VW Golf R:n ulkoasu on rauhallisuudessaan suhteellisen hämäävä. Matriisilediajovalot seuraavat R:ssä vakiona. Ulkopeilien kotelot ovat ovelasti mattakromatut.
Juha Peltonen
Koeajossa Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion 235 kW DSG: Susi lampaan vaatteissa
Ärrän huima kiihtyvyys ei todellakaan jätä kylmäksi!
Volkswagen Golfin nykyinen R-versio näyttää ulospäin sangen rauhanomaiselta GT:ltä. Uuden R:n ulkonäkö on tehty miellyttämään myös niitä, jotka eivät halua ajaa liput liehuen. R-versio onkin toteutettu suhteellisen diskreetisti, ja siihen liittyen etu- ja takapuskureissa on sopivasti motorsport-optiikkaa.
Helmalevikkeet ovat korin väriset, eikä R-olemus hypi silmille missään päin autoa. Parhaiten R-logon löytää takaluukusta.
Mutta Ärrän suorituskyky ei jätä kylmäksi. Oikeastaan paketti on niin täydellinen, että siitä on vaikea löytää moitteen sanaa.
Takaspoileri on korin värinen. Leditakavaloissa on dynaamiset vilkut.
Juha Peltonen
Akrapoviçin valmistama titaaninen pakoputkisto on lisävaruste.
Juha Peltonen
Täysdigitaalinen kojelauta on nykypäivää. Poljinpinnat ja jalkatuki ovat harjattua ruostumatonta terästä.
Juha Peltonen
Volkswagen Golf R:n digitaalinen mittaristo.
Juha Peltonen
GT-istuimet antavat hyvän sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Takaistuimella on ihan kohtuullisesti polvi- ja pääntilaa vähän pidemmillekin matkustajille.
Juha Peltonen
Discover Media -multimediajärjestelmä varustettuna 10-tuumaisella kosketusnäytöllä on sangen kätevä.
Juha Peltonen
Laatikkona palvelee sujuvasti vaihtava 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto.
Juha Peltonen
Yksi huomautuksen kohde kuitenkin löytyy: vaikka versio on varustettu titaanista valmistetulla tehovirtaavalla (lisävarusteisella) Akrapoviçin valmistamalla R Performance -pakoputkistolla, jota sinänsä voi ehdottomasti suositella, niin käyntiäänet saisivat olla Sport- ja Race-ajotiloissa tuntuvasti räyheämmät.
Asian voisi muotoilla niin, että soundit saisivat kernaasti olla neljän pakoputkenpään ilmiasun mukaiset.
Ja kyllä kiihtyy…
Nelisylinterinen turbomoottori tarjoaa 320 hevosvoiman tehoin enemmän kuin upean tykistön. Sen ja nelivedon voimin Golf R vastaa kaasuun aikailemattoman reippaasti, joten nollasta sataan taipuu tehtaan mukaan huimassa 4,7 sekunnissa.
Huomio kiinnittyy myös poikkeuksellisen laakeaan vääntölukemaan: 420 newtonmetrin huippuarvoon ylletään nimittäin käyntinopeusalueella 2 100–5 350 r/min, mikä merkitsee turvallisia ohituksia.
VW Golf R:n alusta on totta kai tuunattu asian vaatimalla tavalla, ja järeät, ristiporatut jarrulevyt sekä näyttävän siniset jarrusatulat silaavat oivallisesti R:n ominaiskuvan.
Levyt pysäyttävät tarvittaessa purevasti, mikäli päättäisi esimerkiksi Saksan-autolomalla hetkellisesti kokeilla elektronisesti nopeuteen 270 km/h rajoitettua huippunopeutta. 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto hoitaa tehtävänsä hienosti.
Progressiivisen ohjaustehostimen välittämä keskialuetuntuma on mutkaisella reitillä sekä moottoritieajossa erittäin täsmällinen. Jousitus on säädetty tiukaksi pitkän matkan maantieajoon ja mutkateille, mutta se ei ole kuitenkaan pintakova. Testiyksilössä oli lisävarusteena mukautuva DCC-alustansäätö.
Pimeällä on etua ajotilanteen mukaan säätyvistä ledimallisista IQ.Light-matriisiajovaloista ja kaukovaloautomatiikasta.
Laadukkaat GT-istuimet
Kunnolla muotoillut etuistuimet tarjoavat hyvän sivuttaistuen, ja ajoasennon säätää helposti ihanteelliseksi. Molemmissa etuistuimissa on mekaaniset säädöt ja korkeussäätö.
Sisäverhoilussa käytettään huomattavan tyylikästä sinimustaa Blue-Soul Black -kangasverhoilua. Kojelaudassa nautitaan myös hiilenharmaista Carbon Grey -koristelistoista.
Lämmitettävät tuulilasin pesusuuttimet ovat Suomessa tärkeä varuste. Avaimeton lukitus ja peruutuskamera lukeutuvat lisävarusteisiin.
Volkswagen Golf R alkaa olla nykyisenä sähköautojen ja hybridien ajanjaksona harvinaista herkkua, jota kelpaa makustella pitkään vielä jälkeenpäin!
On selvää, että kahdeksannen sukupolven VW Golfin R-versio on jo nyt keräilykappale.
Sydän: 320-hevosvoimainen turbokone mahdollistaa Golf R:lle melkoisen kiihtyvyyden.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion 235 kW DSG
Moottori
R4, turbo, 1984 cm3, 235 kW (320 hv)/ r/min, 420 Nm/2100–5350 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 4,7 s, huippunopeus 270 km/h
Kulutus
7,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
179 g/km
Voimansiirto
A7, neliveto
Mitat
p. 4290, l. 1789, k. 1458 mm, akseliväli 2628 mm, maavara 115 mm, omamassa 1551 kg, kantavuus 551 kg, vetomassa 0 kg, tavaratila 380 l, tankki 50 l
Hinta
56 211 euroa, koeajoauto 69 656 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Klipschin uusi jalustakaiutin
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Arvokasta bassotoistoa
Monipuolinen kuulokevahvistin
Buchardt Audion uusi passiivikaiutin
Kun kotina on iso koulutalo, kaikkien harrastuksille riittää huoneita
Dalin keskitason langaton kuuloke
Referenssiklassikko
Kuun kolmas kierros
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI