymystä. 1,4 litran turbomoottori Multi Air -tekniikalla (imuventtiilejä liikutetaan yksittäin sähköhydraulisesti) on hiljainen ja hieno voimapesä, joka lähtee liikkeelle iloisesti. Se sopii hyvin tähän palleroiseen. Fiat liikkuu reippaasti ja pirteästi, suora ohjaus vaikuttaa melkeinpä hermostuneelta. Kolme erilaista ajo-ohjelmaa (auto, sport, all weather) mahdollistavat moottorin, ohjauksen ja jarrujen säädön – hienoa!
Viehättävä, iloinen, helposti käsiteltävä. Hieno moottori, reilut tilat.
500X:n hinta on hinnaston mukaan komeat 23 988 euroa – se ei kuitenkaan muuta sen suvereenia testivoittoa. Hieno Fiatin pikkumaasturi!
Monilta osin keskinkertainen. Väsynyt moottori ja lisäksi hintaakin on jonkin verran.
Tiedät mitä saat. Hintansa arvoinen ja käytännöllinen.
HALUTTAVUUS Tämä on makuasia – ei otettu mukaan kokonaisarvioon.
Toimiiko pienen Fiat 500:n viehättävä design myös kaksi kokoa suuremmassa luokassa? Meidän mielestämme toimii. 500X on iloinen ja estoton ilmestys ja lisäksi hurmaavasti sisustettu. Siihen eivät pysty Mitsubishi ja Dacia. Kumpikaan ei myöskään ole läheskään yhtä helposti käsiteltävä kuin Fiat. Italialainen on tosin myös selkeästi kolmikon nuorin...
Fiat 500X
447 pistettä
Mitsubishi ASX
423 pistettä
Dacia Duster
400 pistettä
YHTEENVETO
500X on positiivinen yllätys, kokonaisuus on maukas. Siitä on pitkä aika, kun Fiat on voittanut Auto Bildin vertailutestin. Nyt sen teki 500X ja täysin suvereenisti. Fiat elää, kaikkia vaikeuksia ja katoamisskenaarioita uhmaten! Italialaiset eivät ole unohtaneet miten autoja rakennetaan. Tämä on hyvä uutinen kaikille merkistä pitäville.
Teksti Dirk Branke ja Henning Klipp, kuvat Toni Bader
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Lintukoto löytyi läheltä Helsingin keskustaa
Oranssi soitin
Kun usb ei enää kelpaa
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Focal Diva Mezza Utopia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL