Mercedes-Benz GLC on linjoiltaan pyöristetty.
Oskari Pentti
Edeltäjäänsä tyylikkäämpi - Koeajossa Mercedes-Benz GLC
GLK:n seuraaja Mercedes-Benz GLC on huomattavasti edeltäjäänsä tyylikkäämpi.
Mercedes-Benz yhdenmukaisti mallimerkinnät. Nykyisellään kaksi ensimmäistä, G ja L, viittaavat siis maastoautoon ja C vastaavasti auton kokoluokkaan, joka on tässä tapauksessa sama kuin C-sarjan matalammassa henkilöautossa.
Ihan suoraviivaisesti ei tule silti olettaa, että Mercedes-Benz GLC:n ja C-sarjan pituus, leveys ja akseliväli olisivat täsmälleen samat. GLC on hieman C:tä lyhyempi, mutta akseliväliä ja leveyttä siinä on enemmän. Entinen ML on nykyisellään siis GLE, ja GL muuttuu GLS:ksi, joten kokoluokat tulevat paremmin selville.
Pyöreitä linjoja
Siinä missä GLK oli maastoautomaisen kulmikas, on GLC pyöristynyt ja muuttunut kokonaisuudessaan tyylikkäämmäksi. Pyöristymisen myötä auton koko on kasvanut: Mercedes-Ben GLC:ssä on pituutta 12 cm ja leveyttä 5 cm enemmän kuin GLK:ssa.
Myös ohjaamon ilme on muuttunut huomattavasti, ja suuntaus on sama kuin ulkoasussa: kulmikkuudesta on siirrytty pyöreämpään ja pehmeämpään linjaan. Ohjaamon yleisilme on huomattavasti lähempänä matalampien henkilöautojen ulkonäköä kuin aiemmin. Ei GLK:nkaan ohjaamoa voi karuksi moittia, mutta siinä on enemmän perinteistä maasturimaista, ehkäpä jopa hieman tavara-automaista särmikkyyttä.
Pyöristymisen myötä auton koko on kasvanut: Mercedes-Benz GLC:ssä on pituutta 12 cm ja leveyttä 5 cm enemmän kuin GLK:ssa.
Oskari Pentti
Nykyinen yhdenmukaisempi linja sopii kokonaisuuteen paremmin, ja se on lähempänä Mercedes-Benzin nykytyyliä. Merkki on siis helposti tunnistettavissa erillisine keskinäyttöineen, keskikonsolin kytkimineen ja touchpadeineen.
Runsaat etutilat
Kasvun yhteydessä tilaa on loihdittu juuri sinne, missä se oli edeltäjässä heikoimmillaan eli takaistuimelle. Akseliväli on GLK:hon verrattuna venähtänyt reilun kymmenen ja jalkatila takana rapiat viisi senttimetriä. Vaikka takaistuintyyny on varsin lyhyt, ei istuma-asennossa ole moittimista. Asento on pystyn ryhdikäs ja istuin tarjoilee riittävän tuen.
Ja mikä parasta, pääntila ei lopu pidemmälläkään matkustajalla kesken. Ilmeisesti hieman lyhyen takaistuintyynyn ansiota on, että takaistuimelle on varsin helppo mennä.
Kuten arvata saattaa, etutilat riittävät erikokoisille kuljettajille mainiosti. Kuljettajan paikalla suurempi korkeus ei tunnu ajossa muuta kuin siinä, että jonossa ajettaessa näkee varsin hyvin normaalikorkuisen henkilöauton yli.
Mercedes-Benz GLC:n etuistuimet antavat hyvän tuen, ja tilaa on riittävästi erikokoisille matkaajille. Hallintalaitteet ovat hyvin kuljettajan ulottuvilla.
Oskari Pentti
Jousitus on onnistuttu säätämään kokonaisuuteen hyvin sopivaksi. Kori ei kallistele ylettömästi mutkaisella tiellä vaan tuntuu oikeastaan miltei aktiivisen jämäkältä.
Toisaalta auto ei hytkähtele hidastetöyssyissä ylimääräisiä tai tärise hermostuneesti epätasaisella pinnalla. Kokonaisuudessa on sopiva yhdistelmä jämäkkyyttä ja pehmeyttä, eikä jousituksen ominaisuudet kärsi edes suuremmalla kuormalla.
Mercedes-Benz GLC:n jousituksen ominaisuudet eivät kärsi edes suuremmalla kuormalla.
Oskari Pentti
Yhdeksän vaihdetta
Mercedes-Benz GLC:n ohjaus nivoo kokonaisuuden aktiivista kuljettaa miellyttäväksi paketiksi. Ohjaustunto ja ohjausvaste säilyvät hyvinä erilaisissa ajotilanteissa, eikä GLK:n pienestä ohjauksen tunnottomuudesta ole jäljellä edes viitteitä.
Voimanlähde on valittavissa kahden dieselin ja yhden bensiinimoottorin välillä. 250 bensamoottori on kaksilitrainen turbo, ja molempien turbodieselien iskutilavuus on sama. 250 d:ssä moottorista on puristettu 204 hevosvoimaa, kun koeajossa olleessa 220 d:ssä on 170 hevosvoimaa. 220 d:n 400 newtonmetrin vääntömomentti saattaa tuntua isosiskon 500 Nm:n vääntömomentin rinnalla vähäiseltä, mutta molemmat arvot ovat kiitettäviä.
Kojelauta kytkimineen on kuin matalammista Mercedes-Benzin malleista.
Oskari Pentti
Kaikkien kolmen moottorin jatkona on aina yhdeksänvaihteinen 9G-Tronic-kaksoiskytkinautomaatti ja neliveto.
220 d:n käytännön suorituskyky on hyvä, joten yhdeksälle vaihteelle on perusteet. Tosin myös varsin muhkea vääntö tekee ajamisesta väkivahvan tuntuista. Äänieristys ansaitsee kiitoksen, sillä moottorin murina ei suuremmin kantaudu ohjaamoon dieseleille ominaisesta raksutuksesta puhumattakaan.
Adaptiivinen vakionopeudensäädin näyttää etäisyyden edellä ajavaan ja pitää nopeuden samana, vaikka nopeus olisi asetettu hieman suuremmaksikin.
Oskari Pentti
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Voimansiirto. Moottori-vaihteistoyhdistelmä takaa muhkean suorituskyvyn, jonka neliveto täydentää.
Ärsyttää: Hinta. Liki 60 000 euron hinta karsii tämän mukavan ja hiljaisen katumaasturin helposti vaihtoehdoista.
Yllättää: Mukavuus. Jousitusmukavuus ansaitsee katumaasturiksi kiitoksen, ja myös melu on onnistuttu vaimentamaan hyvin.
Yhteenveto: Mercedes-Benz GLC:n pyöreän pehmeä muotoilu kätkee alleen tyylikkään ja maukkaan kokonaisuuden. Katumaasturiksi ajettavuus on kiitettävän hyvä yhdistelmä mukavuutta ja jämäkkyyttä, ja ohjaustunto ansaitsee kaikissa tilanteissa kiitoksen.
Tähdet: 4
Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic A Premium Business
Moottori: R4, turbo, 2143 cm3, 125 kW (170 hv)/3000–4200 r/min, 400 Nm/1400–2800 r/min
Suorituskyky 0−100 km/h: 8,3 s, huippunopeus 210 km/h
Kulutus: 5,0 l/100 km, diesel
CO2-päästöt: 129 g/km
Voimansiirto: A9 (kaksoiskytkinvaihteisto), neliveto
Mitat: p. 4656 mm, l. 1890 mm, k. 1639 mm, akseliväli 2873 mm, omamassa 1845 kg, kantavuus 655 kg, vetomassa 750/2500 kg, tavaratila 505−1600 l, tankki 50 l
Hinta: 59 007 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Virtaohjattu kuulokevahvistin
Mola Mola Perca
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Uusi Totem LOON
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Austrian Audio Full Score One
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN