Renault Kangoon Open Sesame -versio ei erotu ulkoa päin tavallisesta Kangoosta. Latausliittimet ovat keulassa ”salmiakkitunnuksen” takana. Aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä lukeutuu lisävarusteisiin, samoin aika tehokkaat lediajovalot.

Renault Kangoon Open Sesame -versio ei erotu ulkoa päin tavallisesta Kangoosta. Latausliittimet ovat keulassa ”salmiakkitunnuksen” takana. Aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä lukeutuu lisävarusteisiin, samoin aika tehokkaat lediajovalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Renault Kangoo E-Tech Open Sesame 3,8m3: Avoimella seinällä

Täyssähköisen Kangoon Open Sesame -malliversio on ihan oma tapauksensa jakeluun ja pienyrityksille.

Auto Bild.Koeajot

Open Se­sa­me -toi­min­to on tä­män täys­säh­köi­sen Kan­goo E Tech -ver­si­on var­si­nai­nen ”clou”. Kun kom­pak­tis­sa pa­ket­ti­au­tos­sa tar­vi­taan ta­va­no­mais­ta enem­män ta­va­ra­ti­laa mut­ta ei apu­mies­tä, etu­mat­kus­ta­jan is­tuin tait­tuu alas ko­koon, jon­ka jäl­keen port­ti­mai­sen vä­li­sei­nän oi­kea puo­li­kas kään­tyy 90 as­tet­ta etuis­tui­mien vä­liin.

Sa­mal­la oi­ke­an etuo­ven ja oi­ke­an kyl­ki­o­ven vä­liin ei jää lain­kaan vä­li­sei­nää. Erit­täin käy­tän­nöl­li­nen ”See­sam, au­ke­ne” -rat­kai­su li­sää suu­res­ti kul­je­tus­ka­pa­si­teet­tia, jos tar­vit­see kul­jet­taa esi­mer­kik­si tik­kai­ta.

Open Se­sa­me -ver­si­oon mah­tuu 3,8 kuu­ti­on­met­riä kul­je­tet­ta­vaa. Ta­va­ra­ti­lan jäl­ki­a­sen­tei­set li­sä­va­rus­teet ovat tär­kei­tä kaik­ki tyyn­ni: lat­ti­aa sekä sei­niä peit­tää täys­va­ne­roin­ti, min­kä li­säk­si ta­va­ra­ti­las­sa on ura­ku­mi­mat­to ja oh­jaa­mos­sa teks­tii­li­mat­to­sar­ja. Ai­no­kai­sen le­di­si­sä­va­lon sai­si to­sin tup­la­ta.

Sähköauton vetomassa on 1 500 kiloa.

Sähköauton vetomassa on 1 500 kiloa.

Juha Peltonen

Hieman epätavallisempi tavaratila-/ohjaamonäkymä: nerokas, taittuva Open Sesame -väliporttiratkaisu mahdollistaa miltei koko auton oikean laidan avaamisen lastausta varten. Tarjolla on tietysti myös normaalilla väliseinällä varustettuja Kangoo-versioita.

Hieman epätavallisempi tavaratila-/ohjaamonäkymä: nerokas, taittuva Open Sesame -väliporttiratkaisu mahdollistaa miltei koko auton oikean laidan avaamisen lastausta varten. Tarjolla on tietysti myös normaalilla väliseinällä varustettuja Kangoo-versioita.

Juha Peltonen

Lattiaa peittää pitävä urakumimatto. Tavaratilan lisävarusteisen ledivalon voisi vähintäänkin tuplata.

Lattiaa peittää pitävä urakumimatto. Tavaratilan lisävarusteisen ledivalon voisi vähintäänkin tuplata.

Juha Peltonen

Henkilöautomainen kojelauta on analogisine mittareineen yksinkertaisen tarkoituksenmukainen. Sähköinen seisontajarru on lisävaruste.

Henkilöautomainen kojelauta on analogisine mittareineen yksinkertaisen tarkoituksenmukainen. Sähköinen seisontajarru on lisävaruste.

Juha Peltonen

Pyöreät analogiset näytöt ovat varsin mainiot.

Pyöreät analogiset näytöt ovat varsin mainiot.

Juha Peltonen

Kamerapohjainen sisäpeili välittää teräväpiirtoista laajakulmakuvaa.

Kamerapohjainen sisäpeili välittää teräväpiirtoista laajakulmakuvaa.

Juha Peltonen

Kosketusnäyttö on 8-tuumainen ja perinteistä Renaultia. Multimediajärjestelmä on EasyLink.

Kosketusnäyttö on 8-tuumainen ja perinteistä Renaultia. Multimediajärjestelmä on EasyLink.

JUha Peltonen

La­taus­kaa­pe­leil­le ei ole pa­ket­ti­au­tos­sa va­li­tet­ta­vas­ti loo­gis­ta säi­ly­tys­ti­laa. La­taus­lii­tän­tä on sden si­jaan fik­sus­ti au­ton keu­las­sa kes­kel­lä, jol­loin sen hyö­dyn­tä­mi­nen on mah­dol­li­sim­man suo­ra­vii­vais­ta.

Ra­jal­li­nen ki­lo­met­ri­mää­rä

Kan­goo E-Tech on va­kaa ajet­ta­va kau­pun­gis­sa, mut­ta li­säk­si se toi­mii mai­ni­os­ti myös maan­tie­a­jos­sa. Ta­va­ra-au­ton kan­ta­vuu­des­ta huo­li­mat­ta mal­li tar­jo­aa myös koh­tuul­li­sen hy­vän jou­si­tus­mu­ka­vuu­den, ja oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on so­pi­van tark­ka.

La­dat­tu­jen säh­köis­ten ki­lo­met­rien mää­rä kas­voi muu­ta­mal­la ki­lo­met­ril­lä per la­taus­ker­ta. Hei­koim­mil­laan sain la­dat­tua au­toon vain 220 ki­lo­met­riä, mikä ei ole lä­hel­lä­kään lu­vat­tua mak­si­mia, mut­ta se riit­tä­nee ly­hy­es­sä ja­ke­lu­käy­tös­sä.

Isom­pi kuor­ma pääl­lä säh­köis­ten ki­lo­met­rien mää­rä pu­to­aa tie­tys­ti no­pe­am­min eten­kin mä­ki­sil­lä teil­lä, tai jos hyö­dyn­net­täi­siin 1 500 ki­lon ve­to­mas­saa – mikä on si­nän­sä silk­ka etu.

Pie­ny­ri­tys­toi­min­taa aja­tel­len erit­täin tär­keä omi­nai­suus on tes­tiyk­si­lön CCS-pi­ka­la­tau­sop­tio 80 ki­lo­wat­tia.

Ko­je­lau­ta on yk­sin­ker­tai­sen pe­rin­teis­tä Re­naul­tia. Ana­lo­gi­nen, sel­keä mit­ta­ris­to­näyt­tö on 10-tuu­mai­nen, ja help­po­käyt­töi­nen, li­sä­va­rus­tei­nen na­vi­goin­ti­lai­te miel­lyt­tää. 8-tuu­mai­seen näyt­töön liit­tyy Ea­sy­Link-mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä, jol­loin ku­vi­ois­sa ovat myös mm. di­gi­taa­li­ra­dio, blu­e­tooth ja äly­pu­he­li­men pei­laus­toi­min­not. Myös va­lin­nai­nen hands free -avain­kort­ti sekä avai­me­ton käyn­nis­tys ovat työ­a­jos­sa juh­la­via.

Riit­tä­vää ri­peyt­tä

Kan­goo ke­rää kii­tos­ta myös me­kaa­ni­sis­ta läm­mi­tys- ja tuu­le­tus­pai­nik­keis­ta. Mo­ni­puo­lis­ten säi­ly­tys­ti­lo­jen li­säk­si mit­ta­ris­ton pääl­lä on kan­nel­li­nen lo­ke­ro kuor­ma­kir­jaa var­ten.

Open Se­sa­me -mal­lis­sa vain kul­jet­ta­jan is­tuin on läm­mi­tet­tä­vä – nor­mi­vä­li­sei­näi­ses­sä ver­si­os­sa myös etu­mat­kus­ta­jan penk­ki läm­pi­ää.

Kos­ka Kan­goo-pa­ket­ti­au­to on ko­ril­taan san­gen um­pi­nai­nen, on tär­ke­ää, et­tä kyy­dis­sä ovat li­sä­va­rus­tei­set py­sä­köin­ti­tut­kat eteen ja taak­se, pe­ruu­tus­ka­me­ra sekä ka­me­ra­poh­jai­nen si­sä­taus­ta­pei­li.

Ka­me­ra­poh­jai­nen si­sä­pei­li on miel­lyt­tä­vän tark­ka­piir­toi­nen, ja se myös toi­mii te­hok­kaas­ti. Sen li­sä­e­tu­na on laa­ja­kul­ma­o­mi­nai­suus nor­maa­liin si­sä­pei­liin ver­rat­tu­na.

Säh­köi­nen Kan­goo kiih­tyy tar­vit­ta­es­sa sa­taan 12 se­kun­nis­sa. Sain kes­ki­ku­lu­tuk­sek­si au­ton ajo­tie­to­ko­neel­la 21,0 kWh/100 km. Ajo­suun­nan­va­lit­sin on pe­rin­tei­nen pyö­ri­tet­tä­vä, ai­van ku­ten au­to­maat­ti­vaih­teis­tos­sa.

Kau­pun­ki­ris­teyk­sis­sä kan­nat­taa nou­dat­taa va­ro­vai­suut­ta, kos­ka nä­ky­vyys Kan­goon kul­jet­ta­jan pai­kal­ta sekä etuo­i­ke­al­le et­tä oi­ke­al­le ta­ka­viis­toon on pa­ket­ti­au­to­luon­teen vuok­si huo­mat­ta­van heik­ko. On­nek­si siis mu­ka­na on li­sä­va­rus­tei­nen, ka­me­ra­poh­jai­nen si­sä­pei­li.

Juha Pel­to­nen

Re­nault Kan­goo E-Tech Open Se­sa­me 3,8m3

Säh­kö­moot­to­ri

90 kW (122 hv) [eco-ajo­ti­las­sa 45 kW (60 hv)], 245 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 12,0 s, huip­pu­no­peus 135 km/h

Ku­lu­tus

18,75 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 45,0 kWh

Toi­min­ta­mat­ka

283–285 km (va­ki­o­va­rus­tein)

La­tau­sai­ka

6 h (0–100 % 7 kW Wall Box)

Voi­man­siir­to

A1, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4486, l. 1860, k. 1864 mm, ak­se­li­vä­li 2716 mm, maa­va­ra 169 mm, oma­mas­sa 1770 kg, kan­ta­vuus 535 kg, ve­to­mas­sa 1500/750 kg, ta­va­ra­ti­la 3,8 m3

Hin­ta

43 790 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 50 345 eu­roa (2022)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

McLaren W1:n suoritusarvot ovat melkoista tasoa: superauto kiihtyy 0-200 km/h 5,8 sekunnissa, sekä 0-300 km/h alle 12,7 sekunnissa.

McLaren W1:n suoritusarvot ovat melkoista tasoa: superauto kiihtyy 0-200 km/h 5,8 sekunnissa, sekä 0-300 km/h alle 12,7 sekunnissa.

McLaren Automotive

Mikä tämä superauto oikein on? Onko se nelivetoinen…? Sen tuplaturbo-V8 kiertää 9200 r/min – ja maksimi järjes­tel­mä­vääntö on 1 340 Nm!

Auto Bild.Superautot
McLaren W1:n suoritusarvot ovat melkoista tasoa: superauto kiihtyy 0-200 km/h 5,8 sekunnissa, sekä 0-300 km/h alle 12,7 sekunnissa.

McLaren W1:n suoritusarvot ovat melkoista tasoa: superauto kiihtyy 0-200 km/h 5,8 sekunnissa, sekä 0-300 km/h alle 12,7 sekunnissa.

McLaren Automotive

Mikä tämä superauto oikein on? Onko se nelivetoinen…? Sen tuplaturbo-V8 kiertää 9200 r/min – ja maksimi järjes­tel­mä­vääntö on 1 340 Nm!

Auto Bild.Superautot
Päivitykset parantavat ja optimoivat autojen käyttömukavuutta varmistaen, että Smart tarjoaa aina käyttäjälleen mahdollisimman nautittavan ajokokemuksen.

Päivitykset parantavat ja optimoivat autojen käyttömukavuutta varmistaen, että Smart tarjoaa aina käyttäjälleen mahdollisimman nautittavan ajokokemuksen.

Smart

Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosik­ki­a­se­tukset yhden painikkeen taakse

Auto Bild.Uutiset
Päivitykset parantavat ja optimoivat autojen käyttömukavuutta varmistaen, että Smart tarjoaa aina käyttäjälleen mahdollisimman nautittavan ajokokemuksen.

Päivitykset parantavat ja optimoivat autojen käyttömukavuutta varmistaen, että Smart tarjoaa aina käyttäjälleen mahdollisimman nautittavan ajokokemuksen.

Smart

Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosik­ki­a­se­tukset yhden painikkeen taakse

Auto Bild.Uutiset
Ladattava hybridi on Sakan mukaan luotettava vaihtoehto.

Ladattava hybridi on Sakan mukaan luotettava vaihtoehto.

Saka

Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”

Auto Bild.Uutiset
Ladattava hybridi on Sakan mukaan luotettava vaihtoehto.

Ladattava hybridi on Sakan mukaan luotettava vaihtoehto.

Saka

Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”

Auto Bild.Uutiset

KILPAILU

KILPAILU