Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.

Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna

Turbodieselillä evästetty Berlingo Van XL kulkee maantieajossa vakaasti kuin kiskoilla, ja ison pakettiauton tuntu on aina läsnä.

Auto Bild.Koeajot

(Jul­kais­tu Au­to Bild Suo­men pa­pe­ri­leh­des­sä 11/2024)

Va­kaa ajo­tun­tu­ma muis­tut­taa pal­jon isoa se­da­nia, jo­ten ta­va­ra-au­tok­si Ber­lin­go Van on suo­ras­taan mu­ka­va. Se ei ole ih­me, on­han Ber­lin­gos­ta myös hen­ki­lö­ver­si­ot. Jou­si­tus toi­mii esi­mer­kil­li­ses­ti myös suo­ma­lai­sil­la kuop­pai­sil­la so­ra­teil­lä sekä nu­pu­ki­vel­lä.

Tur­bo­die­sel var­mis­taa rei­lus­ti vään­töä, jo­ten 300 new­ton­met­rin mak­si­mi keh­key­tyy heti kes­kei­sel­lä 1 750–2 000 kier­rok­sel­la. Näin ol­len Ber­lin­go Van Blue HDi on juo­he­as­ti vaih­ta­van 8-no­peuk­si­sen au­to­maat­ti­vaih­teis­ton kera miel­lyt­tä­vä som­pail­ta­va niin kau­pun­gin ah­tail­la ka­duil­la kuin maan­tie­a­jos­sa.

Vakaa ajotuntuma muistuttaa paljon isoa sedania, joten tavara-autoksi Berlingo Van on suorastaan mukava.

Vakaa ajotuntuma muistuttaa paljon isoa sedania, joten tavara-autoksi Berlingo Van on suorastaan mukava.

Juha Peltonen

Berlingo Van XL:n 3,9 m3:n tavaratilaan pääsee myös kahdesta kevyttoimisesta sivuliukuovesta. Kyytiin mahtuu kaksi eurolavaa. Kantavuutta on kaikkiaan mukavat 988 kg.

Berlingo Van XL:n 3,9 m3:n tavaratilaan pääsee myös kahdesta kevyttoimisesta sivuliukuovesta. Kyytiin mahtuu kaksi eurolavaa. Kantavuutta on kaikkiaan mukavat 988 kg.

Juha Peltonen

Takapariovet mahdollistavat lastaamisen trukilla. Tavaratilassa kotimaisia lisävarusteita ovat täysvaneroitu lattia, sisäseinät, pyöräkoteloiden suojat ja suojakupit.

Takapariovet mahdollistavat lastaamisen trukilla. Tavaratilassa kotimaisia lisävarusteita ovat täysvaneroitu lattia, sisäseinät, pyöräkoteloiden suojat ja suojakupit.

Juha Peltonen

Erittäin pitkien tavaroiden kuljetusta ajatellen oikea etuistuin taittuu kokoon ja väliseinän Moduwork-läpivientiluukun saa avattua.

Erittäin pitkien tavaroiden kuljetusta ajatellen oikea etuistuin taittuu kokoon ja väliseinän Moduwork-läpivientiluukun saa avattua.

Juha Peltonen

Henkilöautomainen kojelauta miellyttää käytössä.

Henkilöautomainen kojelauta miellyttää käytössä.

Juha Peltonen

Turbodieselin mustavalkoinen digitaalimittaristo ei ole maailman selkein.

Turbodieselin mustavalkoinen digitaalimittaristo ei ole maailman selkein.

Juha Peltonen

Kosketusnäyttö on melko helppokäyttöinen.

Kosketusnäyttö on melko helppokäyttöinen.

Juha Peltonen

Citroën Advanced Comfort -istuimet ovat mukava lisä pakettiautossa.

Citroën Advanced Comfort -istuimet ovat mukava lisä pakettiautossa.

Juha Peltonen

Ajo­ta­lous aset­tuu al­le kuu­teen lit­raan sa­dal­la, jo­ten yli 700 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka lie­nee re­a­lis­ti­nen ke­vy­el­lä kuor­mal­la. Sam­mu­tus-käyn­nis­ty­sau­to­ma­tiik­ka sai­si re­a­goi­da huo­mat­ta­vas­ti no­pe­am­min lii­ken­ne­va­lois­sa.

Le­di­a­jo­va­lo­jen teho osoit­tau­tui odot­ta­mat­to­man vaa­ti­mat­to­mak­si, mut­ta li­sä­va­rus­tei­nen pe­ruu­tus­ka­me­ra on pä­te­vä.

On­nis­tu­neet kul­je­tu­se­väät

Ta­va­ra­ti­las­sa ko­ti­mai­si­na li­sä­va­rus­tei­na ovat täys­va­ne­roi­dut lat­tia, sei­nät ja pyö­rä­ko­te­loi­den suo­jat. Ko­ea­jo­au­tos­sa oli um­pi­nai­nen si­vu­liu­kuo­vi mo­lem­mil­la kyl­jel­lä. XL-ver­si­os­sa on kul­je­tus­ti­laa 3,9 kuu­ti­o­met­riä.

Myös oh­jaa­mo on lin­jas­saan pit­kiä työ­päi­viä aja­tel­len. Nah­ka­ke­häi­nen oh­jaus­pyö­rä on pi­tä­vä­ot­tei­nen ja ko­je­lau­ta erit­täin hen­ki­lö­au­to­mai­nen.

Ko­ea­je­tus­sa die­sel­mal­lis­sa on edel­leen pe­rin­tei­nen kos­ke­tus­näyt­tö, kun taas uu­sis­sa täys­säh­köi­sis­sä Ber­lin­gois­sa on ke­hit­ty­neem­pi Tivi-näyt­tö­ruu­tu.

Pack Ad­van­ced Com­fort -li­sä­va­rus­te­pa­ket­ti si­säl­tää 1+2-is­tui­min to­teu­te­tun oh­jaa­mon Cit­roën Ad­van­ced Com­fort -mu­ka­vuu­sis­tui­min.

Va­ki­ois­tui­mia huo­mat­ta­vas­ti pa­rem­min muo­toil­lut is­tui­met oli­vat­kin tes­tiyk­si­lös­sä eri­tyi­nen seik­ka. Nämä li­sä­hin­tai­set is­tui­met ovat Ber­lin­gos­sa uut­ta, ja ne tun­tu­vat aluk­si yl­lät­tä­vän mu­ka­vil­ta is­tua vaik­ka­pa pi­dem­pää ja­ke­lu­a­joa aja­tel­len.

1,5-litrainen turbodiesel kehittää tehoa 96 kW (131 hv)/3750 r/min ja vääntää maksimissaan 300 Nm/1750–2000 r/min.

1,5-litrainen turbodiesel kehittää tehoa 96 kW (131 hv)/3750 r/min ja vääntää maksimissaan 300 Nm/1750–2000 r/min.

Juha Peltonen

Pit­kä­sel­käi­sel­lä kul­jet­ta­jal­la is­tu­ma­mu­ka­vuus saat­taa kui­ten­kin ol­la ris­ti­se­län kan­nal­ta epä­mu­ka­va.

Ajo­a­sen­non saa joka ta­pauk­ses­sa sää­det­tyä ren­nok­si. Iso­na mii­nuk­se­na koin tur­va­vöi­den kor­keus­sää­dön puut­tu­mi­sen – se hait­taa ly­hyil­lä ih­mi­sil­lä vyön oi­ke­aop­pis­ta kul­kua.

Ajo­suun­nan­va­lit­si­men vie­res­sä ole­va USB-por­tit on si­joi­tet­tu vii­saas­ti en­ti­sen (ja lii­an pie­nen) mu­ki­te­li­neen pai­kal­le – mu­ke­ja voi säi­lyt­tää ko­je­lau­dan pää­ty­jen lo­ke­rois­sa. Tuu­li­la­sin ylä­puo­li­ses­sa kat­to­lo­ke­ros­sa voi säi­lyt­tää vaik­ka yli­mää­räis­tä työ­pu­sak­kaa.

Mus­ta­val­koi­nen di­gi­mit­ta­ris­to

Ber­lin­go Va­nin die­sel­mal­lin di­gi­taa­li­mit­ta­ris­to on eri­koi­nen ”edul­li­sen lai­dan” to­teu­tus – toi­sin sa­no­en mus­ta­val­koi­nen.

Mie­les­tä­ni mit­ta­ris­ton sel­keys ja no­pe­a­lu­kui­suus ovat ajo­no­peu­den sekä jäl­jel­lä ole­van toi­min­ta­mat­kan näy­tön osal­ta koh­tuul­li­set, mut­ta kier­ros­näyt­tö (joka tur­bo­die­se­lin ta­pauk­ses­sa on lä­hin­nä aka­tee­mi­nen) jää tar­peet­to­man pie­ni­ko­koi­sek­si.

Blu­eH­Di:ssä on edel­leen van­han mal­li­nen 10-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö. Vaik­ka mu­ka­na ei ole teh­taan na­vi­gaat­to­ria, niin pu­he­li­men lin­ki­tys au­ton mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mään luon­nis­tuu hel­pos­ti.

Asi­al­li­ses­ti soi­va ra­dio pal­ve­lee par­hai­ten uu­tis­ten kuun­te­lus­sa nel­jän kai­ut­ti­men kera.

Juha Pel­to­nen

Cit­roën Ber­lin­go Van Blu­eH­Di 130 XL EAT8

Moot­to­ri

R4, tur­bo­die­sel, 1499 cm3, 96 kW (131 hv)/3750 r/min, 300 Nm/1750–2000 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 12,3 s, huip­pu­no­peus 184 km/h

WLTP-ku­lu­tus

5,8 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt

154 g/km

Voi­man­siir­to

A8, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4753, l. 2107, k. 1849 mm, ak­se­li­vä­li 2975 mm, maa­va­ra 160 mm, oma­mas­sa 1522 kg, kan­ta­vuus 988 kg, ve­to­mas­sa 1000/750 kg, ta­va­ra­ti­la 3,9 m3, tank­ki/AdB­lue-säi­liö 50 l /17 l

Hin­ta

32 768 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 37 428 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset
Uusi Kona Electric

Uusi Kona Electric

Hyundai

Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat

Auto Bild.Uutiset
Uusi Kona Electric

Uusi Kona Electric

Hyundai

Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN