BMW 6-sarjan GT
20-tuumaiset M-kevytmetallivanteet seuraavat kesäpyörien yhteydessä. Koeajoauto oli varustettu M Sportin tehokkaammilla levyjarruilla. Mallissa on normaalisti runflat-renkaat.
Melkoinen lumitykki
6-sarjan GT:n 3,0-litrainen rivikuutonen kuulostaa turbodieselinä oivalta valinnalta, sillä 265-hevosvoimainen kiihdyttää painavan auton satasen nopeuteen kuudessa sekunnissa.
BMW:n 3-litrainen turbodiesel on 620 newtonmetrin väännöin täsmävalinta GT:n koriin. Ajotietokoneen antama keskikulutus 7,1 l/100 km kuulostaa kohtuulliselta. xDrive-nelivedon ansiosta GT ampaisee kuin jänis makuulta.
Myös jäiset ja jyrkät mäet sujuvat parin tonnin painoisella nelivedolla leikiten jopa nastattomilla talvirenkailla.
Koeajoautossa oli nelipyöräohjaus, eli siinä oli lisänä aktiivinen takapyöräohjaus.
8-nopeuksinen Steptronic-automaattivaihteisto vaihtaa tasaisesti kuin unelma.
On vaikea arvioida, onko nelipyöräohjauksesta suurta etua paikoitettaessa, mutta systeemi lisää ketteryyttä mutkissa. Takapyörien kääntymiskulmaa ei ole helppo nähdä.
Ajotilavalitsimesta voi valita Comfort-, Sport- ja EcoPlus-ajotilat alalisukkeineen. Comfort Standard tuntuu epätasaisella liian pehmeältä, joten Comfort Plus lienee ihanteellinen normikäytössä, ellei halua Sport Standard -asetusta, joka tuntuu sopivimmalta yleisajotilalta. Sport Individual -toiminto kytkee ajonhallinnan pääosin pois päältä.
Takaspoileri nousee automaattisesti esiin noin nopeudessa 120 km/h ja laskeutuu jälleen ala-asentoon nopeuden pudotessa alle 80 km/h:n.
Takaspoileri nousee automaattisesti esiin noin 120 km/h:n nopeudessa ja laskeutuu ala-asentoon nopeuden pudotessa alle 80 km/h:n. Mainio ilmajousitus mahdollistaa jousituksen korottamisen 20 milliä tai vastaavasti madaltamisen 10 milliä sport-ajotilassa.
Ei paiskota ovia
Ovien hienostuneen soft close -toiminnon vuoksi ovia ei rämäytellä, vaan ne sulkeutuvat kevyesti painaen sähköisesti. Alhainen sisämelu mahdollistaa keskustelun matalalla äänellä etu- ja takaistuimien välillä.
Leveän näyttöruudun toimintoja ohjataan keskikonsolin säätöpyörällä, ja toteutus lukeutuu alan parhaimmistoon. Navigaattorin ohjelmointi on helppoa ja opastus sujuu selkeästi. Harman Kardon Surround Sound -äänentoisto soi mojovasti.
Mittariston olemus ja värimaailma muuntuvat valitun ajotilan mukaisesti. Autossa on Apple CarPlay -valmius.
Comfort-etuistuimet tarjoavat sähkösäätöisen sivuttaistuen ja reisityynyn.
Takaistuin on varustettu selkänojien sähköisellä kallistussäädöllä ja lämmityksellä.
Kuljettajan istuimen sähköinen sivutukien säätö on hyvä hoikillekin kuskeille. Kun tähän yhdistetään sähköiset korkeuden ja reisituen säädöt sekä ohjauspyörän sähkösäätö, niin ihanteellinen ajoasento on helppo löytää.
Istuinlämmitys toimii tehokkaasti edessä ja takana, mutta etuistuimissa ei ole viilennystoimintoa. Takaistuimen sähköinen selkänojien kallistus lisää olennaisesti matkustusmukavuutta. Polvitilaa on reilusti, ja kattoikkunasta huolimatta myös pääntila on riittävästi.
Takaluukku on tietysti sähkötoiminen. Takaselkänojien taitolla saadaan tasainen lastauspinta ja 1 800 litran kuljetustila.
Uuskorinen GT on sikäli jännittävä auto, että se itse asiassa korvaa vanhan 5-sarjan GT:n. Uutuus on edeltäjää 87 milliä pidempi ja takaosasta 64 milliä matalampi, mutta ennen kaikkea se on 150 kiloa vanhaa köykäisempi.
BMW 6 GT kilpailee esimerkiksi Audi A7:n, Mercedes-Benz CLS:n ja Porsche Panameran kanssa.
3,0-litrainen 265-hevosvoimainen turbodiesel vääntää kunnioitettavat 620 Nm!
BMW 630d A xDrive GT
Moottori R6, turbo, 2993 cm³,
195 kW (265 hv)/4000 r/min,
620 Nm/2000–2500 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 6,0 s,
huippunopeus 250 km/h
Kulutus 5,9 l/100 km, diesel
CO2-päästöt 154 g/km
Voimansiirto A8, neliveto
Mitat p. 5091, l. 1902, k. 1540 mm, akseliväli 3070 mm, maavara 138 mm, omamassa 1955 kg, vetomassa 2100/750 kg, tavaratila 610–1800 l, tankki 66 l
Hinta 92 015 euroa, koeajoauto 130 097 euroa
Miellyttää
Neliveto
Eleetön ja kehittynyt xDrive toimii tasokkaasti.
Ärsyttää
Ei oikeastaan yhtään mikään.
Yllättää
Kallistus
Takaselkänojat säätyvät sähköllä.
Yhteenveto
Kovempaa tykkiä lumisiin olosuhteisiin on äkkiseltään paha keksiä. Ajo-ominaisuudet ovat lumella korkealuokkaiset, vääntöä ei kaipaa enempää, ja automaatti vaihtaa tarvittaessa ärhäkästi. Tilankäyttö sekä varustelu ovat kohdillaan, ja ilmajousitus on mukava lisä.
(4,5 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Ruarkilta tyylikäs cd-pyöritin
Seuraava sukupolvi
Integroitu vahvistin Ruotsista alle 1000 eurolla
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua Marikin tapaan
Yksi eteen, kahdeksan taakse
Linnin kurkivarsi
Puhtaampaa suoratoistoa
Kaiutin Mundorf-päivityksellä
Kaapelivalmistajan kaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI