Kuvassa vasemmalla Koji Sato, Toyota Motor Corporationin toimitusjohtaja sekä johtokunnan jäsen, oikealla Oliver Zipse, BMW AG:n johtokunnan puheenjohtaja.

Kuvassa vasemmalla Koji Sato, Toyota Motor Corporationin toimitusjohtaja sekä johtokunnan jäsen, oikealla Oliver Zipse, BMW AG:n johtokunnan puheenjohtaja.

BMW

Vetyautoilu edistyy: BMW ilmoittaa lanseeraavansa ensimmäisen vetyauton sarjatuotantoon vuonna 2028

BMW ja Toyota Motor Corporation vievät yhteistyönsä uudelle tasolle tarjotakseen vetypolt­to­kennoja (FCEV) käyttäviä henkilöautoja.

Auto Bild.Uutiset

BMW: Il­moit­taa lan­see­raa­van­sa en­sim­mäi­sen vety- eli polt­to­ken­no­au­ton sar­ja­tuo­tan­toon vuon­na 2028

BMW ja To­yo­ta Mo­tor Cor­po­ra­ti­on vie­vät yh­teis­työn­sä uu­del­le ta­sol­le tar­jo­tak­seen ve­ty­polt­to­ken­no­ja (FCEV) käyt­tä­viä hen­ki­lö­au­to­ja.

BMW Group val­mis­tau­tuu aloit­ta­maan ve­dys­tä voi­man­sa saa­vien ajo­neu­vo­jen sar­ja­tuo­tan­non vuon­na 2028.

Ajo­neu­vois­sa käy­te­tään yh­des­sä To­yo­tan kans­sa ke­hi­tet­tyä voi­ma­lin­ja­tek­niik­kaa. BMW on teh­nyt pi­lot­ti­tes­te­jä BMW iX5 Hyd­ro­gen -ajo­neu­voil­la eri puo­lil­la maa­il­maa.

Sar­ja­tuo­te­tut mal­lit yh­dis­te­tään BMW:n mal­lis­toon, eli sen­het­ki­set mal­lit tu­le­vat saa­ta­vil­le myös ve­ty­käyt­töi­si­nä ver­si­oi­na.

Kos­ka FCEV-tek­no­lo­gia on oma säh­kö­a­jo­neu­vo­tek­no­lo­gi­an­sa, BMW Group nä­kee sen täy­den­tä­vä­nä ny­kyi­sel­le ak­ku­säh­kö­a­jo­neu­vo­jen (BEV) sekä plug-in-hyb­ri­di­a­jo­neu­vo­jen (PHEV) ja polt­to­moot­to­rien (ICE) tek­no­lo­gi­al­le.

BMW ja To­yo­ta ke­hit­tä­vät yh­des­sä hen­ki­lö­au­to­jen voi­ma­lin­jan, jos­sa kol­man­nen su­ku­pol­ven polt­to­ken­no­tek­niik­ka luo sy­ner­gi­oi­ta sekä hen­ki­lö­au­toi­hin et­tä hyö­ty­a­jo­neu­voi­hin.

Ve­ty­au­to­jen tar­jon­ta laa­je­nee

Tätä tek­no­lo­gi­aa käy­te­tään BMW:n ja To­yo­tan yk­sit­täi­sis­sä mal­leis­sa. Näin ve­ty­a­jo­neu­vo­jen tar­jon­ta laa­je­nee sa­mal­la, kun ote­taan as­kel lä­hem­mäk­si ve­ty­käyt­töi­sen liik­ku­vuu­den tu­le­vai­suut­ta.

Mat­ka koh­ti ve­ty­a­jo­neu­vo­jen täy­den po­ten­ti­aa­lin saa­vut­ta­mis­ta vaa­tii ve­dyn käyt­töä hyö­ty­a­jo­neu­vois­sa sekä tank­kau­sinf­rast­ruk­tuu­rin luo­mi­sen myös ve­ty­käyt­töi­sil­le hen­ki­lö­au­toil­le.

BMW ja To­yo­ta tu­ke­vat sekä ve­tyä käyt­tä­vän et­tä ak­ku­säh­kö­a­jo­neu­vo­jen la­tau­sinf­rast­ruk­tuu­rin laa­jen­ta­mis­ta ja edis­tä­vät kes­tä­vää ve­dyn saa­ta­vuut­ta luo­mal­la ky­syn­tää.

Ne te­ke­vät myös tii­vis­tä yh­teis­työ­tä yri­tys­ten kans­sa, jot­ka ra­ken­ta­vat vä­hä­pääs­töi­siä ve­dyn tuo­tan­to-, ja­ke­lu- ja tank­kaus­lai­tok­sia.

BMW-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV3 on vuoden auto 2025

Kia EV3 on vuoden auto 2025

Vuoden Auto Suomessa 2025 on Kia EV3

Auto Bild.Uutiset
Kia EV3 on vuoden auto 2025

Kia EV3 on vuoden auto 2025

Vuoden Auto Suomessa 2025 on Kia EV3

Auto Bild.Uutiset
Renaultin pieni paholainen.

Renaultin pieni paholainen.

Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisu­pe­rur­hei­luauto

Auto Bild.Uutiset
Renaultin pieni paholainen.

Renaultin pieni paholainen.

Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisu­pe­rur­hei­luauto

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset