Volkswagen Touranissa viivat on niin sanotusti piirretty suoraan.
Manu Tuppurainen
Koeajossa käytännöllinen paketti - Volkswagen Touran
Volkswagenin Touran uudistui täysin, mutta tarjoaa edelleen samat vahvuudet käytännöllisyydessä ja tiloissa.
Jos halutaan pakata jokin asia mahdollisimman täyteen, ideaalisin muoto silloin on kantti kertaa kantti kertaa kantti. Kuution muotoista tilaa on helpoin hallita, se on nähty myös automaailmassa monesti. Muotoilu edellä tehdyt autot eivät vain toimi, mutta kun lähtökohdaksi otetaan kuutio, toimivuus on silloin parhaimmillaan – tosin ulkomuodon ehdoilla.
Toiseen sukupolveensa edennyt Volkswagen Touran on hyvä esimerkki siitä, että kyllä toimii, kun ei ole turhia pokkauksia ja viivat on piirretty suoraan. Vaikka eihän se erityisen nätti ole. Ei ollut ensimmäinen sukupolvi, eikä ole nykyinenkään, mutta Touranissa on hämmästyttävää juuri se, kuinka tilava auto voi olla – näinkin kompaktissa koossa kuitenkin.
Sen lisäksi, että saksalaisinsinöörit ovat saaneet luotua kuutioon hyvät tilat, on näkyvyys joka suuntaan hämmästyttävän hyvä. Ikkunalinjatkin kun on piirretty lähes viivoitinta käyttäen, eikä niissä ole laskevia tai nousevia linjoja estämässä näkymää mihinkään suuntaan. Myös eteen näkyvyys on todella hyvä.
Harvassa autossa A-pilarit häiritsevät näkyvyyttä näin vähän – ne ovat suhteellisen ohuet ja niiden alla oleva pieni kolmioikkuna parantaa näkyvyyttä selvästi. Keulan ulottuvuuksia kuljettaja joutuu vähän hakemaan, sillä se häviää suhteellisen kauas eteen.
Volkswagen Touranin ikkunalinjatkin kun on piirretty lähes viivoitinta käyttäen
Manu Tuppurainen
Kotoisat olot
Touran edustaa sitä autoluokkaa, joka ostetaan usein tarpeeseen ja siksi ulkomuoto saattaa olla ostajalle täysin sivuseikka. Touranin ensimmäinen sukupolvi oli varsin kulmikas, nyt muodot ovat pehmentyneet hieman.
Keulan muotoihin on tullut pehmeyttä, mutta samat Volkswagenin nykymuotokielen suoraviivaiset linjat on säilytetty. Ilme edestä on raikas, mutta auton sivulle kiertäminen paljastaa edelleen sen laatikkomaisuuden.
Highline-varusteluun kuuluvan aktiivisen vakionopeudensäätimen kytkin löytyy vain ratin puolasta. Säädin toimii jouhevasti ja sitä on mukava käyttää.
Manu Tuppurainen
Volkswagen Touranin kojelauta on kuljettajan kohdalta taivutettu niin, ratin molemmin puolin se kääntyy kuljettajaa kohti.
Manu Tuppurainen
Kun sisälle kömpii, kuljettajan paikalla odottaa pienoinen yllätys. Kojelauta on kuljettajan kohdalta taivutettu niin, ratin molemmin puolin se kääntyy kuljettajaa kohti. Pieni asia, mutta se antaa kuljettajalle hyvän säväyksen – ratin takana tulee heti kotoisa olo. Hallintalaitteet ovat tuttua Volkswagenia, ne on mietitty niin, että kuljettajan ei tarvitse niitä miettiä.
Tilaa edessä on hyvin, hartiatila ei lopu. Sekin on korin laatikkomaisten muotojen ansiota. Takapenkille on helppo kulkea, kun ovet avautuvat lähes 90 asteen kulmaan. Siellä on sama meininki kuin edeltäjämallissakin. Kolme erillistä penkkiä, joissa on hyvä istua. Hartiatilaa riittää ja jalkatilaa myös. Lattialla ei ole häiritsevää kardaanitunnelia, joten takapenkillä olot ovat varsin lokoisat.
Touranin saa seitsenpaikkaisena, viimeinen penkkirivi nousee kätevästi ylös tavaratilan lattiasta. Sielläkin asiat ovat niin hyvin kuin 5+2 -paikkaisessa autossa voi vain olla, viimeinen penkkirivi on kuitenkin tässä autoluokassa suunniteltu aina vain tilapäiskäyttöä varten.
Viimeinen istuinrivi nousee tuttuun tapaan tavaratilan lattiasta.
Manu Tuppurainen
Takaisin kuljettajan paikalle
Hypätään takaisin hetkeksi kuljettajan paikalle. Ajoasento on siellä ryhdikäs ja säädöt ovat erittäin hyvät. Pystyasentokaan ei haittaa ja sen lisäksi, että Touran hankitaan tarpeeseen, sen kaltaisilla autoilla ajetaan usein kuitenkin myös paljon. Siinä asiassa ei ainakaan auto lopu kesken, sillä Touranin ratin takana viihtyy. Edellämainitut seikat, näkyvyys, ergonomia ja muut asiat luovat kuljettajan kannalta miellyttyvän kokonaisuuden.
Koeajoversiossa oli konepellin alla Volkswagenin tuttu 1,4-litrainen turboahdettu bensiinimoottori, joka toimii arkikäytössä erinomaisen hyvin. 150 hevosvoimaa ja 250 newtonmetriä vääntöä riittävät moneen tarpeeseen.
Jos voimalinjasta jotain negatiivistä haluaa lausua, se on moottorin jatkeena oleva seitsenportainen DSG-automaatti, jonka vedon pitkään kytkeytymiseen ei vain totu koskaan. Suunnanmuutokset ovat vaihteistolle edelleen hankalia. Mutta ne, joille laatikko on tuttu, ovat tähän jo vuosien saatossa tottuneet. Parempaan suuntaan on menty, mutta täydellisyyteen ei vielä päästy.
Kolme erillistä istuinta ja puuttuva kardaanitunneli takaavat mikuvat oltavat keskiriville.
Manu Tuppurainen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Käytännöllisyys. Ei voi kuin ihmetellä kuinka käytännöllinen Touran lopulta on.
Ärsyttää: DSG-automaatti. Vaihdelaatikon tietyt ominaisuudet.
Yllättää: Näkyvyys. Harvasta nykyautosta näkee näin hyvin ympärilleen.
Yhteenveto: Touran on käytännöllisyyttä, tilaa ja hyvää ajettavuutta yhdessä paketissa. Hyvin suunniteltu kokonaisuus, joka palvelee pätevästi monessa käytössä.
Tähdet: 4,5
Volkswagen Touran 1.4 TSI 110 kW Highline DSG
Moottori: R4, turbo, 1395 cm³, 110kW (150 hv)/5000–6000 r/min, 250 Nm/1500–3500 r/min
Suorituskyky: 0–100 km/h 8,9 s, huippunopeus 209 km/h
Kulutus: 5,4 l/100 km 95E
CO2-päästöt: 126 g/km
Voimansiirto: A7, etuveto
Mitat: p 4527, l 1829, k 1659 mm, akseliväli 2791 mm, omamassa 1478 kg, tavaratila 137–1857 l, tankki 58 l
Hinta: 37 751 euroa
Manu Tuppurainen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI