Keulassa on sukunäköä isompien Kia-mallien kanssa. GT-Linen tunnistaa erilaisista etu- ja takapuskureista sekä kylkilistoista. Kevytmetallivanteet ovat 16-tuumaiset, ja metallivärin saa lisähintaan.
Koeajossa Kia Picanto 1.0 T-GDI ISG GT-Line: Pippurimyllyjen sukua
Picanto GT-Line kiihtyy sen verran tuntuvasti, että kyseessä on todellinen ruutiase. Ei se paperille piirretty kiihtyvyysarvo, vaan ne tiheät välitykset ja ajotuntuma…
Kia Picanto GT-Line on hauska pikkuauto, sillä turboahdetun 3-sylinterisen litraisen moottorin kanssa on ilo työskennellä niin maantiellä kuin kaupungissa. Kompaktista koostaan huolimatta GT-Line ei ole pelkkä kaupunkiauto, vaan kierrosherkkä moottori mahdollistaa tarvittaessa sutjakat ohitukset sellaisella tavalla, johon kanssa-autoilijat eivät ehkä ole varautuneet.
Nopealiikkeinen Picanto GT-Line ei ole yksinomaan kaupunkiauto, se on kotonaan kaikenlaisissa liikennevirroissa. Takavalot ovat led-tyyppiset.
Viisiportainen manuaalivaihteisto on liikeradoiltaan sopivan lyhyt ja riittävän tiheävälitteinen. Kytkimen liikerata on parahultainen. GT-Linelle luvataan kiihtyvyydeksi nollasta sataan 10,1 sekuntia, mutta kierrosherkkä kone saa suorituskyvyn tuntumaan huomattavasti kovemmalta – ja juuri ajotuntumahan on käyttäjän kannalta loppupelissä se olennainen asia.
Suurin vääntö on iskutilavuuteen nähden suhteellisesti iso 171 newtonmetriä, ja se saavutetaan laakealla käyntinopeudella 1 500–4 000 r/min.
Näillä puheilla Picanto GT-Line tuntuu siis ajettavuudeltaan suuremmalta, kuin mitä se autona on. Toisaalta taas kompaktit ulkomitat merkitsevät käytännöllisyyttä kaupunkiajossa: terävänäyttöisen, ohjausviivoin varustetun peruutuskameran avulla on naurettavan helppo paikoittaa Picanto lähes ruutuun kuin ruutuun.
Meluisat matalaprofiiliset
Kulutukset ovat kohdillaan. Tehtaan lukemaa 4,8 l/100 km emme tavoittaneet. Auton ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli 5,8 l/100 km – iloisesti kiertävä moottori toki innostaa ajoittain antamaan vähän reilummin kierroksia.
Sähköisen ohjaustehostimen vuoksi ohjaus on kaupunkiajossa melko tunnoton, mutta maantieajossa ohjaus keskittää hyvin.
Tiheävälitteinen 5-portainen manuaalilaatikko toimii sutjakkaasti.
Maantieajossa melutaso kohoaa matkustamossa voimakkaaksi, ja soratiellä kivien ropina takakoteloissa korostuu. Matalaprofiilisten renkaiden synnyttämä huomattava rengasmelu alkaa väsyttää pidemmällä matkalla, mutta vastapainoksi alustan ominaisuudet ovat kaasuiskunvaimentimien säestyksellä ajettavuuspainotteiset, ja 3-sylinterisen turbomoottorin sata hevosvoimaa tietävät makoisaa litratehoa.
Turvavarusteista kannattaa ottaa esiin versioon lukeutuvat automaattinen hätäjarrutustehostin ja kuljettajan polviturvatyyny.
Yllättävästi tilaa
Kojelauta on helposti hahmotettava ja mittaristo perusselkeä. Kojelaudan puhdaslinjainen yleisnäkymä tuo onnistuneesti mieleen isommat Kia-mallit. Miinusta tulee siitä, että kojelaudan päällys heijastelee aurinkoisella ilmalla melkoisesti tuulilasiin.
Helposti hahmotettava kojelauta ja perusselkeät mittarit ovat tyypillistä Kiaa. Polkimet ovat alumiinisomisteiset.
Etuistuimet antavat varsin tehokkaan sivuttaistuen, ja istuintyyny on pikkuautoksi kohtuullisen pituinen.
Kookkaat kosketusnäytöt ovat tulleet myös ainakin kompaktin kokoluokan parhaiten varusteltuihin malleihin. GT-Linessä on 7-tuumainen näyttö. Automaatti-ilmastointi jaksoi puhaltaa tehokkaasti vielä 25 lämpöasteessa.
Jos etumatkustajan istuimen voi säätää reilusti taakse, niin matkustajan eteen jää runsaasti tilaa vaikka kauppakassille. Pienen GT:n etuistuimet antavat varsin hyvän sivuttaistuen, ja istuintyynyn pituus riittää pitkäjalkaisellekin kohtuullisesti – tosin istuintyyny puuduttaa pitkällä ajorupeamalla kankkuja. Etuturvavöiden korkeussäädöistä huolimatta vyöt saattavat kulkea olan yli epämukavasti.
Kaksivärinen lisävarusteinen nahkaverhoilu antaa erikoisuutta, joka oli tässä kokoluokassa aiemmin melko tuntematonta. Mahdollisuus hyvinkin erikoisiin lisävarusteisiin kasvaa myös pikkuautoluokassa jatkuvasti. Etuovien sisäpaneeleissa on punainen GT-raidoitus.
Reilusti avautuvista takaovista on helppo kulkea. Taakse mahtuu etuistuinsäätöjä sovittamalla myös pidempi matkustaja.
Suurimmillaan tasapohjaista tavaratilaa on kuution verran.
Reiluun kulmaan avautuvista takaovista on helppo kulkea. Takapääntila riittää ainakin 186-senttiselle. Ja kun etuistuin on säädetty ”sopivasti”, polvitilaakin on siedettävästi.
Tavaratilaa on tehdasmittausten mukaan vain 255 litraa, mutta tila riittää yllättävän hyvin kauppakasseille. Siirrettävä välipohja mahdollistaa kontin syventämisen. Kun pohjalevy on ylätasolla, niin laajennetun tavaratilan pohja on tasainen. Vetomassan puutteen vuoksi Picantolla ei voi vetää klapikärryä.
Kolmisylinterisen turbokoneen maksimivääntö 171 Nm saavutetaan erittäin laajalla käyntinopeusalueella 1 500–4 000 r/min.
Kia Picanto 1.0 T-GDI ISG GT-Line
Moottori R3, turbo, 998 cm³, 73,6 kW (100 hv)/4500 r/min, 171 Nm/1500–4000 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 10,1 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus 4,5 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt 104 g/km
Voimansiirto M5, etuveto
Mitat p. 3595, l. 1595, k. 1485 mm, akseliväli 2400 mm, maavara 141 mm, omamassa 933–993 kg, tavaratila 255–1010 l, tankki 35 l
Hinta 18 190 euroa, koeajoauto 19 688 euroa
Miellyttää
Moottori
Kierrosherkkä ja ärhäkkä turbomoottori varmistelee mukavan suorituskyvyn.
Ärsyttää
Turvavyöt
Korkeussäätömahdollisuudesta huolimatta etuturvavyöt kulkevat joillakin tavalla hankalasti.
Yllättää
Hätäjarrutusjärjestelmä
Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä kuuluu GT-Line-varustukseen.
Yhteenveto
Picanton GT-Line-lippulaivamallissa suorituskyky ja ajettavuus ovat todella kohdillaan, mutta ei mallin ajotalouskaan ole hassumpi. Tällä autolla pärjää jopa pitkää työmatka-ajoa tekevä.
(4,0 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Ylellinen Diapason Didascalìa
TADin uusi lattiakaiutin
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Ranskalaista nostalgiaa
Dalin uudet Sonikit
System Audion hopeanuolet
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Ronja muutti unelmiensa perässä pohjoiseen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI