Jatkuvalla nelivedolla varustettu uusi XV muistuttaa ulkoisesti edeltäjäänsä, mutta kyseessä on täysin uusi Subaru-malli.

Jatkuvalla nelivedolla varustettu uusi XV muistuttaa ulkoisesti edeltäjäänsä, mutta kyseessä on täysin uusi Subaru-malli.

Auto Bild Suomi

Koeajossa Subaru XV - hyppää uudistuneen mallin kyytiin

Subaru XV-mallin perusrakenne, voimalinja, design ja turvavarusteet ovat kokeneet uudistuksia. XV on ensimmäinen Subarun Global-perusrakenteelle Euroopassa lanseerattava uutuusmalli.

Auto Bild.Koeajot

Su­ba­run uut­ta ja van­haa XV:tä yh­dis­tää oi­ke­as­taan vain mal­li­ni­mi. Uu­des­sa mal­lis­sa käy­tet­tä­vä Glo­bal-pe­rus­ra­ken­ne on Su­ba­run his­to­ri­an huo­mat­ta­vin yk­sit­täi­nen ko­ko­nais­suo­ri­tus­ky­kyä ko­hen­ta­va uu­dis­tus.

Käy­tän­nös­sä uu­dis­tus mer­kit­see vuon­na 2011 en­sie­si­tel­tyyn XV:hen ja sen fa­ce­lift-ver­si­oon näh­den uu­den­lais­ta jou­si­tus­ge­o­met­ri­aa ja is­kun­vai­men­nus­ta sekä vii­si mil­li­met­riä al­hai­sem­paa pai­no­pis­tet­tä. Li­säk­si Glo­bal-ra­ken­ne vai­men­taa ko­la­ris­sa tör­mäy­se­ner­gi­aa teh­taan mu­kaan 40 pro­sent­tia ai­em­paa te­hok­kaam­min. Ko­la­ri­ti­lan­tees­sa moot­to­ri ja vaih­de­laa­tik­ko oh­jau­tu­vat hal­li­tus­ti ko­rin al­le.

Su­ba­ru XV näyt­tää jos­sa­kin mää­rin sa­ma­no­loi­sel­ta kuin van­ha mal­li, mut­ta se on pi­den­ty­nyt 15 mm. Sa­mal­la kori on le­ven­ty­nyt 20 mm, ja kor­keut­ta on nyt 25 mm enem­män. Ak­se­li­vä­liä kas­va­tet­tiin 30 mil­liä. Muu­tok­set ovat tuo­te­ke­hi­tyk­sen kan­nal­ta kes­kei­sen tär­kei­tä.

Ajanmukaiseksi muuttuneen Subaru XV:n kojelaudan kosketusnäyttö on paremmissa versioissa 8-tuumainen, perustasolla 6,5-tuumainen. Yläpuoliselle pikkunäytölle saa mm. EyeSight-tiedot sekä maastossa kallistusasteen.

Ajanmukaiseksi muuttuneen Subaru XV:n kojelaudan kosketusnäyttö on paremmissa versioissa 8-tuumainen, perustasolla 6,5-tuumainen. Yläpuoliselle pikkunäytölle saa mm. EyeSight-tiedot sekä maastossa kallistusasteen.

Auto Bild Suomi

Ben­sii­ni­bok­se­rit

Su­ba­run ta­va­ra­merk­ki on vas­tais­ku­moot­to­ri, ja XV:ssä on ben­sii­ni­bok­se­rin yh­tey­des­sä ai­na por­taa­ton Li­ne­art­ro­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­to. Moot­to­rin voi va­li­ta kah­des­ta mo­ni­pis­te­suih­ku­te­tus­ta vaih­to­eh­dos­ta. 1.6i ke­hit­tää 114 hv (84 kW)/6 200 r/min ja ruu­dik­kaam­pi 2.0i 156 hv (115 kW)/6 000 r/min. Vään­tö­lu­ke­mat ovat vas­taa­vas­ti mal­til­li­set 150 Nm/3 600 r/min ja 196 Nm/4 000  r/min. Pie­nem­män moot­to­rin kes­ki­ku­lu­tuk­sek­si il­moi­te­taan 6,4 l/100 km ja isom­man 6,9 l/100 km.

Su­ba­run mai­ni­o­ta bok­se­ri­die­se­liä ei tiet­tä­väs­ti ole tu­los­sa XV-mal­liin. Lan­see­raus­vai­hees­sa tar­jol­la ole­vien kah­den ben­sii­ni­moot­to­rin rin­nal­le on tu­los­sa rei­lun vuo­den pääs­tä ben­sii­ni­hyb­ri­di. En­si­ko­ea­jol­la aje­tun 2.0i:n 156 he­vos­voi­maa kiih­dyt­tä­vät cros­so­ve­rin nol­las­ta sa­taan asi­al­li­ses­sa 10,4 se­kun­nis­sa, jos­kin au­to­maat­ti­laa­ti­kon luon­teel­le omi­nai­ses­ti kiih­ty­vyys tun­tuu käy­tän­nös­sä ko­vem­mal­ta, kuin mitä se on pa­pe­ril­la. 

Ren­gas­me­lu kan­tau­tuu kar­ke­al­la as­val­til­la edes­sä is­tu­vien kor­viin hy­vin sie­det­tä­vä­nä. Ta­kais­tui­mel­la melu ko­ho­aa voi­mak­kaam­mak­si, mut­ta sitä ei ole ta­ka­na­kaan lii­kaa. Oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on riit­tä­vän tun­no­kas, ja olen­nais­ta on oh­jaus­vä­li­tyk­sen no­peu­tu­mi­nen 14:1:stä 13:1:een.

Madaltunut painopiste tarkoittaa parantuneita maantieajo-ominaisuuksia.

Madaltunut painopiste tarkoittaa parantuneita maantieajo-ominaisuuksia.

Auto Bild Suomi

On­nis­tu­nut alus­ta

Su­ba­ru XV:n kai­kis­sa ver­si­ois­sa on por­taa­ton­ta Li­ne­art­ro­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­toa, jo­hon on teh­ty eu­roop­pa­lais­ten asi­ak­kai­den toi­vo­mus­ten mu­kai­sia eri­tyis­sää­tö­jä. Va­ri­aat­to­ri­tyyp­pi­nen vaih­teis­to ”huu­dat­taa” hel­pos­ti kor­keil­la kier­rok­sil­la, mut­ta Li­ne­art­ro­ni­cis­sa on seit­se­män vir­tu­aa­li­py­kä­lää, jo­ten se tun­tuu ajos­sa hie­man enem­män pe­rin­tei­sel­tä au­to­maat­ti­laa­ti­kol­ta, ja vaih­ta­mis­koh­dat myös ha­vait­see. To­teu­tus on on­nis­tu­nut il­man, et­tä por­taat­to­man laa­ti­kon kä­te­vyy­des­tä on tin­git­ty.

Jat­ku­va ne­li­ve­to on to­teu­tet­tu la­mel­li­kyt­ki­mel­lä, ja se on pe­rin­tei­ses­ti Su­ba­run valt­ti­kort­te­ja. Sitä on myös Li­ne­art­ro­ni­cin yh­tey­teen li­sät­ty X-Mode-jär­jes­tel­mä, joka val­voo maas­tos­sa esi­mer­kik­si jyr­kis­sä nou­suis­sa kul­jet­ta­jan kaa­su- ja jar­ru­pol­ki­men sekä vaih­teis­ton käyt­töä ja an­nos­te­lee voi­maa oi­kein. Myös mä­ki­läh­tö­a­vus­tin kuu­luu XV:n va­rus­tuk­seen.

Edel­tä­vää mal­lia vii­si mil­liä pie­nem­män maa­va­ran (nyt 221 mm) an­si­os­ta pai­no­pis­te on ai­em­paa alem­pa­na, mikä on pa­ran­ta­nut cros­so­ve­rin ajet­ta­vuut­ta maan­tiel­lä. Ko­he­ne­mi­seen vai­kut­ta­vat osal­taan myös jou­si­tuk­seen ja is­kun­vai­men­nuk­seen teh­dyt muu­tok­set sekä tun­tu­vas­ti ai­em­paa jäy­kem­pi kori. Ko­rin jäy­kis­ty­mi­nen oli to­det­ta­vis­sa maas­to­a­jo­ra­dal­la, jos­sa au­ton ovet ja ta­ka­luuk­ku oli­vat avat­ta­vis­sa myös sil­loin, kun pari pyö­rää roik­kui il­mas­sa. 

Alus­ta­tun­tu­ma osoit­tau­tui maan­tie­a­jos­sa sel­väs­ti edel­tä­jä­mal­lia miel­lyt­tä­väm­mäk­si, sil­lä ai­em­min jou­si­tus tun­tui kuo­pis­sa ja no­peus­hi­das­teis­sa epä­miel­lyt­tä­vän yli­ko­val­ta. Mää­rät­tyä pin­ta­ko­vuut­ta esiin­tyy edel­leen­kin, mut­ta ei lain­kaan en­ti­ses­sä mää­rin. Maan­tie­a­jos­sa jou­si­tus tun­tui jä­mä­käl­tä, ja XV:n ajet­ta­vuus oli mut­kai­sel­la­kin tiel­lä mai­nio, kos­ka lii­al­li­nen ko­rin kal­lis­te­lu puut­tui – kii­tos pu­do­te­tun pai­no­pis­teen. 2,0-lit­rai­ses­sa on led-tyyp­pi­set lähi- ja kau­ko­va­lot, mut­ta nii­tä ei saa 1,6-lit­rai­sen ha­lo­gee­ni­va­lo­jen ti­lal­le edes ti­laa­mal­la.

Pidentyneen akselivälin ansiosta takana on selvästi entistä reilummin polvitilaa.

Pidentyneen akselivälin ansiosta takana on selvästi entistä reilummin polvitilaa.

Auto Bild Suomi

Ey­e­Sight oi­kut­te­li

Uu­den XV:n pe­rus­va­rus­tus kä­sit­tää kai­kil­la ta­soil­la kat­ta­van jou­kon kul­jet­ta­jaa avus­ta­via tur­va­jär­jes­tel­miä, muun mu­as­sa tör­mäyk­siä eh­käi­se­vän Ey­e­Sight-jär­jes­tel­män. Su­ba­run mu­kaan Ey­e­Sight pys­tyy es­tä­mään pe­rää­na­jon no­peu­des­ta 50 km/h ja te­ke­mään hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­non vie­lä no­peu­des­sa 70 km/h.

Ko­ea­je­tus­sa 0-sar­jan XV:ssä oli kui­ten­kin jon­kin­lai­nen Ey­e­Sight-on­gel­ma, sil­lä si­sä­pei­lin yh­tey­des­sä ole­val­la ste­re­o­ka­me­ral­la va­rus­tet­tu jär­jes­tel­mä oi­kut­te­li tes­ti­ra­dal­la. Ajoim­me kiin­te­ää es­tet­tä koh­den usei­ta ker­to­ja no­peu­del­la 40–45 km/h. Yleen­sä jär­jes­tel­mä ha­vait­si es­teen ja py­säyt­ti XV:n te­hok­kaas­ti, kun kul­jet­ta­ja ei it­se yrit­tä­nyt py­säyt­tää au­toa. Pa­ril­la ajo­ker­ral­la, jois­ta toi­ses­sa no­peus oli 41 km/h, au­to kui­ten­kin osui es­tee­seen. 

Tör­mäyk­se­nes­to­jär­jes­tel­mäs­sä on siis edel­leen ke­hit­tä­mi­sen va­raa. Ey­e­Sight val­voo myös mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men toi­min­taa. Muis­ta lu­kui­sis­ta tur­va­va­rus­teis­ta mai­nit­ta­koon kais­ta­vah­ti ja kuol­leis­ta kul­mis­ta lä­hes­ty­vien ajo­neu­vo­jen va­roi­tin.

Subaru XV: n etuistuimet ovat tuntuvasti aiempaa matkamukavammat ja tanakammat.

Subaru XV: n etuistuimet ovat tuntuvasti aiempaa matkamukavammat ja tanakammat.

Auto Bild Suomi

Ta­na­kat is­tui­met

Sekä etu- et­tä ta­kais­tui­men ra­ken­net­ta muu­tet­tiin ai­em­paan näh­den tu­ke­vam­mak­si. Edes­sä on var­sin hy­vin si­vut­tais­tu­kea, ja pen­kit ovat huo­mat­ta­vas­ti en­tis­tä mu­ka­vam­mat – to­sin pit­kä­jal­kai­nen kul­jet­ta­ja kai­paa li­sää rei­si­tu­kea.

La­si­kat­to­luu­kul­li­ses­sa Sum­mit-va­rus­te­ver­si­os­sa­kin on ta­ka­na rei­lus­ti pol­vi­ti­laa pit­kä­koi­pi­sil­le­kin, jos etuis­tui­met ei­vät ole ai­van ta­ka­na. Ta­ka­pen­kin is­tui­no­sa on pi­den­ty­nyt 26 mm. Kai­ken kaik­ki­aan sekä edes­sä et­tä ta­ka­na on en­tis­tä rei­lum­min ti­laa.

Ta­va­ra­ti­la on 385 lit­raa eli vii­si lit­raa ai­em­paa suu­rem­pi. Kont­ti kas­vaa sel­kä­no­jien tait­ta­mi­sel­la 1 240-lit­rai­sek­si – kat­to­luu­kul­li­sis­sa mal­leis­sa enim­mäis­mit­ta on 20 lit­raa pie­nem­pi.Uu­den­lai­nen ko­je­lau­ta näyt­tää ny­ky­ai­kai­sel­ta, jopa sport­ti­sel­ta. Ko­je­lau­dan pääl­lys on par­haim­mil­laan vä­rik­käin tik­kauk­sin ko­ris­te­lua nah­kaa – sil­lä luo­daan pre­mium-otet­ta. Ko­je­lau­dan toi­min­not vai­kut­ta­vat en­si­tu­tus­tu­mi­sen pe­rus­teel­la ta­sok­kail­ta. 2-lit­rai­ses­sa ole­van 8-tuu­mai­sen kos­ke­tus­näy­tön käyt­tö su­juu sel­ke­äs­ti ja na­vi­gaat­to­rin reit­ti­o­pas­tus toi­mi tes­ti­rei­til­lä moit­teit­ta. Base-ta­sol­la näyt­tö on 6,5-tuu­mai­nen. Näyt­töön voi liit­tää usb-por­tin avul­la Ap­p­le CarP­lay- ja And­roid Au­to -äly­pu­he­lin­toi­min­not. 

Kos­ke­tus­näy­tön ylä­puo­li­sel­ta ma­ta­lal­ta näyt­tö­ruu­dul­ta saa tie­toa mm. öl­jyn­pai­nees­ta ja kal­lis­tu­sas­tees­ta maas­to­a­jos­sa, mut­ta ruu­dul­la osoi­te­taan myös Eye-Sigh­tin tie­to­ja sil­loin, kun käy­te­tään mu­kau­tu­vaa va­ki­o­no­peu­den­sää­din­tä.

Subaru XV :n tavaratila kasvoi viisi litraa (nyt 385 l). Suurimmillaan tasapohjaista tilaa saadaan yli 1Â 200 litraa.

Subaru XV :n tavaratila kasvoi viisi litraa (nyt 385 l). Suurimmillaan tasapohjaista tilaa saadaan yli 1Â 200 litraa.

Auto Bild Suomi

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Ajet­ta­vuus. Ma­dal­tu­nut pai­no­pis­te ja ai­em­paa vä­häi­sem­pi kal­lis­te­lu ovat asi­aa.

Är­syt­tää:  Va­lot. Vain 2,0-lit­rai­ses­sa on led-tek­nii­kal­la to­teu­te­tut va­lot.

Yl­lät­tää: Ey­e­Sight. Tör­mäyk­se­nes­to­jär­jes­tel­mä ei toi­mi­nut 0-sar­jan au­tos­sa täy­sin luo­tet­ta­vas­ti.

Yh­teen­ve­to: Su­ba­ru XV on ke­hit­ty­nyt sekä jou­si­tuk­sen et­tä ti­lan­käy­tön osal­ta tun­tu­vas­ti. Mal­li on pa­ran­tu­nut niin on­nis­tu­nees­ti edel­tä­jäs­tään, et­tä se oli­si saa­nut nel­jä täh­teä, jos tör­mäyk­se­nes­to­jär­jes­tel­mä oli­si toi­mi­nut häi­ri­öt­tö­mäs­ti. Tuo­tan­to­mal­leis­sa ei saa il­me­tä nyt ko­et­tu­ja häi­ri­öi­tä.

Täh­det: 3,5

 Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU