Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.
Juha Peltonen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Turbodieselillä evästetty Berlingo Van XL kulkee maantieajossa vakaasti kuin kiskoilla, ja ison pakettiauton tuntu on aina läsnä.
(Julkaistu Auto Bild Suomen paperilehdessä 11/2024)
Vakaa ajotuntuma muistuttaa paljon isoa sedania, joten tavara-autoksi Berlingo Van on suorastaan mukava. Se ei ole ihme, onhan Berlingosta myös henkilöversiot. Jousitus toimii esimerkillisesti myös suomalaisilla kuoppaisilla sorateillä sekä nupukivellä.
Turbodiesel varmistaa reilusti vääntöä, joten 300 newtonmetrin maksimi kehkeytyy heti keskeisellä 1 750–2 000 kierroksella. Näin ollen Berlingo Van Blue HDi on juoheasti vaihtavan 8-nopeuksisen automaattivaihteiston kera miellyttävä sompailtava niin kaupungin ahtailla kaduilla kuin maantieajossa.
Vakaa ajotuntuma muistuttaa paljon isoa sedania, joten tavara-autoksi Berlingo Van on suorastaan mukava.
Juha Peltonen
Berlingo Van XL:n 3,9 m3:n tavaratilaan pääsee myös kahdesta kevyttoimisesta sivuliukuovesta. Kyytiin mahtuu kaksi eurolavaa. Kantavuutta on kaikkiaan mukavat 988 kg.
Juha Peltonen
Takapariovet mahdollistavat lastaamisen trukilla. Tavaratilassa kotimaisia lisävarusteita ovat täysvaneroitu lattia, sisäseinät, pyöräkoteloiden suojat ja suojakupit.
Juha Peltonen
Erittäin pitkien tavaroiden kuljetusta ajatellen oikea etuistuin taittuu kokoon ja väliseinän Moduwork-läpivientiluukun saa avattua.
Juha Peltonen
Henkilöautomainen kojelauta miellyttää käytössä.
Juha Peltonen
Turbodieselin mustavalkoinen digitaalimittaristo ei ole maailman selkein.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on melko helppokäyttöinen.
Juha Peltonen
Citroën Advanced Comfort -istuimet ovat mukava lisä pakettiautossa.
Juha Peltonen
Ajotalous asettuu alle kuuteen litraan sadalla, joten yli 700 kilometrin toimintamatka lienee realistinen kevyellä kuormalla. Sammutus-käynnistysautomatiikka saisi reagoida huomattavasti nopeammin liikennevaloissa.
Lediajovalojen teho osoittautui odottamattoman vaatimattomaksi, mutta lisävarusteinen peruutuskamera on pätevä.
Onnistuneet kuljetuseväät
Tavaratilassa kotimaisina lisävarusteina ovat täysvaneroidut lattia, seinät ja pyöräkoteloiden suojat. Koeajoautossa oli umpinainen sivuliukuovi molemmilla kyljellä. XL-versiossa on kuljetustilaa 3,9 kuutiometriä.
Myös ohjaamo on linjassaan pitkiä työpäiviä ajatellen. Nahkakehäinen ohjauspyörä on pitäväotteinen ja kojelauta erittäin henkilöautomainen.
Koeajetussa dieselmallissa on edelleen perinteinen kosketusnäyttö, kun taas uusissa täyssähköisissä Berlingoissa on kehittyneempi Tivi-näyttöruutu.
Pack Advanced Comfort -lisävarustepaketti sisältää 1+2-istuimin toteutetun ohjaamon Citroën Advanced Comfort -mukavuusistuimin.
Vakioistuimia huomattavasti paremmin muotoillut istuimet olivatkin testiyksilössä erityinen seikka. Nämä lisähintaiset istuimet ovat Berlingossa uutta, ja ne tuntuvat aluksi yllättävän mukavilta istua vaikkapa pidempää jakeluajoa ajatellen.
1,5-litrainen turbodiesel kehittää tehoa 96 kW (131 hv)/3750 r/min ja vääntää maksimissaan 300 Nm/1750–2000 r/min.
Juha Peltonen
Pitkäselkäisellä kuljettajalla istumamukavuus saattaa kuitenkin olla ristiselän kannalta epämukava.
Ajoasennon saa joka tapauksessa säädettyä rennoksi. Isona miinuksena koin turvavöiden korkeussäädön puuttumisen – se haittaa lyhyillä ihmisillä vyön oikeaoppista kulkua.
Ajosuunnanvalitsimen vieressä oleva USB-portit on sijoitettu viisaasti entisen (ja liian pienen) mukitelineen paikalle – mukeja voi säilyttää kojelaudan päätyjen lokeroissa. Tuulilasin yläpuolisessa kattolokerossa voi säilyttää vaikka ylimääräistä työpusakkaa.
Mustavalkoinen digimittaristo
Berlingo Vanin dieselmallin digitaalimittaristo on erikoinen ”edullisen laidan” toteutus – toisin sanoen mustavalkoinen.
Mielestäni mittariston selkeys ja nopealukuisuus ovat ajonopeuden sekä jäljellä olevan toimintamatkan näytön osalta kohtuulliset, mutta kierrosnäyttö (joka turbodieselin tapauksessa on lähinnä akateeminen) jää tarpeettoman pienikokoiseksi.
BlueHDi:ssä on edelleen vanhan mallinen 10-tuumainen kosketusnäyttö. Vaikka mukana ei ole tehtaan navigaattoria, niin puhelimen linkitys auton multimediajärjestelmään luonnistuu helposti.
Asiallisesti soiva radio palvelee parhaiten uutisten kuuntelussa neljän kaiuttimen kera.
Juha Peltonen
Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8
Moottori
R4, turbodiesel, 1499 cm3, 96 kW (131 hv)/3750 r/min, 300 Nm/1750–2000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 12,3 s, huippunopeus 184 km/h
WLTP-kulutus
5,8 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
154 g/km
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4753, l. 2107, k. 1849 mm, akseliväli 2975 mm, maavara 160 mm, omamassa 1522 kg, kantavuus 988 kg, vetomassa 1000/750 kg, tavaratila 3,9 m3, tankki/AdBlue-säiliö 50 l /17 l
Hinta
32 768 euroa, koeajoauto 37 428 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
Klassikon vuosipäivä
Pieni mutta mahtava
Regan uusi neodyymiäänirasia
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Tassut subille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI