Vertailussa kompaktit katumaasturit: Dacia Duster, Fiat 500X ja Mitsubishi ASX

Upouusi 500X menestyy hienosti: kompakti italomaasturi kiilaa suvereenisti kärkeen.

Auto Bild.Uutiset

Aloit­ta­kaam­me pie­nel­lä ar­voi­tuk­sel­la: Mikä Fiat on vii­mek­si voit­ta­nut Au­to Bil­din ver­tai­lu­tes­tin? Ja mil­loin? Oli­ko se ku­van­kau­nis Dino, klas­si­nen 124 tai eh­kä­pä tyy­li­käs coupé? Tai myö­hem­min Pun­to tai äly­käs Pan­da? Tämä on vai­kea rat­kais­ta. Sii­tä ei oi­ke­as­taan ole ko­vin­kaan kau­aa. Se oli pa­ket­ti­au­to Doblò ke­sä­kuus­sa 2010.

Ha­lu­sim­me oi­ke­as­taan täs­sä sa­mas­sa vain muis­tut­taa, mi­ten suu­ren­moi­sia au­to­ja ita­li­a­lai­set ovat vuo­si­kym­me­nien ai­ka­na val­mis­ta­neet. Mut­ta ko­mei­den se­da­nien ja kieh­to­vien coup­éi­den ai­ka on tois­tai­sek­si Fi­a­til­la ohi – kon­ser­nin ki­ven­ko­va joh­ta­ja Marc­hi­on­ne on aloit­ta­nut sääs­tä­mi­sen, ra­ti­o­na­li­soin­nin ja op­ti­moin­nin. Tuo­tan­to ra­joit­tuu – hyö­ty­au­to­ja ku­ten me­nes­ty­nyt­tä Du­ca­toa lu­kuun ot­ta­mat­ta – pik­ku­au­toi­hin ku­ten Pan­daan tai ret­ro-500:een.

Su­loi­sia "pik­kui­sia" on saa­ta­va­na avo­au­toi­na ja tila-au­toi­na – ja nyt myös ka­tu­maas­tu­rei­na. Fiat it­se kut­suu sitä cros­so­ve­rik­si. Sa­man­te­ke­vää – 500X on 4,25 met­rin pi­tuu­del­laan ja 1,80 met­rin le­vey­del­lään joka ta­pauk­ses­sa yh­den koon suu­rem­pi kuin al­ku­pe­räi­nen 500:n (3,55 m ja 1,63 m). Sil­lä on pik­ku­vel­jen­sä ta­voin suu­ret pyö­re­ät sil­mät. Sil­mien ta­kia sitä ei kui­ten­kaan kan­na­ta ali­ar­vi­oi­da. Sii­nä on ni­mit­täin Jeep Re­ne­ga­den tek­niik­ka ja sen saa myös ne­li­ve­toi­se­na – Fiat ja Chrys­ler kuu­lu­vat ni­mit­täin sa­maan kon­ser­niin.

Ver­tai­lus­sa se saa vas­taan­sa Da­cia Dus­te­rin ja Mit­su­bis­hi ASX:n – mo­lem­mat kom­pak­te­ja ka­tu­maas­tu­rei­ta pie­nel­lä ja ener­gi­sel­lä ben­sii­ni­moot­to­ril­la. Ne­li­ve­toa em­me täs­sä yh­tey­des­sä tar­vit­se – au­tot ovat riit­tä­vän kal­lii­ta il­man si­tä­kin. En­si­ver­tai­lus­sam­me Fiat osoit­taa vah­vuu­ten­sa mel­ko su­ve­ree­nis­ti. Se on sel­ke­äs­ti hel­poim­min kä­si­tel­tä­vä ja sen Mul­ti­Air-moot­to­ri on ver­tai­lun pa­ras. Va­kuut­ta­vaa työ­tä.

Täyteläinen perä on selkeästi Fiatin "parempi puoli".​

Täyteläinen perä on selkeästi Fiatin "parempi puoli".​

Sija 3

DA­CIA DUS­TER TCe 125 4x2 Lau­re­a­te 400 pis­tet­tä

125 hv

7,4 l/100 km

18 123 e eu­roa

Dacia Duster tyylikkäillä kromikynnyksillä.​

Dacia Duster tyylikkäillä kromikynnyksillä.​

Täs­tä pi­dim­me

+ Sel­ke­äs­ti hal­vin hin­ta, säi­lyt­tää hy­vin ar­von­sa, suu­ri ta­va­ra­ti­la, mo­der­ni tur­bo-ben­sii­ni­moot­to­ri.

Tämä är­syt­ti

– Ver­tai­lun pie­nin, hal­po­ja muo­ve­ja, hi­taas­ti re­a­goi­va ajet­ta­vuus. Ei mo­der­ne­ja avus­tin­jär­jes­tel­miä.

​

DA­CIA mak­saa 18 123 eu­roa. Se ker­too jo mel­kein kai­ken. Mis­tä muu­al­ta saat näin pal­jon au­toa näin vä­häl­lä ra­hal­la? To­si­a­si­as­sa saat asi­al­li­sen ja hy­vän­nä­köi­sen ka­tu­maas­tu­rin. Ti­loil­taan Da­cia on to­sin Fi­a­tia ja Mit­su­bis­hia pie­nem­pi. Eri­tyi­ses­ti ta­ka­pen­kil­lä on sel­väs­ti ah­taam­paa. Sel­vää tu­li­si myös ol­la se, et­tei ma­te­ri­aa­leil­ta tai työn laa­dul­ta tule odot­taa ih­mei­tä. Yk­sin­ker­tai­nen si­sus­tus erot­tuu sen si­jaan sel­ke­äl­lä ja simp­pe­lil­lä käy­töl­lään.

 

"Da­ci­as­ta jää puut­tu­maan dy­naa­mi­suus."

 

(TOSI) PIENTÄ LUKSUSTA Dusteriin on saatavana jopa nahkaverhoilu. Navigointilaite ja ilmanvaihdon kytkimet ovat liian matalalla. Takaosa ahdas.​

(TOSI) PIENTÄ LUKSUSTA Dusteriin on saatavana jopa nahkaverhoilu. Navigointilaite ja ilmanvaihdon kytkimet ovat liian matalalla. Takaosa ahdas.​

Da­ci­an ta­va­ra­ti­la on sel­ke­äs­ti suu­rin. Sin­ne mah­tuu jopa 1636 lit­ran edes­tä ta­va­raa. Dus­te­rin puo­les­ta pu­huu myös sen moot­to­ri. 1,2-lit­ran moot­to­ri on mo­der­ni, ah­det­tu suo­ra­suih­ku­tus­moot­to­ri Re­nault-oh­jel­mas­ta. Se suo­rit­taa työn­sä hil­jai­ses­ti ja ys­tä­väl­li­ses­ti ja mu­ri­see voi­mak­kaas­ti vas­ta kor­keil­la kier­ros­lu­vuil­la. Dus­ter liik­kuu sekä mu­ka­vas­ti et­tä hie­man hor­jah­del­len, erit­täin har­kit­se­vas­ti, kaar­tei­den raa­pi­mi­nen ei ole sen jut­tu. Tä­män ei pi­täi­si ol­la on­gel­ma, ai­na ei tu­li­si ol­la niin kii­re. Pi­tää ot­taa huo­mi­oon se hin­ta...

 

Sija 2

MIT­SU­BIS­HI ASX 1.6 Cle­ar­tec In­vi­te 423 pis­tet­tä

117 hv

6,8 l/100 km

22 300 eu­roa

ASX: korostetun vaatimaton ulkonäkö, huippumallissa lasikatto vakiona.​

ASX: korostetun vaatimaton ulkonäkö, huippumallissa lasikatto vakiona.​

Täs­tä pi­dim­me

+ ASX:n puo­les­ta pu­hu­vat rei­lut ti­lat, hyvä va­rus­tus ja ta­kuu.

Tämä är­syt­ti

– Hait­ta­na kor­kea hin­ta sekä ää­ne­käs ja lais­ka ben­sii­ni­moot­to­ri.

​

Oli­si vä­hät­te­lyä kut­sua ASX:ää vaa­ti­mat­to­mak­si. Ruma se ei ole mis­sään ni­mes­sä, mut­ta toi­saal­ta ei mi­kään ta­lent­ti­kaan. Mit­su­bis­hi tar­jo­aa sel­ke­äs­ti enem­män ti­laa kuin Da­cia, to­sin ta­kais­tui­mel­la voi­si ol­la enem­män pään­ti­laa. Näin myös pa­no­ra­ma-la­si­ka­ton yh­tey­des­sä, joka asen­ne­taan va­ki­o­na Ins­port-ver­si­oon.

 

"Moot­to­ri il­man ah­din­ta? Mit­su­bis­hi luot­taa edel­leen va­paas­ti­hen­git­tä­vään tek­niik­kaan."

 

KORUTON JA YKSINKERTAINEN Muotoiltu ilman turhaa rihkamaa, korkea istuinasento. Takaistuimella niukalti pääntilaa.​

KORUTON JA YKSINKERTAINEN Muotoiltu ilman turhaa rihkamaa, korkea istuinasento. Takaistuimella niukalti pääntilaa.​

Sen 1,6 lit­ran ben­sii­ni­moot­to­ri on eri­koi­nen – sii­nä ei ole ny­ky­tyy­liin ah­din­ta. Sii­tä joh­tu­en se on ala­kier­rok­sil­la pon­ne­ton. Se he­rää hen­kiin vas­ta noin 3000 kier­rok­ses­sa – mut­ta sil­loin ne­li­sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri al­kaa jo pau­ha­ta. ASX:n alus­ta jous­taa mel­ko mu­ka­vas­ti, mut­ta lais­kan ja jäh­me­än oh­jauk­sen an­si­os­ta sen kä­sit­te­ly ei ole help­poa. Mit­su­bis­hi pyy­tää sii­tä to­del­la­kin 22 300 eu­roa. Se ei ole hin­ta­na eri­tyi­sen edul­li­nen.

 

Sija 1

FIAT 500X 1.4 MUL­TI­AIR 4x2 447 pis­tet­tä

140 hv

7,1 l/100 km

23 988 eu­roa

​

Täs­tä pi­dim­me

+ Char­mant­ti, es­to­ton de­sign. Rei­lut si­sä­ti­lat, pir­teä moot­to­ri, ket­te­rä ajet­ta­vuus.

Tämä är­syt­ti

– Kes­kel­lä ole­va na­vi­goin­ti­näyt­tö on lii­an pie­ni. Kor­ke­ah­ko hin­ta mie­ti­tyt­tää, ta­va­ra­ti­la on pie­ni.

​

Nai­set naut­ti­vat sen tuo­mas­ta mie­li­hy­väs­tä. 500X kat­soo ym­pä­röi­vää maa­il­maa suu­ril­la, pyö­reil­lä sil­mil­lään – se jos jo­kin he­rät­tää äi­din­vais­ton.Mut­ta mik­si ei? Fiat vai­kut­taa iloi­sel­ta ja ys­tä­väl­li­sel­tä ja sen pyö­re­än ul­ko­kuo­ren al­ta pal­jas­tuu rei­lut ti­lat – sel­ke­äs­ti ver­tai­lun par­haim­mat.

 

"Fi­a­tin oh­jaa­mo on haus­ka ja leik­ki­sä"

 

​

Enin­tään 1000 lit­ran ta­va­ra­ti­la vai­kut­taa hie­man pie­nel­tä, ja käy­tän­nöl­li­ses­tä ta­va­ra­ti­lan kak­sois­poh­jas­ta on mak­set­ta­va li­sä­hin­taa. Si­sus­tuk­sen suh­teen muo­toi­li­jat ovat lei­ki­tel­leet muo­doil­la ja vä­reil­lä.

​

Oh­jaa­mo on kaik­kea muu­ta kuin tyl­sä. Muu­ta­mia heik­kouk­sia käy­tön suh­teen löy­tyy, mut­ta an­net­ta­koon ne an­teek­si. Moot­to­ri ei tuo­ta pet­ty­mys­tä. 1,4 lit­ran tur­bo­moot­to­ri Mul­ti Air -tek­nii­kal­la (imu­vent­tii­le­jä lii­ku­te­taan yk­sit­täin säh­kö­hyd­rau­li­ses­ti) on hil­jai­nen ja hie­no voi­ma­pe­sä, joka läh­tee liik­keel­le iloi­ses­ti. Se so­pii hy­vin tä­hän pal­le­roi­seen. Fiat liik­kuu reip­paas­ti ja pir­te­äs­ti, suo­ra oh­jaus vai­kut­taa mel­kein­pä her­mos­tu­neel­ta. Kol­me eri­lais­ta ajo-oh­jel­maa (au­to, sport, all we­at­her) mah­dol­lis­ta­vat moot­to­rin, oh­jauk­sen ja jar­ru­jen sää­dön – hie­noa!

Viehättävä, iloinen, helposti käsiteltävä. Hieno moottori, reilut tilat.​

Viehättävä, iloinen, helposti käsiteltävä. Hieno moottori, reilut tilat.​

500X:n hin­ta on hin­nas­ton mu­kaan ko­me­at 23 988 eu­roa – se ei kui­ten­kaan muu­ta sen su­ve­ree­nia tes­ti­voit­toa. Hie­no Fi­a­tin pik­ku­maas­tu­ri!

 

Monilta osin keskinkertainen. Väsynyt moottori ja lisäksi hintaakin on jonkin verran.​

Monilta osin keskinkertainen. Väsynyt moottori ja lisäksi hintaakin on jonkin verran.​

Tiedät mitä saat. Hintansa arvoinen ja käytännöllinen.​​​​

Tiedät mitä saat. Hintansa arvoinen ja käytännöllinen.​​​​

​

HA­LUT­TA­VUUS Tämä on ma­ku­a­sia – ei otet­tu mu­kaan ko­ko­nai­sar­vi­oon.

Toi­mii­ko pie­nen Fiat 500:n vie­hät­tä­vä de­sign myös kak­si ko­koa suu­rem­mas­sa luo­kas­sa? Mei­dän mie­les­täm­me toi­mii. 500X on iloi­nen ja es­to­ton il­mes­tys ja li­säk­si hur­maa­vas­ti si­sus­tet­tu. Sii­hen ei­vät pys­ty Mit­su­bis­hi ja Da­cia. Kum­pi­kaan ei myös­kään ole lä­hes­kään yh­tä hel­pos­ti kä­si­tel­tä­vä kuin Fiat. Ita­li­a­lai­nen on to­sin myös sel­ke­äs­ti kol­mi­kon nuo­rin...

 

 

Fiat 500X

447 pis­tet­tä

 

Mit­su­bis­hi ASX

423 pis­tet­tä

Da­cia Dus­ter

400 pis­tet­tä

YH­TEEN­VE­TO

500X on po­si­tii­vi­nen yl­lä­tys, ko­ko­nai­suus on mau­kas. Sii­tä on pit­kä ai­ka, kun Fiat on voit­ta­nut Au­to Bil­din ver­tai­lu­tes­tin. Nyt sen teki 500X ja täy­sin su­ve­ree­nis­ti. Fiat elää, kaik­kia vai­keuk­sia ja ka­to­a­mis­s­ke­naa­ri­oi­ta uh­ma­ten! Ita­li­a­lai­set ei­vät ole unoh­ta­neet mi­ten au­to­ja ra­ken­ne­taan. Tämä on hyvä uu­ti­nen kai­kil­le mer­kis­tä pi­tä­vil­le.

Teks­ti Dirk Bran­ke ja Hen­ning Klipp, ku­vat Toni Ba­der

 

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU