VW Golf R:n ulkoasu on rauhallisuudessaan suhteellisen hämäävä. Matriisilediajovalot seuraavat R:ssä vakiona. Ulkopeilien kotelot ovat ovelasti mattakromatut.
Juha Peltonen
Koeajossa Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion 235 kW DSG: Susi lampaan vaatteissa
Ärrän huima kiihtyvyys ei todellakaan jätä kylmäksi!
Volkswagen Golfin nykyinen R-versio näyttää ulospäin sangen rauhanomaiselta GT:ltä. Uuden R:n ulkonäkö on tehty miellyttämään myös niitä, jotka eivät halua ajaa liput liehuen. R-versio onkin toteutettu suhteellisen diskreetisti, ja siihen liittyen etu- ja takapuskureissa on sopivasti motorsport-optiikkaa.
Helmalevikkeet ovat korin väriset, eikä R-olemus hypi silmille missään päin autoa. Parhaiten R-logon löytää takaluukusta.
Mutta Ärrän suorituskyky ei jätä kylmäksi. Oikeastaan paketti on niin täydellinen, että siitä on vaikea löytää moitteen sanaa.
Takaspoileri on korin värinen. Leditakavaloissa on dynaamiset vilkut.
Juha Peltonen
Akrapoviçin valmistama titaaninen pakoputkisto on lisävaruste.
Juha Peltonen
Täysdigitaalinen kojelauta on nykypäivää. Poljinpinnat ja jalkatuki ovat harjattua ruostumatonta terästä.
Juha Peltonen
Volkswagen Golf R:n digitaalinen mittaristo.
Juha Peltonen
GT-istuimet antavat hyvän sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Takaistuimella on ihan kohtuullisesti polvi- ja pääntilaa vähän pidemmillekin matkustajille.
Juha Peltonen
Discover Media -multimediajärjestelmä varustettuna 10-tuumaisella kosketusnäytöllä on sangen kätevä.
Juha Peltonen
Laatikkona palvelee sujuvasti vaihtava 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto.
Juha Peltonen
Yksi huomautuksen kohde kuitenkin löytyy: vaikka versio on varustettu titaanista valmistetulla tehovirtaavalla (lisävarusteisella) Akrapoviçin valmistamalla R Performance -pakoputkistolla, jota sinänsä voi ehdottomasti suositella, niin käyntiäänet saisivat olla Sport- ja Race-ajotiloissa tuntuvasti räyheämmät.
Asian voisi muotoilla niin, että soundit saisivat kernaasti olla neljän pakoputkenpään ilmiasun mukaiset.
Ja kyllä kiihtyy…
Nelisylinterinen turbomoottori tarjoaa 320 hevosvoiman tehoin enemmän kuin upean tykistön. Sen ja nelivedon voimin Golf R vastaa kaasuun aikailemattoman reippaasti, joten nollasta sataan taipuu tehtaan mukaan huimassa 4,7 sekunnissa.
Huomio kiinnittyy myös poikkeuksellisen laakeaan vääntölukemaan: 420 newtonmetrin huippuarvoon ylletään nimittäin käyntinopeusalueella 2 100–5 350 r/min, mikä merkitsee turvallisia ohituksia.
VW Golf R:n alusta on totta kai tuunattu asian vaatimalla tavalla, ja järeät, ristiporatut jarrulevyt sekä näyttävän siniset jarrusatulat silaavat oivallisesti R:n ominaiskuvan.
Levyt pysäyttävät tarvittaessa purevasti, mikäli päättäisi esimerkiksi Saksan-autolomalla hetkellisesti kokeilla elektronisesti nopeuteen 270 km/h rajoitettua huippunopeutta. 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto hoitaa tehtävänsä hienosti.
Progressiivisen ohjaustehostimen välittämä keskialuetuntuma on mutkaisella reitillä sekä moottoritieajossa erittäin täsmällinen. Jousitus on säädetty tiukaksi pitkän matkan maantieajoon ja mutkateille, mutta se ei ole kuitenkaan pintakova. Testiyksilössä oli lisävarusteena mukautuva DCC-alustansäätö.
Pimeällä on etua ajotilanteen mukaan säätyvistä ledimallisista IQ.Light-matriisiajovaloista ja kaukovaloautomatiikasta.
Laadukkaat GT-istuimet
Kunnolla muotoillut etuistuimet tarjoavat hyvän sivuttaistuen, ja ajoasennon säätää helposti ihanteelliseksi. Molemmissa etuistuimissa on mekaaniset säädöt ja korkeussäätö.
Sisäverhoilussa käytettään huomattavan tyylikästä sinimustaa Blue-Soul Black -kangasverhoilua. Kojelaudassa nautitaan myös hiilenharmaista Carbon Grey -koristelistoista.
Lämmitettävät tuulilasin pesusuuttimet ovat Suomessa tärkeä varuste. Avaimeton lukitus ja peruutuskamera lukeutuvat lisävarusteisiin.
Volkswagen Golf R alkaa olla nykyisenä sähköautojen ja hybridien ajanjaksona harvinaista herkkua, jota kelpaa makustella pitkään vielä jälkeenpäin!
On selvää, että kahdeksannen sukupolven VW Golfin R-versio on jo nyt keräilykappale.
Sydän: 320-hevosvoimainen turbokone mahdollistaa Golf R:lle melkoisen kiihtyvyyden.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion 235 kW DSG
Moottori
R4, turbo, 1984 cm3, 235 kW (320 hv)/ r/min, 420 Nm/2100–5350 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 4,7 s, huippunopeus 270 km/h
Kulutus
7,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
179 g/km
Voimansiirto
A7, neliveto
Mitat
p. 4290, l. 1789, k. 1458 mm, akseliväli 2628 mm, maavara 115 mm, omamassa 1551 kg, kantavuus 551 kg, vetomassa 0 kg, tavaratila 380 l, tankki 50 l
Hinta
56 211 euroa, koeajoauto 69 656 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Sähköstaatti Puolasta
Pikku kardioidi
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Neodiolta minikaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI