Lentäjänä toimi Gotthilf Wirsum, joka kaksi päivää myöhemmin teki aluksella vielä toisenkin saman pituisen lentomatkan. Kuvassa replika.

Lentäjänä toimi Gotthilf Wirsum, joka kaksi päivää myöhemmin teki aluksella vielä toisenkin saman pituisen lentomatkan. Kuvassa replika.

Mercedes-Benz Museum, Stuttgart

Wölfertin ”lentotaksi”: Nousi ilmaan 135 vuotta sitten

Mercedes-Benzin museossa Stuttgartissa voi nyt tutustua ilma-alukseen, joka on kaikkien nykyisten lentävien autojen ja lentotaksien varhainen esikuva.

Auto Bild.Klassikot

Ky­sees­sä on rep­li­ka sak­sa­lai­sen kir­ja­kaup­pi­aan ja te­o­lo­gin, tri Fried­rich Her­mann Wöl­fer­tin moot­to­roi­dus­ta il­ma-aluk­ses­ta, joka suo­rit­ti en­si­len­ton­sa 135 vuot­ta sit­ten, 10. elo­kuu­ta 1888.

Ke­vy­es­tä puu­ke­hi­kos­ta, kan­gas­pääl­lys­tei­sis­tä pot­ku­reis­ta ja pur­jees­ta ra­ken­net­tu alus len­si nel­jän ki­lo­met­rin on­nis­tu­neen len­to­mat­kan Got­t­lieb Daim­le­rin val­mis­ta­man 2-he­vos­voi­mai­sen moot­to­rin avul­la. Muo­ton­sa ja ra­ken­teen­sa vuok­si moot­to­ria kut­sut­tiin li­sä­ni­mel­lä ”isoi­sän tas­ku­kel­lo”.

Len­tä­jä­nä toi­mi Got­t­hilf Wir­sum, joka kak­si päi­vää myö­hem­min teki aluk­sel­la vie­lä toi­sen­kin sa­man pi­tui­sen len­to­mat­kan.

Sa­mal­la tuli osoi­tet­tua to­dek­si Daim­le­rin haa­ve uu­den­lai­ses­ta, moot­to­ri­voi­mal­la to­teu­te­tus­ta liik­ku­mi­ses­ta niin maal­la, me­rel­lä kuin il­mas­sa­kin. Täs­tä pyr­ki­myk­ses­tä ker­too myös yh­ti­öl­le va­kiin­tu­nut lii­ke­merk­ki, kol­mi­sa­ka­rai­nen täh­ti.

Mer­ce­des-Benz -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN