Mitsubishi Outlander toimii hyvin Suomen talvisilla keleillä.
Juha Peltonen
Auto Suomen talvioloihin? Koeajossa karaistunut Mitsubishi Outlander
Yli sata uudistusta kokenut Mitsubishi Outlander on kotonaan jopa 30 asteen pakkasella.
Ensimmäisenä ulkoisena uudistuksena huomaa uuden Dynamic Shield ta malli näyttää aiempaa selvästi sulavammalta. Outlanderissa esitelty uusi keulailme tulee vähitellen koko Mitsubishi-mallistoon.
Sadassa uudistuksessa keskeisiä ovat esimerkiksi moottorin sisäisen kitkan pienentäminen ja moottorinohjausjärjestelmän optimointi. Niihin lukeutuvat myös entistä jäykempi kori sekä aiempaa paksummat sivulasit. Tuulilasissa käytetään nyt äänieristekalvoa, ja melua tuntuukin olevan aiempaa vähemmän.
19 cm:n maavarasta on hyötyä maastossa. Outlander eteni aivan kohtuullisesti kitkarenkailla etenkin nelivedon lukituksella.
Juha Peltonen
Kehittynyt neliveto
Outlanderin iso 2,2-litrainen ja 150-hevosvoimainen turbodiesel tarjoaa 380 Nm:n maksimivääntöä tärkeällä 1750–2500 minuuttikierrosalueella. Se on eduksi myös karavaanareita ajatellen: versiolla saa vetää 2000-kiloista jarrullista ja 750-kiloista jarrutonta vaunua. Jatcon valmistama kuusiportainen automaatti hoitaa työnsä hienosti – jopa paukkupakkasilla.
Ankarat talvipakkaset ”suosivat” Mitsubishi Outlanderin faceliftmallin koeajoa, ja runsas lumentulo sai Mitsubishin kehittämän edistyksellisen Super All Wheel Drive Controlin oikeuksiinsa. Outlander on normaaliajossa etuvetoinen, ja neliveto kytkeytyy automaattisesti vasta pidon menetyksen yhteydessä.
Keskikonsolin Drive Mode Selector -valitsimesta pystyy valitsemaan lumisille ja jäisille teille (tai maastoon) Snow-asennon sekä pahimpiin maastokohtiin nelivedon lukituksen (Lock), jota testasimme menestyksellisesti lumihangessa. Valinnat sujuvat konsolin painikkeesta vaivattomasti.
Mitsubishi Outlanderin ajotietokoneen mukaan kovilla pakkasilla ajetun koeajon aikana päästiin noin kymmenen litran keskikulutukseen. Normiarvo on kuitenkin automaatille 5,8 l/100 km.
Juha Peltonen
Täsmällistä maantieajoa
Mitsubishi Outlander eteni 19 senttimetrin maavaran turvin notkeasti syvemmässäkin lumessa, vaikka autossa oli kitkarenkaat. Nastarenkaista olisi silti ollut hyötyä, minkä huomasi peilijäisissä mäissä ja kiertoliittymissä. Nelivetoon liittyvät AYC-luistonesto sekä aktiivinen tasauspyörästö.
Jousitus ja iskunvaimennus toimivat jämäkästi matkamukavuuden kärsimättä. Ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa täsmällinen. Led-lähivalojen teho osoittautui erittäin hyväksi, ja kaukohalogeenitkin tuntuvat aivan riittäviltä – mutta lähivalot ovat silti suhteellisesti tehokkaammat.
Monipuolisista turvajärjestelmistä testasimme hyvällä menestyksellä kaistavahtia (LDW), etutörmäysvaroitinta (FCM) sekä aktiivista vakionopeussäädintä (ACC).
Mitsubishi Outlanderin tehdasnavigaattorin opastus toimii hyvin ja ohjelmointi sujuu selkeästi.
Juha Peltonen
Ei moksiskaan pakkasista
Koeajon aikana pääsimme aamuvarhaisella pahimmillaan -30 asteen pakkaslukemaan. Pihalla seisseen auton aamukäynnistyksessä turbodiesel starttasi yllättävän siististi noin 15–20 sekunnin hehkutuksen jälkeen.
Sisälämpötilasta saa parinkymmenen minuutin sisällä miellyttävän, joskaan ei sentään ”saunaa”. Puhallus on pidettävä jatkuvasti täysillä, ja lämmönsäädön on oltava täysillä myös moottorin lämmettyä osittain.
Yllättäen myös -15 asteessa on pakko pitää täyspuhallus ja täydet lämmöt, sillä pieninkin vähennys tuo jalkatilaan viileää ilmanalaa. Mutta näitä ohjeita noudattaen ei todellakaan tarvitse palella!
Miksi kelpo sivuttaistuen tarjoavissa etuistuimissa on sähkösäädöt vain kuljettajan puolella? Parhaassa versiossa sähkösäädöt pitäisi olla molemmissa istuimissa.
Juha Peltonen
Huomattavan pitäväotteisesta nahkakehäisestä ohjauspyörästä pitää antaa erityismaininta. Kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt, mutta etumatkustajan istuimessa sellaisia ei jostakin syystä ole. Väsyttämätön istuin tarjoaa kunnollisen sivutuen, mutta ristiselän tuki saisi olla tehokkaampi.
Istuinlämmittimet toimivat paukkupakkasilla verkkaisesti. Tehokkaampi äänieristys on mukava juttu myös äänentoistoa ajatellen: amerikkalainen premium-tason 710-wattinen Rockford Fosgate -surround-äänentoisto soi yhdeksän kaiuttimen voimin todella muhkeasti. Selkeät, pyöreät päänäytöt ovat uudenlaiset.
Takatilan toimivuus
Takaistuimella jää reilusti polvitilaa myös pitkäjalkaiselle – ei tosin keskipaikalla, jossa ei ole taakse työntyvän keskikonsolin vuoksi jalkaterille ylimääräisiä senttejä. Takaistuinlohkoissa on erilliset pituussäädöt, ja selkänojan kallistuskulman pystyy säätämään neljään asentoon. Kolmannen rivin lisäistuimille mahtuu vain lapsia, mutta tuolit taittuvat helposti käyttökuntoon.
Keskirivin istuimien taitto ei ole ihan simppeliä ensi yrittämällä ja talvipimeällä. Ohjekirjasta selviää, että selkänojan voi taittaa vaakatasoon vasta sitten, kun on ensin kääntänyt istuimen kyljessä olevasta lukitussalvasta. Lopputulos palkitsee, sillä lastauspinnasta muodostuu tasainen. Sähkötoiminen takaluukku on kätevä mutta melko hidasliikkeinen.
Siististi vaihtava Jatco-automaattivaihteisto on kuusiportainen. Manuaalivaihdot voi tehdä ohjauspyörän siivekkeistä. Mekaaninen käsijarru on kätevä.
Juha Peltonen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Pakkastoimivuus. Toimii ongelmitta noin 30 pakkasasteessa.
Ärsyttää: Vajavaiset sähkösäädöt. Kuljettajan istuimessa sellaiset on, etumatkustajalla ei.
Yllättää: Istuinten taitto. Keskirivin selkänoja taitetaan erillisestä lattiavivusta.
Yhteenveto: Mitsubishi Outlanderin kokemat uudistukset kohentavat olennaisesti toimivuutta ja ajoturvallisuutta. Hyvän nelivedon ansiosta versiolla kelpaa möyriä lumimyrskyssäkin.
Tähdet: 4,5
Mitsubishi Outlander Instyle Navi AT 4WD 2.2 Di-D A 7P
Moottori: R4, turbo, 2268 cm³, 110 kW (150 hv)/3500 r/min, 380 Nm/1750–2500 r/min
Suorituskyky: 0–100 km/h 10,3 s, huippunopeus 200 km/h
Kulutus: 5,8 l/100 km, diesel
CO2-päästöt: 154 g/km
Voimansiirto: A6, etu-/neliveto Mitat p. 4695, l. 1810, k. 1680 mm, akseliväli 2670 mm, omamassa 1780 kg, tavaratila 128–913 l, tankki 60 l, vetomassa 2000/750 kg
Hinta: 49 995 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Uusi haastaja
Trianglen uusi Borea
Helsinki Highend 2024 -tapahtuma toukokuussa
Velodyneltä mini-subbari
Austrian Audio Full Score One
700 S3 -sarjan Signature-päivitys
Thalian transformaatio
Wharfedale Super Denton
Strattonin pienempi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN