Jatkuvalla nelivedolla varustettu uusi XV muistuttaa ulkoisesti edeltäjäänsä, mutta kyseessä on täysin uusi Subaru-malli.

Jatkuvalla nelivedolla varustettu uusi XV muistuttaa ulkoisesti edeltäjäänsä, mutta kyseessä on täysin uusi Subaru-malli.

Auto Bild Suomi

Koeajossa Subaru XV - hyppää uudistuneen mallin kyytiin

Subaru XV-mallin perusrakenne, voimalinja, design ja turvavarusteet ovat kokeneet uudistuksia. XV on ensimmäinen Subarun Global-perusrakenteelle Euroopassa lanseerattava uutuusmalli.

Auto Bild.Koeajot

Su­ba­run uut­ta ja van­haa XV:tä yh­dis­tää oi­ke­as­taan vain mal­li­ni­mi. Uu­des­sa mal­lis­sa käy­tet­tä­vä Glo­bal-pe­rus­ra­ken­ne on Su­ba­run his­to­ri­an huo­mat­ta­vin yk­sit­täi­nen ko­ko­nais­suo­ri­tus­ky­kyä ko­hen­ta­va uu­dis­tus.

Käy­tän­nös­sä uu­dis­tus mer­kit­see vuon­na 2011 en­sie­si­tel­tyyn XV:hen ja sen fa­ce­lift-ver­si­oon näh­den uu­den­lais­ta jou­si­tus­ge­o­met­ri­aa ja is­kun­vai­men­nus­ta sekä vii­si mil­li­met­riä al­hai­sem­paa pai­no­pis­tet­tä. Li­säk­si Glo­bal-ra­ken­ne vai­men­taa ko­la­ris­sa tör­mäy­se­ner­gi­aa teh­taan mu­kaan 40 pro­sent­tia ai­em­paa te­hok­kaam­min. Ko­la­ri­ti­lan­tees­sa moot­to­ri ja vaih­de­laa­tik­ko oh­jau­tu­vat hal­li­tus­ti ko­rin al­le.

Su­ba­ru XV näyt­tää jos­sa­kin mää­rin sa­ma­no­loi­sel­ta kuin van­ha mal­li, mut­ta se on pi­den­ty­nyt 15 mm. Sa­mal­la kori on le­ven­ty­nyt 20 mm, ja kor­keut­ta on nyt 25 mm enem­män. Ak­se­li­vä­liä kas­va­tet­tiin 30 mil­liä. Muu­tok­set ovat tuo­te­ke­hi­tyk­sen kan­nal­ta kes­kei­sen tär­kei­tä.

Ajanmukaiseksi muuttuneen Subaru XV:n kojelaudan kosketusnäyttö on paremmissa versioissa 8-tuumainen, perustasolla 6,5-tuumainen. Yläpuoliselle pikkunäytölle saa mm. EyeSight-tiedot sekä maastossa kallistusasteen.

Ajanmukaiseksi muuttuneen Subaru XV:n kojelaudan kosketusnäyttö on paremmissa versioissa 8-tuumainen, perustasolla 6,5-tuumainen. Yläpuoliselle pikkunäytölle saa mm. EyeSight-tiedot sekä maastossa kallistusasteen.

Auto Bild Suomi

Ben­sii­ni­bok­se­rit

Su­ba­run ta­va­ra­merk­ki on vas­tais­ku­moot­to­ri, ja XV:ssä on ben­sii­ni­bok­se­rin yh­tey­des­sä ai­na por­taa­ton Li­ne­art­ro­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­to. Moot­to­rin voi va­li­ta kah­des­ta mo­ni­pis­te­suih­ku­te­tus­ta vaih­to­eh­dos­ta. 1.6i ke­hit­tää 114 hv (84 kW)/6 200 r/min ja ruu­dik­kaam­pi 2.0i 156 hv (115 kW)/6 000 r/min. Vään­tö­lu­ke­mat ovat vas­taa­vas­ti mal­til­li­set 150 Nm/3 600 r/min ja 196 Nm/4 000  r/min. Pie­nem­män moot­to­rin kes­ki­ku­lu­tuk­sek­si il­moi­te­taan 6,4 l/100 km ja isom­man 6,9 l/100 km.

Su­ba­run mai­ni­o­ta bok­se­ri­die­se­liä ei tiet­tä­väs­ti ole tu­los­sa XV-mal­liin. Lan­see­raus­vai­hees­sa tar­jol­la ole­vien kah­den ben­sii­ni­moot­to­rin rin­nal­le on tu­los­sa rei­lun vuo­den pääs­tä ben­sii­ni­hyb­ri­di. En­si­ko­ea­jol­la aje­tun 2.0i:n 156 he­vos­voi­maa kiih­dyt­tä­vät cros­so­ve­rin nol­las­ta sa­taan asi­al­li­ses­sa 10,4 se­kun­nis­sa, jos­kin au­to­maat­ti­laa­ti­kon luon­teel­le omi­nai­ses­ti kiih­ty­vyys tun­tuu käy­tän­nös­sä ko­vem­mal­ta, kuin mitä se on pa­pe­ril­la. 

Ren­gas­me­lu kan­tau­tuu kar­ke­al­la as­val­til­la edes­sä is­tu­vien kor­viin hy­vin sie­det­tä­vä­nä. Ta­kais­tui­mel­la melu ko­ho­aa voi­mak­kaam­mak­si, mut­ta sitä ei ole ta­ka­na­kaan lii­kaa. Oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on riit­tä­vän tun­no­kas, ja olen­nais­ta on oh­jaus­vä­li­tyk­sen no­peu­tu­mi­nen 14:1:stä 13:1:een.

Madaltunut painopiste tarkoittaa parantuneita maantieajo-ominaisuuksia.

Madaltunut painopiste tarkoittaa parantuneita maantieajo-ominaisuuksia.

Auto Bild Suomi

On­nis­tu­nut alus­ta

Su­ba­ru XV:n kai­kis­sa ver­si­ois­sa on por­taa­ton­ta Li­ne­art­ro­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­toa, jo­hon on teh­ty eu­roop­pa­lais­ten asi­ak­kai­den toi­vo­mus­ten mu­kai­sia eri­tyis­sää­tö­jä. Va­ri­aat­to­ri­tyyp­pi­nen vaih­teis­to ”huu­dat­taa” hel­pos­ti kor­keil­la kier­rok­sil­la, mut­ta Li­ne­art­ro­ni­cis­sa on seit­se­män vir­tu­aa­li­py­kä­lää, jo­ten se tun­tuu ajos­sa hie­man enem­män pe­rin­tei­sel­tä au­to­maat­ti­laa­ti­kol­ta, ja vaih­ta­mis­koh­dat myös ha­vait­see. To­teu­tus on on­nis­tu­nut il­man, et­tä por­taat­to­man laa­ti­kon kä­te­vyy­des­tä on tin­git­ty.

Jat­ku­va ne­li­ve­to on to­teu­tet­tu la­mel­li­kyt­ki­mel­lä, ja se on pe­rin­tei­ses­ti Su­ba­run valt­ti­kort­te­ja. Sitä on myös Li­ne­art­ro­ni­cin yh­tey­teen li­sät­ty X-Mode-jär­jes­tel­mä, joka val­voo maas­tos­sa esi­mer­kik­si jyr­kis­sä nou­suis­sa kul­jet­ta­jan kaa­su- ja jar­ru­pol­ki­men sekä vaih­teis­ton käyt­töä ja an­nos­te­lee voi­maa oi­kein. Myös mä­ki­läh­tö­a­vus­tin kuu­luu XV:n va­rus­tuk­seen.

Edel­tä­vää mal­lia vii­si mil­liä pie­nem­män maa­va­ran (nyt 221 mm) an­si­os­ta pai­no­pis­te on ai­em­paa alem­pa­na, mikä on pa­ran­ta­nut cros­so­ve­rin ajet­ta­vuut­ta maan­tiel­lä. Ko­he­ne­mi­seen vai­kut­ta­vat osal­taan myös jou­si­tuk­seen ja is­kun­vai­men­nuk­seen teh­dyt muu­tok­set sekä tun­tu­vas­ti ai­em­paa jäy­kem­pi kori. Ko­rin jäy­kis­ty­mi­nen oli to­det­ta­vis­sa maas­to­a­jo­ra­dal­la, jos­sa au­ton ovet ja ta­ka­luuk­ku oli­vat avat­ta­vis­sa myös sil­loin, kun pari pyö­rää roik­kui il­mas­sa. 

Alus­ta­tun­tu­ma osoit­tau­tui maan­tie­a­jos­sa sel­väs­ti edel­tä­jä­mal­lia miel­lyt­tä­väm­mäk­si, sil­lä ai­em­min jou­si­tus tun­tui kuo­pis­sa ja no­peus­hi­das­teis­sa epä­miel­lyt­tä­vän yli­ko­val­ta. Mää­rät­tyä pin­ta­ko­vuut­ta esiin­tyy edel­leen­kin, mut­ta ei lain­kaan en­ti­ses­sä mää­rin. Maan­tie­a­jos­sa jou­si­tus tun­tui jä­mä­käl­tä, ja XV:n ajet­ta­vuus oli mut­kai­sel­la­kin tiel­lä mai­nio, kos­ka lii­al­li­nen ko­rin kal­lis­te­lu puut­tui – kii­tos pu­do­te­tun pai­no­pis­teen. 2,0-lit­rai­ses­sa on led-tyyp­pi­set lähi- ja kau­ko­va­lot, mut­ta nii­tä ei saa 1,6-lit­rai­sen ha­lo­gee­ni­va­lo­jen ti­lal­le edes ti­laa­mal­la.

Pidentyneen akselivälin ansiosta takana on selvästi entistä reilummin polvitilaa.

Pidentyneen akselivälin ansiosta takana on selvästi entistä reilummin polvitilaa.

Auto Bild Suomi

Ey­e­Sight oi­kut­te­li

Uu­den XV:n pe­rus­va­rus­tus kä­sit­tää kai­kil­la ta­soil­la kat­ta­van jou­kon kul­jet­ta­jaa avus­ta­via tur­va­jär­jes­tel­miä, muun mu­as­sa tör­mäyk­siä eh­käi­se­vän Ey­e­Sight-jär­jes­tel­män. Su­ba­run mu­kaan Ey­e­Sight pys­tyy es­tä­mään pe­rää­na­jon no­peu­des­ta 50 km/h ja te­ke­mään hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­non vie­lä no­peu­des­sa 70 km/h.

Ko­ea­je­tus­sa 0-sar­jan XV:ssä oli kui­ten­kin jon­kin­lai­nen Ey­e­Sight-on­gel­ma, sil­lä si­sä­pei­lin yh­tey­des­sä ole­val­la ste­re­o­ka­me­ral­la va­rus­tet­tu jär­jes­tel­mä oi­kut­te­li tes­ti­ra­dal­la. Ajoim­me kiin­te­ää es­tet­tä koh­den usei­ta ker­to­ja no­peu­del­la 40–45 km/h. Yleen­sä jär­jes­tel­mä ha­vait­si es­teen ja py­säyt­ti XV:n te­hok­kaas­ti, kun kul­jet­ta­ja ei it­se yrit­tä­nyt py­säyt­tää au­toa. Pa­ril­la ajo­ker­ral­la, jois­ta toi­ses­sa no­peus oli 41 km/h, au­to kui­ten­kin osui es­tee­seen. 

Tör­mäyk­se­nes­to­jär­jes­tel­mäs­sä on siis edel­leen ke­hit­tä­mi­sen va­raa. Ey­e­Sight val­voo myös mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men toi­min­taa. Muis­ta lu­kui­sis­ta tur­va­va­rus­teis­ta mai­nit­ta­koon kais­ta­vah­ti ja kuol­leis­ta kul­mis­ta lä­hes­ty­vien ajo­neu­vo­jen va­roi­tin.

Subaru XV: n etuistuimet ovat tuntuvasti aiempaa matkamukavammat ja tanakammat.

Subaru XV: n etuistuimet ovat tuntuvasti aiempaa matkamukavammat ja tanakammat.

Auto Bild Suomi

Ta­na­kat is­tui­met

Sekä etu- et­tä ta­kais­tui­men ra­ken­net­ta muu­tet­tiin ai­em­paan näh­den tu­ke­vam­mak­si. Edes­sä on var­sin hy­vin si­vut­tais­tu­kea, ja pen­kit ovat huo­mat­ta­vas­ti en­tis­tä mu­ka­vam­mat – to­sin pit­kä­jal­kai­nen kul­jet­ta­ja kai­paa li­sää rei­si­tu­kea.

La­si­kat­to­luu­kul­li­ses­sa Sum­mit-va­rus­te­ver­si­os­sa­kin on ta­ka­na rei­lus­ti pol­vi­ti­laa pit­kä­koi­pi­sil­le­kin, jos etuis­tui­met ei­vät ole ai­van ta­ka­na. Ta­ka­pen­kin is­tui­no­sa on pi­den­ty­nyt 26 mm. Kai­ken kaik­ki­aan sekä edes­sä et­tä ta­ka­na on en­tis­tä rei­lum­min ti­laa.

Ta­va­ra­ti­la on 385 lit­raa eli vii­si lit­raa ai­em­paa suu­rem­pi. Kont­ti kas­vaa sel­kä­no­jien tait­ta­mi­sel­la 1 240-lit­rai­sek­si – kat­to­luu­kul­li­sis­sa mal­leis­sa enim­mäis­mit­ta on 20 lit­raa pie­nem­pi.Uu­den­lai­nen ko­je­lau­ta näyt­tää ny­ky­ai­kai­sel­ta, jopa sport­ti­sel­ta. Ko­je­lau­dan pääl­lys on par­haim­mil­laan vä­rik­käin tik­kauk­sin ko­ris­te­lua nah­kaa – sil­lä luo­daan pre­mium-otet­ta. Ko­je­lau­dan toi­min­not vai­kut­ta­vat en­si­tu­tus­tu­mi­sen pe­rus­teel­la ta­sok­kail­ta. 2-lit­rai­ses­sa ole­van 8-tuu­mai­sen kos­ke­tus­näy­tön käyt­tö su­juu sel­ke­äs­ti ja na­vi­gaat­to­rin reit­ti­o­pas­tus toi­mi tes­ti­rei­til­lä moit­teit­ta. Base-ta­sol­la näyt­tö on 6,5-tuu­mai­nen. Näyt­töön voi liit­tää usb-por­tin avul­la Ap­p­le CarP­lay- ja And­roid Au­to -äly­pu­he­lin­toi­min­not. 

Kos­ke­tus­näy­tön ylä­puo­li­sel­ta ma­ta­lal­ta näyt­tö­ruu­dul­ta saa tie­toa mm. öl­jyn­pai­nees­ta ja kal­lis­tu­sas­tees­ta maas­to­a­jos­sa, mut­ta ruu­dul­la osoi­te­taan myös Eye-Sigh­tin tie­to­ja sil­loin, kun käy­te­tään mu­kau­tu­vaa va­ki­o­no­peu­den­sää­din­tä.

Subaru XV :n tavaratila kasvoi viisi litraa (nyt 385 l). Suurimmillaan tasapohjaista tilaa saadaan yli 1Â 200 litraa.

Subaru XV :n tavaratila kasvoi viisi litraa (nyt 385 l). Suurimmillaan tasapohjaista tilaa saadaan yli 1Â 200 litraa.

Auto Bild Suomi

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Ajet­ta­vuus. Ma­dal­tu­nut pai­no­pis­te ja ai­em­paa vä­häi­sem­pi kal­lis­te­lu ovat asi­aa.

Är­syt­tää:  Va­lot. Vain 2,0-lit­rai­ses­sa on led-tek­nii­kal­la to­teu­te­tut va­lot.

Yl­lät­tää: Ey­e­Sight. Tör­mäyk­se­nes­to­jär­jes­tel­mä ei toi­mi­nut 0-sar­jan au­tos­sa täy­sin luo­tet­ta­vas­ti.

Yh­teen­ve­to: Su­ba­ru XV on ke­hit­ty­nyt sekä jou­si­tuk­sen et­tä ti­lan­käy­tön osal­ta tun­tu­vas­ti. Mal­li on pa­ran­tu­nut niin on­nis­tu­nees­ti edel­tä­jäs­tään, et­tä se oli­si saa­nut nel­jä täh­teä, jos tör­mäyk­se­nes­to­jär­jes­tel­mä oli­si toi­mi­nut häi­ri­öt­tö­mäs­ti. Tuo­tan­to­mal­leis­sa ei saa il­me­tä nyt ko­et­tu­ja häi­ri­öi­tä.

Täh­det: 3,5

 Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU