BMW 6-sarjan GT
20-tuumaiset M-kevytmetallivanteet seuraavat kesäpyörien yhteydessä. Koeajoauto oli varustettu M Sportin tehokkaammilla levyjarruilla. Mallissa on normaalisti runflat-renkaat.
Melkoinen lumitykki
6-sarjan GT:n 3,0-litrainen rivikuutonen kuulostaa turbodieselinä oivalta valinnalta, sillä 265-hevosvoimainen kiihdyttää painavan auton satasen nopeuteen kuudessa sekunnissa.
BMW:n 3-litrainen turbodiesel on 620 newtonmetrin väännöin täsmävalinta GT:n koriin. Ajotietokoneen antama keskikulutus 7,1 l/100 km kuulostaa kohtuulliselta. xDrive-nelivedon ansiosta GT ampaisee kuin jänis makuulta.
Myös jäiset ja jyrkät mäet sujuvat parin tonnin painoisella nelivedolla leikiten jopa nastattomilla talvirenkailla.
Koeajoautossa oli nelipyöräohjaus, eli siinä oli lisänä aktiivinen takapyöräohjaus.
8-nopeuksinen Steptronic-automaattivaihteisto vaihtaa tasaisesti kuin unelma.
On vaikea arvioida, onko nelipyöräohjauksesta suurta etua paikoitettaessa, mutta systeemi lisää ketteryyttä mutkissa. Takapyörien kääntymiskulmaa ei ole helppo nähdä.
Ajotilavalitsimesta voi valita Comfort-, Sport- ja EcoPlus-ajotilat alalisukkeineen. Comfort Standard tuntuu epätasaisella liian pehmeältä, joten Comfort Plus lienee ihanteellinen normikäytössä, ellei halua Sport Standard -asetusta, joka tuntuu sopivimmalta yleisajotilalta. Sport Individual -toiminto kytkee ajonhallinnan pääosin pois päältä.
Takaspoileri nousee automaattisesti esiin noin nopeudessa 120 km/h ja laskeutuu jälleen ala-asentoon nopeuden pudotessa alle 80 km/h:n.
Takaspoileri nousee automaattisesti esiin noin 120 km/h:n nopeudessa ja laskeutuu ala-asentoon nopeuden pudotessa alle 80 km/h:n. Mainio ilmajousitus mahdollistaa jousituksen korottamisen 20 milliä tai vastaavasti madaltamisen 10 milliä sport-ajotilassa.
Ei paiskota ovia
Ovien hienostuneen soft close -toiminnon vuoksi ovia ei rämäytellä, vaan ne sulkeutuvat kevyesti painaen sähköisesti. Alhainen sisämelu mahdollistaa keskustelun matalalla äänellä etu- ja takaistuimien välillä.
Leveän näyttöruudun toimintoja ohjataan keskikonsolin säätöpyörällä, ja toteutus lukeutuu alan parhaimmistoon. Navigaattorin ohjelmointi on helppoa ja opastus sujuu selkeästi. Harman Kardon Surround Sound -äänentoisto soi mojovasti.
Mittariston olemus ja värimaailma muuntuvat valitun ajotilan mukaisesti. Autossa on Apple CarPlay -valmius.
Comfort-etuistuimet tarjoavat sähkösäätöisen sivuttaistuen ja reisityynyn.
Takaistuin on varustettu selkänojien sähköisellä kallistussäädöllä ja lämmityksellä.
Kuljettajan istuimen sähköinen sivutukien säätö on hyvä hoikillekin kuskeille. Kun tähän yhdistetään sähköiset korkeuden ja reisituen säädöt sekä ohjauspyörän sähkösäätö, niin ihanteellinen ajoasento on helppo löytää.
Istuinlämmitys toimii tehokkaasti edessä ja takana, mutta etuistuimissa ei ole viilennystoimintoa. Takaistuimen sähköinen selkänojien kallistus lisää olennaisesti matkustusmukavuutta. Polvitilaa on reilusti, ja kattoikkunasta huolimatta myös pääntila on riittävästi.
Takaluukku on tietysti sähkötoiminen. Takaselkänojien taitolla saadaan tasainen lastauspinta ja 1 800 litran kuljetustila.
Uuskorinen GT on sikäli jännittävä auto, että se itse asiassa korvaa vanhan 5-sarjan GT:n. Uutuus on edeltäjää 87 milliä pidempi ja takaosasta 64 milliä matalampi, mutta ennen kaikkea se on 150 kiloa vanhaa köykäisempi.
BMW 6 GT kilpailee esimerkiksi Audi A7:n, Mercedes-Benz CLS:n ja Porsche Panameran kanssa.
3,0-litrainen 265-hevosvoimainen turbodiesel vääntää kunnioitettavat 620 Nm!
BMW 630d A xDrive GT
Moottori R6, turbo, 2993 cm³,
195 kW (265 hv)/4000 r/min,
620 Nm/2000–2500 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 6,0 s,
huippunopeus 250 km/h
Kulutus 5,9 l/100 km, diesel
CO2-päästöt 154 g/km
Voimansiirto A8, neliveto
Mitat p. 5091, l. 1902, k. 1540 mm, akseliväli 3070 mm, maavara 138 mm, omamassa 1955 kg, vetomassa 2100/750 kg, tavaratila 610–1800 l, tankki 66 l
Hinta 92 015 euroa, koeajoauto 130 097 euroa
Miellyttää
Neliveto
Eleetön ja kehittynyt xDrive toimii tasokkaasti.
Ärsyttää
Ei oikeastaan yhtään mikään.
Yllättää
Kallistus
Takaselkänojat säätyvät sähköllä.
Yhteenveto
Kovempaa tykkiä lumisiin olosuhteisiin on äkkiseltään paha keksiä. Ajo-ominaisuudet ovat lumella korkealuokkaiset, vääntöä ei kaipaa enempää, ja automaatti vaihtaa tarvittaessa ärhäkästi. Tilankäyttö sekä varustelu ovat kohdillaan, ja ilmajousitus on mukava lisä.
(4,5 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Auto Bild 11/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
Kirjailija Satu Rämö: ”Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia”
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
Beyerdynamic Kiinaan
Torvikaiuttimia Japanista
Full Metal Jacket
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
KOEAJOT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Jaguarilta radikaali päätös
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL