Mitsubishi Outlander toimii hyvin Suomen talvisilla keleillä.

Mitsubishi Outlander toimii hyvin Suomen talvisilla keleillä.

Juha Peltonen

Auto Suomen talvioloihin? Koeajossa karaistunut Mitsubishi Outlander

Yli sata uudistusta kokenut Mitsubishi Outlander on kotonaan jopa 30 asteen pakkasella. 

Auto Bild.Koeajot

En­sim­mäi­se­nä ul­koi­se­na uu­dis­tuk­se­na huo­maa uu­den Dy­na­mic Shield ta mal­li näyt­tää ai­em­paa sel­väs­ti su­la­vam­mal­ta. Out­lan­de­ris­sa esi­tel­ty uu­si keu­lail­me tu­lee vä­hi­tel­len koko Mit­su­bis­hi-mal­lis­toon.

Sa­das­sa uu­dis­tuk­ses­sa kes­kei­siä ovat esi­mer­kik­si moot­to­rin si­säi­sen kit­kan pie­nen­tä­mi­nen ja moot­to­ri­noh­jaus­jär­jes­tel­män op­ti­moin­ti. Nii­hin lu­keu­tu­vat myös en­tis­tä jäy­kem­pi kori sekä ai­em­paa pak­sum­mat si­vu­la­sit. Tuu­li­la­sis­sa käy­te­tään nyt ää­nie­ris­te­kal­voa, ja me­lua tun­tuu­kin ole­van ai­em­paa vä­hem­män.

19 cm:n maavarasta on hyötyä maastossa. Outlander eteni aivan kohtuullisesti kitkarenkailla etenkin nelivedon lukituksella.

19 cm:n maavarasta on hyötyä maastossa. Outlander eteni aivan kohtuullisesti kitkarenkailla etenkin nelivedon lukituksella.

Juha Peltonen

Ke­hit­ty­nyt ne­li­ve­to

Out­lan­de­rin iso 2,2-lit­rai­nen ja 150-he­vos­voi­mai­nen tur­bo­die­sel tar­jo­aa 380 Nm:n mak­si­mi­vään­töä tär­ke­äl­lä 1750–2500 mi­nuut­ti­kier­ro­sa­lu­eel­la. Se on eduk­si myös ka­ra­vaa­na­rei­ta aja­tel­len: ver­si­ol­la saa ve­tää 2000-ki­lois­ta jar­rul­lis­ta ja 750-ki­lois­ta jar­ru­ton­ta vau­nua. Jat­con val­mis­ta­ma kuu­si­por­tai­nen au­to­maat­ti hoi­taa työn­sä hie­nos­ti – jopa pauk­ku­pak­ka­sil­la.

An­ka­rat tal­vi­pak­ka­set ”suo­si­vat” Mit­su­bis­hi Out­lan­de­rin fa­ce­lift­mal­lin ko­ea­joa, ja run­sas lu­men­tu­lo sai Mit­su­bis­hin ke­hit­tä­män edis­tyk­sel­li­sen Su­per All Wheel Drive Cont­ro­lin oi­keuk­siin­sa. Out­lan­der on nor­maa­li­a­jos­sa etu­ve­toi­nen, ja ne­li­ve­to kyt­key­tyy au­to­maat­ti­ses­ti vas­ta pi­don me­ne­tyk­sen yh­tey­des­sä.

Kes­ki­kon­so­lin Drive Mode Se­lec­tor -va­lit­si­mes­ta pys­tyy va­lit­se­maan lu­mi­sil­le ja jäi­sil­le teil­le (tai maas­toon) Snow-asen­non sekä pa­him­piin maas­to­koh­tiin ne­li­ve­don lu­ki­tuk­sen (Lock), jota tes­ta­sim­me me­nes­tyk­sel­li­ses­ti lu­mi­han­ges­sa. Va­lin­nat su­ju­vat kon­so­lin pai­nik­kees­ta vai­vat­to­mas­ti.

Mitsubishi Outlanderin ajotietokoneen mukaan kovilla pakkasilla ajetun koeajon aikana päästiin noin kymmenen litran keskikulutukseen. Normiarvo on kuitenkin automaatille 5,8 l/100 km.

Mitsubishi Outlanderin ajotietokoneen mukaan kovilla pakkasilla ajetun koeajon aikana päästiin noin kymmenen litran keskikulutukseen. Normiarvo on kuitenkin automaatille 5,8 l/100 km.

Juha Peltonen

Täs­mäl­lis­tä maan­tie­a­joa

Mit­su­bis­hi Out­lan­der ete­ni 19 sent­ti­met­rin maa­va­ran tur­vin not­ke­as­ti sy­vem­mäs­sä­kin lu­mes­sa, vaik­ka au­tos­sa oli kit­ka­ren­kaat. Nas­ta­ren­kais­ta oli­si sil­ti ol­lut hyö­tyä, min­kä huo­ma­si pei­li­jäi­sis­sä mäis­sä ja kier­to­liit­ty­mis­sä. Ne­li­ve­toon liit­ty­vät AYC-luis­to­nes­to sekä ak­tii­vi­nen ta­saus­pyö­räs­tö.

Jou­si­tus ja is­kun­vai­men­nus toi­mi­vat jä­mä­käs­ti mat­ka­mu­ka­vuu­den kär­si­mät­tä. Oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on maan­tie­a­jos­sa täs­mäl­li­nen. Led-lä­hi­va­lo­jen teho osoit­tau­tui erit­täin hy­väk­si, ja kau­ko­ha­lo­gee­nit­kin tun­tu­vat ai­van riit­tä­vil­tä – mut­ta lä­hi­va­lot ovat sil­ti suh­teel­li­ses­ti te­hok­kaam­mat.

Mo­ni­puo­li­sis­ta tur­va­jär­jes­tel­mis­tä tes­ta­sim­me hy­väl­lä me­nes­tyk­sel­lä kais­ta­vah­tia (LDW), etu­tör­mäys­va­roi­tin­ta (FCM) sekä ak­tii­vis­ta va­ki­o­no­peus­sää­din­tä (ACC).

Mitsubishi Outlanderin tehdasnavigaattorin opastus toimii hyvin ja ohjelmointi sujuu selkeästi.

Mitsubishi Outlanderin tehdasnavigaattorin opastus toimii hyvin ja ohjelmointi sujuu selkeästi.

Juha Peltonen

Ei mok­sis­kaan pak­ka­sis­ta

Ko­ea­jon ai­ka­na pää­sim­me aa­mu­var­hai­sel­la pa­him­mil­laan -30 as­teen pak­kas­lu­ke­maan. Pi­hal­la seis­seen au­ton aa­mu­käyn­nis­tyk­ses­sä tur­bo­die­sel start­ta­si yl­lät­tä­vän siis­tis­ti noin 15–20 se­kun­nin heh­ku­tuk­sen jäl­keen.

Si­sä­läm­pö­ti­las­ta saa pa­rin­kym­me­nen mi­nuu­tin si­säl­lä miel­lyt­tä­vän, jos­kaan ei sen­tään ”sau­naa”. Pu­hal­lus on pi­det­tä­vä jat­ku­vas­ti täy­sil­lä, ja läm­mön­sää­dön on ol­ta­va täy­sil­lä myös moot­to­rin läm­met­tyä osit­tain.

Yl­lät­tä­en myös -15 as­tees­sa on pak­ko pi­tää täys­pu­hal­lus ja täy­det läm­möt, sil­lä pie­nin­kin vä­hen­nys tuo jal­ka­ti­laan vii­le­ää il­ma­na­laa. Mut­ta näi­tä oh­jei­ta nou­dat­ta­en ei to­del­la­kaan tar­vit­se pa­lel­la!

Miksi kelpo sivuttaistuen tarjoavissa etuistuimissa on sähkösäädöt vain kuljettajan puolella? Parhaassa versiossa sähkösäädöt pitäisi olla molemmissa istuimissa.

Miksi kelpo sivuttaistuen tarjoavissa etuistuimissa on sähkösäädöt vain kuljettajan puolella? Parhaassa versiossa sähkösäädöt pitäisi olla molemmissa istuimissa.

Juha Peltonen

Huo­mat­ta­van pi­tä­vä­ot­tei­ses­ta nah­ka­ke­häi­ses­tä oh­jaus­pyö­räs­tä pi­tää an­taa eri­tyis­mai­nin­ta. Kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa on säh­kö­sää­döt, mut­ta etu­mat­kus­ta­jan is­tui­mes­sa sel­lai­sia ei jos­ta­kin syys­tä ole. Vä­syt­tä­mä­tön is­tuin tar­jo­aa kun­nol­li­sen si­vu­tu­en, mut­ta ris­ti­se­län tuki sai­si ol­la te­hok­kaam­pi.

Is­tuin­läm­mit­ti­met toi­mi­vat pauk­ku­pak­ka­sil­la verk­kai­ses­ti. Te­hok­kaam­pi ää­nie­ris­tys on mu­ka­va jut­tu myös ää­nen­tois­toa aja­tel­len: ame­rik­ka­lai­nen pre­mium-ta­son 710-wat­ti­nen Rock­ford Fos­ga­te -sur­round-ää­nen­tois­to soi yh­dek­sän kai­ut­ti­men voi­min to­del­la muh­ke­as­ti. Sel­ke­ät, pyö­re­ät pää­näy­töt ovat uu­den­lai­set.

Ta­ka­ti­lan toi­mi­vuus

Ta­kais­tui­mel­la jää rei­lus­ti pol­vi­ti­laa myös pit­kä­jal­kai­sel­le – ei to­sin kes­ki­pai­kal­la, jos­sa ei ole taak­se työn­ty­vän kes­ki­kon­so­lin vuok­si jal­ka­te­ril­le yli­mää­räi­siä sent­te­jä. Ta­kais­tuin­loh­kois­sa on eril­li­set pi­tuus­sää­döt, ja sel­kä­no­jan kal­lis­tus­kul­man pys­tyy sää­tä­mään nel­jään asen­toon. Kol­man­nen ri­vin li­säis­tui­mil­le mah­tuu vain lap­sia, mut­ta tuo­lit tait­tu­vat hel­pos­ti käyt­tö­kun­toon.

Kes­ki­ri­vin is­tui­mien tait­to ei ole ihan simp­pe­liä en­si yrit­tä­mäl­lä ja tal­vi­pi­me­äl­lä. Oh­je­kir­jas­ta sel­vi­ää, et­tä sel­kä­no­jan voi tait­taa vaa­ka­ta­soon vas­ta sit­ten, kun on en­sin kään­tä­nyt is­tui­men kyl­jes­sä ole­vas­ta lu­ki­tus­sal­vas­ta. Lop­pu­tu­los pal­kit­see, sil­lä las­taus­pin­nas­ta muo­dos­tuu ta­sai­nen. Säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku on kä­te­vä mut­ta mel­ko hi­das­liik­kei­nen.

Siististi vaihtava Jatco-automaattivaihteisto on kuusiportainen. Manuaalivaihdot voi tehdä ohjauspyörän siivekkeistä. Mekaaninen käsijarru on kätevä.

Siististi vaihtava Jatco-automaattivaihteisto on kuusiportainen. Manuaalivaihdot voi tehdä ohjauspyörän siivekkeistä. Mekaaninen käsijarru on kätevä.

Juha Peltonen

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Pak­kas­toi­mi­vuus. Toi­mii on­gel­mit­ta noin 30 pak­ka­sas­tees­sa.

Är­syt­tää: Va­ja­vai­set säh­kö­sää­döt. Kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa sel­lai­set on, etu­mat­kus­ta­jal­la ei.

Yl­lät­tää: Is­tuin­ten tait­to. Kes­ki­ri­vin sel­kä­no­ja tai­te­taan eril­li­ses­tä lat­ti­a­vi­vus­ta.

Yh­teen­ve­to: Mit­su­bis­hi Out­lan­de­rin ko­ke­mat uu­dis­tuk­set ko­hen­ta­vat olen­nai­ses­ti toi­mi­vuut­ta ja ajo­tur­val­li­suut­ta. Hy­vän ne­li­ve­don an­si­os­ta ver­si­ol­la kel­paa möy­riä lu­mi­myrs­kys­sä­kin. 

Täh­det: 4,5

Mit­su­bis­hi Out­lan­der Ins­ty­le Navi AT 4WD 2.2 Di-D A 7P

Moot­to­ri: R4, tur­bo, 2268 cm³, 110 kW (150 hv)/3500 r/min, 380 Nm/1750–2500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0–100 km/h 10,3 s, huip­pu­no­peus 200 km/h

Ku­lu­tus: 5,8 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt: 154 g/km

Voi­man­siir­to: A6, etu-/ne­li­ve­to Mi­tat p. 4695, l. 1810, k. 1680 mm, ak­se­li­vä­li 2670 mm, oma­mas­sa 1780 kg, ta­va­ra­ti­la 128–913 l, tank­ki 60 l, ve­to­mas­sa 2000/750 kg

Hin­ta: 49 995 eu­roa

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi E-sarja on edelleen helposti tunnistettava Mercedes-Benziksi.

Uusi E-sarja on edelleen helposti tunnistettava Mercedes-Benziksi.

Toni Lindström

Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön

Auto Bild.Koeajot
Uusi E-sarja on edelleen helposti tunnistettava Mercedes-Benziksi.

Uusi E-sarja on edelleen helposti tunnistettava Mercedes-Benziksi.

Toni Lindström

Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön

Auto Bild.Koeajot
Suomessa Audi A5 ja S5 -mallien myynti on alkanut, ja ensimmäiset esittelyautot saapuvat Audi-jälleenmyyjille nähtäviksi ja koeajettaviksi vielä ennen lokakuun loppua. Toimitusaika tämän hetken tuotantotilanteen mukaan uusissa asiakastilauksissa noin 3-4 kk tilauksesta.

Suomessa Audi A5 ja S5 -mallien myynti on alkanut, ja ensimmäiset esittelyautot saapuvat Audi-jälleenmyyjille nähtäviksi ja koeajettaviksi vielä ennen lokakuun loppua. Toimitusaika tämän hetken tuotantotilanteen mukaan uusissa asiakastilauksissa noin 3-4 kk tilauksesta.

Audi

Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevyt­hyb­ri­di­tek­no­logiaa

Auto Bild.Uutiset
Suomessa Audi A5 ja S5 -mallien myynti on alkanut, ja ensimmäiset esittelyautot saapuvat Audi-jälleenmyyjille nähtäviksi ja koeajettaviksi vielä ennen lokakuun loppua. Toimitusaika tämän hetken tuotantotilanteen mukaan uusissa asiakastilauksissa noin 3-4 kk tilauksesta.

Suomessa Audi A5 ja S5 -mallien myynti on alkanut, ja ensimmäiset esittelyautot saapuvat Audi-jälleenmyyjille nähtäviksi ja koeajettaviksi vielä ennen lokakuun loppua. Toimitusaika tämän hetken tuotantotilanteen mukaan uusissa asiakastilauksissa noin 3-4 kk tilauksesta.

Audi

Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevyt­hyb­ri­di­tek­no­logiaa

Auto Bild.Uutiset
Auto kannattaa huollattaa säännöllisesti

Auto kannattaa huollattaa säännöllisesti

Vianor

 Näin maksimoit käytetyn autosi arvon

Auto Bild.Uutiset
Auto kannattaa huollattaa säännöllisesti

Auto kannattaa huollattaa säännöllisesti

Vianor

 Näin maksimoit käytetyn autosi arvon

Auto Bild.Uutiset