Wartburg 311 Coupé (lue: Hardtop) on mallin kauneimpia erikoispainoksia. Niitä oli tavallisten DDR:n kansalaisten turha edes haaveilla saavansa.

Wartburg 311 Coupé (lue: Hardtop) on mallin kauneimpia erikoispainoksia. Niitä oli tavallisten DDR:n kansalaisten turha edes haaveilla saavansa.

Wartburgin erikoismallit: Rajulla vauhdilla katoava laji!

DDR:n autot ovat vajaat 30 vuotta Berliinin muurin murtumisen jälkeen keräilyautoja, mutta sekä vakio- että erikoismallien määrät ovat huvenneet muutamassa vuodessa suhteellisesti olemattomiin, kuten oheinen käyrästö osoittaa.

Auto Bild.Klassikot

Näis­sä ku­vis­sa esiin­tyy kol­me Wart­bur­gin 1950-60 -lu­vun eri­kois­mal­lia, joi­ta ei juu­ri­kaan ai­koi­naan näh­ty Suo­mes­sa, au­to­näyt­te­lyi­tä lu­kuun ot­ta­mat­ta.

Kau­nis 2-ovi­nen Hard­top on siis vi­ral­li­ses­ti 311 Coupé, kos­ka Sak­sas­sa hard­top on jos­tain syys­tä tun­te­ma­ton kä­si­te sii­tä­kin huo­li­mat­ta, et­tei coupé voi ol­la il­man B-pi­la­rei­ta.

Avo-Wartburg lienee kaikkein tavoitelluin merkkinsä edustaja.

Avo-Wartburg lienee kaikkein tavoitelluin merkkinsä edustaja.

Avo­ver­sio on eh­kä puh­das­lin­jai­sin, mut­ta myös 311 Cam­ping-Li­mou­si­ne -far­ma­ri nä­kö­a­laik­ku­noi­neen oli Dres­de­nis­sä si­jain­neen mai­neik­kaan, en­ti­sen Glä­ser-eri­kois­ko­ri­teh­taan tuo­tan­toa.

Wartburg 311 Camping-Limousine on Vista-ikkunoineen sangen erikoinen luomus.

Wartburg 311 Camping-Limousine on Vista-ikkunoineen sangen erikoinen luomus.

Nämä oli­vat var­mas­ti kau­neim­mat Wart­bur­git. Kaik­ki­aan Wart­bur­gien mää­rä maa­il­mal­la on jo 2000-lu­vun alus­ta hu­hut­tu ole­van maa­il­mal­la hur­jas­sa las­kus­sa, mut­ta ny­ky­to­del­li­suu­den voi­nee ha­vai­ta ohei­sis­ta käy­ris­tä.

Statistiikka puhuu karua kieltään: Wartburgien (ja Trabantien) määrä Saksassa on romahtanut DDR:n kaatumisen jälkeisten noin 30 vuoden kuluessa.

Statistiikka puhuu karua kieltään: Wartburgien (ja Trabantien) määrä Saksassa on romahtanut DDR:n kaatumisen jälkeisten noin 30 vuoden kuluessa.

Si­vus­ton mu­kaan Suo­men, jopa maa­il­man laa­jin tie­to­kan­ta liit­ty­en muun mu­as­sa Wart­bur­giin löy­tyy tääl­tä: www.war­re­te­am.com/

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN