Renault Kangoon Open Sesame -versio ei erotu ulkoa päin tavallisesta Kangoosta. Latausliittimet ovat keulassa ”salmiakkitunnuksen” takana. Aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä lukeutuu lisävarusteisiin, samoin aika tehokkaat lediajovalot.
Juha Peltonen
Koeajossa Renault Kangoo E-Tech Open Sesame 3,8m3: Avoimella seinällä
Täyssähköisen Kangoon Open Sesame -malliversio on ihan oma tapauksensa jakeluun ja pienyrityksille.
Open Sesame -toiminto on tämän täyssähköisen Kangoo E Tech -version varsinainen ”clou”. Kun kompaktissa pakettiautossa tarvitaan tavanomaista enemmän tavaratilaa mutta ei apumiestä, etumatkustajan istuin taittuu alas kokoon, jonka jälkeen porttimaisen väliseinän oikea puolikas kääntyy 90 astetta etuistuimien väliin.
Samalla oikean etuoven ja oikean kylkioven väliin ei jää lainkaan väliseinää. Erittäin käytännöllinen ”Seesam, aukene” -ratkaisu lisää suuresti kuljetuskapasiteettia, jos tarvitsee kuljettaa esimerkiksi tikkaita.
Open Sesame -versioon mahtuu 3,8 kuutionmetriä kuljetettavaa. Tavaratilan jälkiasenteiset lisävarusteet ovat tärkeitä kaikki tyynni: lattiaa sekä seiniä peittää täysvanerointi, minkä lisäksi tavaratilassa on urakumimatto ja ohjaamossa tekstiilimattosarja. Ainokaisen ledisisävalon saisi tosin tuplata.
Sähköauton vetomassa on 1 500 kiloa.
Juha Peltonen
Hieman epätavallisempi tavaratila-/ohjaamonäkymä: nerokas, taittuva Open Sesame -väliporttiratkaisu mahdollistaa miltei koko auton oikean laidan avaamisen lastausta varten. Tarjolla on tietysti myös normaalilla väliseinällä varustettuja Kangoo-versioita.
Juha Peltonen
Lattiaa peittää pitävä urakumimatto. Tavaratilan lisävarusteisen ledivalon voisi vähintäänkin tuplata.
Juha Peltonen
Henkilöautomainen kojelauta on analogisine mittareineen yksinkertaisen tarkoituksenmukainen. Sähköinen seisontajarru on lisävaruste.
Juha Peltonen
Pyöreät analogiset näytöt ovat varsin mainiot.
Juha Peltonen
Kamerapohjainen sisäpeili välittää teräväpiirtoista laajakulmakuvaa.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on 8-tuumainen ja perinteistä Renaultia. Multimediajärjestelmä on EasyLink.
JUha Peltonen
Latauskaapeleille ei ole pakettiautossa valitettavasti loogista säilytystilaa. Latausliitäntä on sden sijaan fiksusti auton keulassa keskellä, jolloin sen hyödyntäminen on mahdollisimman suoraviivaista.
Rajallinen kilometrimäärä
Kangoo E-Tech on vakaa ajettava kaupungissa, mutta lisäksi se toimii mainiosti myös maantieajossa. Tavara-auton kantavuudesta huolimatta malli tarjoaa myös kohtuullisen hyvän jousitusmukavuuden, ja ohjauksen keskialuetuntuma on sopivan tarkka.
Ladattujen sähköisten kilometrien määrä kasvoi muutamalla kilometrillä per latauskerta. Heikoimmillaan sain ladattua autoon vain 220 kilometriä, mikä ei ole lähelläkään luvattua maksimia, mutta se riittänee lyhyessä jakelukäytössä.
Isompi kuorma päällä sähköisten kilometrien määrä putoaa tietysti nopeammin etenkin mäkisillä teillä, tai jos hyödynnettäisiin 1 500 kilon vetomassaa – mikä on sinänsä silkka etu.
Pienyritystoimintaa ajatellen erittäin tärkeä ominaisuus on testiyksilön CCS-pikalatausoptio 80 kilowattia.
Kojelauta on yksinkertaisen perinteistä Renaultia. Analoginen, selkeä mittaristonäyttö on 10-tuumainen, ja helppokäyttöinen, lisävarusteinen navigointilaite miellyttää. 8-tuumaiseen näyttöön liittyy EasyLink-multimediajärjestelmä, jolloin kuvioissa ovat myös mm. digitaaliradio, bluetooth ja älypuhelimen peilaustoiminnot. Myös valinnainen hands free -avainkortti sekä avaimeton käynnistys ovat työajossa juhlavia.
Riittävää ripeyttä
Kangoo kerää kiitosta myös mekaanisista lämmitys- ja tuuletuspainikkeista. Monipuolisten säilytystilojen lisäksi mittariston päällä on kannellinen lokero kuormakirjaa varten.
Open Sesame -mallissa vain kuljettajan istuin on lämmitettävä – normiväliseinäisessä versiossa myös etumatkustajan penkki lämpiää.
Koska Kangoo-pakettiauto on koriltaan sangen umpinainen, on tärkeää, että kyydissä ovat lisävarusteiset pysäköintitutkat eteen ja taakse, peruutuskamera sekä kamerapohjainen sisätaustapeili.
Kamerapohjainen sisäpeili on miellyttävän tarkkapiirtoinen, ja se myös toimii tehokkaasti. Sen lisäetuna on laajakulmaominaisuus normaaliin sisäpeiliin verrattuna.
Sähköinen Kangoo kiihtyy tarvittaessa sataan 12 sekunnissa. Sain keskikulutukseksi auton ajotietokoneella 21,0 kWh/100 km. Ajosuunnanvalitsin on perinteinen pyöritettävä, aivan kuten automaattivaihteistossa.
Kaupunkiristeyksissä kannattaa noudattaa varovaisuutta, koska näkyvyys Kangoon kuljettajan paikalta sekä etuoikealle että oikealle takaviistoon on pakettiautoluonteen vuoksi huomattavan heikko. Onneksi siis mukana on lisävarusteinen, kamerapohjainen sisäpeili.
Juha Peltonen
Renault Kangoo E-Tech Open Sesame 3,8m3
Sähkömoottori
90 kW (122 hv) [eco-ajotilassa 45 kW (60 hv)], 245 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 12,0 s, huippunopeus 135 km/h
Kulutus
18,75 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 45,0 kWh
Toimintamatka
283–285 km (vakiovarustein)
Latausaika
6 h (0–100 % 7 kW Wall Box)
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4486, l. 1860, k. 1864 mm, akseliväli 2716 mm, maavara 169 mm, omamassa 1770 kg, kantavuus 535 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila 3,8 m3
Hinta
43 790 euroa, koeajoauto 50 345 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
OePhi Tanskasta
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
Thalian transformaatio
Strattonin pienempi
Mola Mola Perca
Audiovectorin puolisuunnikas inkarnaatio
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN