Volkswagen Touranissa viivat on niin sanotusti piirretty suoraan.
Manu Tuppurainen
Koeajossa käytännöllinen paketti - Volkswagen Touran
Volkswagenin Touran uudistui täysin, mutta tarjoaa edelleen samat vahvuudet käytännöllisyydessä ja tiloissa.
Jos halutaan pakata jokin asia mahdollisimman täyteen, ideaalisin muoto silloin on kantti kertaa kantti kertaa kantti. Kuution muotoista tilaa on helpoin hallita, se on nähty myös automaailmassa monesti. Muotoilu edellä tehdyt autot eivät vain toimi, mutta kun lähtökohdaksi otetaan kuutio, toimivuus on silloin parhaimmillaan – tosin ulkomuodon ehdoilla.
Toiseen sukupolveensa edennyt Volkswagen Touran on hyvä esimerkki siitä, että kyllä toimii, kun ei ole turhia pokkauksia ja viivat on piirretty suoraan. Vaikka eihän se erityisen nätti ole. Ei ollut ensimmäinen sukupolvi, eikä ole nykyinenkään, mutta Touranissa on hämmästyttävää juuri se, kuinka tilava auto voi olla – näinkin kompaktissa koossa kuitenkin.
Sen lisäksi, että saksalaisinsinöörit ovat saaneet luotua kuutioon hyvät tilat, on näkyvyys joka suuntaan hämmästyttävän hyvä. Ikkunalinjatkin kun on piirretty lähes viivoitinta käyttäen, eikä niissä ole laskevia tai nousevia linjoja estämässä näkymää mihinkään suuntaan. Myös eteen näkyvyys on todella hyvä.
Harvassa autossa A-pilarit häiritsevät näkyvyyttä näin vähän – ne ovat suhteellisen ohuet ja niiden alla oleva pieni kolmioikkuna parantaa näkyvyyttä selvästi. Keulan ulottuvuuksia kuljettaja joutuu vähän hakemaan, sillä se häviää suhteellisen kauas eteen.
Volkswagen Touranin ikkunalinjatkin kun on piirretty lähes viivoitinta käyttäen
Manu Tuppurainen
Kotoisat olot
Touran edustaa sitä autoluokkaa, joka ostetaan usein tarpeeseen ja siksi ulkomuoto saattaa olla ostajalle täysin sivuseikka. Touranin ensimmäinen sukupolvi oli varsin kulmikas, nyt muodot ovat pehmentyneet hieman.
Keulan muotoihin on tullut pehmeyttä, mutta samat Volkswagenin nykymuotokielen suoraviivaiset linjat on säilytetty. Ilme edestä on raikas, mutta auton sivulle kiertäminen paljastaa edelleen sen laatikkomaisuuden.
Highline-varusteluun kuuluvan aktiivisen vakionopeudensäätimen kytkin löytyy vain ratin puolasta. Säädin toimii jouhevasti ja sitä on mukava käyttää.
Manu Tuppurainen
Volkswagen Touranin kojelauta on kuljettajan kohdalta taivutettu niin, ratin molemmin puolin se kääntyy kuljettajaa kohti.
Manu Tuppurainen
Kun sisälle kömpii, kuljettajan paikalla odottaa pienoinen yllätys. Kojelauta on kuljettajan kohdalta taivutettu niin, ratin molemmin puolin se kääntyy kuljettajaa kohti. Pieni asia, mutta se antaa kuljettajalle hyvän säväyksen – ratin takana tulee heti kotoisa olo. Hallintalaitteet ovat tuttua Volkswagenia, ne on mietitty niin, että kuljettajan ei tarvitse niitä miettiä.
Tilaa edessä on hyvin, hartiatila ei lopu. Sekin on korin laatikkomaisten muotojen ansiota. Takapenkille on helppo kulkea, kun ovet avautuvat lähes 90 asteen kulmaan. Siellä on sama meininki kuin edeltäjämallissakin. Kolme erillistä penkkiä, joissa on hyvä istua. Hartiatilaa riittää ja jalkatilaa myös. Lattialla ei ole häiritsevää kardaanitunnelia, joten takapenkillä olot ovat varsin lokoisat.
Touranin saa seitsenpaikkaisena, viimeinen penkkirivi nousee kätevästi ylös tavaratilan lattiasta. Sielläkin asiat ovat niin hyvin kuin 5+2 -paikkaisessa autossa voi vain olla, viimeinen penkkirivi on kuitenkin tässä autoluokassa suunniteltu aina vain tilapäiskäyttöä varten.
Viimeinen istuinrivi nousee tuttuun tapaan tavaratilan lattiasta.
Manu Tuppurainen
Takaisin kuljettajan paikalle
Hypätään takaisin hetkeksi kuljettajan paikalle. Ajoasento on siellä ryhdikäs ja säädöt ovat erittäin hyvät. Pystyasentokaan ei haittaa ja sen lisäksi, että Touran hankitaan tarpeeseen, sen kaltaisilla autoilla ajetaan usein kuitenkin myös paljon. Siinä asiassa ei ainakaan auto lopu kesken, sillä Touranin ratin takana viihtyy. Edellämainitut seikat, näkyvyys, ergonomia ja muut asiat luovat kuljettajan kannalta miellyttyvän kokonaisuuden.
Koeajoversiossa oli konepellin alla Volkswagenin tuttu 1,4-litrainen turboahdettu bensiinimoottori, joka toimii arkikäytössä erinomaisen hyvin. 150 hevosvoimaa ja 250 newtonmetriä vääntöä riittävät moneen tarpeeseen.
Jos voimalinjasta jotain negatiivistä haluaa lausua, se on moottorin jatkeena oleva seitsenportainen DSG-automaatti, jonka vedon pitkään kytkeytymiseen ei vain totu koskaan. Suunnanmuutokset ovat vaihteistolle edelleen hankalia. Mutta ne, joille laatikko on tuttu, ovat tähän jo vuosien saatossa tottuneet. Parempaan suuntaan on menty, mutta täydellisyyteen ei vielä päästy.
Kolme erillistä istuinta ja puuttuva kardaanitunneli takaavat mikuvat oltavat keskiriville.
Manu Tuppurainen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Käytännöllisyys. Ei voi kuin ihmetellä kuinka käytännöllinen Touran lopulta on.
Ärsyttää: DSG-automaatti. Vaihdelaatikon tietyt ominaisuudet.
Yllättää: Näkyvyys. Harvasta nykyautosta näkee näin hyvin ympärilleen.
Yhteenveto: Touran on käytännöllisyyttä, tilaa ja hyvää ajettavuutta yhdessä paketissa. Hyvin suunniteltu kokonaisuus, joka palvelee pätevästi monessa käytössä.
Tähdet: 4,5
Volkswagen Touran 1.4 TSI 110 kW Highline DSG
Moottori: R4, turbo, 1395 cm³, 110kW (150 hv)/5000–6000 r/min, 250 Nm/1500–3500 r/min
Suorituskyky: 0–100 km/h 8,9 s, huippunopeus 209 km/h
Kulutus: 5,4 l/100 km 95E
CO2-päästöt: 126 g/km
Voimansiirto: A7, etuveto
Mitat: p 4527, l 1829, k 1659 mm, akseliväli 2791 mm, omamassa 1478 kg, tavaratila 137–1857 l, tankki 58 l
Hinta: 37 751 euroa
Manu Tuppurainen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Hirsitalon runko paljaaksi ja kaikki uusiksi alusta asti
Elipsonin tehokkaampi pallo
SMSL:ltä daciton kuulokevahvistin
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Laadukasta immersiivistä ääntä
Puren klassikkoradiot
Näin värjäät pääsiäismunat keittiöstä löytyvillä aineksilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
2024 Alfa Romeo Giulia ja Stelvio: Päivitetyt versiot saapuivat Suomeen
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN