Keulassa on sukunäköä isompien Kia-mallien kanssa. GT-Linen tunnistaa erilaisista etu- ja takapuskureista sekä kylkilistoista. Kevytmetallivanteet ovat 16-tuumaiset, ja metallivärin saa lisähintaan.
Koeajossa Kia Picanto 1.0 T-GDI ISG GT-Line: Pippurimyllyjen sukua
Picanto GT-Line kiihtyy sen verran tuntuvasti, että kyseessä on todellinen ruutiase. Ei se paperille piirretty kiihtyvyysarvo, vaan ne tiheät välitykset ja ajotuntuma…
Kia Picanto GT-Line on hauska pikkuauto, sillä turboahdetun 3-sylinterisen litraisen moottorin kanssa on ilo työskennellä niin maantiellä kuin kaupungissa. Kompaktista koostaan huolimatta GT-Line ei ole pelkkä kaupunkiauto, vaan kierrosherkkä moottori mahdollistaa tarvittaessa sutjakat ohitukset sellaisella tavalla, johon kanssa-autoilijat eivät ehkä ole varautuneet.
Nopealiikkeinen Picanto GT-Line ei ole yksinomaan kaupunkiauto, se on kotonaan kaikenlaisissa liikennevirroissa. Takavalot ovat led-tyyppiset.
Viisiportainen manuaalivaihteisto on liikeradoiltaan sopivan lyhyt ja riittävän tiheävälitteinen. Kytkimen liikerata on parahultainen. GT-Linelle luvataan kiihtyvyydeksi nollasta sataan 10,1 sekuntia, mutta kierrosherkkä kone saa suorituskyvyn tuntumaan huomattavasti kovemmalta – ja juuri ajotuntumahan on käyttäjän kannalta loppupelissä se olennainen asia.
Suurin vääntö on iskutilavuuteen nähden suhteellisesti iso 171 newtonmetriä, ja se saavutetaan laakealla käyntinopeudella 1 500–4 000 r/min.
Näillä puheilla Picanto GT-Line tuntuu siis ajettavuudeltaan suuremmalta, kuin mitä se autona on. Toisaalta taas kompaktit ulkomitat merkitsevät käytännöllisyyttä kaupunkiajossa: terävänäyttöisen, ohjausviivoin varustetun peruutuskameran avulla on naurettavan helppo paikoittaa Picanto lähes ruutuun kuin ruutuun.
Meluisat matalaprofiiliset
Kulutukset ovat kohdillaan. Tehtaan lukemaa 4,8 l/100 km emme tavoittaneet. Auton ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli 5,8 l/100 km – iloisesti kiertävä moottori toki innostaa ajoittain antamaan vähän reilummin kierroksia.
Sähköisen ohjaustehostimen vuoksi ohjaus on kaupunkiajossa melko tunnoton, mutta maantieajossa ohjaus keskittää hyvin.
Tiheävälitteinen 5-portainen manuaalilaatikko toimii sutjakkaasti.
Maantieajossa melutaso kohoaa matkustamossa voimakkaaksi, ja soratiellä kivien ropina takakoteloissa korostuu. Matalaprofiilisten renkaiden synnyttämä huomattava rengasmelu alkaa väsyttää pidemmällä matkalla, mutta vastapainoksi alustan ominaisuudet ovat kaasuiskunvaimentimien säestyksellä ajettavuuspainotteiset, ja 3-sylinterisen turbomoottorin sata hevosvoimaa tietävät makoisaa litratehoa.
Turvavarusteista kannattaa ottaa esiin versioon lukeutuvat automaattinen hätäjarrutustehostin ja kuljettajan polviturvatyyny.
Yllättävästi tilaa
Kojelauta on helposti hahmotettava ja mittaristo perusselkeä. Kojelaudan puhdaslinjainen yleisnäkymä tuo onnistuneesti mieleen isommat Kia-mallit. Miinusta tulee siitä, että kojelaudan päällys heijastelee aurinkoisella ilmalla melkoisesti tuulilasiin.
Helposti hahmotettava kojelauta ja perusselkeät mittarit ovat tyypillistä Kiaa. Polkimet ovat alumiinisomisteiset.
Etuistuimet antavat varsin tehokkaan sivuttaistuen, ja istuintyyny on pikkuautoksi kohtuullisen pituinen.
Kookkaat kosketusnäytöt ovat tulleet myös ainakin kompaktin kokoluokan parhaiten varusteltuihin malleihin. GT-Linessä on 7-tuumainen näyttö. Automaatti-ilmastointi jaksoi puhaltaa tehokkaasti vielä 25 lämpöasteessa.
Jos etumatkustajan istuimen voi säätää reilusti taakse, niin matkustajan eteen jää runsaasti tilaa vaikka kauppakassille. Pienen GT:n etuistuimet antavat varsin hyvän sivuttaistuen, ja istuintyynyn pituus riittää pitkäjalkaisellekin kohtuullisesti – tosin istuintyyny puuduttaa pitkällä ajorupeamalla kankkuja. Etuturvavöiden korkeussäädöistä huolimatta vyöt saattavat kulkea olan yli epämukavasti.
Kaksivärinen lisävarusteinen nahkaverhoilu antaa erikoisuutta, joka oli tässä kokoluokassa aiemmin melko tuntematonta. Mahdollisuus hyvinkin erikoisiin lisävarusteisiin kasvaa myös pikkuautoluokassa jatkuvasti. Etuovien sisäpaneeleissa on punainen GT-raidoitus.
Reilusti avautuvista takaovista on helppo kulkea. Taakse mahtuu etuistuinsäätöjä sovittamalla myös pidempi matkustaja.
Suurimmillaan tasapohjaista tavaratilaa on kuution verran.
Reiluun kulmaan avautuvista takaovista on helppo kulkea. Takapääntila riittää ainakin 186-senttiselle. Ja kun etuistuin on säädetty ”sopivasti”, polvitilaakin on siedettävästi.
Tavaratilaa on tehdasmittausten mukaan vain 255 litraa, mutta tila riittää yllättävän hyvin kauppakasseille. Siirrettävä välipohja mahdollistaa kontin syventämisen. Kun pohjalevy on ylätasolla, niin laajennetun tavaratilan pohja on tasainen. Vetomassan puutteen vuoksi Picantolla ei voi vetää klapikärryä.
Kolmisylinterisen turbokoneen maksimivääntö 171 Nm saavutetaan erittäin laajalla käyntinopeusalueella 1 500–4 000 r/min.
Kia Picanto 1.0 T-GDI ISG GT-Line
Moottori R3, turbo, 998 cm³, 73,6 kW (100 hv)/4500 r/min, 171 Nm/1500–4000 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 10,1 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus 4,5 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt 104 g/km
Voimansiirto M5, etuveto
Mitat p. 3595, l. 1595, k. 1485 mm, akseliväli 2400 mm, maavara 141 mm, omamassa 933–993 kg, tavaratila 255–1010 l, tankki 35 l
Hinta 18 190 euroa, koeajoauto 19 688 euroa
Miellyttää
Moottori
Kierrosherkkä ja ärhäkkä turbomoottori varmistelee mukavan suorituskyvyn.
Ärsyttää
Turvavyöt
Korkeussäätömahdollisuudesta huolimatta etuturvavyöt kulkevat joillakin tavalla hankalasti.
Yllättää
Hätäjarrutusjärjestelmä
Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä kuuluu GT-Line-varustukseen.
Yhteenveto
Picanton GT-Line-lippulaivamallissa suorituskyky ja ajettavuus ovat todella kohdillaan, mutta ei mallin ajotalouskaan ole hassumpi. Tällä autolla pärjää jopa pitkää työmatka-ajoa tekevä.
(4,0 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Kristalliunelmia
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ