Alhaisen painopisteen omaava Mazda MX-5 on loistava luotsattava.

Alhaisen painopisteen omaava Mazda MX-5 on loistava luotsattava.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen

Kangaskaton ohella MX-5:een saa myös sähkötoimisen peltikaton.

Auto Bild.Koeajot

Jul­kais­tu Au­to Bil­din pa­pe­ri­leh­des­sä 11/2024

Ta­ka­ve­toi­ses­sa MX-5:ssä on säi­ly­tet­ty koko mal­lin ke­hi­tys­kaa­ren ajan hy­vin pe­rin­tei­nen pe­ru­so­te – mu­kaan lu­kien lä­hes 50:50-pai­no­ja­ko – ja tie­tyl­lä ta­val­la mal­li on­kin tun­tu­mal­taan ”brit­ti­läi­nen” ur­hei­lu­au­to.

Näi­den avu­jen an­si­o­ta lie­nee, et­tä MX-5 on maa­il­man suo­si­tuin avo­au­to: sitä on val­mis­tet­tu jo noin 1,2 mil­joo­naa kap­pa­let­ta.

MX-5 peltikatto avattuna.

MX-5 peltikatto avattuna.

Juha Peltonen

Peltikattoisella avoautolla on rata-automaisten Bilstein-iskunvaimentimien ansiosta todellinen ilo ajaa mutkaisilla pikkuteillä.

Peltikattoisella avoautolla on rata-automaisten Bilstein-iskunvaimentimien ansiosta todellinen ilo ajaa mutkaisilla pikkuteillä.

Juha Peltonen

Analogiset päämittarit edustavat lajinsa ehdotonta eliittiä.

Analogiset päämittarit edustavat lajinsa ehdotonta eliittiä.

Juha Peltonen

Uusi multimediajärjestelmä ja uusi 8,8-tuumainen kosketusnäyttö ovat edeltävää toteutusta tuntuvasti kehittyneemmät.

Uusi multimediajärjestelmä ja uusi 8,8-tuumainen kosketusnäyttö ovat edeltävää toteutusta tuntuvasti kehittyneemmät.

Juha Peltonen

Uudella Leganu-materiaalilla päällystetyt Recaro-istuimet antavat mukavasti sivuttaistukea.

Uudella Leganu-materiaalilla päällystetyt Recaro-istuimet antavat mukavasti sivuttaistukea.

Juha Peltonen

Sekä sähköisen peltikaton lukituksen avaus että lukitseminen ylösnoston jälkeen sujuvat täysin sähköisesti. Mitään muuta ei joudu itse tekemään kuin nostamaan sivulasit sähköisesti ylös. Tuuliohjain toimii hyvin.

Sekä sähköisen peltikaton lukituksen avaus että lukitseminen ylösnoston jälkeen sujuvat täysin sähköisesti. Mitään muuta ei joudu itse tekemään kuin nostamaan sivulasit sähköisesti ylös. Tuuliohjain toimii hyvin.

Juha Peltonen

Maz­da MX-5:n me­nes­tys ei ole yk­si­no­maan hy­vin eris­te­tyn kan­gas­ka­ton va­ras­sa, sil­lä mal­lis­tos­sa on myös avat­ta­va pel­ti­kat­to.

Säh­kö­toi­mi­nen pel­ti­kat­to mer­kit­see Suo­men il­mas­to-olo­suh­teis­sa mer­kit­tä­vää li­sä­e­tua kan­gas­kat­toon näh­den ai­na­kin sil­loin, jos ajo­kaut­ta ha­lu­aa jat­kaa hie­man pi­dem­mäl­le syk­syyn – tai pe­rä­ti luot­sa­ta au­tol­la läpi tuu­len ja tuis­kun.

Uu­si kos­ke­tus­näyt­tö

Mal­li­mer­kin­nän RF-kir­jai­nyh­dis­tel­mä viit­taa siis säh­kö­toi­mi­seen pel­ti­kat­toon. Sii­nä, mis­sä me­kaa­ni­nen kan­gas­kat­to saa­daan kaa­to­sa­teen uha­tes­sa nos­tet­tua kä­si­pe­lil­lä pai­kal­leen muu­ta­mas­sa se­kun­nis­sa – ko­ke­mus­pe­räi­ses­ti jopa nou­se­mat­ta ulos au­tos­ta – myös säh­kö­toi­mi­nen pel­ti­kat­to on yh­tä lail­la erit­täin no­pe­a­liik­kei­nen.

Sekä säh­köi­sen pel­ti­ka­ton lu­ki­tuk­sen avaus et­tä lu­kit­se­mi­nen ylös­nos­ton jäl­keen su­ju­vat täy­sin säh­köi­ses­ti. Mi­tään muu­ta ei jou­du it­se te­ke­mään kuin nos­ta­maan si­vu­la­sit säh­köi­ses­ti ylös.

Homura-varustetason MX-5 RF vierii BBS:n tyylikkäin takovantein. Brembo-jarruissa on punaiset jarrusatulat.

Homura-varustetason MX-5 RF vierii BBS:n tyylikkäin takovantein. Brembo-jarruissa on punaiset jarrusatulat.

Juha Peltonen

Mazda MX-5:n takavalot ovat näyttävät.

Mazda MX-5:n takavalot ovat näyttävät.

Juha Peltonen

Tavaratilaan mahtuu yllättävän paljon tavaraa, mutta pienen urheiluauton kantavuus on vain 158 kiloa.

Tavaratilaan mahtuu yllättävän paljon tavaraa, mutta pienen urheiluauton kantavuus on vain 158 kiloa.

Juha Peltonen

Nyt tällaista tekniikan vielä saa. 184-hevosvoimainen monipistesuihkutettu moottori on käytännössä varsin laajavääntöinen.

Nyt tällaista tekniikan vielä saa. 184-hevosvoimainen monipistesuihkutettu moottori on käytännössä varsin laajavääntöinen.

Juha Peltonen

Ajo­a­sen­to on ah­taas­sa oh­jaa­mos­sa pe­rin­tei­ses­ti tii­vis, ja MX-5:een kan­nat­taa­kin pu­dot­tau­tua.

Ajo­a­sen­nos­ta saa mel­ko lail­la täy­del­li­sen, ja par­haim­mil­laan au­to on oi­ke­as­taan yh­del­le, sil­lä sen kan­ta­vuus on odot­ta­mat­to­man ti­la­vas­ta ja käy­tän­nöl­li­sen muo­toi­ses­ta ta­va­ra­ti­las­ta huo­li­mat­ta vain 158 ki­loa.

Ana­lo­gi­set pää­näy­töt edus­ta­vat pe­rin­teik­kääs­ti pa­ras­ta mah­dol­lis­ta tul­kit­ta­vuut­ta. Ja vaik­ka MX-5:n si­sä­ti­lois­sa on tun­ne­tus­ti käy­tet­ty hyö­dyk­si jo­kai­nen mil­li­met­ri, on vuo­sia kyy­dis­sä ol­lut van­ha, pie­ni­ko­koi­nen kos­ke­tus­näyt­tö siir­ty­nyt his­to­ri­aan ja kor­vau­tu­nut yl­lät­tä­en isom­mal­la, hy­vin toi­mi­val­la 8,8-tuu­mai­sel­la.

Pu­he­li­men lin­ki­tys on­nis­tuu kä­te­väs­ti au­ton mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mään, ja Bose-au­di­o­jär­jes­tel­mä soi miel­lyt­tä­väs­ti.

Hy­vin kier­tää

Sain pir­te­äl­le 2-lit­rai­sel­le ne­li­sy­lin­te­ri­sel­le kes­ki­ku­lu­tuk­sek­si no­pe­a­tah­ti­ses­sa ajos­sa erit­täin koh­tuul­li­set 6,4 l/100 km, mikä on 184-he­vos­voi­mai­sel­le ja jopa 7 000 r/min kier­tä­väl­le moot­to­ril­le kel­po ar­vo.

Su­rul­li­nen uu­ti­nen on, et­tä tämä kai­kin puo­lin eri­no­mai­nen moot­to­ri pois­tuu MX-5-mal­lis­tos­ta tä­män vuo­si­mal­lin jäl­keen.

Jään ikä­vöi­mään pait­si moot­to­rin mai­ni­o­ta kier­ros­herk­kyyt­tä, myös sen so­pi­van laa­ja-alais­ta vään­töä – sekä li­säk­si ove­lan kuu­lois­ta, etäi­se­nä erot­tu­vaa ujel­lus­ta. Se tuo mie­leen me­kaa­ni­sen ah­ti­men, vaik­ka siis pu­hu­taan va­paas­ti hen­git­tä­väs­tä, mo­ni­pis­te­suih­ku­tuk­sel­la va­rus­te­tus­ta ne­li­sy­lin­te­ri­ses­tä.

Yl­lät­tä­vää on, et­tä pel­ti­kat­toi­nen on him­pun ver­ran kan­gas­kat­tois­ta hi­taam­pi kiih­ty­mään, kun asi­an ku­vit­te­li­si ole­van päin­vas­toin. RF:n 6-por­tai­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to toi­mii kuin aja­tus: py­kä­lät lok­sah­ta­vat pääl­le kuin it­ses­tään.

Pel­ti­kat­toi­sel­la avo­au­tol­la on rata-au­to­mais­ten Bils­tein-is­kun­vai­men­ti­mien an­si­os­ta to­del­li­nen ilo ajaa mut­kai­sil­la pik­ku­teil­lä. Maz­dal­la on sää­det­ty jou­si­tus­tun­tu­mas­ta kym­me­nien vuo­sien ko­ke­muk­sel­la lä­hes täy­del­li­nen, mitä no­pe­a­vä­lit­tei­nen oh­jaus on omi­aan ko­ros­ta­maan.

Ma­nu­aa­li­vaih­tei­siin 2,0-lit­rai­siin si­säl­ty­vä epä­sym­met­ri­nen ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko ko­hen­taa suun­ta­va­ka­vuut­ta ja pi­toa mut­kis­sa. DSC Track Mode -rata-ajo­ti­la ajon­va­kau­tus­jär­jes­tel­mäs­sä mah­dol­lis­taa hal­li­tun yli­oh­jau­tu­vuu­den mut­kis­sa.

Juha Pel­to­nen

Maz­da MX-5 RF 2.0 (184) Sky­ac­tiv-G Ho­mu­ra MT

Moot­to­ri

R4, 1998 cm3, 135 kW (184 hv)/7000 r/min, 205 Nm/4000 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 6,8 s, huip­pu­no­peus 220 km/h

WLTP-ku­lu­tus

6,9 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

155 g/km

Voi­man­siir­to

M6, ta­ka­ve­to

Mi­tat

p. 3915, l. 1735, k. 1230 mm, ak­se­li­vä­li 2310 mm, maa­va­ra 135 mm, oma­mas­sa 1194 kg, kan­ta­vuus 158 kg, ve­to­mas­sa 0/0 kg, ta­va­ra­ti­la 127 l tank­ki 45 l

Hin­ta

48 774 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 49 812 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN