Mercedes-Benz GLC on linjoiltaan pyöristetty.
Oskari Pentti
Edeltäjäänsä tyylikkäämpi - Koeajossa Mercedes-Benz GLC
GLK:n seuraaja Mercedes-Benz GLC on huomattavasti edeltäjäänsä tyylikkäämpi.
Mercedes-Benz yhdenmukaisti mallimerkinnät. Nykyisellään kaksi ensimmäistä, G ja L, viittaavat siis maastoautoon ja C vastaavasti auton kokoluokkaan, joka on tässä tapauksessa sama kuin C-sarjan matalammassa henkilöautossa.
Ihan suoraviivaisesti ei tule silti olettaa, että Mercedes-Benz GLC:n ja C-sarjan pituus, leveys ja akseliväli olisivat täsmälleen samat. GLC on hieman C:tä lyhyempi, mutta akseliväliä ja leveyttä siinä on enemmän. Entinen ML on nykyisellään siis GLE, ja GL muuttuu GLS:ksi, joten kokoluokat tulevat paremmin selville.
Pyöreitä linjoja
Siinä missä GLK oli maastoautomaisen kulmikas, on GLC pyöristynyt ja muuttunut kokonaisuudessaan tyylikkäämmäksi. Pyöristymisen myötä auton koko on kasvanut: Mercedes-Ben GLC:ssä on pituutta 12 cm ja leveyttä 5 cm enemmän kuin GLK:ssa.
Myös ohjaamon ilme on muuttunut huomattavasti, ja suuntaus on sama kuin ulkoasussa: kulmikkuudesta on siirrytty pyöreämpään ja pehmeämpään linjaan. Ohjaamon yleisilme on huomattavasti lähempänä matalampien henkilöautojen ulkonäköä kuin aiemmin. Ei GLK:nkaan ohjaamoa voi karuksi moittia, mutta siinä on enemmän perinteistä maasturimaista, ehkäpä jopa hieman tavara-automaista särmikkyyttä.
Pyöristymisen myötä auton koko on kasvanut: Mercedes-Benz GLC:ssä on pituutta 12 cm ja leveyttä 5 cm enemmän kuin GLK:ssa.
Oskari Pentti
Nykyinen yhdenmukaisempi linja sopii kokonaisuuteen paremmin, ja se on lähempänä Mercedes-Benzin nykytyyliä. Merkki on siis helposti tunnistettavissa erillisine keskinäyttöineen, keskikonsolin kytkimineen ja touchpadeineen.
Runsaat etutilat
Kasvun yhteydessä tilaa on loihdittu juuri sinne, missä se oli edeltäjässä heikoimmillaan eli takaistuimelle. Akseliväli on GLK:hon verrattuna venähtänyt reilun kymmenen ja jalkatila takana rapiat viisi senttimetriä. Vaikka takaistuintyyny on varsin lyhyt, ei istuma-asennossa ole moittimista. Asento on pystyn ryhdikäs ja istuin tarjoilee riittävän tuen.
Ja mikä parasta, pääntila ei lopu pidemmälläkään matkustajalla kesken. Ilmeisesti hieman lyhyen takaistuintyynyn ansiota on, että takaistuimelle on varsin helppo mennä.
Kuten arvata saattaa, etutilat riittävät erikokoisille kuljettajille mainiosti. Kuljettajan paikalla suurempi korkeus ei tunnu ajossa muuta kuin siinä, että jonossa ajettaessa näkee varsin hyvin normaalikorkuisen henkilöauton yli.
Mercedes-Benz GLC:n etuistuimet antavat hyvän tuen, ja tilaa on riittävästi erikokoisille matkaajille. Hallintalaitteet ovat hyvin kuljettajan ulottuvilla.
Oskari Pentti
Jousitus on onnistuttu säätämään kokonaisuuteen hyvin sopivaksi. Kori ei kallistele ylettömästi mutkaisella tiellä vaan tuntuu oikeastaan miltei aktiivisen jämäkältä.
Toisaalta auto ei hytkähtele hidastetöyssyissä ylimääräisiä tai tärise hermostuneesti epätasaisella pinnalla. Kokonaisuudessa on sopiva yhdistelmä jämäkkyyttä ja pehmeyttä, eikä jousituksen ominaisuudet kärsi edes suuremmalla kuormalla.
Mercedes-Benz GLC:n jousituksen ominaisuudet eivät kärsi edes suuremmalla kuormalla.
Oskari Pentti
Yhdeksän vaihdetta
Mercedes-Benz GLC:n ohjaus nivoo kokonaisuuden aktiivista kuljettaa miellyttäväksi paketiksi. Ohjaustunto ja ohjausvaste säilyvät hyvinä erilaisissa ajotilanteissa, eikä GLK:n pienestä ohjauksen tunnottomuudesta ole jäljellä edes viitteitä.
Voimanlähde on valittavissa kahden dieselin ja yhden bensiinimoottorin välillä. 250 bensamoottori on kaksilitrainen turbo, ja molempien turbodieselien iskutilavuus on sama. 250 d:ssä moottorista on puristettu 204 hevosvoimaa, kun koeajossa olleessa 220 d:ssä on 170 hevosvoimaa. 220 d:n 400 newtonmetrin vääntömomentti saattaa tuntua isosiskon 500 Nm:n vääntömomentin rinnalla vähäiseltä, mutta molemmat arvot ovat kiitettäviä.
Kojelauta kytkimineen on kuin matalammista Mercedes-Benzin malleista.
Oskari Pentti
Kaikkien kolmen moottorin jatkona on aina yhdeksänvaihteinen 9G-Tronic-kaksoiskytkinautomaatti ja neliveto.
220 d:n käytännön suorituskyky on hyvä, joten yhdeksälle vaihteelle on perusteet. Tosin myös varsin muhkea vääntö tekee ajamisesta väkivahvan tuntuista. Äänieristys ansaitsee kiitoksen, sillä moottorin murina ei suuremmin kantaudu ohjaamoon dieseleille ominaisesta raksutuksesta puhumattakaan.
Adaptiivinen vakionopeudensäädin näyttää etäisyyden edellä ajavaan ja pitää nopeuden samana, vaikka nopeus olisi asetettu hieman suuremmaksikin.
Oskari Pentti
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Voimansiirto. Moottori-vaihteistoyhdistelmä takaa muhkean suorituskyvyn, jonka neliveto täydentää.
Ärsyttää: Hinta. Liki 60 000 euron hinta karsii tämän mukavan ja hiljaisen katumaasturin helposti vaihtoehdoista.
Yllättää: Mukavuus. Jousitusmukavuus ansaitsee katumaasturiksi kiitoksen, ja myös melu on onnistuttu vaimentamaan hyvin.
Yhteenveto: Mercedes-Benz GLC:n pyöreän pehmeä muotoilu kätkee alleen tyylikkään ja maukkaan kokonaisuuden. Katumaasturiksi ajettavuus on kiitettävän hyvä yhdistelmä mukavuutta ja jämäkkyyttä, ja ohjaustunto ansaitsee kaikissa tilanteissa kiitoksen.
Tähdet: 4
Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic A Premium Business
Moottori: R4, turbo, 2143 cm3, 125 kW (170 hv)/3000–4200 r/min, 400 Nm/1400–2800 r/min
Suorituskyky 0−100 km/h: 8,3 s, huippunopeus 210 km/h
Kulutus: 5,0 l/100 km, diesel
CO2-päästöt: 129 g/km
Voimansiirto: A9 (kaksoiskytkinvaihteisto), neliveto
Mitat: p. 4656 mm, l. 1890 mm, k. 1639 mm, akseliväli 2873 mm, omamassa 1845 kg, kantavuus 655 kg, vetomassa 750/2500 kg, tavaratila 505−1600 l, tankki 50 l
Hinta: 59 007 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Cd-unelma
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
Technicsiltä lähtötason levysoitin
Keltaisen huvilan lumo kantaa Hangossa
Galvaanisesti eristetty usb-kohinasuodin
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
Pro-Jectilta kaksi uutta putkiboksia
Passin uudistunut kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL