VW Golf R:n ulkoasu on rauhallisuudessaan suhteellisen hämäävä. Matriisilediajovalot seuraavat R:ssä vakiona. Ulkopeilien kotelot ovat ovelasti mattakromatut.
Juha Peltonen
Koeajossa Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion 235 kW DSG: Susi lampaan vaatteissa
Ärrän huima kiihtyvyys ei todellakaan jätä kylmäksi!
Volkswagen Golfin nykyinen R-versio näyttää ulospäin sangen rauhanomaiselta GT:ltä. Uuden R:n ulkonäkö on tehty miellyttämään myös niitä, jotka eivät halua ajaa liput liehuen. R-versio onkin toteutettu suhteellisen diskreetisti, ja siihen liittyen etu- ja takapuskureissa on sopivasti motorsport-optiikkaa.
Helmalevikkeet ovat korin väriset, eikä R-olemus hypi silmille missään päin autoa. Parhaiten R-logon löytää takaluukusta.
Mutta Ärrän suorituskyky ei jätä kylmäksi. Oikeastaan paketti on niin täydellinen, että siitä on vaikea löytää moitteen sanaa.
Takaspoileri on korin värinen. Leditakavaloissa on dynaamiset vilkut.
Juha Peltonen
Akrapoviçin valmistama titaaninen pakoputkisto on lisävaruste.
Juha Peltonen
Täysdigitaalinen kojelauta on nykypäivää. Poljinpinnat ja jalkatuki ovat harjattua ruostumatonta terästä.
Juha Peltonen
Volkswagen Golf R:n digitaalinen mittaristo.
Juha Peltonen
GT-istuimet antavat hyvän sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Takaistuimella on ihan kohtuullisesti polvi- ja pääntilaa vähän pidemmillekin matkustajille.
Juha Peltonen
Discover Media -multimediajärjestelmä varustettuna 10-tuumaisella kosketusnäytöllä on sangen kätevä.
Juha Peltonen
Laatikkona palvelee sujuvasti vaihtava 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto.
Juha Peltonen
Yksi huomautuksen kohde kuitenkin löytyy: vaikka versio on varustettu titaanista valmistetulla tehovirtaavalla (lisävarusteisella) Akrapoviçin valmistamalla R Performance -pakoputkistolla, jota sinänsä voi ehdottomasti suositella, niin käyntiäänet saisivat olla Sport- ja Race-ajotiloissa tuntuvasti räyheämmät.
Asian voisi muotoilla niin, että soundit saisivat kernaasti olla neljän pakoputkenpään ilmiasun mukaiset.
Ja kyllä kiihtyy…
Nelisylinterinen turbomoottori tarjoaa 320 hevosvoiman tehoin enemmän kuin upean tykistön. Sen ja nelivedon voimin Golf R vastaa kaasuun aikailemattoman reippaasti, joten nollasta sataan taipuu tehtaan mukaan huimassa 4,7 sekunnissa.
Huomio kiinnittyy myös poikkeuksellisen laakeaan vääntölukemaan: 420 newtonmetrin huippuarvoon ylletään nimittäin käyntinopeusalueella 2 100–5 350 r/min, mikä merkitsee turvallisia ohituksia.
VW Golf R:n alusta on totta kai tuunattu asian vaatimalla tavalla, ja järeät, ristiporatut jarrulevyt sekä näyttävän siniset jarrusatulat silaavat oivallisesti R:n ominaiskuvan.
Levyt pysäyttävät tarvittaessa purevasti, mikäli päättäisi esimerkiksi Saksan-autolomalla hetkellisesti kokeilla elektronisesti nopeuteen 270 km/h rajoitettua huippunopeutta. 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto hoitaa tehtävänsä hienosti.
Progressiivisen ohjaustehostimen välittämä keskialuetuntuma on mutkaisella reitillä sekä moottoritieajossa erittäin täsmällinen. Jousitus on säädetty tiukaksi pitkän matkan maantieajoon ja mutkateille, mutta se ei ole kuitenkaan pintakova. Testiyksilössä oli lisävarusteena mukautuva DCC-alustansäätö.
Pimeällä on etua ajotilanteen mukaan säätyvistä ledimallisista IQ.Light-matriisiajovaloista ja kaukovaloautomatiikasta.
Laadukkaat GT-istuimet
Kunnolla muotoillut etuistuimet tarjoavat hyvän sivuttaistuen, ja ajoasennon säätää helposti ihanteelliseksi. Molemmissa etuistuimissa on mekaaniset säädöt ja korkeussäätö.
Sisäverhoilussa käytettään huomattavan tyylikästä sinimustaa Blue-Soul Black -kangasverhoilua. Kojelaudassa nautitaan myös hiilenharmaista Carbon Grey -koristelistoista.
Lämmitettävät tuulilasin pesusuuttimet ovat Suomessa tärkeä varuste. Avaimeton lukitus ja peruutuskamera lukeutuvat lisävarusteisiin.
Volkswagen Golf R alkaa olla nykyisenä sähköautojen ja hybridien ajanjaksona harvinaista herkkua, jota kelpaa makustella pitkään vielä jälkeenpäin!
On selvää, että kahdeksannen sukupolven VW Golfin R-versio on jo nyt keräilykappale.
Sydän: 320-hevosvoimainen turbokone mahdollistaa Golf R:lle melkoisen kiihtyvyyden.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion 235 kW DSG
Moottori
R4, turbo, 1984 cm3, 235 kW (320 hv)/ r/min, 420 Nm/2100–5350 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 4,7 s, huippunopeus 270 km/h
Kulutus
7,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
179 g/km
Voimansiirto
A7, neliveto
Mitat
p. 4290, l. 1789, k. 1458 mm, akseliväli 2628 mm, maavara 115 mm, omamassa 1551 kg, kantavuus 551 kg, vetomassa 0 kg, tavaratila 380 l, tankki 50 l
Hinta
56 211 euroa, koeajoauto 69 656 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Joulukoti Porvoon vanhalla rautatieasemalla
Vapise kuuloke
Uusi äänivarsi Sveitsistä
Betonartin laitealusta
Yamahalta minimalistinen levysoitin
Japaninkirsikka
Bachista Bizetiin
Puhdasta striimiä ilmaiseksi
Uudistunut ATC C4-subbari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi
Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
LUETUIMMAT
Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu
Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin
Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona
Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa
Opelin hyötyajoneuvomallisto: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitulevaisuudessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto
Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa
Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN