Volvo Cars: Ihmiset etusijalle autonomisten autojen kehitystyössä
Premium-autonvalmistaja Volvo on paljastanut lähestymistapansa autonomisten autojen kehitystyöhön esittelemällä neljän hengen perheen Detroitin autonäyttelyssä.
– Olemme Volvolla aina tehneet asiat eri tavalla. Painopiste on aina ollut ihmisissä ja heidän elämänsä helpottamisessa. Tekniikan tulee parantaa käyttökokemusta ja tehdä liikkumisesta turvallisempaa, kestävämpää ja käytännöllisempää, sanoo Volvo Car Groupin pääjohtaja Håkan Samuelsson.
Volvolla uskotaan, että monet autonvalmistajat ovat autonomisia autoja kehittäessään unohtaneet tärkeimmän osatekijän: ihmiset, jotka näitä autoja käyttävät. Volvon ainutlaatuisessa lähestymistavassa tekniikka määritellään kuljettajan ympärille – ei päinvastoin.
– Drive Me -tutkimusprojektin tavoitteena on keskittyä siihen, kuinka voimme parantaa ihmisten elämää ja vaikuttaa myönteisellä tavalla yhteiskuntaan. Lähestymistapamme tutkimus- ja kehitysprosesseihin on holistinen eikä puhtaan tekninen.
Tietojemme mukaan kukaan muu ei kehitä autonomisen ajamisen tekniikoita ihmiskeskeisestä näkökulmasta, toteaa Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Henrik Green.
Volvo Drive Me -kamera.
Volvo Drive Me -näyttö.
Drive Me -projekti on yhteistyöhanke, jossa on mukana useita kumppaneita julkiselta ja yksityiseltä sektorilta sekä akateemisesta maailmasta. Se on todennäköisesti tällä hetkellä maailman kehittynein, kunnianhimoisin ja laajin tosielämän autonomisen ajamisen projekti.
Projektissa on mukana jopa sata autonomista autoa, joita ajavat oikeat ihmiset oikeassa liikenteessä Volvon kotikaupungin, Göteborgin kaduilla vuoden 2017 aikana. Hankkeen on määrä laajentua muihin kaupunkeihin eri puolilla maailmaa lähitulevaisuudessa.
– Haluamme oppia enemmän siitä, miltä ihmisistä tuntuu, kun he kytkevät autonomisen ajon käyttöön ja pois käytöstä, millainen ohjauksen luovutusvaiheen tulisi olla ja mitä ihmiset tekevät autossa, kun se kuljettaa heitä kohti määränpäätä, Henrik Green lisää.
Ruotsalainen autonvalmistaja toimii veturina Drive Me -tutkimusprojektissa. Volvon tavoitteena on saada ensimmäinen täysin autonominen auto markkinoille vuoteen 2021 mennessä.
Volvo esitteli vision autonomisten autojen mahdollisuuksista Concept 26 -tutkielmassa, joka julkistettiin vuonna 2015. Yhtiö on myöhemmin aloittanut yhteistyön Uberin kanssa kehittääkseen autonomisten autojen perustekniikkaa ja perustanut yhteisyrityksen johtavan autoturvallisuusyhtiön Autolivin kanssa. Yritys kantaa nimeä Zenuity, ja sen on määrä kehittää autonomisen ajamisen ohjelmistoja ja turvallisuusratkaisuja.
Volvo julkisti Detroitin autonäyttelyssä myös alustavat viime vuoden myyntilukemat, jotka kuvastavat premium-autonvalmistajan jatkuvaa kasvua ja vahvistavat sitoutumista lisäkasvuun Yhdysvalloissa, missä uusi Volvon autotehdas aloittaa toimintansa vuonna 2018. Etelä-Carolinan Charlestoniin syntyy samalla yli 4 000 uutta työpaikkaa.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Budjettilevysoitin Espanjasta
Klassikon vuosipäivä
Pieni mutta mahtava
Marshall Bromley 750
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
Dac triodeilla
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Volumio Primo Plus
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI