Mercedes-Benz GLC on linjoiltaan pyöristetty.

Mercedes-Benz GLC on linjoiltaan pyöristetty.

Oskari Pentti

Edeltäjäänsä tyylikkäämpi - Koeajossa Mercedes-Benz GLC

GLK:n seuraaja Mercedes-Benz GLC on huomattavasti edeltäjäänsä tyylikkäämpi. 

Auto Bild.Koeajot

Mer­ce­des-Benz yh­den­mu­kais­ti mal­li­mer­kin­nät. Ny­kyi­sel­lään kak­si en­sim­mäis­tä, G ja L, viit­taa­vat siis maas­to­au­toon ja C vas­taa­vas­ti au­ton ko­ko­luok­kaan, joka on täs­sä ta­pauk­ses­sa sama kuin C-sar­jan ma­ta­lam­mas­sa hen­ki­lö­au­tos­sa.

Ihan suo­ra­vii­vai­ses­ti ei tule sil­ti olet­taa, et­tä Mer­ce­des-Benz GLC:n ja C-sar­jan pi­tuus, le­veys ja ak­se­li­vä­li oli­si­vat täs­mäl­leen sa­mat. GLC on hie­man C:tä ly­hy­em­pi, mut­ta ak­se­li­vä­liä ja le­veyt­tä sii­nä on enem­män. En­ti­nen ML on ny­kyi­sel­lään siis GLE, ja GL muut­tuu GLS:ksi, jo­ten ko­ko­luo­kat tu­le­vat pa­rem­min sel­vil­le.

Pyö­rei­tä lin­jo­ja

Sii­nä mis­sä GLK oli maas­to­au­to­mai­sen kul­mi­kas, on GLC pyö­ris­ty­nyt ja muut­tu­nut ko­ko­nai­suu­des­saan tyy­lik­kääm­mäk­si. Pyö­ris­ty­mi­sen myö­tä au­ton koko on kas­va­nut: Mer­ce­des-Ben GLC:ssä on pi­tuut­ta 12 cm ja le­veyt­tä 5 cm enem­män kuin GLK:ssa.

Myös oh­jaa­mon il­me on muut­tu­nut huo­mat­ta­vas­ti, ja suun­taus on sama kuin ul­ko­a­sus­sa: kul­mik­kuu­des­ta on siir­ryt­ty pyö­re­äm­pään ja peh­me­äm­pään lin­jaan. Oh­jaa­mon ylei­sil­me on huo­mat­ta­vas­ti lä­hem­pä­nä ma­ta­lam­pien hen­ki­lö­au­to­jen ul­ko­nä­köä kuin ai­em­min. Ei GLK:nkaan oh­jaa­moa voi ka­ruk­si moit­tia, mut­ta sii­nä on enem­män pe­rin­teis­tä maas­tu­ri­mais­ta, eh­kä­pä jopa hie­man ta­va­ra-au­to­mais­ta sär­mik­kyyt­tä.

Pyöristymisen myötä auton koko on kasvanut: Mercedes-Benz GLC:ssä on pituutta 12 cm ja leveyttä 5 cm enemmän kuin GLK:ssa.

Pyöristymisen myötä auton koko on kasvanut: Mercedes-Benz GLC:ssä on pituutta 12 cm ja leveyttä 5 cm enemmän kuin GLK:ssa.

Oskari Pentti

Ny­kyi­nen yh­den­mu­kai­sem­pi lin­ja so­pii ko­ko­nai­suu­teen pa­rem­min, ja se on lä­hem­pä­nä Mer­ce­des-Ben­zin ny­ky­tyy­liä. Merk­ki on siis hel­pos­ti tun­nis­tet­ta­vis­sa eril­li­si­ne kes­ki­näyt­töi­neen, kes­ki­kon­so­lin kyt­ki­mi­neen ja touch­pa­dei­neen.

Run­saat etu­ti­lat

Kas­vun yh­tey­des­sä ti­laa on loih­dit­tu juu­ri sin­ne, mis­sä se oli edel­tä­jäs­sä hei­koim­mil­laan eli ta­kais­tui­mel­le. Ak­se­li­vä­li on GLK:hon ver­rat­tu­na ve­näh­tä­nyt rei­lun kym­me­nen ja jal­ka­ti­la ta­ka­na ra­pi­at vii­si sent­ti­met­riä. Vaik­ka ta­kais­tuin­tyy­ny on var­sin ly­hyt, ei is­tu­ma-asen­nos­sa ole moit­ti­mis­ta. Asen­to on pys­tyn ryh­di­käs ja is­tuin tar­joi­lee riit­tä­vän tuen.

Ja mikä pa­ras­ta, pään­ti­la ei lopu pi­dem­mäl­lä­kään mat­kus­ta­jal­la kes­ken. Il­mei­ses­ti hie­man ly­hy­en ta­kais­tuin­tyy­nyn an­si­o­ta on, et­tä ta­kais­tui­mel­le on var­sin help­po men­nä.

Ku­ten ar­va­ta saat­taa, etu­ti­lat riit­tä­vät eri­ko­koi­sil­le kul­jet­ta­jil­le mai­ni­os­ti. Kul­jet­ta­jan pai­kal­la suu­rem­pi kor­keus ei tun­nu ajos­sa muu­ta kuin sii­nä, et­tä jo­nos­sa ajet­ta­es­sa nä­kee var­sin hy­vin nor­maa­li­kor­kui­sen hen­ki­lö­au­ton yli.

Mercedes-Benz GLC:n etuistuimet antavat hyvän tuen, ja tilaa on riittävästi erikokoisille matkaajille. Hallintalaitteet ovat hyvin kuljettajan ulottuvilla.

Mercedes-Benz GLC:n etuistuimet antavat hyvän tuen, ja tilaa on riittävästi erikokoisille matkaajille. Hallintalaitteet ovat hyvin kuljettajan ulottuvilla.

Oskari Pentti

Jou­si­tus on on­nis­tut­tu sää­tä­mään ko­ko­nai­suu­teen hy­vin so­pi­vak­si. Kori ei kal­lis­te­le ylet­tö­mäs­ti mut­kai­sel­la tiel­lä vaan tun­tuu oi­ke­as­taan mil­tei ak­tii­vi­sen jä­mä­käl­tä.

Toi­saal­ta au­to ei hyt­käh­te­le hi­das­te­töys­syis­sä yli­mää­räi­siä tai tä­ri­se her­mos­tu­nees­ti epä­ta­sai­sel­la pin­nal­la. Ko­ko­nai­suu­des­sa on so­pi­va yh­dis­tel­mä jä­mäk­kyyt­tä ja peh­meyt­tä, ei­kä jou­si­tuk­sen omi­nai­suu­det kär­si edes suu­rem­mal­la kuor­mal­la.

Mercedes-Benz GLC:n jousituksen ominaisuudet eivät kärsi edes suuremmalla kuormalla.

Mercedes-Benz GLC:n jousituksen ominaisuudet eivät kärsi edes suuremmalla kuormalla.

Oskari Pentti

Yh­dek­sän vaih­det­ta

Mer­ce­des-Benz GLC:n oh­jaus ni­voo ko­ko­nai­suu­den ak­tii­vis­ta kul­jet­taa miel­lyt­tä­väk­si pa­ke­tik­si. Oh­jaus­tun­to ja oh­jaus­vas­te säi­ly­vät hy­vi­nä eri­lai­sis­sa ajo­ti­lan­teis­sa, ei­kä GLK:n pie­nes­tä oh­jauk­sen tun­not­to­muu­des­ta ole jäl­jel­lä edes viit­tei­tä.

Voi­man­läh­de on va­lit­ta­vis­sa kah­den die­se­lin ja yh­den ben­sii­ni­moot­to­rin vä­lil­lä. 250 ben­sa­moot­to­ri on kak­si­lit­rai­nen tur­bo, ja mo­lem­pien tur­bo­die­se­lien is­ku­ti­la­vuus on sama. 250 d:ssä moot­to­ris­ta on pu­ris­tet­tu 204 he­vos­voi­maa, kun ko­ea­jos­sa ol­lees­sa 220 d:ssä on 170 he­vos­voi­maa. 220 d:n 400 new­ton­met­rin vään­tö­mo­ment­ti saat­taa tun­tua iso­sis­kon 500 Nm:n vään­tö­mo­men­tin rin­nal­la vä­häi­sel­tä, mut­ta mo­lem­mat ar­vot ovat kii­tet­tä­viä.

Kojelauta kytkimineen on kuin matalammista Mercedes-Benzin malleista.

Kojelauta kytkimineen on kuin matalammista Mercedes-Benzin malleista.

Oskari Pentti

Kaik­kien kol­men moot­to­rin jat­ko­na on ai­na yh­dek­sän­vaih­tei­nen 9G-Tro­nic-kak­sois­kyt­ki­nau­to­maat­ti ja ne­li­ve­to.

220 d:n käy­tän­nön suo­ri­tus­ky­ky on hyvä, jo­ten yh­dek­säl­le vaih­teel­le on pe­rus­teet. To­sin myös var­sin muh­kea vään­tö te­kee aja­mi­ses­ta vä­ki­vah­van tun­tuis­ta. Ää­nie­ris­tys an­sait­see kii­tok­sen, sil­lä moot­to­rin mu­ri­na ei suu­rem­min kan­tau­du oh­jaa­moon die­se­leil­le omi­nai­ses­ta rak­su­tuk­ses­ta pu­hu­mat­ta­kaan.

Adaptiivinen vakionopeudensäädin näyttää etäisyyden edellä ajavaan ja pitää nopeuden samana, vaikka nopeus olisi asetettu hieman suuremmaksikin.

Adaptiivinen vakionopeudensäädin näyttää etäisyyden edellä ajavaan ja pitää nopeuden samana, vaikka nopeus olisi asetettu hieman suuremmaksikin.

Oskari Pentti

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Voi­man­siir­to. Moot­to­ri-vaih­teis­to­yh­dis­tel­mä ta­kaa muh­ke­an suo­ri­tus­ky­vyn, jon­ka ne­li­ve­to täy­den­tää.

Är­syt­tää: Hin­ta. Liki 60 000 eu­ron hin­ta kar­sii tä­män mu­ka­van ja hil­jai­sen ka­tu­maas­tu­rin hel­pos­ti vaih­to­eh­dois­ta.

Yl­lät­tää: Mu­ka­vuus. Jou­si­tus­mu­ka­vuus an­sait­see ka­tu­maas­tu­rik­si kii­tok­sen, ja myös melu on on­nis­tut­tu vai­men­ta­maan hy­vin.

Yh­teen­ve­to: Mer­ce­des-Benz GLC:n pyö­re­än peh­meä muo­toi­lu kät­kee al­leen tyy­lik­kään ja mauk­kaan ko­ko­nai­suu­den. Ka­tu­maas­tu­rik­si ajet­ta­vuus on kii­tet­tä­vän hyvä yh­dis­tel­mä mu­ka­vuut­ta ja jä­mäk­kyyt­tä, ja oh­jaus­tun­to an­sait­see kai­kis­sa ti­lan­teis­sa kii­tok­sen. 

Täh­det: 4

Mer­ce­des-Benz GLC 220 d 4Ma­tic A Pre­mium Bu­si­ness

Moot­to­ri: R4, tur­bo, 2143 cm3, 125 kW (170 hv)/3000–4200 r/min, 400 Nm/1400–2800 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0−100 km/h: 8,3 s,  huip­pu­no­peus 210 km/h

Ku­lu­tus: 5,0 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt: 129 g/km

Voi­man­siir­to: A9 (kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to), ne­li­ve­to

Mi­tat: p. 4656 mm, l. 1890 mm, k. 1639 mm, ak­se­li­vä­li 2873 mm, oma­mas­sa 1845 kg, kan­ta­vuus 655 kg, ve­to­mas­sa 750/2500 kg, ta­va­ra­ti­la 505−1600 l, tank­ki 50 l

Hin­ta: 59 007 eu­roa

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU