VW Golf R:n ulkoasu on rauhallisuudessaan suhteellisen hämäävä. Matriisilediajovalot seuraavat R:ssä vakiona. Ulkopeilien kotelot ovat ovelasti mattakromatut.

VW Golf R:n ulkoasu on rauhallisuudessaan suhteellisen hämäävä. Matriisilediajovalot seuraavat R:ssä vakiona. Ulkopeilien kotelot ovat ovelasti mattakromatut.

Juha Peltonen

Koeajossa Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion 235 kW DSG: Susi lampaan vaatteissa

Ärrän huima kiihtyvyys ei todellakaan jätä kylmäksi!

Auto Bild.Koeajot

Volks­wa­gen Gol­fin ny­kyi­nen R-ver­sio näyt­tää ulos­päin san­gen rau­ha­no­mai­sel­ta GT:ltä. Uu­den R:n ul­ko­nä­kö on teh­ty miel­lyt­tä­mään myös nii­tä, jot­ka ei­vät ha­lua ajaa li­put lie­hu­en. R-ver­sio on­kin to­teu­tet­tu suh­teel­li­sen disk­ree­tis­ti, ja sii­hen liit­ty­en etu- ja ta­ka­pus­ku­reis­sa on so­pi­vas­ti mo­tors­port-op­tiik­kaa.

Hel­ma­le­vik­keet ovat ko­rin vä­ri­set, ei­kä R-ole­mus hypi sil­mil­le mis­sään päin au­toa. Par­hai­ten R-lo­gon löy­tää ta­ka­luu­kus­ta.

Mut­ta Är­rän suo­ri­tus­ky­ky ei jätä kyl­mäk­si. Oi­ke­as­taan pa­ket­ti on niin täy­del­li­nen, et­tä sii­tä on vai­kea löy­tää moit­teen sa­naa.

Takaspoileri on korin värinen. Leditakavaloissa on dynaamiset vilkut.

Takaspoileri on korin värinen. Leditakavaloissa on dynaamiset vilkut.

Juha Peltonen

Akrapoviçin valmistama titaaninen pakoputkisto on lisävaruste.

Akrapoviçin valmistama titaaninen pakoputkisto on lisävaruste.

Juha Peltonen

Täysdigitaalinen kojelauta on nykypäivää. Poljinpinnat ja jalkatuki ovat harjattua ruostumatonta terästä.

Täysdigitaalinen kojelauta on nykypäivää. Poljinpinnat ja jalkatuki ovat harjattua ruostumatonta terästä.

Juha Peltonen

Volkswagen Golf R:n digitaalinen mittaristo.

Volkswagen Golf R:n digitaalinen mittaristo.

Juha Peltonen

GT-istuimet antavat hyvän sivuttaistuen.

GT-istuimet antavat hyvän sivuttaistuen.

Juha Peltonen

Takaistuimella on ihan kohtuullisesti polvi- ja pääntilaa vähän pidemmillekin matkustajille.

Takaistuimella on ihan kohtuullisesti polvi- ja pääntilaa vähän pidemmillekin matkustajille.

Juha Peltonen

Discover Media -multimediajärjestelmä varustettuna 10-tuumaisella kosketusnäytöllä on sangen kätevä.

Discover Media -multimediajärjestelmä varustettuna 10-tuumaisella kosketusnäytöllä on sangen kätevä.

Juha Peltonen

Laatikkona palvelee sujuvasti vaihtava 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto.

Laatikkona palvelee sujuvasti vaihtava 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto.

Juha Peltonen

Yk­si huo­mau­tuk­sen koh­de kui­ten­kin löy­tyy: vaik­ka ver­sio on va­rus­tet­tu ti­taa­nis­ta val­mis­te­tul­la te­ho­vir­taa­val­la (li­sä­va­rus­tei­sel­la) Ak­ra­po­vi­çin val­mis­ta­mal­la R Per­for­man­ce -pa­ko­put­kis­tol­la, jota si­nän­sä voi eh­dot­to­mas­ti suo­si­tel­la, niin käyn­ti­ää­net sai­si­vat ol­la Sport- ja Race-ajo­ti­lois­sa tun­tu­vas­ti räy­he­äm­mät.

Asi­an voi­si muo­toil­la niin, et­tä soun­dit sai­si­vat ker­naas­ti ol­la nel­jän pa­ko­put­ken­pään il­mi­a­sun mu­kai­set.

Ja kyl­lä kiih­tyy…

Ne­li­sy­lin­te­ri­nen tur­bo­moot­to­ri tar­jo­aa 320 he­vos­voi­man te­hoin enem­män kuin upe­an ty­kis­tön. Sen ja ne­li­ve­don voi­min Golf R vas­taa kaa­suun ai­kai­le­mat­to­man reip­paas­ti, jo­ten nol­las­ta sa­taan tai­puu teh­taan mu­kaan hui­mas­sa 4,7 se­kun­nis­sa.

Huo­mio kiin­nit­tyy myös poik­keuk­sel­li­sen laa­ke­aan vään­tö­lu­ke­maan: 420 new­ton­met­rin huip­pu­ar­voon yl­le­tään ni­mit­täin käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­la 2 100–5 350 r/min, mikä mer­kit­see tur­val­li­sia ohi­tuk­sia.

VW Golf R:n alus­ta on tot­ta kai tuu­nat­tu asi­an vaa­ti­mal­la ta­val­la, ja jä­re­ät, ris­ti­po­ra­tut jar­ru­le­vyt sekä näyt­tä­vän si­ni­set jar­ru­sa­tu­lat si­laa­vat oi­val­li­ses­ti R:n omi­nais­ku­van.

Le­vyt py­säyt­tä­vät tar­vit­ta­es­sa pu­re­vas­ti, mi­kä­li päät­täi­si esi­mer­kik­si Sak­san-au­to­lo­mal­la het­kel­li­ses­ti ko­keil­la elekt­ro­ni­ses­ti no­peu­teen 270 km/h ra­joi­tet­tua huip­pu­no­peut­ta. 7-no­peuk­si­nen kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to hoi­taa teh­tä­vän­sä hie­nos­ti.

Prog­res­sii­vi­sen oh­jaus­te­hos­ti­men vä­lit­tä­mä kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on mut­kai­sel­la rei­til­lä sekä moot­to­ri­tie­a­jos­sa erit­täin täs­mäl­li­nen. Jou­si­tus on sää­det­ty tiu­kak­si pit­kän mat­kan maan­tie­a­joon ja mut­ka­teil­le, mut­ta se ei ole kui­ten­kaan pin­ta­ko­va. Tes­tiyk­si­lös­sä oli li­sä­va­rus­tee­na mu­kau­tu­va DCC-alus­tan­sää­tö.

Pi­me­äl­lä on etua ajo­ti­lan­teen mu­kaan sää­ty­vis­tä le­di­mal­li­sis­ta IQ.Light-mat­rii­si­a­jo­va­lois­ta ja kau­ko­va­lo­au­to­ma­tii­kas­ta.

Laa­duk­kaat GT-is­tui­met

Kun­nol­la muo­toil­lut etuis­tui­met tar­jo­a­vat hy­vän si­vut­tais­tu­en, ja ajo­a­sen­non sää­tää hel­pos­ti ihan­teel­li­sek­si. Mo­lem­mis­sa etuis­tui­mis­sa on me­kaa­ni­set sää­döt ja kor­keus­sää­tö.

Si­sä­ver­hoi­lus­sa käy­tet­tään huo­mat­ta­van tyy­li­käs­tä si­ni­mus­taa Blue-Soul Black -kan­gas­ver­hoi­lua. Ko­je­lau­das­sa nau­ti­taan myös hii­len­har­mais­ta Car­bon Grey -ko­ris­te­lis­tois­ta.

Läm­mi­tet­tä­vät tuu­li­la­sin pe­su­suut­ti­met ovat Suo­mes­sa tär­keä va­rus­te. Avai­me­ton lu­ki­tus ja pe­ruu­tus­ka­me­ra lu­keu­tu­vat li­sä­va­rus­tei­siin.

Volks­wa­gen Golf R al­kaa ol­la ny­kyi­se­nä säh­kö­au­to­jen ja hyb­ri­dien ajan­jak­so­na har­vi­nais­ta herk­kua, jota kel­paa ma­kus­tel­la pit­kään vie­lä jäl­keen­päin!

On sel­vää, et­tä kah­dek­san­nen su­ku­pol­ven VW Gol­fin R-ver­sio on jo nyt ke­räi­ly­kap­pa­le.

Sydän: 320-hevosvoimainen turbokone mahdollistaa Golf R:lle melkoisen kiihtyvyyden.

Sydän: 320-hevosvoimainen turbokone mahdollistaa Golf R:lle melkoisen kiihtyvyyden.

Juha Peltonen

Juha Pel­to­nen

Volks­wa­gen Golf R 2.0 TSI 4Mo­ti­on 235 kW DSG

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1984 cm3, 235 kW (320 hv)/ r/min, 420 Nm/2100–5350 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 4,7 s, huip­pu­no­peus 270 km/h

Ku­lu­tus

7,9 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

179 g/km

Voi­man­siir­to

A7, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4290, l. 1789, k. 1458 mm, ak­se­li­vä­li 2628 mm, maa­va­ra 115 mm, oma­mas­sa 1551 kg, kan­ta­vuus 551 kg, ve­to­mas­sa 0 kg, ta­va­ra­ti­la 380 l, tank­ki 50 l

Hin­ta

56 211 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 69 656 eu­roa (2021)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN