Tällainen on uusi Jeep Compass

Jeep julkistaa Compassin uusimman evoluution. Compass on C-segmentin SUV, joka on aiemmissa sukupolvissa löytänyt ympäri maailman jo 2,5 miljoonaa asiakasta. 

Auto Bild.Uutiset

Uu­si Com­pass on ra­ken­net­tu pi­tä­mään Jee­pin le­gen­daa­ri­sen ky­vyk­kyy­den lip­pua kor­ke­al­la tar­jo­ten jy­ke­vyyt­tä, erot­tu­vaa asen­net­ta, mo­ni­puo­li­suut­ta ja ny­ky­ai­kais­ta tek­no­lo­gi­aa. Com­pas­sis­ta tu­lee merk­kin­sä glo­baa­lein mal­li: tuo­tan­to ja myyn­ti al­kaa en­sin Eu­roo­pas­ta, jon­ka jäl­keen se tu­lee tar­jol­le muil­le mark­ki­na-alu­eil­le. Mal­li val­mis­te­taan Ita­li­as­sa Mel­fin teh­tail­la, mikä vah­vis­taa Jee­pin si­tou­tu­mis­ta pai­kal­li­seen eu­roop­pa­lai­seen tuo­tan­toon. 

”Uu­si Jeep Com­pass edus­taa roh­ke­as­ti merk­kin­sä edis­tyk­sel­lis­tä fi­lo­so­fi­aa, jos­sa ei vain ko­ros­te­ta tä­män päi­vän mark­ki­nan odo­tuk­sia, vaan en­na­koi­daan jo tu­le­vai­suu­den mah­dol­li­suuk­sia. Tämä au­to edus­taa täy­del­li­ses­ti Jee­pin ky­vyk­kyyt­tä ja suo­ri­tus­ky­kyä – se tar­jo­aa alan huip­pua ole­via omi­nai­suuk­sia säi­lyt­tä­en kui­ten­kin ym­pä­ris­tö­tie­toi­suu­ten­sa säh­köis­ty­mi­sen myö­tä Uu­si Com­pass on osoi­tus Jee­pin ha­lus­ta luo­da in­no­vaa­ti­oi­ta ja mo­ni­puo­li­suut­ta asi­ak­kail­leen ym­pä­ri maa­il­man, sa­noo Jee­pin Eu­roo­pan brän­di­joh­ta­ja Fa­bio Ca­to­ne.

De­sign, tek­no­lo­gia ja ky­vyk­kyys – Jee­pin ta­paan

Uu­tuus on ra­ken­net­tu STLA Me­dium -pe­rus­ra­ken­teel­le, joka on rää­tä­löi­ty tu­ke­maan säh­köis­ty­mis­tä. Uu­den ra­ken­teen myö­tä Com­pass tar­jo­aa eri­no­mai­sen toi­min­ta­mat­kan, no­pe­at pi­ka­la­taus­mah­dol­li­suu­det, eri­no­mai­sen ener­gi­a­te­hok­kuu­den ja kor­ke­an suo­ri­tus­ky­vyn koh­tuul­li­seen hin­taan.

Uu­den Com­pas­sin ovat luo­neet Jee­pin suun­nit­te­lu­tii­mit niin Ita­li­as­sa kuin Yh­dys­val­lois­sa. Au­ton suun­nit­te­lus­sa apu­na ovat ol­leet tek­ni­set asi­an­tun­ti­jat ym­pä­ri maa­il­maa. Com­pass saa­vut­taa­kin vai­kut­ta­van ta­sa­pai­non maas­to­ky­vyk­kyy­den ja hel­pon ar­ki­käy­tet­tä­vyy­den vä­lil­lä, niin kuin Jee­pin kuu­luu­kin. Uu­tuus so­pii täy­del­li­ses­ti ul­koil­ma­seik­kai­lui­hin, mut­ta se pär­jää yh­tä hie­nos­ti myös ur­baa­neis­sa ym­pä­ris­töis­sä. Com­pass tar­jo­aa mo­ni­puo­li­suut­ta, ny­ky­ai­kais­ta tek­no­lo­gi­aa ja kor­ke­a­luok­kais­ta tur­val­li­suut­ta.

Au­ton muo­toi­lua on hi­ot­tu huo­lel­li­ses­ti, jot­ta uu­si Com­pass on riit­tä­vän suo­ri­tus­ky­kyi­nen ja näyt­tää ai­dol­ta Jee­pil­tä. Uu­tuu­des­sa on mer­kin iko­ni­nen seit­se­mä­nauk­koi­nen mas­ki, kul­mik­kaat pyö­rä­nau­kot, kun­nol­li­set maas­to­muo­vit, jot­ka kaik­ki on so­vi­tet­tu Jee­pin merk­ki-il­meen mu­kai­sik­si. Jee­pin suun­nit­te­lus­sa on myös otet­tu huo­mi­oon funk­ti­o­naa­li­suus ja tur­val­li­suus: poh­jan suo­jaus ja naar­muun­tu­mis­ta hyl­ki­vät pus­ku­rit tuo­vat li­sä­tur­vaa niin ur­baa­nei­hin ym­pä­ris­töi­hin kuin pääl­lys­tä­mät­tö­mien tei­den ul­ko­puo­lel­le. Li­säk­si uu­den Com­pas­sin tut­kat ovat si­joi­tet­tu paik­kaan, jos­sa ne ei­vät rik­kou­du pie­nis­sä kol­huis­sa.

Jopa 200 mm maa­va­ra, 27° lä­hes­ty­mis­kul­ma, 16° yli­tys­kul­ma ja 31° jät­tö­kul­ma tar­koit­ta­vat, et­tä Com­pass ky­ke­nee liik­ku­maan myös haas­ta­vas­sa maas­tos­sa. Li­säk­si Com­pas­sin kah­luu­sy­vyys on jopa 470 mm. Se­lec-Ter­rain-ajo­ti­la­va­lik­ko on va­ki­o­na kai­kis­sa ver­si­ois­sa.

Ky­vyk­kyy­ten­sä li­säk­si uu­si Com­pass tar­jo­aa ai­em­paa enem­män ti­laa mat­kus­ta­jil­le ja on erit­täin muun­nel­ta­va. Uu­tuu­des­sa on edel­tä­jään ver­rat­tu­na 55 mm li­sä­jal­ka­ti­laa ja 45 lit­raa li­sää ta­va­ra­ti­laa, nyt jopa 550 l. Ta­kais­tui­men sel­kä­no­jat tait­tu­vat alas suh­tees­sa 40/20/40, ja omi­nai­suus on va­ki­o­na kai­kis­sa Com­pass-ver­si­ois­sa. 

Uu­si Com­pass tar­jo­aa tek­no­lo­gi­ses­ti kai­ken kat­ta­van rat­kai­sun. Uu­si tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä koos­tuu 10-tuu­mai­ses­ta di­gi­mit­ta­ris­tos­ta ja 16-tuu­mai­ses­ta kos­ke­tus­näy­tös­tä. Lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lu­jen ja OTA-päi­vi­tys­ten avul­la jär­jes­tel­mä py­syy ai­na ajan ta­sal­la. Mat­kus­tus­ko­ke­mus­ta voi­daan täy­den­tää mm. HUD-hei­jas­tus­näy­töl­lä, puo­li­au­to­maat­ti­sel­la kais­tan­vaih­dol­la ja Mat­rix LED -ajo­va­loil­la.

Voi­ma­lin­ja jo­kai­seen tar­pee­seen

Uu­teen Jeep Com­pas­siin on tar­jol­la kaik­ki säh­köis­ty­mi­seen as­teet, joi­den avul­la ka­te­taan laa­jas­ti asi­ak­kai­den tar­peet. Tar­jol­la on 145 hv it­se­la­taa­va Hyb­rid, 195 hv Plug-In Hyb­rid ja kol­me eri­lais­ta täys­säh­kö­ver­si­o­ta (213 hv ja 375 hv). 

Täys­säh­kö­mal­lis­toon kuu­luu 375 he­vos­voi­mai­nen ne­li­ve­to­ver­sio ja 213 hv etu­ve­to. Jot­ta uu­den Com­pas­sin ne­li­ve­to­ver­sio saa­vut­taa 375 he­vos­voi­man te­hon, käy­te­tään au­tos­sa Jee­pil­le omi­nais­ta ja ai­em­paa te­hok­kaam­paa säh­kö­moot­to­ria, jos­sa on jopa 49 kW li­sä­te­hoa. Kun te­ho­kas ta­ka­säh­kö­moot­to­ri yh­dis­te­tään 14:1 alen­nus­vaih­teis­toon, saa­daan ta­ka­pyö­ril­le va­kuut­ta­va 3 100 Nm:n vään­tö. Sen avul­la ne­li­ve­toi­nen Com­pass sel­vi­ää to­del­la vai­keis­ta pai­kois­ta ja ky­ke­nee nou­se­maan jopa 20 % nou­sua, vaik­ka etu­ak­se­lil­la ei oli­si lain­kaan pi­toa. Ne­li­ve­to­ver­si­os­sa on va­ki­o­na iso 97 kWh ak­ku, min­kä myö­tä Com­pass saa­vut­taa jopa 600 km WLTP-toi­min­ta­mat­kan.

Com­pas­sin la­tau­so­mi­nai­suu­det ovat tätä päi­vää tar­jo­a­mal­la 160 kW pi­ka­la­taus­te­hon, jol­loin 20-80 % la­taus su­juu 30 mi­nuu­tis­sa. Toi­min­ta­mat­kaa on tar­jol­la jopa 650 km (WLTP), sil­lä au­ton ko­rin ae­ro­dy­na­miik­kaan on kiin­ni­tet­ty eri­tyis­tä huo­mi­o­ta: uu­tuu­den CX-ar­vo on 10 % pa­rem­pi kuin edel­tä­jäs­sä ja lu­ke­ma on al­le 0,3. 

Jeep Com­pass lan­see­ra­taan uu­del­la First Edi­ti­on -mal­lil­la, joka on ra­ja­tun erän eri­kois­mal­li. First Edi­ti­o­nin voi ti­la­ta kah­del­la eri voi­ma­lin­jal­la: 145 hv e-Hyb­rid ja 213 hv täys­säh­kö. Täys­säh­kö­ver­sio on en­si ker­taa tar­jol­la Com­pas­siin, en­si al­kuun etu­ve­toi­se­na ja 500 km WLTP-toi­min­ta­mat­kal­la va­rus­tet­tu­na.

Com­pas­sin en­nak­ko­myyn­ti al­kaa Suo­mes­sa al­ku­syk­sys­tä 2025.

Au­to­Bild / Jeep

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Varusteet kannattaa kiinnittää ajoissa.

Varusteet kannattaa kiinnittää ajoissa.

Autoliitto

Hanki ja asenna hiihtoloman kulje­tus­va­rusteet ajoissa

Auto Bild.Uutiset
Varusteet kannattaa kiinnittää ajoissa.

Varusteet kannattaa kiinnittää ajoissa.

Autoliitto

Hanki ja asenna hiihtoloman kulje­tus­va­rusteet ajoissa

Auto Bild.Uutiset
Jeep Grand Cherokeessa sovelletaan Quadra-Trac II -nelivetojärjestelmää, sekä Summit Reservessä Quadra-Lift -ilmajousitusta, jolla maavaraa voidaan säätää elektronisesti välillä 214-275 mm.

Jeep Grand Cherokeessa sovelletaan Quadra-Trac II -nelivetojärjestelmää, sekä Summit Reservessä Quadra-Lift -ilmajousitusta, jolla maavaraa voidaan säätää elektronisesti välillä 214-275 mm.

Juha Peltonen

Uusin Jeep Grand Cherokee rantautui Suomeen: Tarjoaa kehittyneen nelivedon ja ilmajousituksen ohella erittäin runsaan varustelun

Auto Bild.Uutiset
Jeep Grand Cherokeessa sovelletaan Quadra-Trac II -nelivetojärjestelmää, sekä Summit Reservessä Quadra-Lift -ilmajousitusta, jolla maavaraa voidaan säätää elektronisesti välillä 214-275 mm.

Jeep Grand Cherokeessa sovelletaan Quadra-Trac II -nelivetojärjestelmää, sekä Summit Reservessä Quadra-Lift -ilmajousitusta, jolla maavaraa voidaan säätää elektronisesti välillä 214-275 mm.

Juha Peltonen

Uusin Jeep Grand Cherokee rantautui Suomeen: Tarjoaa kehittyneen nelivedon ja ilmajousituksen ohella erittäin runsaan varustelun

Auto Bild.Uutiset

Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa

Auto Bild.Uutiset

Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN