Lentäjänä toimi Gotthilf Wirsum, joka kaksi päivää myöhemmin teki aluksella vielä toisenkin saman pituisen lentomatkan. Kuvassa replika.

Lentäjänä toimi Gotthilf Wirsum, joka kaksi päivää myöhemmin teki aluksella vielä toisenkin saman pituisen lentomatkan. Kuvassa replika.

Mercedes-Benz Museum, Stuttgart

Wölfertin ”lentotaksi”: Nousi ilmaan 135 vuotta sitten

Mercedes-Benzin museossa Stuttgartissa voi nyt tutustua ilma-alukseen, joka on kaikkien nykyisten lentävien autojen ja lentotaksien varhainen esikuva.

Auto Bild.Klassikot

Ky­sees­sä on rep­li­ka sak­sa­lai­sen kir­ja­kaup­pi­aan ja te­o­lo­gin, tri Fried­rich Her­mann Wöl­fer­tin moot­to­roi­dus­ta il­ma-aluk­ses­ta, joka suo­rit­ti en­si­len­ton­sa 135 vuot­ta sit­ten, 10. elo­kuu­ta 1888.

Ke­vy­es­tä puu­ke­hi­kos­ta, kan­gas­pääl­lys­tei­sis­tä pot­ku­reis­ta ja pur­jees­ta ra­ken­net­tu alus len­si nel­jän ki­lo­met­rin on­nis­tu­neen len­to­mat­kan Got­t­lieb Daim­le­rin val­mis­ta­man 2-he­vos­voi­mai­sen moot­to­rin avul­la. Muo­ton­sa ja ra­ken­teen­sa vuok­si moot­to­ria kut­sut­tiin li­sä­ni­mel­lä ”isoi­sän tas­ku­kel­lo”.

Len­tä­jä­nä toi­mi Got­t­hilf Wir­sum, joka kak­si päi­vää myö­hem­min teki aluk­sel­la vie­lä toi­sen­kin sa­man pi­tui­sen len­to­mat­kan.

Sa­mal­la tuli osoi­tet­tua to­dek­si Daim­le­rin haa­ve uu­den­lai­ses­ta, moot­to­ri­voi­mal­la to­teu­te­tus­ta liik­ku­mi­ses­ta niin maal­la, me­rel­lä kuin il­mas­sa­kin. Täs­tä pyr­ki­myk­ses­tä ker­too myös yh­ti­öl­le va­kiin­tu­nut lii­ke­merk­ki, kol­mi­sa­ka­rai­nen täh­ti.

Mer­ce­des-Benz -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava

Auto Bild.Koeajot
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava

Auto Bild.Koeajot
Ultramariininsininen sukkulamainen sedan on virtaviivainen ilmestys.

Ultramariininsininen sukkulamainen sedan on virtaviivainen ilmestys.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan

Auto Bild.Koeajot
Ultramariininsininen sukkulamainen sedan on virtaviivainen ilmestys.

Ultramariininsininen sukkulamainen sedan on virtaviivainen ilmestys.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan

Auto Bild.Koeajot

smart #5 BRABUS: sähäkkä sähköinen tilaihme

Auto Bild.Uutiset

smart #5 BRABUS: sähäkkä sähköinen tilaihme

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN