Puolueettomien tutkimusten mukaan autonomisilla autoilla on potentiaalia vähentää auto-onnettomuuksien määrää merkittävästi. Jopa 90 prosenttia kaikista onnettomuuksista aiheutuu inhimillisestä virheestä, jonka mahdollisuus siis häviää autonomisissa autoissa.

Puolueettomien tutkimusten mukaan autonomisilla autoilla on potentiaalia vähentää auto-onnettomuuksien määrää merkittävästi. Jopa 90 prosenttia kaikista onnettomuuksista aiheutuu inhimillisestä virheestä, jonka mahdollisuus siis häviää autonomisissa autoissa.

Volvo Cars: Suunnittelee käynnistävänsä autonomisen ajamisen kokeen Kiinassa

Volvo suunnittelee käynnistävänsä Kiinan edistyneimmän autonomisen ajamisen kokeen, jossa paikalliset kuljettajat testaavat itseajavia autoja julkisilla maanteillä jokapäiväisissä ajo-olosuhteissa.

Auto Bild.Uutiset

Vol­vo odot­taa ko­kees­sa ole­van mu­ka­na enin­tään sata au­toa. Yh­tiö aloit­taa tu­le­vi­na kuu­kau­si­na neu­vot­te­lut kiin­nos­tu­nei­den kii­na­lais­ten kau­pun­kien kans­sa näh­däk­seen, ket­kä voi­vat tar­jo­ta tar­vit­ta­vat lu­vat, sää­dök­set ja inf­rast­ruk­tuu­rin ko­et­ta var­ten.

Vol­von mie­les­tä au­to­no­mi­sen aja­mi­sen tek­niik­ka vä­hen­tää on­net­to­muuk­sia, ruuh­kia ja saas­tei­ta ja an­taa kul­jet­ta­jien käyt­tää ai­kaan­sa au­tos­sa te­hok­kaam­min.

Ruot­sa­lai­syh­tiö on ol­lut tun­net­tu tur­val­li­suu­des­taan vuo­des­ta 1959 läh­tien, jol­loin se ke­hit­ti tur­va­vyön. Nyt se on etu­rin­ta­mas­sa au­to­no­mis­ten ajo­jär­jes­tel­mien ke­hi­tys­työs­sä osa­na ta­voi­tet­taan, jon­ka mu­kaan ku­kaan ei enää me­neh­tyi­si tai louk­kaan­tui­si va­ka­vas­ti uu­des­sa Vol­vo -au­tos­sa vuo­den 2020 jäl­keen.

– Au­to­no­mi­nen aja­mi­nen voi pa­ran­taa lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta mer­kit­tä­väs­ti. Mitä no­pe­am­min au­to­no­mi­set au­tot ovat maan­teil­lä, sitä enem­män ih­mis­hen­kiä sääs­tyy, to­te­si Vol­von pää­joh­ta­ja Hå­kan Sa­mu­els­son Pe­kin­gis­sä huh­ti­kuun 7. päi­vä jär­jes­te­tys­sä se­mi­naa­ris­sa, joka kä­sit­te­li au­to­no­mi­sen aja­mi­sen mah­dol­li­suuk­sia Kii­nas­sa.

Sa­mu­els­son on iloi­nen Kii­nas­sa ote­tuis­ta myön­tei­sis­tä as­ke­leis­ta au­to­no­mi­sen aja­mi­sen tek­nii­kan ke­hi­tyk­ses­sä, mut­ta hän roh­kai­see maa­ta no­peut­ta­maan au­to­no­mi­sia au­to­ja val­vo­vien sää­dös­ten käyt­töö­not­toa.

– Au­to­no­mi­sil­la au­toil­la on mo­nia etu­ja. Tä­män vuok­si hal­li­tus­ten täy­tyy sää­tää la­ke­ja, jot­ka sal­li­vat au­to­no­mi­set au­tot maan­teil­le mah­dol­li­sim­man pian. Au­to­te­ol­li­suus ei voi huo­leh­tia kai­kes­ta it­se. Tar­vit­sem­me hal­li­tus­ten apua, Sa­mu­els­son sa­noo.

Au­to­no­mi­set au­tot mul­lis­ta­vat Kii­nan maan­tiet nel­jäl­lä kes­kei­sel­lä osa-alu­eel­la, jot­ka ovat tur­val­li­suus, ruuh­kat, saas­teet ja ajan­sääs­tö.

Puo­lu­eet­to­mien tut­ki­mus­ten mu­kaan au­to­no­mi­sil­la au­toil­la on po­ten­ti­aa­lia vä­hen­tää au­to-on­net­to­muuk­sien mää­rää mer­kit­tä­väs­ti. Jopa 90 pro­sent­tia kai­kis­ta on­net­to­muuk­sis­ta ai­heu­tuu in­hi­mil­li­ses­tä vir­hees­tä, jon­ka mah­dol­li­suus siis hä­vi­ää au­to­no­mi­sis­sa au­tois­sa.

It­se­a­ja­vat au­tot mah­dol­lis­ta­vat lii­ken­teen su­la­vam­man ete­ne­mi­sen, mikä vä­hen­tää ruuh­kia, pääs­tö­jä ja saas­tei­ta. Pie­nem­mät ruuh­kat puo­les­taan sääs­tä­vät kul­jet­ta­jien ai­kaa.

Hå­kan Sa­mu­els­son odot­taa in­nol­la USA:n ja Eu­roo­pan lain­sää­tä­jien ja au­ton­val­mis­ta­jien hank­kei­ta ke­hit­tää au­to­no­mi­sia au­to­ja ja inf­rast­ruk­tuu­re­ja, mut­ta hän toi­voo myös kaik­kien osa­puol­ten te­ke­vän ra­ken­ta­vam­paa yh­teis­työ­tä, jot­ta väl­ty­tään sää­dös­vii­da­kol­ta, tek­ni­sil­tä pääl­lek­käi­syyk­sil­tä ja tar­peet­to­mil­ta ku­luil­ta.

– Au­to­no­mi­ses­sa aja­mi­ses­sa ei ole kyse vain au­to­tek­nii­kas­ta. Tar­vit­sem­me oi­ke­at sään­nöt ja lait. On luon­nol­lis­ta, et­tä teem­me yh­teis­työ­tä. Läh­tö­koh­tam­me on, et­tä sekä jul­ki­nen et­tä yk­si­tyi­nen sek­to­ri hyö­ty­vät uu­sis­ta tek­nii­kois­ta ja te­ol­li­suu­de­na­lois­ta. On pa­rem­pi al­kaa ra­ken­taa sil­to­ja ja työs­ken­nel­lä yh­des­sä kuin men­nä eri suun­tiin, Sa­mu­els­son sa­noo.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU