Volvo Cars: Ihmiset etusijalle autonomisten autojen kehitystyössä
Premium-autonvalmistaja Volvo on paljastanut lähestymistapansa autonomisten autojen kehitystyöhön esittelemällä neljän hengen perheen Detroitin autonäyttelyssä.
– Olemme Volvolla aina tehneet asiat eri tavalla. Painopiste on aina ollut ihmisissä ja heidän elämänsä helpottamisessa. Tekniikan tulee parantaa käyttökokemusta ja tehdä liikkumisesta turvallisempaa, kestävämpää ja käytännöllisempää, sanoo Volvo Car Groupin pääjohtaja Håkan Samuelsson.
Volvolla uskotaan, että monet autonvalmistajat ovat autonomisia autoja kehittäessään unohtaneet tärkeimmän osatekijän: ihmiset, jotka näitä autoja käyttävät. Volvon ainutlaatuisessa lähestymistavassa tekniikka määritellään kuljettajan ympärille – ei päinvastoin.
– Drive Me -tutkimusprojektin tavoitteena on keskittyä siihen, kuinka voimme parantaa ihmisten elämää ja vaikuttaa myönteisellä tavalla yhteiskuntaan. Lähestymistapamme tutkimus- ja kehitysprosesseihin on holistinen eikä puhtaan tekninen.
Tietojemme mukaan kukaan muu ei kehitä autonomisen ajamisen tekniikoita ihmiskeskeisestä näkökulmasta, toteaa Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Henrik Green.
Volvo Drive Me -kamera.
Volvo Drive Me -näyttö.
Drive Me -projekti on yhteistyöhanke, jossa on mukana useita kumppaneita julkiselta ja yksityiseltä sektorilta sekä akateemisesta maailmasta. Se on todennäköisesti tällä hetkellä maailman kehittynein, kunnianhimoisin ja laajin tosielämän autonomisen ajamisen projekti.
Projektissa on mukana jopa sata autonomista autoa, joita ajavat oikeat ihmiset oikeassa liikenteessä Volvon kotikaupungin, Göteborgin kaduilla vuoden 2017 aikana. Hankkeen on määrä laajentua muihin kaupunkeihin eri puolilla maailmaa lähitulevaisuudessa.
– Haluamme oppia enemmän siitä, miltä ihmisistä tuntuu, kun he kytkevät autonomisen ajon käyttöön ja pois käytöstä, millainen ohjauksen luovutusvaiheen tulisi olla ja mitä ihmiset tekevät autossa, kun se kuljettaa heitä kohti määränpäätä, Henrik Green lisää.
Ruotsalainen autonvalmistaja toimii veturina Drive Me -tutkimusprojektissa. Volvon tavoitteena on saada ensimmäinen täysin autonominen auto markkinoille vuoteen 2021 mennessä.
Volvo esitteli vision autonomisten autojen mahdollisuuksista Concept 26 -tutkielmassa, joka julkistettiin vuonna 2015. Yhtiö on myöhemmin aloittanut yhteistyön Uberin kanssa kehittääkseen autonomisten autojen perustekniikkaa ja perustanut yhteisyrityksen johtavan autoturvallisuusyhtiön Autolivin kanssa. Yritys kantaa nimeä Zenuity, ja sen on määrä kehittää autonomisen ajamisen ohjelmistoja ja turvallisuusratkaisuja.
Volvo julkisti Detroitin autonäyttelyssä myös alustavat viime vuoden myyntilukemat, jotka kuvastavat premium-autonvalmistajan jatkuvaa kasvua ja vahvistavat sitoutumista lisäkasvuun Yhdysvalloissa, missä uusi Volvon autotehdas aloittaa toimintansa vuonna 2018. Etelä-Carolinan Charlestoniin syntyy samalla yli 4 000 uutta työpaikkaa.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.
Juha Peltonen
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Auto Bild 13/2025 on kaupoissa
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Täyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset
Mökkiteiden sankari Jeep Avenger saa uudet Black Edition -mallit – useiden tuhansien eurojen asiakasetu
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ