Renault Kangoon Open Sesame -versio ei erotu ulkoa päin tavallisesta Kangoosta. Latausliittimet ovat keulassa ”salmiakkitunnuksen” takana. Aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä lukeutuu lisävarusteisiin, samoin aika tehokkaat lediajovalot.
Juha Peltonen
Koeajossa Renault Kangoo E-Tech Open Sesame 3,8m3: Avoimella seinällä
Täyssähköisen Kangoon Open Sesame -malliversio on ihan oma tapauksensa jakeluun ja pienyrityksille.
Open Sesame -toiminto on tämän täyssähköisen Kangoo E Tech -version varsinainen ”clou”. Kun kompaktissa pakettiautossa tarvitaan tavanomaista enemmän tavaratilaa mutta ei apumiestä, etumatkustajan istuin taittuu alas kokoon, jonka jälkeen porttimaisen väliseinän oikea puolikas kääntyy 90 astetta etuistuimien väliin.
Samalla oikean etuoven ja oikean kylkioven väliin ei jää lainkaan väliseinää. Erittäin käytännöllinen ”Seesam, aukene” -ratkaisu lisää suuresti kuljetuskapasiteettia, jos tarvitsee kuljettaa esimerkiksi tikkaita.
Open Sesame -versioon mahtuu 3,8 kuutionmetriä kuljetettavaa. Tavaratilan jälkiasenteiset lisävarusteet ovat tärkeitä kaikki tyynni: lattiaa sekä seiniä peittää täysvanerointi, minkä lisäksi tavaratilassa on urakumimatto ja ohjaamossa tekstiilimattosarja. Ainokaisen ledisisävalon saisi tosin tuplata.
Sähköauton vetomassa on 1 500 kiloa.
Juha Peltonen
Hieman epätavallisempi tavaratila-/ohjaamonäkymä: nerokas, taittuva Open Sesame -väliporttiratkaisu mahdollistaa miltei koko auton oikean laidan avaamisen lastausta varten. Tarjolla on tietysti myös normaalilla väliseinällä varustettuja Kangoo-versioita.
Juha Peltonen
Lattiaa peittää pitävä urakumimatto. Tavaratilan lisävarusteisen ledivalon voisi vähintäänkin tuplata.
Juha Peltonen
Henkilöautomainen kojelauta on analogisine mittareineen yksinkertaisen tarkoituksenmukainen. Sähköinen seisontajarru on lisävaruste.
Juha Peltonen
Pyöreät analogiset näytöt ovat varsin mainiot.
Juha Peltonen
Kamerapohjainen sisäpeili välittää teräväpiirtoista laajakulmakuvaa.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on 8-tuumainen ja perinteistä Renaultia. Multimediajärjestelmä on EasyLink.
JUha Peltonen
Latauskaapeleille ei ole pakettiautossa valitettavasti loogista säilytystilaa. Latausliitäntä on sden sijaan fiksusti auton keulassa keskellä, jolloin sen hyödyntäminen on mahdollisimman suoraviivaista.
Rajallinen kilometrimäärä
Kangoo E-Tech on vakaa ajettava kaupungissa, mutta lisäksi se toimii mainiosti myös maantieajossa. Tavara-auton kantavuudesta huolimatta malli tarjoaa myös kohtuullisen hyvän jousitusmukavuuden, ja ohjauksen keskialuetuntuma on sopivan tarkka.
Ladattujen sähköisten kilometrien määrä kasvoi muutamalla kilometrillä per latauskerta. Heikoimmillaan sain ladattua autoon vain 220 kilometriä, mikä ei ole lähelläkään luvattua maksimia, mutta se riittänee lyhyessä jakelukäytössä.
Isompi kuorma päällä sähköisten kilometrien määrä putoaa tietysti nopeammin etenkin mäkisillä teillä, tai jos hyödynnettäisiin 1 500 kilon vetomassaa – mikä on sinänsä silkka etu.
Pienyritystoimintaa ajatellen erittäin tärkeä ominaisuus on testiyksilön CCS-pikalatausoptio 80 kilowattia.
Kojelauta on yksinkertaisen perinteistä Renaultia. Analoginen, selkeä mittaristonäyttö on 10-tuumainen, ja helppokäyttöinen, lisävarusteinen navigointilaite miellyttää. 8-tuumaiseen näyttöön liittyy EasyLink-multimediajärjestelmä, jolloin kuvioissa ovat myös mm. digitaaliradio, bluetooth ja älypuhelimen peilaustoiminnot. Myös valinnainen hands free -avainkortti sekä avaimeton käynnistys ovat työajossa juhlavia.
Riittävää ripeyttä
Kangoo kerää kiitosta myös mekaanisista lämmitys- ja tuuletuspainikkeista. Monipuolisten säilytystilojen lisäksi mittariston päällä on kannellinen lokero kuormakirjaa varten.
Open Sesame -mallissa vain kuljettajan istuin on lämmitettävä – normiväliseinäisessä versiossa myös etumatkustajan penkki lämpiää.
Koska Kangoo-pakettiauto on koriltaan sangen umpinainen, on tärkeää, että kyydissä ovat lisävarusteiset pysäköintitutkat eteen ja taakse, peruutuskamera sekä kamerapohjainen sisätaustapeili.
Kamerapohjainen sisäpeili on miellyttävän tarkkapiirtoinen, ja se myös toimii tehokkaasti. Sen lisäetuna on laajakulmaominaisuus normaaliin sisäpeiliin verrattuna.
Sähköinen Kangoo kiihtyy tarvittaessa sataan 12 sekunnissa. Sain keskikulutukseksi auton ajotietokoneella 21,0 kWh/100 km. Ajosuunnanvalitsin on perinteinen pyöritettävä, aivan kuten automaattivaihteistossa.
Kaupunkiristeyksissä kannattaa noudattaa varovaisuutta, koska näkyvyys Kangoon kuljettajan paikalta sekä etuoikealle että oikealle takaviistoon on pakettiautoluonteen vuoksi huomattavan heikko. Onneksi siis mukana on lisävarusteinen, kamerapohjainen sisäpeili.
Juha Peltonen
Renault Kangoo E-Tech Open Sesame 3,8m3
Sähkömoottori
90 kW (122 hv) [eco-ajotilassa 45 kW (60 hv)], 245 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 12,0 s, huippunopeus 135 km/h
Kulutus
18,75 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 45,0 kWh
Toimintamatka
283–285 km (vakiovarustein)
Latausaika
6 h (0–100 % 7 kW Wall Box)
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4486, l. 1860, k. 1864 mm, akseliväli 2716 mm, maavara 169 mm, omamassa 1770 kg, kantavuus 535 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila 3,8 m3
Hinta
43 790 euroa, koeajoauto 50 345 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne julkistettiin – SUV-malli on historian tehokkain sarjatuotanto-Porsche
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Hyundai INSTERille Kultainen ohjauspyörä -palkinto – Saksan paras alle 25 000 euron auto
Joka kahdeksas henkilöauto on ladattava hybridi tai täyssähköauto
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Auto Bild 15/2025 on kaupoissa
Vuoden Auto Suomessa 2026:n finalistit selvillä
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
Hifi-kunniaa Arvo Pärtille
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Sähköstaatti Puolasta
Pikku kardioidi
RELin uudet S-sarjalaiset
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne julkistettiin – SUV-malli on historian tehokkain sarjatuotanto-Porsche
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Hyundai INSTERille Kultainen ohjauspyörä -palkinto – Saksan paras alle 25 000 euron auto
Joka kahdeksas henkilöauto on ladattava hybridi tai täyssähköauto
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne julkistettiin – SUV-malli on historian tehokkain sarjatuotanto-Porsche
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Hyundai INSTERille Kultainen ohjauspyörä -palkinto – Saksan paras alle 25 000 euron auto
Joka kahdeksas henkilöauto on ladattava hybridi tai täyssähköauto
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Auto Bild 15/2025 on kaupoissa
Vuoden Auto Suomessa 2026:n finalistit selvillä
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Toyota julkisti täysin uuden Hiluxin ja ensimmäisen täyssähköisen version ikonisesta lava-autosta - tulossa myös vetyversio
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ