Peugeot 308 GTi:n jousitus on hyvin sopusoinnussa auton suorituskyvyn kanssa

Peugeot 308 GTi:n jousitus on hyvin sopusoinnussa auton suorituskyvyn kanssa

Oskari Pentti

Koeajossa ärjyvä pikkuleijona - Peugeot 308 GTi 

Peugeot 308 GTi on nykyaikainen tuulahdus menneestä. Historian siipien havina tuntuu pikkusportissa, jossa on  205 GTI:n perimää.

Auto Bild.Koeajot

Le­gen­daa­ri­sen Peu­ge­ot 205 GTI:n viih­dyt­tä­vyy­teen ja ur­hei­lu­hen­ki­syy­teen on vai­kea yl­tää jopa sa­man mer­kin si­säl­lä. 206 GTI oli ai­koi­naan pet­ty­mys, ja vas­ta vuon­na 2003 esi­tel­ty 206 RC täyt­ti kun­ni­al­la 205 GTI:n jäl­jil­tä jää­neet suu­ret ”saap­paat”.

Peu­ge­ot 205:stä teh­tiin ai­koi­naan 200 kap­pa­let­ta T16-mal­lia, jot­ta sil­le saa­tiin B-ryh­män luo­ki­tus ral­lin MM-sar­jaan. Ari Va­ta­nen, Timo Sa­lo­nen ja Juha Kank­ku­nen na­put­te­li­vat­kin täl­lä pie­no­kai­sel­la usei­ta WRC-voit­to­ja vuo­si­na 1984–86.

Peu­ge­o­til­ta on jo to­tut­tu odot­ta­maan rä­vä­köi­tä sport­ti­ver­si­oi­ta, ja nyt ko­ea­jet­tu 308 GTi on luok­kaa suu­rem­pi kuin jo klas­si­kok­si muo­dos­tu­nut 205 GTI. Eli ihan yh­tä näp­pä­rään ajet­ta­vuut­ta ei ole lu­vas­sa kuin 205 GTI:ssä. Uu­si 308 GTi tar­joi­lee kui­ten­kin jo­ta­kin, mikä läm­mit­tää vä­hin­tään yh­tä pal­jon, kuin mitä teki ai­koi­naan Peu­ge­ot 205 GTI.

Vai­su­ko? Ei lii­an

Äk­ki­vil­kai­sul­la Peu­ge­ot 308 GTi:n ul­ko­nä­kö on per­he­au­to­mai­sen ja var­sin vai­sun oloi­nen. Ta­ka­pus­ku­rin al­ta pil­kot­ta­vis­ta tup­la­put­kis­ta to­sin kuu­luu tyh­jä­käyn­nil­lä ”so­pi­va” hö­ri­nä, ja lei­jo­naa tar­kem­min tar­kas­tel­les­sa sii­tä löy­tyy mui­ta­kin me­no­ha­luis­ta kie­li­viä merk­ke­jä.

Huo­mio kiin­nit­tyy kook­kai­siin etu­jar­ru­le­vyi­hin. Edes­sä jar­ru­pa­lo­ja pu­ris­te­taan le­vyn pin­taan ne­li­män­täi­sil­lä sa­tu­loil­la, joi­ta ko­ris­taa Peu­ge­ot SPORT -teks­ti. Ta­ka­jar­ru­le­vyt näyt­tä­vät puo­les­taan mel­ko vaa­ti­mat­to­mil­ta. To­sin voi­mak­kais­sa jar­ru­tuk­sis­sa jä­mäk­kä­kin jou­si­tus nii­aa, ja etu­jar­ruil­ta ky­sy­tän huo­mat­ta­vas­ti enem­män te­hoa kuin ta­ka­jar­ruil­ta.

Ko­rin muo­toi­lus­sa ei ole läh­det­ty pul­lis­te­luun, jo­ten ko­ko­nai­suus on var­sin vai­su. Edes­sä huo­mio kiin­nit­tyy Peu­ge­o­tin lei­jo­naan, joka on 5-ovi­seen pe­rus­mal­liin ver­rat­tu­na va­lah­ta­nut ko­ne­pei­tol­ta etu­mas­kiin – sa­mal­la ta­val­la­han se on teh­nyt myös far­ma­ri­mal­lin 308 GT:ssä. Mis­sä on sit­ten GTi-hen­ki, jos sitä ei huo­maa ul­ko­puo­lel­ta? Oh­jaa­moon me­ne­mi­nen he­rät­tää jo huo­mat­ta­vas­ti enem­män tun­tei­ta.

Edestäpäin 308 GTi on sopivasti ”sleeperi”, joka ei heti kavalla räväköitä menohalujaan.

Edestäpäin 308 GTi on sopivasti ”sleeperi”, joka ei heti kavalla räväköitä menohalujaan.

Oskari Pentti

Mit­ta­ris­ton kimp­puun

Ovi­au­kon ala­lai­dan Peu­ge­ot Sport GTI -emb­lee­mi on vas­ta al­ku­soit­toa. Mit­ta­ris­to taas on var­sin ta­va­no­mai­nen, siis ai­na­kin nor­maa­lil­la ajo­a­se­tuk­sel­la. Kes­ki­kon­so­lin sport-pai­nik­keen pai­na­mi­nen muut­taa mit­ta­ris­ton vä­ri­tyk­sen pu­nai­sek­si – pie­ni mii­nus on se, et­tä sa­mal­la hä­vi­ää kier­ros­lu­ku­mit­ta­rin pu­nai­nen alue.

Pai­nal­luk­sen yh­tey­des­sä kes­ki­näyt­töön il­mes­tyy myös las­ken­nal­li­nen teho, vään­tö­mo­ment­ti ja ah­to­pai­ne­näy­töt. Oh­jau­sak­se­lin oi­ke­an­puo­lei­sen viik­si­kyt­ki­men pääs­tä pai­ne­le­mal­la näyt­töön voi va­li­ta vaik­ka g-voi­ma­nä­ky­män.

Peu­ge­ot 308 GTi :n viih­dyt­tä­vyys löy­tyy kui­ten­kin muu­al­ta kuin mit­ta­ris­ton näy­tös­tä. Hy­vän si­vut­tais­tu­en an­ta­vat etuis­tui­met ot­ta­vat kul­jet­ta­jan tiuk­kaan sy­lei­lyyn, ja var­sin pie­ni­ko­koi­nen, mut­ta pak­su­ke­häi­nen oh­jaus­pyö­rä is­tuu kä­siin mai­ni­os­ti. Oh­jaus­pyö­rän ke­häl­tä löy­tyy Rau­no Aal­to­sen lan­see­raa­ma oh­jaus­pyö­rän kes­ki­merk­ki – pu­nai­se­na to­sin. Me­tal­lia ole­vat pol­ki­mien pääl­li­set ja vaih­teen­va­lit­si­men nup­pi täy­den­tä­vät sport­ti­suut­ta.

Ta­ko­män­nät ja  kak­sois­ka­na­va-ah­din

Park­ki­pai­kal­la tiu­kas­ti kaar­ret­ta­es­sa tun­tuu liik­keel­le­läh­dön yh­tey­des­sä pien­tä ka­ko­mis­ta. Ei mi­tään hä­tää, sil­lä lu­kol­li­nen Tor­sen-tyyp­pi­nen ta­saus­pyö­räs­tö siel­lä vain hoi­te­lee toi­mi­aan. Ta­saus­pyö­räs­tön suu­rin lu­ki­tus on 35 pro­sent­tia.

Jo al­ku­met­reil­lä jou­si­tus tun­tuu jä­mä­käl­tä ja suu­rem­mis­sa röy­kyis­sä mel­kein­pä epä­mu­ka­val­ta. Moot­to­ri taas an­sait­see kii­tok­sen vä­ki­vah­vuu­des­ta ja toi­mi­vuu­des­ta laa­jal­la kier­ros­lu­ku­a­lu­eel­la. Moot­to­ri ve­tää ka­ko­mat­ta jo al­le 2 000 mi­nuut­ti­kier­rok­ses­ta al­ka­en. Vil­kai­su tek­ni­siin tie­toi­hin se­lit­tää ”syyn” tä­hän: suu­rin vään­tö­mo­ment­ti on tar­jol­la käyn­ti­no­peu­del­la 1 900–5 500 r/min. 308 GTi on tek­ni­ses­ti var­sin lä­hel­lä RCZ R -mal­lia, jo­ten moot­to­rin voi­ma­va­rat on to­dis­tet­tu Peu­ge­o­til­la jo lin­jak­kaam­mas­sa­kin ka­lus­tos­sa.

Pienikokoinen ja paksukehäinen ohjauspyörä sopii kokonaisuuteen mainiosti,  ja siitä saa tukevan otteen.

Pienikokoinen ja paksukehäinen ohjauspyörä sopii kokonaisuuteen mainiosti, ja siitä saa tukevan otteen.

Oskari Pentti

308 GTi:n voi­ma­tar­jon­ta va­kuut­taa siis var­sin no­pe­as­ti. Täys­kaa­su­kiih­dy­tyk­sis­sä ke­vät­ko­le­al­la as­fal­til­la ren­kai­den pito tun­tuu vaa­ti­mat­to­mal­ta, vaik­ka ku­meis­sa on le­veyt­tä 235 mm. Mikä sit­ten saa moot­to­rin toi­mi­maan jou­he­vas­ti ja vä­ki­vah­vas­ti? Moot­to­rin kes­tä­vyy­des­tä on huo­leh­dit­tu Mah­le Mo­tors­por­tin val­mis­ta­mil­la ta­ko­män­nil­lä.

Näin pu­ris­tus­suh­det­ta on voi­tu nos­taa. Kaa­su­jen­vaih­don te­hok­kuu­des­ta on huo­leh­dit­tu sil­lä, et­tä imu- ja pa­ko­vent­tii­leis­sä on muut­tu­va vent­tii­lin­nou­su, ja li­säk­si mo­lem­pien nok­ka-ak­se­lien ajoi­tus on muut­tu­va.

En­tis­tä vai­kut­ta­vam­mak­si moot­to­rin tar­joi­le­mat omi­nai­suu­det te­kee se, et­tä is­ku­ti­la­vuus on 1,6 lit­raa. Suu­reen lit­ra­te­hoon on pääs­ty ah­ti­mel­la ja vä­li­jääh­dyt­ti­mel­lä. Tur­bo on Borg­War­ne­rin val­mis­ta­ma kak­sois­ka­na­va-ah­din. Tämä kak­si­ja­ko sy­lin­te­rien kes­ken ta­kaa sen, et­tä pa­ko­kaa­su­jen vir­taus an­taa komp­res­so­ri­pyö­räl­le riit­tä­väs­ti vauh­tia, on käyn­ti­no­peus ma­ta­la tai kor­kea. Täl­lai­sen ah­din­ra­ken­teen suu­rin etu on sii­nä, et­tä se toi­mii täy­del­lä te­hol­la jo al­hai­sem­mil­la­kin moot­to­rin kier­ros­lu­vuil­la.

Mau­kas ja tark­ka

Pie­nen mais­kut­te­lun jäl­keen huo­maa, et­tä jou­si­tus on hy­vin so­pu­soin­nus­sa au­ton suo­ri­tus­ky­vyn kans­sa, alus­ta toi­mii eri­lai­sis­sa ajo­ti­lan­teis­sa mai­ni­os­ti. Vaik­ka jou­si­tus on­kin jä­mäk­kä, se ei ole pauk­ku­ko­va. Au­to is­tuu kaar­teis­sa hy­vin ajo­lin­jal­la, ja kul­jet­ta­ja saa hy­vän tuen is­tui­mes­ta.

Kaar­re­va­ka­vuus an­sait­see kii­tok­sen, sil­lä Tor­sen-ta­saus­pyö­räs­tö huo­leh­tii sii­tä, et­tä pi­toa saa­daan li­sää pa­rem­min pi­tä­väl­le pyö­räl­le. Kiih­dy­tyk­sen voi siis aloit­taa mut­kas­ta tul­ta­es­sa ai­kai­sem­min, kuin mitä on mah­dol­lis­ta teh­dä pe­rin­tei­sel­lä ta­saus­pyö­räs­töl­lä, joka ja­kaa mo­men­tin ta­san mo­lem­pien pyö­rien vä­lil­lä.

Peugeot 308 GTi:n etujarrulevyjen halkaisija on 380 millimetriä, ja jarrusatulat ovat nelimäntäiset. Alcon valmistamissa jarruissa on riittävästi tehoa.

Peugeot 308 GTi:n etujarrulevyjen halkaisija on 380 millimetriä, ja jarrusatulat ovat nelimäntäiset. Alcon valmistamissa jarruissa on riittävästi tehoa.

Oskari Pentti

308 GTi by Peugeot Sport on hyvä ajettava, jossa eri osakokonaisuudet on nivottu onnistuneeksi paketiksi.

308 GTi by Peugeot Sport on hyvä ajettava, jossa eri osakokonaisuudet on nivottu onnistuneeksi paketiksi.

Oskari Pentti

Ajon­va­kau­tus on sää­det­ty so­pi­van her­käk­si – mut­ta riit­tä­vän sal­li­vak­si ur­hei­lul­li­sem­paa­kin ajoa sil­mäl­lä­pi­tä­en. ESC sal­lii lie­vät luis­tot mut­ta ot­taa me­non hal­tuun rei­lus­ti höl­möil­tä­es­sä. Omiin tai­toi­hin­sa luot­ta­va voi kyt­keä ajon­va­kau­tuk­sen ko­ko­naan pois esi­mer­kik­si ra­dal­la kaa­su­tel­les­saan.

Tämä kaik­ki on siis tar­jol­la jo il­man sport-pai­nik­keen pai­na­mis­ta. Tuon pai­nik­keen käy­tön jäl­keen mie­leen tu­lee ky­sy­mys, et­tä mis­sä vai­hees­sa ikää on joko lii­kaa tai au­to muut­tuu riit­tä­vän sport­ti­sek­si. Peu­ge­ot 308 GTi vas­taa tä­hän: sii­nä vai­hees­sa, kun sport-pai­nik­keen pai­na­mi­sen jäl­keen au­to tun­tuu nor­maa­li­a­jos­sa re­a­goi­van kaa­su­pol­ki­men pie­niin­kin liik­kei­siin lä­hes är­syt­tä­vän ha­na­kas­ti.

Ää­ni­maa­il­ma

Toi­sek­seen ää­ni­maa­il­ma muut­tuu mu­ri­se­vam­man pauk­ku­vak­si, kun ää­net kuu­lu­vat voi­mak­kaam­min oh­jaa­moon. Toki pien­tä pau­ket­ta tar­joil­laan myös ul­koil­maan, ei kui­ten­kaan är­syt­tä­vän pal­joa.

Sport-na­pin pai­na­mi­sen jäl­keen 308 GTi:stä kuo­riu­tuu se vii­mei­nen si­laus sport­ti­suut­ta, jota jot­kut saat­ta­vat kai­vat – vaik­ka jo il­man pai­nik­keen pai­na­mis­ta­kin pa­ket­ti on mau­kas. 308 GTi:n moot­to­ris­ta on ole­mas­sa kak­si te­ho­vaih­to­eh­toa – 250 ja 270 hv – jois­ta vain te­hok­kaam­pi on myyn­nis­sä Suo­mes­sa. 250 he­vos­voi­maa­kin tun­tuu pa­pe­ril­la var­sin riit­tä­väl­tä 308:n ko­koi­seen au­toon, mut­ta eh­kä­pä se vii­mei­nen ur­hei­lul­li­nen si­laus kai­vau­tuu esil­le juu­ri täs­sä te­hok­kaam­mas­sa ko­ko­nai­suu­des­sa.

Ko­ea­jo­au­ton pu­na­mus­ta vä­ri­tys oli ul­ko­nä­ös­sä sil­miin­pis­tä­vin omi­nai­suus, joka erot­taa Peu­ge­ot 308 GTi:n mas­sas­ta, vaik­ka muu­ten au­to on­kin var­si­nai­nen ”slee­pe­ri” – on­nis­tu­nut ja viih­dyt­tä­vä ko­ko­nai­suus!

Melko voimakkaasti muotoillut Peugeot 308 GTi:n etuistuimet tukevat hyvin vartaloa – kuten sporttiseen kokonaisuuteen kuuluukin.

Melko voimakkaasti muotoillut Peugeot 308 GTi:n etuistuimet tukevat hyvin vartaloa – kuten sporttiseen kokonaisuuteen kuuluukin.

Oskari Pentti

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Kak­si­ja­koi­suus. 308 GTi:ssä on sa­mas­sa pa­ke­tis­sa rau­hal­li­seen ajo­nau­tin­toon so­pi­va jä­mäk­kä ko­ko­nai­suus ja ur­hei­lul­li­nen vä­ki­vah­va sport­ti.

Är­syt­tää: Herk­kyys. Sport-na­pin pai­na­mi­sen jäl­keen kaa­suun vas­taa­vuus tun­tuu nor­maa­li­käy­tös­sä jopa är­syt­tä­vän no­pe­al­ta.

Yl­lät­tää: Ta­saus­pyö­räs­tö. Kaar­teis­sa voi­mak­kaam­min­kin kiih­dy­tet­tä­es­sä Tor­sen-ta­saus­pyö­räs­tö pa­ran­taa yl­lät­tä­vän pal­jon kään­ty­vyyt­tä.

Yh­teen­ve­to: Peu­ge­ot 308 GTi on viih­dyt­tä­vä ko­ko­nai­suus, joka tar­joi­lee ur­hei­lul­li­sen ajo­nau­tin­non. Moot­to­rin tar­joi­le­mat voi­ma­va­rat ovat etu­ve­toi­seen au­toon riit­tä­vät ja ajet­ta­vuus mai­nio. Ää­net ovat sport-ase­tuk­sel­la riit­tä­vän räy­hä­kät, ja is­tui­met an­ta­vat hy­vän tuen.

Peu­ge­ot 308 GTi

Moot­to­ri: R4, tur­bo, 1598 cm3, 200 kW (272 hv)/6000 r/min, 330 Nm/1900 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0−100 km/h: 6,0 s, huip­pu­no­peus 250 km/h (ra­joi­tet­tu)

Ku­lu­tus: 6,0 l/100 km, ben­sii­ni 95 CO2-pääs­töt 139 g/km

Voi­man­siir­to: M6, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4253 mm, l. 1804 mm, k. 1446 mm, ak­se­li­vä­li 2620 mm, oma­mas­sa 1280 kg, kan­ta­vuus 510 kg, ta­va­ra­ti­la 420−1228 l, tank­ki 52 l

Hin­ta: 41 936 eu­roa

 Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU