Renault Kangoon Open Sesame -versio ei erotu ulkoa päin tavallisesta Kangoosta. Latausliittimet ovat keulassa ”salmiakkitunnuksen” takana. Aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä lukeutuu lisävarusteisiin, samoin aika tehokkaat lediajovalot.
Juha Peltonen
Koeajossa Renault Kangoo E-Tech Open Sesame 3,8m3: Avoimella seinällä
Täyssähköisen Kangoon Open Sesame -malliversio on ihan oma tapauksensa jakeluun ja pienyrityksille.
Open Sesame -toiminto on tämän täyssähköisen Kangoo E Tech -version varsinainen ”clou”. Kun kompaktissa pakettiautossa tarvitaan tavanomaista enemmän tavaratilaa mutta ei apumiestä, etumatkustajan istuin taittuu alas kokoon, jonka jälkeen porttimaisen väliseinän oikea puolikas kääntyy 90 astetta etuistuimien väliin.
Samalla oikean etuoven ja oikean kylkioven väliin ei jää lainkaan väliseinää. Erittäin käytännöllinen ”Seesam, aukene” -ratkaisu lisää suuresti kuljetuskapasiteettia, jos tarvitsee kuljettaa esimerkiksi tikkaita.
Open Sesame -versioon mahtuu 3,8 kuutionmetriä kuljetettavaa. Tavaratilan jälkiasenteiset lisävarusteet ovat tärkeitä kaikki tyynni: lattiaa sekä seiniä peittää täysvanerointi, minkä lisäksi tavaratilassa on urakumimatto ja ohjaamossa tekstiilimattosarja. Ainokaisen ledisisävalon saisi tosin tuplata.
Sähköauton vetomassa on 1 500 kiloa.
Juha Peltonen
Hieman epätavallisempi tavaratila-/ohjaamonäkymä: nerokas, taittuva Open Sesame -väliporttiratkaisu mahdollistaa miltei koko auton oikean laidan avaamisen lastausta varten. Tarjolla on tietysti myös normaalilla väliseinällä varustettuja Kangoo-versioita.
Juha Peltonen
Lattiaa peittää pitävä urakumimatto. Tavaratilan lisävarusteisen ledivalon voisi vähintäänkin tuplata.
Juha Peltonen
Henkilöautomainen kojelauta on analogisine mittareineen yksinkertaisen tarkoituksenmukainen. Sähköinen seisontajarru on lisävaruste.
Juha Peltonen
Pyöreät analogiset näytöt ovat varsin mainiot.
Juha Peltonen
Kamerapohjainen sisäpeili välittää teräväpiirtoista laajakulmakuvaa.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on 8-tuumainen ja perinteistä Renaultia. Multimediajärjestelmä on EasyLink.
JUha Peltonen
Latauskaapeleille ei ole pakettiautossa valitettavasti loogista säilytystilaa. Latausliitäntä on sden sijaan fiksusti auton keulassa keskellä, jolloin sen hyödyntäminen on mahdollisimman suoraviivaista.
Rajallinen kilometrimäärä
Kangoo E-Tech on vakaa ajettava kaupungissa, mutta lisäksi se toimii mainiosti myös maantieajossa. Tavara-auton kantavuudesta huolimatta malli tarjoaa myös kohtuullisen hyvän jousitusmukavuuden, ja ohjauksen keskialuetuntuma on sopivan tarkka.
Ladattujen sähköisten kilometrien määrä kasvoi muutamalla kilometrillä per latauskerta. Heikoimmillaan sain ladattua autoon vain 220 kilometriä, mikä ei ole lähelläkään luvattua maksimia, mutta se riittänee lyhyessä jakelukäytössä.
Isompi kuorma päällä sähköisten kilometrien määrä putoaa tietysti nopeammin etenkin mäkisillä teillä, tai jos hyödynnettäisiin 1 500 kilon vetomassaa – mikä on sinänsä silkka etu.
Pienyritystoimintaa ajatellen erittäin tärkeä ominaisuus on testiyksilön CCS-pikalatausoptio 80 kilowattia.
Kojelauta on yksinkertaisen perinteistä Renaultia. Analoginen, selkeä mittaristonäyttö on 10-tuumainen, ja helppokäyttöinen, lisävarusteinen navigointilaite miellyttää. 8-tuumaiseen näyttöön liittyy EasyLink-multimediajärjestelmä, jolloin kuvioissa ovat myös mm. digitaaliradio, bluetooth ja älypuhelimen peilaustoiminnot. Myös valinnainen hands free -avainkortti sekä avaimeton käynnistys ovat työajossa juhlavia.
Riittävää ripeyttä
Kangoo kerää kiitosta myös mekaanisista lämmitys- ja tuuletuspainikkeista. Monipuolisten säilytystilojen lisäksi mittariston päällä on kannellinen lokero kuormakirjaa varten.
Open Sesame -mallissa vain kuljettajan istuin on lämmitettävä – normiväliseinäisessä versiossa myös etumatkustajan penkki lämpiää.
Koska Kangoo-pakettiauto on koriltaan sangen umpinainen, on tärkeää, että kyydissä ovat lisävarusteiset pysäköintitutkat eteen ja taakse, peruutuskamera sekä kamerapohjainen sisätaustapeili.
Kamerapohjainen sisäpeili on miellyttävän tarkkapiirtoinen, ja se myös toimii tehokkaasti. Sen lisäetuna on laajakulmaominaisuus normaaliin sisäpeiliin verrattuna.
Sähköinen Kangoo kiihtyy tarvittaessa sataan 12 sekunnissa. Sain keskikulutukseksi auton ajotietokoneella 21,0 kWh/100 km. Ajosuunnanvalitsin on perinteinen pyöritettävä, aivan kuten automaattivaihteistossa.
Kaupunkiristeyksissä kannattaa noudattaa varovaisuutta, koska näkyvyys Kangoon kuljettajan paikalta sekä etuoikealle että oikealle takaviistoon on pakettiautoluonteen vuoksi huomattavan heikko. Onneksi siis mukana on lisävarusteinen, kamerapohjainen sisäpeili.
Juha Peltonen
Renault Kangoo E-Tech Open Sesame 3,8m3
Sähkömoottori
90 kW (122 hv) [eco-ajotilassa 45 kW (60 hv)], 245 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 12,0 s, huippunopeus 135 km/h
Kulutus
18,75 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 45,0 kWh
Toimintamatka
283–285 km (vakiovarustein)
Latausaika
6 h (0–100 % 7 kW Wall Box)
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4486, l. 1860, k. 1864 mm, akseliväli 2716 mm, maavara 169 mm, omamassa 1770 kg, kantavuus 535 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila 3,8 m3
Hinta
43 790 euroa, koeajoauto 50 345 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
McLaren W1:n suoritusarvot ovat melkoista tasoa: superauto kiihtyy 0-200 km/h 5,8 sekunnissa, sekä 0-300 km/h alle 12,7 sekunnissa.
McLaren Automotive
McLaren W1:n suoritusarvot ovat melkoista tasoa: superauto kiihtyy 0-200 km/h 5,8 sekunnissa, sekä 0-300 km/h alle 12,7 sekunnissa.
McLaren Automotive
Päivitykset parantavat ja optimoivat autojen käyttömukavuutta varmistaen, että Smart tarjoaa aina käyttäjälleen mahdollisimman nautittavan ajokokemuksen.
Smart
Päivitykset parantavat ja optimoivat autojen käyttömukavuutta varmistaen, että Smart tarjoaa aina käyttäjälleen mahdollisimman nautittavan ajokokemuksen.
Smart
Ladattava hybridi on Sakan mukaan luotettava vaihtoehto.
Saka
Ladattava hybridi on Sakan mukaan luotettava vaihtoehto.
Saka
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä
Kia EV3:n regeneroiva jarrutusjärjestelmä mahdollistaa pidemmän kantaman
Mercedes-Benz puolittaa tuotannon CO2-päästöt 2030-luvulla
Polestar 2 on päivittynyt uusilla ominaisuuksilla ja tekniikalla
Kysely: Autoilijat aiempaa tarkempia tuulilasiensa kanssa – Kiveniskemien suojaamisessa vielä parannettavaa
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
FOKUS MEDIA
Audiolab 6000A MKII
Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku
Meze Audion uusi POET
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Luxmanin uusi phono-aste
Oikea kääntöpöytä
Esoteerinen striimeri
Piilotettu digitaalinen totuus
AC/DC-levysoitin
UUTTA
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä
Kia EV3:n regeneroiva jarrutusjärjestelmä mahdollistaa pidemmän kantaman
Mercedes-Benz puolittaa tuotannon CO2-päästöt 2030-luvulla
Polestar 2 on päivittynyt uusilla ominaisuuksilla ja tekniikalla
KOEAJOT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä
Kia EV3:n regeneroiva jarrutusjärjestelmä mahdollistaa pidemmän kantaman
Mercedes-Benz puolittaa tuotannon CO2-päästöt 2030-luvulla
Polestar 2 on päivittynyt uusilla ominaisuuksilla ja tekniikalla
Kysely: Autoilijat aiempaa tarkempia tuulilasiensa kanssa – Kiveniskemien suojaamisessa vielä parannettavaa
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
LUETUIMMAT
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Tässä on uusi Kia PV5
Kia Concept EV2 antaa esimakua tulevasta – tuotantoversio markkinoille ensi vuonna
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi