Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.
Juha Peltonen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Turbodieselillä evästetty Berlingo Van XL kulkee maantieajossa vakaasti kuin kiskoilla, ja ison pakettiauton tuntu on aina läsnä.
(Julkaistu Auto Bild Suomen paperilehdessä 11/2024)
Vakaa ajotuntuma muistuttaa paljon isoa sedania, joten tavara-autoksi Berlingo Van on suorastaan mukava. Se ei ole ihme, onhan Berlingosta myös henkilöversiot. Jousitus toimii esimerkillisesti myös suomalaisilla kuoppaisilla sorateillä sekä nupukivellä.
Turbodiesel varmistaa reilusti vääntöä, joten 300 newtonmetrin maksimi kehkeytyy heti keskeisellä 1 750–2 000 kierroksella. Näin ollen Berlingo Van Blue HDi on juoheasti vaihtavan 8-nopeuksisen automaattivaihteiston kera miellyttävä sompailtava niin kaupungin ahtailla kaduilla kuin maantieajossa.
Vakaa ajotuntuma muistuttaa paljon isoa sedania, joten tavara-autoksi Berlingo Van on suorastaan mukava.
Juha Peltonen
Berlingo Van XL:n 3,9 m3:n tavaratilaan pääsee myös kahdesta kevyttoimisesta sivuliukuovesta. Kyytiin mahtuu kaksi eurolavaa. Kantavuutta on kaikkiaan mukavat 988 kg.
Juha Peltonen
Takapariovet mahdollistavat lastaamisen trukilla. Tavaratilassa kotimaisia lisävarusteita ovat täysvaneroitu lattia, sisäseinät, pyöräkoteloiden suojat ja suojakupit.
Juha Peltonen
Erittäin pitkien tavaroiden kuljetusta ajatellen oikea etuistuin taittuu kokoon ja väliseinän Moduwork-läpivientiluukun saa avattua.
Juha Peltonen
Henkilöautomainen kojelauta miellyttää käytössä.
Juha Peltonen
Turbodieselin mustavalkoinen digitaalimittaristo ei ole maailman selkein.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on melko helppokäyttöinen.
Juha Peltonen
Citroën Advanced Comfort -istuimet ovat mukava lisä pakettiautossa.
Juha Peltonen
Ajotalous asettuu alle kuuteen litraan sadalla, joten yli 700 kilometrin toimintamatka lienee realistinen kevyellä kuormalla. Sammutus-käynnistysautomatiikka saisi reagoida huomattavasti nopeammin liikennevaloissa.
Lediajovalojen teho osoittautui odottamattoman vaatimattomaksi, mutta lisävarusteinen peruutuskamera on pätevä.
Onnistuneet kuljetuseväät
Tavaratilassa kotimaisina lisävarusteina ovat täysvaneroidut lattia, seinät ja pyöräkoteloiden suojat. Koeajoautossa oli umpinainen sivuliukuovi molemmilla kyljellä. XL-versiossa on kuljetustilaa 3,9 kuutiometriä.
Myös ohjaamo on linjassaan pitkiä työpäiviä ajatellen. Nahkakehäinen ohjauspyörä on pitäväotteinen ja kojelauta erittäin henkilöautomainen.
Koeajetussa dieselmallissa on edelleen perinteinen kosketusnäyttö, kun taas uusissa täyssähköisissä Berlingoissa on kehittyneempi Tivi-näyttöruutu.
Pack Advanced Comfort -lisävarustepaketti sisältää 1+2-istuimin toteutetun ohjaamon Citroën Advanced Comfort -mukavuusistuimin.
Vakioistuimia huomattavasti paremmin muotoillut istuimet olivatkin testiyksilössä erityinen seikka. Nämä lisähintaiset istuimet ovat Berlingossa uutta, ja ne tuntuvat aluksi yllättävän mukavilta istua vaikkapa pidempää jakeluajoa ajatellen.
1,5-litrainen turbodiesel kehittää tehoa 96 kW (131 hv)/3750 r/min ja vääntää maksimissaan 300 Nm/1750–2000 r/min.
Juha Peltonen
Pitkäselkäisellä kuljettajalla istumamukavuus saattaa kuitenkin olla ristiselän kannalta epämukava.
Ajoasennon saa joka tapauksessa säädettyä rennoksi. Isona miinuksena koin turvavöiden korkeussäädön puuttumisen – se haittaa lyhyillä ihmisillä vyön oikeaoppista kulkua.
Ajosuunnanvalitsimen vieressä oleva USB-portit on sijoitettu viisaasti entisen (ja liian pienen) mukitelineen paikalle – mukeja voi säilyttää kojelaudan päätyjen lokeroissa. Tuulilasin yläpuolisessa kattolokerossa voi säilyttää vaikka ylimääräistä työpusakkaa.
Mustavalkoinen digimittaristo
Berlingo Vanin dieselmallin digitaalimittaristo on erikoinen ”edullisen laidan” toteutus – toisin sanoen mustavalkoinen.
Mielestäni mittariston selkeys ja nopealukuisuus ovat ajonopeuden sekä jäljellä olevan toimintamatkan näytön osalta kohtuulliset, mutta kierrosnäyttö (joka turbodieselin tapauksessa on lähinnä akateeminen) jää tarpeettoman pienikokoiseksi.
BlueHDi:ssä on edelleen vanhan mallinen 10-tuumainen kosketusnäyttö. Vaikka mukana ei ole tehtaan navigaattoria, niin puhelimen linkitys auton multimediajärjestelmään luonnistuu helposti.
Asiallisesti soiva radio palvelee parhaiten uutisten kuuntelussa neljän kaiuttimen kera.
Juha Peltonen
Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8
Moottori
R4, turbodiesel, 1499 cm3, 96 kW (131 hv)/3750 r/min, 300 Nm/1750–2000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 12,3 s, huippunopeus 184 km/h
WLTP-kulutus
5,8 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
154 g/km
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4753, l. 2107, k. 1849 mm, akseliväli 2975 mm, maavara 160 mm, omamassa 1522 kg, kantavuus 988 kg, vetomassa 1000/750 kg, tavaratila 3,9 m3, tankki/AdBlue-säiliö 50 l /17 l
Hinta
32 768 euroa, koeajoauto 37 428 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Levysoitin cd-soittimella
Canorilta dac-cd
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
Danielin uusi koti: "Tässä talossa on muumitalon meininkiä"
Analogisesti soiva huonekalu
Korkean resoluution R2R-da-muunnosta
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ