Puolueettomien tutkimusten mukaan autonomisilla autoilla on potentiaalia vähentää auto-onnettomuuksien määrää merkittävästi. Jopa 90 prosenttia kaikista onnettomuuksista aiheutuu inhimillisestä virheestä, jonka mahdollisuus siis häviää autonomisissa autoissa.

Puolueettomien tutkimusten mukaan autonomisilla autoilla on potentiaalia vähentää auto-onnettomuuksien määrää merkittävästi. Jopa 90 prosenttia kaikista onnettomuuksista aiheutuu inhimillisestä virheestä, jonka mahdollisuus siis häviää autonomisissa autoissa.

Volvo Cars: Suunnittelee käynnistävänsä autonomisen ajamisen kokeen Kiinassa

Volvo suunnittelee käynnistävänsä Kiinan edistyneimmän autonomisen ajamisen kokeen, jossa paikalliset kuljettajat testaavat itseajavia autoja julkisilla maanteillä jokapäiväisissä ajo-olosuhteissa.

Auto Bild.Uutiset

Vol­vo odot­taa ko­kees­sa ole­van mu­ka­na enin­tään sata au­toa. Yh­tiö aloit­taa tu­le­vi­na kuu­kau­si­na neu­vot­te­lut kiin­nos­tu­nei­den kii­na­lais­ten kau­pun­kien kans­sa näh­däk­seen, ket­kä voi­vat tar­jo­ta tar­vit­ta­vat lu­vat, sää­dök­set ja inf­rast­ruk­tuu­rin ko­et­ta var­ten.

Vol­von mie­les­tä au­to­no­mi­sen aja­mi­sen tek­niik­ka vä­hen­tää on­net­to­muuk­sia, ruuh­kia ja saas­tei­ta ja an­taa kul­jet­ta­jien käyt­tää ai­kaan­sa au­tos­sa te­hok­kaam­min.

Ruot­sa­lai­syh­tiö on ol­lut tun­net­tu tur­val­li­suu­des­taan vuo­des­ta 1959 läh­tien, jol­loin se ke­hit­ti tur­va­vyön. Nyt se on etu­rin­ta­mas­sa au­to­no­mis­ten ajo­jär­jes­tel­mien ke­hi­tys­työs­sä osa­na ta­voi­tet­taan, jon­ka mu­kaan ku­kaan ei enää me­neh­tyi­si tai louk­kaan­tui­si va­ka­vas­ti uu­des­sa Vol­vo -au­tos­sa vuo­den 2020 jäl­keen.

– Au­to­no­mi­nen aja­mi­nen voi pa­ran­taa lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta mer­kit­tä­väs­ti. Mitä no­pe­am­min au­to­no­mi­set au­tot ovat maan­teil­lä, sitä enem­män ih­mis­hen­kiä sääs­tyy, to­te­si Vol­von pää­joh­ta­ja Hå­kan Sa­mu­els­son Pe­kin­gis­sä huh­ti­kuun 7. päi­vä jär­jes­te­tys­sä se­mi­naa­ris­sa, joka kä­sit­te­li au­to­no­mi­sen aja­mi­sen mah­dol­li­suuk­sia Kii­nas­sa.

Sa­mu­els­son on iloi­nen Kii­nas­sa ote­tuis­ta myön­tei­sis­tä as­ke­leis­ta au­to­no­mi­sen aja­mi­sen tek­nii­kan ke­hi­tyk­ses­sä, mut­ta hän roh­kai­see maa­ta no­peut­ta­maan au­to­no­mi­sia au­to­ja val­vo­vien sää­dös­ten käyt­töö­not­toa.

– Au­to­no­mi­sil­la au­toil­la on mo­nia etu­ja. Tä­män vuok­si hal­li­tus­ten täy­tyy sää­tää la­ke­ja, jot­ka sal­li­vat au­to­no­mi­set au­tot maan­teil­le mah­dol­li­sim­man pian. Au­to­te­ol­li­suus ei voi huo­leh­tia kai­kes­ta it­se. Tar­vit­sem­me hal­li­tus­ten apua, Sa­mu­els­son sa­noo.

Au­to­no­mi­set au­tot mul­lis­ta­vat Kii­nan maan­tiet nel­jäl­lä kes­kei­sel­lä osa-alu­eel­la, jot­ka ovat tur­val­li­suus, ruuh­kat, saas­teet ja ajan­sääs­tö.

Puo­lu­eet­to­mien tut­ki­mus­ten mu­kaan au­to­no­mi­sil­la au­toil­la on po­ten­ti­aa­lia vä­hen­tää au­to-on­net­to­muuk­sien mää­rää mer­kit­tä­väs­ti. Jopa 90 pro­sent­tia kai­kis­ta on­net­to­muuk­sis­ta ai­heu­tuu in­hi­mil­li­ses­tä vir­hees­tä, jon­ka mah­dol­li­suus siis hä­vi­ää au­to­no­mi­sis­sa au­tois­sa.

It­se­a­ja­vat au­tot mah­dol­lis­ta­vat lii­ken­teen su­la­vam­man ete­ne­mi­sen, mikä vä­hen­tää ruuh­kia, pääs­tö­jä ja saas­tei­ta. Pie­nem­mät ruuh­kat puo­les­taan sääs­tä­vät kul­jet­ta­jien ai­kaa.

Hå­kan Sa­mu­els­son odot­taa in­nol­la USA:n ja Eu­roo­pan lain­sää­tä­jien ja au­ton­val­mis­ta­jien hank­kei­ta ke­hit­tää au­to­no­mi­sia au­to­ja ja inf­rast­ruk­tuu­re­ja, mut­ta hän toi­voo myös kaik­kien osa­puol­ten te­ke­vän ra­ken­ta­vam­paa yh­teis­työ­tä, jot­ta väl­ty­tään sää­dös­vii­da­kol­ta, tek­ni­sil­tä pääl­lek­käi­syyk­sil­tä ja tar­peet­to­mil­ta ku­luil­ta.

– Au­to­no­mi­ses­sa aja­mi­ses­sa ei ole kyse vain au­to­tek­nii­kas­ta. Tar­vit­sem­me oi­ke­at sään­nöt ja lait. On luon­nol­lis­ta, et­tä teem­me yh­teis­työ­tä. Läh­tö­koh­tam­me on, et­tä sekä jul­ki­nen et­tä yk­si­tyi­nen sek­to­ri hyö­ty­vät uu­sis­ta tek­nii­kois­ta ja te­ol­li­suu­de­na­lois­ta. On pa­rem­pi al­kaa ra­ken­taa sil­to­ja ja työs­ken­nel­lä yh­des­sä kuin men­nä eri suun­tiin, Sa­mu­els­son sa­noo.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN