BMW 6-sarjan GT
20-tuumaiset M-kevytmetallivanteet seuraavat kesäpyörien yhteydessä. Koeajoauto oli varustettu M Sportin tehokkaammilla levyjarruilla. Mallissa on normaalisti runflat-renkaat.
Melkoinen lumitykki
6-sarjan GT:n 3,0-litrainen rivikuutonen kuulostaa turbodieselinä oivalta valinnalta, sillä 265-hevosvoimainen kiihdyttää painavan auton satasen nopeuteen kuudessa sekunnissa.
BMW:n 3-litrainen turbodiesel on 620 newtonmetrin väännöin täsmävalinta GT:n koriin. Ajotietokoneen antama keskikulutus 7,1 l/100 km kuulostaa kohtuulliselta. xDrive-nelivedon ansiosta GT ampaisee kuin jänis makuulta.
Myös jäiset ja jyrkät mäet sujuvat parin tonnin painoisella nelivedolla leikiten jopa nastattomilla talvirenkailla.
Koeajoautossa oli nelipyöräohjaus, eli siinä oli lisänä aktiivinen takapyöräohjaus.
8-nopeuksinen Steptronic-automaattivaihteisto vaihtaa tasaisesti kuin unelma.
On vaikea arvioida, onko nelipyöräohjauksesta suurta etua paikoitettaessa, mutta systeemi lisää ketteryyttä mutkissa. Takapyörien kääntymiskulmaa ei ole helppo nähdä.
Ajotilavalitsimesta voi valita Comfort-, Sport- ja EcoPlus-ajotilat alalisukkeineen. Comfort Standard tuntuu epätasaisella liian pehmeältä, joten Comfort Plus lienee ihanteellinen normikäytössä, ellei halua Sport Standard -asetusta, joka tuntuu sopivimmalta yleisajotilalta. Sport Individual -toiminto kytkee ajonhallinnan pääosin pois päältä.
Takaspoileri nousee automaattisesti esiin noin nopeudessa 120 km/h ja laskeutuu jälleen ala-asentoon nopeuden pudotessa alle 80 km/h:n.
Takaspoileri nousee automaattisesti esiin noin 120 km/h:n nopeudessa ja laskeutuu ala-asentoon nopeuden pudotessa alle 80 km/h:n. Mainio ilmajousitus mahdollistaa jousituksen korottamisen 20 milliä tai vastaavasti madaltamisen 10 milliä sport-ajotilassa.
Ei paiskota ovia
Ovien hienostuneen soft close -toiminnon vuoksi ovia ei rämäytellä, vaan ne sulkeutuvat kevyesti painaen sähköisesti. Alhainen sisämelu mahdollistaa keskustelun matalalla äänellä etu- ja takaistuimien välillä.
Leveän näyttöruudun toimintoja ohjataan keskikonsolin säätöpyörällä, ja toteutus lukeutuu alan parhaimmistoon. Navigaattorin ohjelmointi on helppoa ja opastus sujuu selkeästi. Harman Kardon Surround Sound -äänentoisto soi mojovasti.
Mittariston olemus ja värimaailma muuntuvat valitun ajotilan mukaisesti. Autossa on Apple CarPlay -valmius.
Comfort-etuistuimet tarjoavat sähkösäätöisen sivuttaistuen ja reisityynyn.
Takaistuin on varustettu selkänojien sähköisellä kallistussäädöllä ja lämmityksellä.
Kuljettajan istuimen sähköinen sivutukien säätö on hyvä hoikillekin kuskeille. Kun tähän yhdistetään sähköiset korkeuden ja reisituen säädöt sekä ohjauspyörän sähkösäätö, niin ihanteellinen ajoasento on helppo löytää.
Istuinlämmitys toimii tehokkaasti edessä ja takana, mutta etuistuimissa ei ole viilennystoimintoa. Takaistuimen sähköinen selkänojien kallistus lisää olennaisesti matkustusmukavuutta. Polvitilaa on reilusti, ja kattoikkunasta huolimatta myös pääntila on riittävästi.
Takaluukku on tietysti sähkötoiminen. Takaselkänojien taitolla saadaan tasainen lastauspinta ja 1 800 litran kuljetustila.
Uuskorinen GT on sikäli jännittävä auto, että se itse asiassa korvaa vanhan 5-sarjan GT:n. Uutuus on edeltäjää 87 milliä pidempi ja takaosasta 64 milliä matalampi, mutta ennen kaikkea se on 150 kiloa vanhaa köykäisempi.
BMW 6 GT kilpailee esimerkiksi Audi A7:n, Mercedes-Benz CLS:n ja Porsche Panameran kanssa.
3,0-litrainen 265-hevosvoimainen turbodiesel vääntää kunnioitettavat 620 Nm!
BMW 630d A xDrive GT
Moottori R6, turbo, 2993 cm³,
195 kW (265 hv)/4000 r/min,
620 Nm/2000–2500 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 6,0 s,
huippunopeus 250 km/h
Kulutus 5,9 l/100 km, diesel
CO2-päästöt 154 g/km
Voimansiirto A8, neliveto
Mitat p. 5091, l. 1902, k. 1540 mm, akseliväli 3070 mm, maavara 138 mm, omamassa 1955 kg, vetomassa 2100/750 kg, tavaratila 610–1800 l, tankki 66 l
Hinta 92 015 euroa, koeajoauto 130 097 euroa
Miellyttää
Neliveto
Eleetön ja kehittynyt xDrive toimii tasokkaasti.
Ärsyttää
Ei oikeastaan yhtään mikään.
Yllättää
Kallistus
Takaselkänojat säätyvät sähköllä.
Yhteenveto
Kovempaa tykkiä lumisiin olosuhteisiin on äkkiseltään paha keksiä. Ajo-ominaisuudet ovat lumella korkealuokkaiset, vääntöä ei kaipaa enempää, ja automaatti vaihtaa tarvittaessa ärhäkästi. Tilankäyttö sekä varustelu ovat kohdillaan, ja ilmajousitus on mukava lisä.
(4,5 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
Dac triodeilla
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Volumio Primo Plus
Sveitsin Magico
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Ronja muutti unelmiensa perässä pohjoiseen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI