Keulassa on sukunäköä isompien Kia-mallien kanssa. GT-Linen tunnistaa erilaisista etu- ja takapuskureista sekä kylkilistoista. Kevytmetallivanteet ovat 16-tuumaiset, ja metallivärin saa lisähintaan.
Koeajossa Kia Picanto 1.0 T-GDI ISG GT-Line: Pippurimyllyjen sukua
Picanto GT-Line kiihtyy sen verran tuntuvasti, että kyseessä on todellinen ruutiase. Ei se paperille piirretty kiihtyvyysarvo, vaan ne tiheät välitykset ja ajotuntuma…
Kia Picanto GT-Line on hauska pikkuauto, sillä turboahdetun 3-sylinterisen litraisen moottorin kanssa on ilo työskennellä niin maantiellä kuin kaupungissa. Kompaktista koostaan huolimatta GT-Line ei ole pelkkä kaupunkiauto, vaan kierrosherkkä moottori mahdollistaa tarvittaessa sutjakat ohitukset sellaisella tavalla, johon kanssa-autoilijat eivät ehkä ole varautuneet.
Nopealiikkeinen Picanto GT-Line ei ole yksinomaan kaupunkiauto, se on kotonaan kaikenlaisissa liikennevirroissa. Takavalot ovat led-tyyppiset.
Viisiportainen manuaalivaihteisto on liikeradoiltaan sopivan lyhyt ja riittävän tiheävälitteinen. Kytkimen liikerata on parahultainen. GT-Linelle luvataan kiihtyvyydeksi nollasta sataan 10,1 sekuntia, mutta kierrosherkkä kone saa suorituskyvyn tuntumaan huomattavasti kovemmalta – ja juuri ajotuntumahan on käyttäjän kannalta loppupelissä se olennainen asia.
Suurin vääntö on iskutilavuuteen nähden suhteellisesti iso 171 newtonmetriä, ja se saavutetaan laakealla käyntinopeudella 1 500–4 000 r/min.
Näillä puheilla Picanto GT-Line tuntuu siis ajettavuudeltaan suuremmalta, kuin mitä se autona on. Toisaalta taas kompaktit ulkomitat merkitsevät käytännöllisyyttä kaupunkiajossa: terävänäyttöisen, ohjausviivoin varustetun peruutuskameran avulla on naurettavan helppo paikoittaa Picanto lähes ruutuun kuin ruutuun.
Meluisat matalaprofiiliset
Kulutukset ovat kohdillaan. Tehtaan lukemaa 4,8 l/100 km emme tavoittaneet. Auton ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli 5,8 l/100 km – iloisesti kiertävä moottori toki innostaa ajoittain antamaan vähän reilummin kierroksia.
Sähköisen ohjaustehostimen vuoksi ohjaus on kaupunkiajossa melko tunnoton, mutta maantieajossa ohjaus keskittää hyvin.
Tiheävälitteinen 5-portainen manuaalilaatikko toimii sutjakkaasti.
Maantieajossa melutaso kohoaa matkustamossa voimakkaaksi, ja soratiellä kivien ropina takakoteloissa korostuu. Matalaprofiilisten renkaiden synnyttämä huomattava rengasmelu alkaa väsyttää pidemmällä matkalla, mutta vastapainoksi alustan ominaisuudet ovat kaasuiskunvaimentimien säestyksellä ajettavuuspainotteiset, ja 3-sylinterisen turbomoottorin sata hevosvoimaa tietävät makoisaa litratehoa.
Turvavarusteista kannattaa ottaa esiin versioon lukeutuvat automaattinen hätäjarrutustehostin ja kuljettajan polviturvatyyny.
Yllättävästi tilaa
Kojelauta on helposti hahmotettava ja mittaristo perusselkeä. Kojelaudan puhdaslinjainen yleisnäkymä tuo onnistuneesti mieleen isommat Kia-mallit. Miinusta tulee siitä, että kojelaudan päällys heijastelee aurinkoisella ilmalla melkoisesti tuulilasiin.
Helposti hahmotettava kojelauta ja perusselkeät mittarit ovat tyypillistä Kiaa. Polkimet ovat alumiinisomisteiset.
Etuistuimet antavat varsin tehokkaan sivuttaistuen, ja istuintyyny on pikkuautoksi kohtuullisen pituinen.
Kookkaat kosketusnäytöt ovat tulleet myös ainakin kompaktin kokoluokan parhaiten varusteltuihin malleihin. GT-Linessä on 7-tuumainen näyttö. Automaatti-ilmastointi jaksoi puhaltaa tehokkaasti vielä 25 lämpöasteessa.
Jos etumatkustajan istuimen voi säätää reilusti taakse, niin matkustajan eteen jää runsaasti tilaa vaikka kauppakassille. Pienen GT:n etuistuimet antavat varsin hyvän sivuttaistuen, ja istuintyynyn pituus riittää pitkäjalkaisellekin kohtuullisesti – tosin istuintyyny puuduttaa pitkällä ajorupeamalla kankkuja. Etuturvavöiden korkeussäädöistä huolimatta vyöt saattavat kulkea olan yli epämukavasti.
Kaksivärinen lisävarusteinen nahkaverhoilu antaa erikoisuutta, joka oli tässä kokoluokassa aiemmin melko tuntematonta. Mahdollisuus hyvinkin erikoisiin lisävarusteisiin kasvaa myös pikkuautoluokassa jatkuvasti. Etuovien sisäpaneeleissa on punainen GT-raidoitus.
Reilusti avautuvista takaovista on helppo kulkea. Taakse mahtuu etuistuinsäätöjä sovittamalla myös pidempi matkustaja.
Suurimmillaan tasapohjaista tavaratilaa on kuution verran.
Reiluun kulmaan avautuvista takaovista on helppo kulkea. Takapääntila riittää ainakin 186-senttiselle. Ja kun etuistuin on säädetty ”sopivasti”, polvitilaakin on siedettävästi.
Tavaratilaa on tehdasmittausten mukaan vain 255 litraa, mutta tila riittää yllättävän hyvin kauppakasseille. Siirrettävä välipohja mahdollistaa kontin syventämisen. Kun pohjalevy on ylätasolla, niin laajennetun tavaratilan pohja on tasainen. Vetomassan puutteen vuoksi Picantolla ei voi vetää klapikärryä.
Kolmisylinterisen turbokoneen maksimivääntö 171 Nm saavutetaan erittäin laajalla käyntinopeusalueella 1 500–4 000 r/min.
Kia Picanto 1.0 T-GDI ISG GT-Line
Moottori R3, turbo, 998 cm³, 73,6 kW (100 hv)/4500 r/min, 171 Nm/1500–4000 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 10,1 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus 4,5 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt 104 g/km
Voimansiirto M5, etuveto
Mitat p. 3595, l. 1595, k. 1485 mm, akseliväli 2400 mm, maavara 141 mm, omamassa 933–993 kg, tavaratila 255–1010 l, tankki 35 l
Hinta 18 190 euroa, koeajoauto 19 688 euroa
Miellyttää
Moottori
Kierrosherkkä ja ärhäkkä turbomoottori varmistelee mukavan suorituskyvyn.
Ärsyttää
Turvavyöt
Korkeussäätömahdollisuudesta huolimatta etuturvavyöt kulkevat joillakin tavalla hankalasti.
Yllättää
Hätäjarrutusjärjestelmä
Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä kuuluu GT-Line-varustukseen.
Yhteenveto
Picanton GT-Line-lippulaivamallissa suorituskyky ja ajettavuus ovat todella kohdillaan, mutta ei mallin ajotalouskaan ole hassumpi. Tällä autolla pärjää jopa pitkää työmatka-ajoa tekevä.
(4,0 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Auto Bild 11/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keltaisen huvilan lumo kantaa Hangossa
Onkyolta uusi cd-soitin
Galvaanisesti eristetty usb-kohinasuodin
Uusi striimerivahvistin Cary Audiolta
Pro-Jectin uusi lähtötason levysoitin
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
Sotilasstandardeja kuulokkeille
Aidasin eksoottiset äänirasiat
Musical Fidelityn uusi retro-vahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
KOEAJOT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Jaguarilta radikaali päätös
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL